پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی- عضو خبرگان رهبری

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: تقاضای حضرت رضا (ع)از شیعیان احیای امر ولایت است، درحقیقت ما باید حرکت کنیم و ولایت امام را به تمام دنیا برسانیم که این امر جز با بیان معارف آن حضرت در کنار مدیحه سرایی و بردن پرچم بارگاه ملکوتی به اقصی نقاط محقق نمی شود.

به گزارش خبرگزاری  «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالسحن مهدوی، صبح امروز در جمع خادمان آستان قدس رضوی، در اصفهان اظهار کرد: امامان ما همه شمس‌اند و امام رضا(علیه‌السلام) شمس‌الشموس‌اند.

وی بیان کرد: شاید یکی از معانی شمس‌الشموس این باشد که امام هشتم(علیه‌السلام) معرِّف بقیه شمس‌ها شدند و آن‌ها را معرفی کردند، از جمله مواردی که معرفی کردند همان حدیث نیشابور است که به حدیث سلسلةالذهب معروف است.

عضو خبرگان رهبری  بیان کرد: جملۀ «وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى‏» در صلوات خاصه وارد شده است، «فَوْقَ الْأَرْضِ» شامل همه چیز حتی همۀ انبیا و ملائکه می‌شود، یعنی همۀ انبیا در نظر مقام و منزلت زیر مجموعۀ چهارده معصوم(علیهم‌السلام) محسوب می‌شوند، بنابراین، جا دارد که نام امام هشتم(علیه‌السلام) به همۀ دنیا منتقل شود.

وی افزود: روایت: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا» از امام هشتم(علیه‌السلام) است که از همۀ ما تقاضا کردند، در هر زمانی یک معنای خاصی و برای هر گروهی معنای ویژه‌ای دارد.

امام جمعه موقت اصفهان  اذعان کرد: تقاضای امام این بود که امر ما را زنده کنید، منظور از امر همان امر ولایت است و در زمان امام هشتم(علیه‌السلام) این کار به خوبی محقق شد

امام رضا(علیه‌السلام)؛ شمس الشموس

وی ادامه داد: امامان ما همه شمس‌اند و امام رضا(علیه‌السلام) شمس‌الشموس‌اند، شاید یکی از معانی شمس‌الشموس این باشد که امام هشتم(علیه‌السلام) معرِّف بقیه شمس‌ها شدند و آن‌ها را معرفی کردند، از جمله مواردی که معرفی کردند همان حدیث نیشابور است که به حدیث سلسلةالذهب معروف است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: وقتی فرمودند: «کلمة لا اله الا الله، فمن دخل حصنی أمن من عذابی»، فاصله‌ای انداختند تا حدیث قدسی تمام شود، سپس از جانب خودشان فرمودند: «بشرطها و أنا من شروطها»؛ آن شرط دوازده امام هستند که من یکی از آنها هستم. همین جمله سبب شد که مردم نیشابور با این جمله ذهنشان آماده شد که بعد از امام هشتم(علیه‌السلام) کسی توقف نکند.

وی عنوان کرد: در این زمان وظیفۀ ما نسبت به تقاضای امام چیست؟ دعوت امام هشتم(علیه‌السلام) از ما در این زمان معنای دیگری دارد، درحقیقت  ما باید حرکت کنیم و ولایت امام را به تمام دنیا برسانیم تا «حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ» را تثبیت کرده باشیم و مردم را آشنا کنیم.

استاد حوزه ابراز کرد: روش آشنا کردن هم در کنار این حرکات خاصی که از سوی آستان قدس رضوی انجام می‌شود، بیان معارف نورانی معصومین(علیهم‌السلام) است.

وی خاطرنشان کرد: شخصی از امام رضا(علیه‌السلام) سوال کرد: «امر ولایت شما چگونه احیا می‌شود؟» امام(علیه‌السلام) فرمودند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» علوم ما را فرا گیرید و سپس به مردم یاد بدهید، وقتی مردم محاسن کلام ما را فرا گرفتند، از ما تبعیت می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: تقاضا دارم هرجا تشریف می‌برید در بیان معارف تلاش کنید؛ چون کلام امام هشتم(علیه‌السلام) در این خلاصه می‌شود که در کنار اینکه پرچم حرم مطهر به اقصی نقاط برده می‌شود و اشعار زیبایی خوانده می‌شود، آن چیزی که فکر خواص جامعه را تثبیت می‌کند این نکته است که معارف اهلبیت(علیهم‌السلام) بیان شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha