جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مولوی احمد صارمی

حوزه/ مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام با بیان این که سیره رضوی الگوی وحدت برای همه علمای اسلام از هر فرقه و اندیشه ای است، گفت: امروز مضجع ثامن الحجج(ع)مرکزی وحدت آفرین در میان همه فرق اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مولوی احمد صارمی، در همایش همگرایی اسلامی در سیره رضوی در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، با بیان این که، سیره ایشان الگوی وحدت برای همه علمای اسلام از هر فرقه و اندیشه ای است، گفت: امروز مضجع ثامن الحجج(ع)  مرکزی وحدت آفرین در میان همه فرق اسلامی در شرق جهان به خصوص در ایران و آسیای میانه شده و حرم ایشان مشعل روشنایی بخش و فروزان برای جلب هزاران زائر است.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام با بیان این که ما اهل سنت اعتقاد به اهل بیت رسول اکرم(ص) را از اصول اعتقادات خود می دانیم، چراکه اهل بیت(ع) دارای مقام ارزشمندی هستند، افزود: همه مذاهب اهل سنت برای پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان احترام بسیاری قائلند و محبت شایسته ای به آنان دارند.

 وی با بیان این که محبت رسول الله(ص) از مسائل مهمی است که به واقع از نشانه های ایمان نیز شناخته شده، تصریح کرد: همچنان که بغض و کینه نسبت به ائمه معصومین(ع) نشانه نفاق شناخته می شود، ما اهل سنت در نمازهای خودمان به پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان درود می فرستیم و نماز را بدون درود بر آنان ناقص می دانیم.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام با بیان این که علمای اهل سنت فاجعه کربلا که طی آن حضرت سید الشهدا(ع) به شهادت رسیدند را محکوم می کنند، خاطر نشان کرد: سید ابی ذر می گوید که بر اساس بیانی از پیامبر گرامی اسلام(ص) محبت و شان اهل بیت من همچون کشتی حضرت نوح است، کسانی که در این کشتی نشستند و با عشق و مودت اهل بیت(ع)  زندگی می کنند از مصائب دنیا و عذاب آخرت نجات می یابند، اما آنانی که با حضرات معصومین عداوت داشته باشند در عذاب الهی گرفتار می شوند.

 وی با بیان این که همچنان که ستاره ها راهنما هستند تا انسان مسیر خود را بپیماید، کسانی که با اهل ابیت همراه شوند از مصائب نجات پیدا می کنند، ابراز کرد: دوستی با اهل بیت(ع) یکی از وجوه اشتراک همه مذاهب اسلامی است.  عشق و ارادت به آن حضرات اختصاص به مذهب خاصی ندارد و اهل سنت و تشیع همگی هم به جهت وصل به نسب پیامبر گرامی اسلام(ص) بودن و هم به جهت فضائل اخلاقی به آن حضرات معصومین(ع) عشق می ورزند.

مولوی صارمی با بیان این که سیره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با توجه به شرائط امروز جهان اسلام می تواند الگویی ناب برای امت اسلامی باشد تا همه مسیر اصلاح جهان را با وحدت و همدلی بپیمایند، اظهار کرد: صلح امام حسن(ع) در راستای همدلی و همگرایی و انسجام و اتحاد امت اسلامی بود و با اتکا به قیام آزادی خواهانه امام حسین(ع) می توان مقابل همه طاغوت های زمان ایستادگی کرد و با همدلی و همگرایی آنان را به زانو درآورد.

وی با بیان این که اهل بیت پیامبر(ص) برای تعامل و همگرایی مسالمت آمیز اهمیت خاصی قائل بودند، ابراز کرد: در سیره علمی و عملی آن بزرگواران ارتباط با پیروان ادیان به بهترین شکل برقرار بوده و امام رضا(ع) در حفظ دین اسلام نقش چشمگیری داشتند.

مدرس حوزه علمیه اهل سنت تربت جام با بیان این که امام رضا(ع) می فرمایند خداوند متعال مومن را از نور خود آفریده و هر کس برادر حقیقی مومن دیگر است، بیان کرد: برترین مردم نزد پیامبر گرامی اسلام(ص) کسی بود که رفتار نیکوتری داشته باشد.

مولوی صارمی با بیان این که زندگی حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) بدون شک در راستای آمدن به خراسان و قبول دعوت مامون علی رغم میل قلبی، اقدام عملی در زمینه حفظ وحدت جامعه اسلامی آن زمان بود، گفت: ایشان برای ایجاد اتحاد و همدلی میان مسلمانان، به سفر به خراسان و ولی عهدی مامون رضایت می دهند و با این تدبیر جامعه آن زمان را از خونریزی نجات داده و اتحادی میان فرق گوناگون تحت پرچم اسلام را فراهم می کنند.

انتهای پیام/313/49

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha