پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام محسن افضل آبادی، مدیر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی

حوزه/ سیره حضرت رضا(ع) به عنوان راهبردی برای وحدت و همگرایی میان مذاهب اسلامی در همه جهان اسلام می تواند کارآمد، سازنده و موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، همایش همگرایی اسلامی در سیره رضوی، در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، تحت اشراف دفتر مرجع فقید آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)  برگزار شد.

حجت الاسلام محسن افضل آبادی، مدیر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، هدف از برگزاری این نشست را تبیین نگاه جامع حضرت ثامن‌الحجج، امام رضا(ع) به همه ادیان و مکاتب و نقش وحدت آفرین ایشان در جامعه اسلامی دانست و گفت: امروزه استکبار و گروه های افراطی اسلامی مدام بر طبل تفرقه و شعله ور کردن آتش اختلافات مذهبی می‌کوبند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) نقش پررنگ و اثر بخشی در وحدت میان مذاهب اسلامی داشتند، تصریح کرد: حضرت رضا(ع) که با نام عالم آل محمد مشهورند، گفتگو و مباحثه میان ادیان را یکی از سیاست های خود می دانستند و نخستین شخصیتی که کرسی گفتگوی میان ادیان را به راه انداخت، نیز ایشان بودند و در این میان سیره حضرت به عنوان راهبردی برای وحدت و همگرایی میان مذاهب اسلامی در همه جهان اسلام می تواند کارآمد، سازنده و موثر باشد.

مدیر مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد افزود: با توجه به اینکه حضرت رضا(ع) بیشترین مناظره و گفتگو را با پیروان مذاهب و مکاتب داشتند و از طرفی مورد قبول فرق اسلامی بودند، در این نشست سخن پیرامون سیره عملی آن حضرت است.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی و مولوی احمدی صارمی، مدرس حوزه علمیه تربت جام از جمله شخصیت هایی بودند که در این نشست مطالبی را پیرامون وحدت و همگرایی میان مذاهب اسلامی عنوان و مضجع ثامن الحجج(ع) را به عنوان مرکزی وحدت آفرین در میان همه فرق اسلامی در جهان دانستند.

همچنین دکتر فیروزی، پژوهشگر و محقق اهل سنت در زمینه تقریب مذاهب اسلامی در پایان این نشست با بیان این که در جریان فرآیندهای پژوهشی گسترده در طول تاریخ مستندات حدیثی، اعتقادی و تاریخی استخراج شده اند، افزود: با پژوهش هایی مطالبی در باب اندیشه های تقریبی و وحدت آفرین در اشعار عرفا، شعرا و ادبای اهل سنت استخراج شده است.

وی با بیان این که باید دید از صنایع غزنوی که عرفان را به اشعار خود وارد کردند تا به امروز چه اندازه شعرای اهل سنت ارادت قلبی و عملی خود را در تاریخ و در بدنه اشعار ثبت و ضبط کرده اند، گفت: نورالدین عبد الرحمان جامی از جمله شاعرانی است که شعر را محل وصف احساسات خویش قرار داده و اشعاری را در وصف شخصیت حضرت رضا(ع) آورده است.

پژوهشگر و محقق اهل سنت در حوزه تقریب مذاهب در پایان با بیان این که این ارادت عملی در تاریخ جا مانده است، بیان کرد: همه تاریخ ادب و عرفان مملو از شاعران، ادبا و عرفایی است که عشق و ارادت خود را به این خاندان نثار کرده اند.

انتهای پیانم/313/49

 

    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha