جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دوره مقدماتی تربیت مربی مدیریت رسانه

حوزه/ کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه اکنون فضای مجازی با این گستردگی باید قطعا قانونی برای آن باشد گفت: در بخش کلان باید برای مدیریت رسانه و فضای مجازی قانونی تصویب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محمد فروهر، شامگاه چهارشنبه در دوره تربیت مربی رسانه که در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد به موضوع خانواده و تربیت فرزندان و نیز تأثیری که فضای مجازی بر این دو دارد پرداخت.

وی اظهار داشت: رسانه به معنای کلی روی هر دو بخش در خانواده تاثیر جدی دارد و بسیاری از خانواده ها را نگران کرده و یک شکافی را در خانواده ها بوجود آورده است.

استاد سواد رسانه افزود: امروز فرزندان ما پرستاری در کنار خود دارند که خیلی هم برای آن وقت می گذارند و از آن تأثیر می گیرند، لذا باید آسیب های آن را بررسی کنیم و راهکار هایی ارائه دهیم. 

حجت الاسلام فروهر ضمن تأثیراتی که رسانه ها درحوزه کودک دارند، گفت: بر طبق آمار بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، 23 میلیون جوان روزانه 3 ساعت بازی کامپیوتری می کنند.

وی با بیان اینکه مخاطب در بازی های آنلاین دیگر همزاد پنداری نمی کند و خود پنداری می کند و خودش داستان را خلق می کند، تصریح کرد: این موجب جذابیت بیشتر بازی ها می شود و هر اندازه جذابیت بیشتر شود عمق تأثیر گذاری نیز بیشتر می شود.  

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: بازی های سبک جدید و آنلاین قابلیت درگیری بیشتری با مخاطب دارند و این قدرت رسانه است به عنوان مثال بر طبق آمار بازی کلش، چنان جاذبه ای دارد که 8 درصد جامعه ایران آن را بازی می کنند.

وی بیان کرد: تأثیری که انیمیشن ها دارند بسیار است و متأسفانه کسی به آن توجه ندارد این در حالی است که کودکان هفته ای 23 ساعت و بیشتر انیمیشن می بینند.

سن استفاده از موبایل به 11 سال رسیده

حجت الاسلام فروهر با اشاره به اینکه سن استفاه از گوشی موبایل بر طبق آمار به 11 سال رسیده است و دشمن برای ساخت و پخش محتواهای مستهجن بسیار هزینه می کند، افزود: هر ساله بر تعداد صفحات مستهجن اضافه می شود و زمانیکه فردی محتواهای این چنینی را می بیند، در فضای حقیقی 218 درصد خود کنترلی اش پایین می آید.

وی با بیان اینکه عده ای مطرح می کنند که مگر چه اتفاقی می افتد فرزندان این محتواهای بد را ببینند و برخی کشور ها برای این منظور حتی صنعت راه انداخته اند پاسخ داد: یک تأثیر دیدن این محتوا بر طبق آمار سازمان بین الملل، افزایش زنا زادگی است که در برخی از همین کشور ها درصد آن بسیار بالا است در حالی که در کشور های حوزه اسلامی که یک حد و مرزی قائل هستند، این درصد به حدی پایین است که حتی نمی توان به عدد آن را مطرح کرد.

این کارشنای سواد رسانه با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی در بخش کودک کار جدی و فاخری تاکنون صورت نگرفته است، گفت: حاکمیت قانون، مسؤلیت پذیری، الگو سازی، مدیریت، ایمن سازی، تدریج و استمرار، همراهی، جایگزین سازی، اقتدار همراه با اقتصاد صمیمیت و مهربانی،آگاه سازی را از اصول زنجیره ای مدیریت رسانه برشمرد.

وی با بیا اینکه انسان های توانمند که در این زمینه فعالیت کنند بسیار کم هستند، گفت: اکنون فضای مجازی با این گستردگی، باید قطعا قانونی برای آن باشد و در بخش کلان باید برای مدیریت رسانه و فضای مجازی قانونی تصویب شود.

حجت الاسلام فروهر به پیوسته فرهنگی اشاره کرد و با بیان  اینکه در برنامه پنج ساله بر پیوست فرهنگی در کشور تأکید شده ، عنوان کرد: اکنون این نسل از نرم افزار ها 7 درصد هواس انسان را درگیر می کنند در حالی که در آینده و با ورود نسل جدید هفتاد درصد هواس انسان را در گیر می کنند؛ در سطح کلان  تا کنون برای مدیریت رسانه اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه فضای مخفی کاری، روز به روز توسط شرکت ها آموزش داده می شود و نسل جدید و دهه نودی ها در این فضا بسیار زیرک اند، افزود: علاوه بر قانون در سطح کلان باید در خانه و زندگی خود قانونی برای استفاده از رسانه بگذاریم و چهارچوبی تعیین نماییم.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه والدین باید از رمز دستگاه یکدیگر و نیز فرزندان خود آگاهی داشته باشند، تصریح کرد: تا سن ده سالگی استفاده از فضای مجازی برای فرزندان ممنوع است هم  مالکیت و هم مدیریت و بعد از ده سالگی می توان موبایلی تهیه کرد و در اختیار فرزند گذاشت، اما هنوز مالکیت را نباید به او داد تا سن 15 سالگی که دیگر یک گوشی برای خود می تواند داشته باشد؛ روش های پدر و مادر مهمترین متد فرزندان برای  استفاده از اینترنت است.

وی ابراز کرد: در مدیریت کلان باید بومی شدن و شبکه ملی اطلاعات اتفاق افتد که مطالبه مقام معظم رهبری نیز می باشد، اما امروز با یک نگاه لیبرالی و تکنولوژی زده نسبت به این فضای مجازی مواجه هستیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha