جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
با فشار اسرائیل،  اساتید و مدرسان مجبور به ترک فلسطین اشغالی می شوند

حوزه/ اخیرا فشارهای اسرائیل بر فضای دانشگاهی فلسطین بیشتر شده است، از جمله اینکه حداقل ۱۵ استاد دانشگاه خارجی با تاخیر در دریافت ویزا مواجه هستند و مجبور به ترک سرزمین های اشغالی می باشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از imemc، رژیم صهیونیستی به اشکال مختلف از جمله تعطیلی دانشگاه ها و خروج اجباری اساتید دانشگاهی به سرزمین های اشغالی، آزادی تحصیلی در دانشگاه های فلسطین را نقض می کند.

در همین راستا در 14 جولای پلیس اسرائیل با حمله به دانشکده هند الحسینی واقع در شیخ جهره در همسایگی بیت المقدس اشغالی، از برگزاری یک همایش دانشگاهی جلوگیری کرده و 15 شرکت کننده در این همایش را بازداشت کرد. نظامیان اسرائیلی از گیلاد اردان، وزیر امنیت و امور استراتژیک اسرائیل دستور می گرفتند که مدعی شده بود این همایش «تحریک» علیه اسرائیل محسوب می شود.

نسل کشی فرهنگی فلسطین

علی ابوظهری، رئیس دانشکده عرب آمریکایی، یک موسسه خصوصی در شهر جنین واقع در کرانه باختری، ضمن محکوم کردن تعطیلی این دانشکده، این اقدام اسرائیل را توطئه ای علیه هویت فرهنگی و تاریخی مردم فلسطین در بیت المقدس خوانده بود.

ندا علیا، یکی از اعضای کمیته برگزاری کمپین آمریکایی «بایکوت فرهنگی و دانشگاهی رژیم اسرائیل» در این باره به خبرنگاران گفت: تعطیلی دانشکده هند الحسینی، یکی دیگر از مظاهر حملات بی امان اسرائیل علیه آموزش و پرورش و فرهنگ فلسطین و حمله ای  سیستماتیک به مثابه «نسل کشی فرهنگی» می باشد.

علیا گفت: اسرائیل برنامه آموزشی صهیونیستی را در مدارس فلسطینی در بیت المقدس شرقی تحمیل می کند و یک سیستم کافکایی در کرانه باختری ابداع کرده است که این سیستم مخوف مانع از دادن گذرنامه به اعضای هیات علمی دانشگاهی خارجی شده و مانع از تدریس قانونی آنان در این مناطق می شود.

وی افزود: همزمان اسرائیل مدعی می شود که جنبش بایکوت، تحریم و عدم سرمایه گذاری اسرائیل است که مانع تراشی کرده، حال آنکه رژیم صهیونیستی خودش با حمله به نظام آموزشی فلسطین مانع از تبادل دانشگاهی و جریان آزاد اندیشه شده است.

اساتید دانشگاهی خارجی مجبور به ترک فلسطین هستند

دانشگاه بيرزيت که مکان آن در نزدیکی شهر کریمه در غرب رام الله قرار دارد، در اواخر ماه جاری طی بیانیه ای اعلام کرده که اسرائیل«آزادی دانشگاهی» را نقض نموده است و گذرنامه های 15 استاد دانشگاهی خارجی از آن ها گرفته شده و ویزای آن ها بدون هیچ دلیلی به تاخیر افتاده است.

دانشگاه اعلام کرد: برخی اساتید مجبور به ترک فلسطین شده اند و سایرین در معرض تهدید به دستگیری یا از دست دادن شغل شان در دانشگاه قرار دارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اساتید دانشگاهی نقشی حیاتی نه تنها در ارائه خدمات آموزش عالی در دانشگاه ایفاء می کنند بلکه برای توسعه آموزش عالی فلسطین در طولانی مدت نیز تاثیر قابل توجهی دارند و در صورت ادامه این سیاست، دانشگاه های فلسطین بیش از گذشته از محیط آکادمیک جهانی منزوی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha