جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد. انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کشتی آرای  از احتکار ۲۱۵تن سرمایه ملی در منازل پرده برداشت

رئیس کمیسیون طلا و جواهر از انباشت بیش از ۲۱۵ تن طلا در قالب سکه و انواع مصنوعات آن در خانه ها خبرداد.محمد کشتی آرای با اشاره به اینکه ۱۵ تن از این حجم طلا سکه های پیش فروش شده است افزود: در نوبت اول واگذاری سکه ها حدود ۱.۵ میلیون سکه به متقاضیان واگذار شد که برخلاف انتظار برای ورود این تعداد سکه به بازار، این کالاها به منازل منتقل شده است. وی با بیان اینکه طبق برآورد برای سالهای قبل بیش از ۲۰۰ تن طلا نیز از سالهای گذشته در منازل انباشت شده است گفت: نگهداری طلا و سکه از لحاظ روانی سبب ایجاد فشار برجامعه خواهد شد ، درحالیکه این کالا برای رونق کشور باید به سیستم اقتصادی به بازار وارد شود. رئیس کمیسیون تخصصی طلا وجواهربا بیان اینکه این سکه ها باید در بانک سپرده شده و اسناد مربوط به آن بصورت اوراق به مردم ارائه شود ادامه داد: دریافت این حجم طلا از سوی مردم و انباشت آن در منازل موضوع بی سابقه ای است که در دنیا مشابه آن وجود ندارد. کشتی آرای با اشاره به اینکه تاکنون ۷ میلیون سکه پیش فروش شده است گفت: با انجام واگذاری ها در نوبت دوم ۷۰ تن طلای جدید به بازار وارد می شود که درصورت وارد نشدن این سکه ها به بازار انباشت طلا در منازل به ۳۰۰ تن خواهد رسید.وی با تاکید بر ضرورت تزریق پول این حجم طلا به اقتصاد کشور افزود: درصورتی که دولت از مردم بخواهد این سکه ها را به بانک بسپارند مردم ایران آنقدر فهیم هستند که به این درخواست پاسخ مثبت دهند.

 

تنگه هرمز و نفت 400 دلاری برای هربشکه

کارشناس نفتی عراق احتمال داد که چنانچه تنگه هرمز به دلیل تنش های به وجود آمده در منطقه بسته شود، قیمت هر بشکه نفت به 400 دلار خواهد رسید. حمزه الجواهری در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق گفت: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، بسیاری از کشورهای صنعتی از نظر اقتصادی دچار فروپاشی خواهند شد زیرا برای صنایع خود به نفت نیاز دارند و در نتیجه بسته شدن این تنگه به معنای جنگ جهانی سوم است. چندی پیش حسن روحانی رییس جمهوری ایران در واکنش به تهدیدات آمریکا مبنی بر تحریم نفتی ایران، به صراحت خطاب به مقامات کاخ سفید اعلام کرد که با دم شیر بازی نکنید چرا که ما برای مقابله با شما گزینه های زیادی داریم و بستن تنگه هرمز یکی از آنها است.

 

جنگ تجاری صادرات آمریکا را نیمه فلج کرد

واردات ایران از آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد کاهش یافته است.بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی در سه ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۴۱۶۵ تن انواع کالا از ایالات متحده آمریکا به ایران صادر شده است که ارزش این کالاهای وارداتی به ۲۰ میلیون و ۲۴۸ هزار دلار می‌رسد.واردات کالا از آمریکا تنها ۰.۰۵ درصد از کل وزن واردات ایران در این مدت را در برمی‌گیرد و از سوی دیگر ۰.۱۸ درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی، مربوط به کالاهای واردشده از آمریکاست.واردات کالا از آمریکا در سال گذشته ۹۹۹۰ تن به ارزش ۳۱ میلیون و ۸۴۸ هزار دلار بوده است که ۰.۱۲ درصد از وزن کالاهای واردات شده به ایران و ۰.۲۸ درصد از ارزش این کالاها را به خود اختصاص داده بود.به این ترتیب، واردات کالا از ایالات متحده آمریکا در بهار امسال نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته با کاهش ۵۸ درصدی از لحاظ وزنی همراه بوده است.این در حالی است که ارزش واردات کالا از آمریکا نیز در این مدت کاهش ۳۶ درصدی داشته و از حیث واردات کالا، این کشور در رتبه ۳۸ صادرکنندگان کالا به ایران قرار دارد

 

اژه‌ای ناگفته های سلطان سکه را افشا کرد

معاون اول قوه قضاییه گفت: بانک مرکزی در نامه ۲ مرداد خود اعلام کرده است که ۱۶۰ میلیون دلار به سلطان سکه داده بوده است. وی ادامه داد: این در حالی است که به این فرد بیش از 51 میلیون یورو هم داده شده است هرچند هنوز بانک مرکزی به همه سوالات ما در خصوص پرونده این فرد پاسخ نداده است. اژه‌ای درخصوص رسیدگی به پرونده‌های بازار سکه و ارز نیز گفت: تأکید ما این است که در حین رسیدگی به پرونده‌ها خدا مد نظر قرار داده شود و مبادا به کسی در این شرایط ظلمی شود.محسنی اژه‌ای درباره عدم پاسخگویی بانک مرکزی گفت: برای مثال ما از بانک مرکزی پرسیده بودیم که چه تضمینی از این فرد گرفته اید که این میزان دلار و یورو به او داده اید یا چگونه قرار بوده است به شما پول دلار را برگرداند که این سوالات هنوز پاسخ داده نشده است.وی گفت: یکی دیگر از سوالات این بوده که این فرد باید دلار دریافتی را زیر قیمت بازار می‌فروخته است اما آیا این اتفاق افتاده؟ یا اینکه بالاتر فروخته شده است؟ این سوال را هم جوابی نداده اند.

 

آنکارا تیر صادرات 300 میلیارد دلاری را پرتاب کرد

ترکیه در گزارشی اعلام کرد که وزارت بازرگانی این کشور به منظور افزایش سهم ترکیه در تجارت جهانی، اقدامات عملی برای تحقق صادرات 300 میلیارد دلاری را آغاز کرد. در گزارشی تحت عنوان 'آغاز سفرها برای صادرات 300 میلیارد دلاری' نوشت: رخسار پکجان وزیر بازرگانی ترکیه آستین های خود را در یک دستور کار یکصد روزه بالا زده و برای تحقق هدف صادرات 300 میلیاردی و ورود به بازارهای جدید، سفرهای خود را آغاز می کند.بر اساس گزارش این رسانه، به دنبال دستور اردوغان مبنی بر دستیابی به هدف صادرات 300 میلیارد دلاری در سال 2023، وزارت بازرگانی ترکیه برنامه یکصد روزه ای را آغاز کرده است. اقتصاد ترکیه که یکی از 20 اقتصاد بزرگ جهان به شمار می رود و در رده 17 و 18 جهانی قرار دارد.ترکیه سال گذشته میلادی 157 میلیارد دلار صادرات داشت و مقامات این کشور در صدد هستند که تا پنج سال آینده این رقم را به حدود دو برابر و 300 میلیارد دلار برسانند.

 

چشم بادامی‌ها خواستگار پر و پا قرص نفت ایران شدند

نقشه ترامپ برای حذف نفت ایران در بازارهای جهانی آنطور که پیش بینی می‌کرد به آسانی اجرایی نشد و با مانعی به نام مخالفت مشتریان ایران مواجه شد. در این میان چین و ژاپن که از مشتریان قدیمی نفت ایران هستند، بیش از همه برای ادامه واردات نفت از ایران کمر همت بسته‌اند. تحریم نفت ایران یکی از مهم ترین فصل های اهداف ترامپ برای خروج از برجام بود؛ به طوریکه بر هر بندی چنگ زد تا بتواند نقشه خود را اجرایی کند. ترامپ ابتدا سعی کرد با درخواست از عربستان و همراهانش برای افزایش تولید جای خالی کاهش احتمالی نفت ایران را در اوپک بگیرد و بعد هم مهر تهدید خود را زیر قرارداد صادرات نفت ایران به کشورهای دیگر زد. چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران محکم‌تر از سایر خریداران پای نفت ایران ایستاده است و به نظر می‌رسد توجه چندانی به تصمیم آمریکا ندارد .حتی جنگ تجاری آمریکا ضد چین، انگیزه چینی‌ها را برای بی‌توجهی به تحریم‌های آمریکایی بیشتر می‌کند. از سوی دیگر دریافت معافیت از تحریم های ضد ایرانی به یکی از اولویت‌های مهم دولت ژاپن تبدیل است  .مقامات این کشور اعلام کرده اند که هرچند از سوی آمریکا درخواستی دریافت کرده اند مبنی بر اینکه "همه واردات نفت از ایران را متوقف کنند"، اما این کشور، ایران را یکی از کشورهای بسیار مهم برای تضمین امنیت انرژی ژاپن می‌داند. توقف همه صادرات نفت ایران سبب از دست رفتن دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز از عرضه نفت جهانی می‌شود که نمی‌تواند هضم شود و سبب رشد شدید قیمت‌ها می‌شود.

 

احتمال آزادسازی نرخ ارز جدی شد

در حالی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با تغییر سیاست در معاملات ارزی وجود دارد که ظاهرا پیشنهاداتی برای خروج کامل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به ویژه پتروشیمی‌ها از معاملات با نرخ رسمی در شورای پول و اعتبار مطرح شده، ولی هنوز در ستاد اقتصادی دولت نهایی نشده است. در صورت تصویب این پیشنهاد نرخ ارز برای تمامی واردکنندگان و صادرکنندگان به غیر از کالای اساسی و دارو بر اساس نرخ توافقی و به گونه‌ای آزاد خواهد شد. برخی خبرها از این حکایت دارد که مصوبه‌ای در رابطه با تغییر در سیاست ارزی دولت ایجاد شده و احتمالا به زودی ارز حاصل از پتروشیمی‌ها و گروه فلزات نیز قرار است در بازار ثانویه و به طور توافقی مورد معامله قرار گیرد. در این حالت دیگر نرخ رسمی ارز برای معاملات این گروه مورد استفاده نبوده و به روش گروه سوم کالایی انجام می‌شود. به هر صورت باید منتظر بود تا احتمالا تصمیمات جدیدی در مورد سیستم جدید ارزی که از فروردین ماه به اجرا درآمد و به دلیل نقایصی مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته بود، اخذ شود.کارشناسان از ابتدای اجرای این سیاست نیز تاکید داشتند که ادامه آن نمی‌تواند موفقیت آمیز بوده و باید جریان ارزی و معاملات آن تغییر کرده و به سمت آزاد سازی نرخ ارز حرکت کرد.

 

پیامدهای جنگ تجاری به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا رسید

مرکز آمار آلمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد شاخص اطمینان کسب و کار و انتظارات بازار در مقایسه با ماه قبل کاهش یافته است.کارستن برژیسکی- کارشناس ارشد مسائل اقتصادی موسسه " ای ان گ " گفت: هر چند که آمارهای جدید نشان می دهند رشد اقتصادی هنوز مطلوب است اما نگرانی‌ها از پیامدهای جنگ تجاری بر روی اقتصاد آلمان افزایش یافته است. وی افزود: بعد از شش کاهش در طول هفت ماه اخیر، نگرانی‌های کسب و کارهای آلمانی از آینده به سطوح پایین جدیدی رسیده است.تنش‌های تجاری اکنون به یکی از اصلی‌ترین مسائل در روابط بین اتحادیه اروپا و آمریکا تبدیل شده است با این حال دیدار اخیر بین رئیس کمیسیون اروپا با ترامپ در واشنگتن باعث افزایش امیدواری‌ها نسبت به حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع شده است. ترامپ تهدید کرده در صورت کاهش پیدا نکردن تعرفه ۱۰۹ درصدی واردات خودروهای آمریکایی از اتحادیه اروپا، بر واردات خودرو از این اتحادیه تعرفه ۲۰ درصدی اعمال خواهد کرد.با توجه به جایگاه ویژه صنعت خودروسازی در اقتصاد آلمان، در صورت اعمال تعرفه بر واردات خودرو از جانب آمریکا که یکی از بزرگ ترین بازارهای خودروهای آلمانی به شمار می رود، صادرات این کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. آندرئاس ریس- کارشناس اقتصاد آلمان گفت: شرکت های آلمانی اکنون رویکرد انتظار را در پیش گرفته‌اند.

 

اروپایی‌ها به محصولات کشاورزی آمریکایی دست رد زدند

وزیر کشاورزی آلمان در مصاحبه ای اظهار کرد توافق اتحادیه اروپا برای افزایش واردات سویا از آمریکا به کشاورزان اروپایی لطمه نخواهد زد.ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا در توافقی که اواخر هفته گذشته با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واشنگتن داشت، با افزایش واردات سویای آمریکایی در قبال تعلیق تعرفه جدید آمریکا برای واردات خودرو از اتحادیه اروپا موافقت کرد.جولیا کلوکنر، وزیر کشاورزی آلمان در مصاحبه با یک نشریه آلمانی گفت: در نتیجه این تصمیم هیچ ضرری متوجه کشاورزان اروپایی نیست زیرا آلمان و اتحادیه اروپا برای تامین نیاز برای خوراک دام به واردات سویا وابسته هستند.بر اساس گزارش رویترز، اروپا پیش از این به واردات سویا از آمریکای جنوبی متکی بود اما اکنون از تامین کنندگان آمریکایی بهره خواهد گرفت.با موضع‌گیری فرانسه که یک قدرت کشاورزی است، اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفته تا تاکید کند چنین امتیازی به ترامپ نداده است به خصوص که در اروپا مخالفت گسترده‌ای با واردات محصولات تراریخته از آمریکا وجود دارد.

 

استفاده از «رمز ارزها در اقتصاد ملی» بررسی شد

جلسه شورای عالی فضای مجازی روز شنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، تشکیل شد.در این جلسه موضوع استفاده از «رمز ارزها در اقتصاد ملی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد نسبت به فرصت‌های توسعه «رمز ارز ملی» و همچنین امکان بکارگیری رمز ارزهای خارجی در جلسه آتی شورای عالی فضای مجازی بررسی‌های بیشتری انجام شود.همچنین در جلسه شورای عالی فضای مجازی به منظور تقویت شبکه ملی اطلاعات مقرر شد در راستای کاهش وابستگی به برنامه‌های خارجی پر کاربرد در شبکه فعلی، تدابیر لازم اتخاذ شود.

 

فهرست کالاهای مشمول طرح تشدید مبارزه با احتکار و اختفا ابلاغ شد

محمد شریعتمداری در نامه‌ای به روسای سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ فهرست کالاهای مشمول طرح تشدید مبارزه با احتکار و اختفا را برای انجام اقدامات لازم ابلاغ کرد. بدینوسیله کالاهای هدف طرح مذکور به شرح ذیل برای اقدام لازم ابلاغ شد:غلات (گندم خوراکی، گندم دامی، جو و برنج سفید)ـ کالاهای اساسی (روغن نباتی ساخته شده، روغن خام، شکر خام، شکر سفید، کره)ـ مواد پروتئینی (گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر خشک صنعتی)ـ نهاده‌ها (جوجه یکروزه، تخم مرغ نطفه‌دار، ذرت دامی، کنجاله سویا، سبوس گندم و دانه‌های روغنی شامل سویا، آفتابگردان، کلزا و کانولا)ـ مواد اولیه تولیدـ حبوبات ـ لوازم خانگی (یخچال، یخچال فریزر، ماشین‌‌لباسشویی و تلویزیون تولید داخلی)ـ لوازم یدکی و لاستیک سبک و سنگین ـ کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه ـ انواع پودر شوینده ـ مصالح ساختمانی (محصولات فلزی پرمصرف و سیمان)

 

۱۶۰ هزار میلیارد تومان از پول بانک‌ها قفل شد

حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای سپرده قانونی در بانک مرکزی بلوکه شده است.سپرده‌هایی که بانک‌ها به عنوان سپرده قانونی و دیداری در بانک مرکزی قرار می‌دهند یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل سیاست‌های پولی است. این سپرده‌ها از محل ۱۰ تا ۱۳ درصد سپرده‌هایی که مردم در بانک‌ها قرار می‌دهند تامین شده و در بانک مرکزی قرار می‌گیرند.آخرین وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها از این حکایت دارد که مجموع سپرده‌هایی که در بانک مرکز توزیع کرده‌اند به حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۶ می‌رسد. این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲.۲ درصد افزایش دارد. این در حالی است که حجم سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ که حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان بوده تا پایان سال گذشته حدود دو برابر شده است.در حالی همچنان انتقاداتی نسبت به حجم سپرده‌های بانک‌ها در بانک مرکزی مطرح می‌شود که این روزها با تغییر رئیس کل بانک مرکزی و آمدن همتی در آینده‌ای نزدیک در این بانک بعید نیست که تغییرات دیگری در این زمینه اعمال شود. به هر حال زمانی که همتی خود مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها بود یکی از شروط کاهش نرخ سود بانکی را تامین منابع بانک‌ها از محل کاهش ذخایر قانونی و افزایش سرمایه عنوان کرده بود.

 

شایعه تایید نشده شاخص بورس را پرش ۳ هزار واحدی داد

در پی انتشار خبری مبنی بر تصویب فروش ارز پتروشیمی ها به نرخ آزاد در شورای پول و اعتبار، شاخص بورس تهران ۳ هزار واحد رشد کرد. خبری مبنی بر تصویب فروش ارز پتروشیمی ها به نرخ آزاد در شورای پول و اعتبار در بورس تهران بر پایه مطلب منتشر شده توسط یکی از رورنامه‌های اقتصادی با عنوان "قیمت‌گذاری ارز صادراتی منع می‌شود: پمپاژ ارز به بازار دوم" در تالار شیشه‌ای شایع و موجب رشد چند هزار واحدی شاخص بورس و افزایش قیمت سهام برخی شرکتها شد.این در حالی است که بررسی و پیگیری های صورت گرفته نشان می دهد این خبر صرفا در حد طرح موضوع و ارائه پیشنهاد است و تا به این لحظه مصوبه ای در این خصوص صادر نشده است.ضمن این که شورای پول اعتبار هیچ وجاهت قانونی برای تصمیم گیری در این خصوص ندارد و این امر قطعا نیاز به مصوبه هیات دولت و ستاد مقابله با تحریم دارد. در این رابطه نیز رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره ادعای مطرح شده توسط برخی رسانه ها مبنی بر رفع تکلیف پتروشیمی ها در فروش ارز ناشی از صادرات به نرخ رسمی 4200 تومان و امکان فروختن آن در بازار ثانویه، گفته، این موضوع واقعیت ندارد. البته پیش از این پیشنهاداتی را مطرح کرده بودیم که بتوانیم ارز صادراتی پتروشیمی ها را در بازار آزاد فروخته و ما به تفاوت نرخ آزاد و رسمی را به خزانه دولت واریز کنیم که تاکنون مورد تایید قرار نگرفته است.

 

اولین ارز مجازی طراحی شد

رمز ارز ملی پایه‌ ریال بر بستر زنجیره بلوک با تلاش متخصصین شرکت خدمات انفورماتیک، توسعه یافته و آماده‌ بهره‌برداری آزمایشی است. این زیرساخت قابلیت آن را دارد که رمزارز ملی را به پشتوانه‌ پول ملی کشور صادر نموده و در فاز اول در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بین بانکی و توسعه خدمات خود بهره گیرند.به این ترتیب، بانک‌ها قادر خواهند بود با تعریف انواع قراردادهای هوشمند در این بستر، به توسعه و بهبود زیرساخت خدمات مالی و پرداخت خود، از جمله خدمات مبتنی بر کیف پول و پرداخت های خُرد، اقدام نمایند. نسخه عملیاتی این زیرساخت پس از طی دوران آزمون و کسب بازخورد، در سه ماه آینده به صورت یک اکوسیستم باز در اختیار بانک‌ها، شرکت‌های حوزه فناوری و فعالین نظام پولی و بانکی قرار می گیرد.

 

رنو،ایران را به مقصد آفریقا ترک کرد

مدیر اجرایی شرکت خودروسازی رنوی فرانسه گفت، این شرکت احتمالا به منظور تبعیت از تحریم های آمریکا فعالیت خود در ایران را متوقف خواهد کرد. وی افزود: «ما به دنبال فرصت های جدید به ویژه در آفریقا هستیم تا از طریق ایجاد رشد قوی، فرصت های از دست رفته در بازار ایران را جبران کنیم.»شرکت رنو سال گذشته موافقتنامه ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنعتی ایران و شرکت پرتو نگین ناصح برای افزایش 75 درصدی ظرفیت تولید خود در ایران به امضا رسانده بود. کلوتیلد دلبوس، مدیر امور مالی شرکت رنو گفته، شرکت هنوز تولید خودرو یا سرمایه گذاری به موجب قرارداد جدید را آغاز نکرده، اما از سال 2003 به این طرف در ایران خودرو تولید می کند.به گفته دلبوس، در نیمه نخست امسال میزان فروش محصولات رنو در ایران به دلیل سیاست بانک مرکزی این کشور 10 درصد کاهش یافته و به 8 درصد از سهم کل بازار ایران رسیده است. وی افزود، فروش محصولات رنو در نیمه دوم امسال تقریبا به صفر خواهد رسید.

 

خانه‌تکانی بزرگ نفتی در حافظ رقم خورد

با اجرای قانون اصلاح شده منع به کارگیری بازنشستگان، حداقل ۱۱ مدیر ارشد نفتی در سطح معاونین وزیر و مدیران شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت، از این وزارتخانه خداحافظی خواهند کرد. با استناد به این قانون تازه که همراهان زیادی دارد و  در راستای چابک سازی سه قوه و در پی آن کاهش هزینه ها است،  باید دید در هر یک از وزارتخانه ها کدام یک از مدیران از سمت خود خداحافظی کرده و کدام یک باقی می مانند. البته پیش بینی می شود با در نظر گرفتن شرایط ویژه اقتصادی کنونی، حضور مدیران جوان توانمند در موقعیت های کلیدی بتواند به تغییرات سرعت بخشیده و اصلاحاتی مفیدی را رقم بزند. در این میان وزارت نفت نیز، به عنوان یکی از وزارتخانه هایی که میانگین سنی وزیر، معاونین و مدیران آن بالا است، تحت تاثیر اصلاحیه جدید قرار خواهد گرفت.گفتنی است قانون اصلاح شده منع به کارگیری بازنشستگان پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ دولت به زیرمجموعه های خود، ۶۰ روز مهلت اجرا دارد.

 

چین آب پاکی را روی دست آمریکایی ها ریخت

وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: به هیچ وجه در جنگ تجاری به آمریکا باج نمی دهیم.چین تاکید کرد: آمریکا در حال برهم زدن ساختارهای موجود اقتصادی و زیر پاگذاشتن قوانین سازمان تجارت جهانی است.بیانیه وزارت بازرگانی چین در شرایطی منتشر شد که آمریکا در روزهای آینده قصد دارد تعرفه 16 میلیارد دلاری روی کالاهای وارداتی از چین در نظر گیرد.وزارت بازرگانی چین با تاکید بر ایستادگی در برابر زورگویی و باج خواهی آمریکا اعلام کرد: شرایط فعلی ایجاب می کند سازمان تجارت جهانی اصلاح شود.آمریکا می گوید: کسری تجاری این کشور در برابر چین در سال گذشته میلادی به 375 میلیارد دلار رسیده به همین علت می خواهد برای جبران این کسری ، بر واردات کالا از چین تعرفه اعمال کند.آخرین جنگ تجاری آمریکا مربوط به سال 1930 و زمانی است که کنگره این کشور در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرد؛ اقدامی که به عقیده اقتصاددانان، اوضاع اقتصادی را وخیم تر کرد.

 

اتحادیه اروپا برای وضع ۲۰ میلیارد تعرفه جدید اعلام آمادگی کرد

سیسیلیا مالمستروم، از اعضای کمیسیون اتحادیه اروپا، در آستانه دیدار رئیس خود، ژان کلود یونکر، با رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، گفت: کمیسیون اروپا در حال تهیه لیستی از کالاهای ایالات متحده به ارزش ۲۰ میلیارد دلار است که اگر واشنگتن تعرفه های وارداتی خودروها را وضع کند، این تعرفه ها در عملی متقابل اعمال شود. مالمستروم گفت که سری بالقوه بعدی تعرفه های اتحادیه اروپا، ایالات خاصی را هدف قرار نمی دهد. او گفت که احتمال تعرفه های ایالات متحده برای خودرو های اتحادیه اروپا بسیار جدی است و تاکید کرد که کاهش تعرفه های بین المللی در ۴۰ سال گذشته و باز شدن بازارهای منجر به کسب منافع عمده ای برای شهروندان شده است.

 

رسانه ها،آمار شرکت های بزرگ تر از کشورها را لیست کردند

درآمد سالانه برخی از شرکت ها به قدری زیاد است که اقتصاد بسیاری از کشورها در سراسر جهان را کوچک جلوه می دهد. با این حال، سودآورترین و موفقترین شرکتها در جهان همیشه شهرت ستاره ای ندارند. در زیر مقایسه درآمد برخی از این شرکت ها با تولید ناخالصی برخی از کشورها آمده است: والمارت، خرده فروشی آمریکایی با درآمد 486 میلیارد دلاری در سال 2017، از ششمین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو، یعنی کشور بلژیک با تولید ناخالص داخلی 468 میلیارد دلار،  درآمد بیشتری داشته است. درآمد خودروسازی آلمانی فولکس واگن بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور شیلی است. این شرکت که تحت تاثیر رسوایی بزرگ آلایندگی قرار گرفته است، سال گذشته 276 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. تولید ناخالص داخلی شیلی در سال 2016 بالغ بر 250 میلیارد دلار بوده است و بسیاری از آن به عنوان ثبا ثبات ترین کشور آمریکای جنوبی، پیش از کشورهای دیگری مانند آرژانتین، برزیل و کلمبیا نام می برند. شرکت اپل که در سال گذشته 229 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است می توان گفت که  تولید ناخالص داخلی پرتغال در سال 2016، 205 میلیارد دلار بوده است. خرده فروش آنلاین آمازون، که کم مانده است از اپل پیشی بگیرد، در سال 2017 بالغ بر 118 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. درآمد آن از تولید ناخالص داخلی کویت (111 میلیارد دلار) بیشتر بوده است. شرکت مادر گوگل، الفابت، سال گذشته بیشتر از کشور پورتوریکو با تولید ناخالص داخلی 105 میلیارد دلار، درآمد کسب کرده است. درآمدهای الفابت در سال 2017 به 111 میلیارد دلار رسیده است.

 

پنتاگون برای مقابله با روسیه و چین نرم افزار «نخرید» ایجاد کرد

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون برای مقابله با تولیدات نظامی چین و روسیه نرم افزاری را با نام «نخرید» ایجاد کرده است.وزارت دفاع آمریکا پس از شش ماه تلاش موفق به ساختن نرم افزاری برای ممنوعیت خرید محصولات نظامی چین و روسیه شد.این نرم افزار که «نخرید» نام دارد می تواند محصولات تولید شده در چین و روسیه را که در تولید آنها از «کُد» های مربوط به این دو کشور استفاده شده را شناسایی کند.«آلن رود» از مقامات بلندپایه پنتاگون در توضیح این نرم افزار به خبرنگاران گفت: شش ماه زمان برای ساختن نرم افزار نخرید که شامل لیستی از محصولات چین و روسیه است صرف شده و هدف از تهیه آن کمک به بخش خرید پنتاگون برای پرهیز از خرید محصولات نظامی چین و روسیه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha