جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: شناخت و اعتقاد راسخ و کامل به خداوند حربه‌ای کارآمد در برابر طوفان‌های سهمگین شبهات و شهوات، حملات روانی دشمنان و کمبودهای احتمالی مسیر هدایت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، صبح امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با تأکید بر تقویت بعد معنوی طلاب، اظهار کرد: شرط ایفای صحیح رسالت طلبگی تقویت در ابعاد دینی، علمی و اخلاقی است.

وی افزود: توجه به مستحبات و نوافل، رعایت شئون اسلامی و استواری و ثبات قدم در این مسیر از طریق غنای اعتقادی به دست می‌آید، چراکه امام رضا(ع) می‌فرماید: «اول عبادة الله معرفته و اصل معرفة الله توحیده و نظام توحید الله نفی الصفات عنه بشهادة العقول ان کل صفة و موصوف مخلوق و شهادة کل مخلوقان له خالقا لیس بصفة ولا موصوف».

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: حضرت تأکید می‌کند که اول عبادت خدا معرفت اوست و اصل معرفت خداوند توحید او بوده و نظام توحید خدا نفی صفات از اوست، زیرا به شهادت عقل‌ها هر صفت و موصوفی مخلوق است و هر مخلوقی شهادت می‌دهد که برای او خالقی است که صفت و موصوف نیست.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: طبق این حدیث شریف انسان زمانی می‌تواند به فراتر از لذت‌های کاذب دنیا برسد که به شناخت کاملی از خداوند برسد و بتواند گذر از این دنیا را به‌وسیله معرفت کامل از آفریننده آن و هدف از خلقت به سلامت داشته باشد.

وی افزود: همچنین در کافی شریف از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «لَوْ یعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی فَضْلِ مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَا مَدُّوا أَعْینَهُمْ إِلَی مَا مَتَّعَ اللَّهُ بِهِ الْأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ نَعِیمِهَا وَ کانَتْ دُنْیاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا یطَئُونَهُ بِأَرْجُلِهِمْ، وَ لَنُعِّمُوا بِمَعْرِفَةِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ تَلَذَّذُوا بِهَا تَلَذُّذَ مَنْ لَمْ یزَلْ فِی رَوْضَاتِ الْجِنَانِ مَعَ أَوْلِیاءِ اللَّهِ. إِنَّ مَعْرِفَةَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ آنِسٌ مِنْ کلِّ وَحْشَةٍ وَ صَاحِبٌ مِنْ کلِّ وَحْدَةٍ وَ نُورٌ مِنْ کلِّ ظُلْمَةٍ وَ قُوَّةٌ مِنْ کلِّ ضَعْفٍ وَ شِفَاءٌ مِنْ کلِّ سُقْم».

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرماید اگر مردم می‌دانستند که معرفت خدا چه ارزشی دارد هیچ‌گاه چشم به نعمت‌هایی نمی‌داشتند که خداوند به دشمنان از شکوفایی زندگانی دنیا و نعمت آن داده است و دنیایشان در نظرشان فروتر می‌شد از آنچه زیر گام خود بمالند و پایمال کنند و هر آینه به شناختن خدای عزّوجلّ چنان کام‌جو گردند به‌مانند کسی که در گلستان‌های بهشت با دوستان خدا به سر برد. به‌راستی که معرفت خدای عزّوجلّ از هر هراسی آرامش و در هرگونه تنهایی یار و همدم و در هر تاریکی چراغ فروزان و از هر ناتوانی نیروبخش و برای هر دردی درمان است.

وی افزود: امام صادق(ع) در این حدیث شناخت خداوند و اعتقاد راسخ و کامل به او را حربه‌ای کارآمد در برابر طوفان‌های سهمگین شبهات و شهوات، حملات روانی دشمنان و کمبودهای احتمالی مسیر هدایت معرفی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha