پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی مدیریت حوزه

حوزه/ امروز مرجعیت در مباحث مهم ورود پیدا کرده و به عنوان مثال، تحریمی که آیت الله العظمی مکارم شیرازی برای FATF داشتند در تراز تحریم تنباکو و کاپیتولاسیون بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، صبح امروز در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم که در محل این خبرگزاری برگزار شد، اظهار داشت: حوزه های علمیه در تابستان همانند دیگر مراکز علمی و دانشگاهی نیست که به طور کلی تعطیل باشد؛ بلکه در این فصل نیز فعالیت علمی، آموزشی، تبلیغی و ... داشته و طلاب و فضلا مشغول به فعالیت می باشند.

وی ابراز داشت: فعالیت های تابستانی امسال حوزه و حوزویان نسبت به سنوات گذشته، رشد چشمگیری داشته است؛ به طوری که در تابستان امسال قریب به 17 هزار طلبه و استاد مشغول به فعالیت علمی و تحصیلی هستند.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: فعالیت علمی، فرهنگی، تبلیغی و ... از جمله فعالیت های حوزویان در تابستان است و جامعه باید بداند که روحانیت و حوزه تعطیل نیست.

* رشد 125 درصدی حوزه در اردوهای علمی تابستانی

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان اینکه امسال شاهد رشد 125 درصدی در اردوهای علمی تابستانی حوزه بوده ایم، تصریح کرد: در سال گذشته دو هزار و پنج طلبه در اردوهای تابستانی حوزه شرکت داشته اند؛ اما امسال 5 هزار و 503 نفر حضور داشته که رشدی بی سابقه بوده است.

وی بیان داشت: همچنین 550 نفر از اساتید نیز در 17 استان در دوره های دانش افزایی شرکت داشته و 530 داوطلب تدریس در مدارس علمیه نیز ثبت نام کردندکه در دوره های کوتاه مدت حضور پیدا کنند.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه اظهار داشت: اساتید تمام وقت و نیمه وقت موظفند یک سوم موظفی کاری خود در دوره های آموزشی تابستان حضور پیدا کنند که بر این اساس، قریب به 700 استاد به این دوره ها اضافه شده اند.

* برگزاری 84 دوره تابستانه از سوی معاونت تهذیب حوزه

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی ابراز داشت: از دیگر فعالیت های علمی و آموزشی حوزه که در تابستان امسال در حال انجام است، از سوی معاونت تهذیب بوده که قریب به 84 دوره تابستانه توسط این معاونت در حال برگزاری است که در مجموع 648 طلبه در دوره های تابستانی معاونت تهذیب حضور دارند.

وی خاطرنشان ساخت: «دوره های آشنایی با نظام فکری شهید مطهری»، «دوره های معارف قرآن»، «دوره های مهارت های زندگی» و ... از جمله دوره هایی است که از سوی معاونت تهذیب در مشهد و اردبیل در حال برگزاری است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: معاونت تبلیغ حوزه های علمیه نیز دارای فعالیت های علمی و آموزشی است که در این راستا برنامه های دانش افزایی برای طلاب و مبلغین داشته و بر اساس آمار، در مجموع، دو هزار و 819 نفر در این دوره ها حضور پیدا کرده اند که نقد مسیحیت، نقد وهابیت، نقد زرتشت، فرق و ادیان، تصوف و ... از جمله این دوره ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان داشت: آموزش روش تدریس برای 68 نفر، آموزش مبلغان مدارس امین برای 320 نفر، آموزش طرح تربیتی مدارس آموزش و پرورش برای 190 نفر، آموزش های بدو تبلیغ برای 661 نفر و ... بخشی از برنامه های معاونت تبلیغ حوزه در تابستان است.

وی اظهار داشت: فعالیت های ارتقاء مهارت های زبان آموزی طلاب از دیگر فعالیت های تابستانی حوزه است؛ چراکه یکی از رسالت های حوزه های علمیه فعالیت بین المللی و جهانی است که در این راستا قریب به پنج کارگاه در داخل و خارج از کشور در حال برگزاری می باشد.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه ابراز داشت: برگزاری نشست های تخصصی دانش افزایی در 17 استان با حضور 600 فراگیر و طلبه و برگزاری یک ترم آموزشی در کشور کنیا از فعالیت های علمی سطح بین الملل حوزه های علمیه است.

* حوزه و روحانیت در تابستان تعطیل نیست

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطرنشان ساخت: امروز روحانیت و حوزه های علمیه مورد هجمه ناجوانمردانه قرار داشته و بیان می کنند که حوزه در تابستان در حال چه کاری است که آمار و ارقام مذکور نشان می دهد که حوزه تعطیل نیست و طلاب مشغول به فعالیت های تحصیلی و تبلیغی می باشند.

* نگاهی بر مصوبات اخیر حوزه های علمیه

وی در بخش دیگر سخنان خود به چند مصوبه اخیر حوزه اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر چند مصوبه در حوزه های علمیه به تصویب رسیده که می تواند به بالندگی و ارتقاء علمی حوزه های علمیه کمک کند که نخستین مصوبه، طرح تقویم تحصیلی حوزه های علمیه بوده که جدیدا بازنگری شده و در آن به تصویب رسیده که روزهای تحصیلی در مدارس علمیه با حذف روزهای جمعه و تعطیلات رمضان، محرم، صفر و ...، 190 روز پیش بینی شده است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کنیم که حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم در ایام تبلیغی بنای بر تعطیلی داشته تا طلاب بتوانند در میان مردم حضور داشته و به تبلیغ بپردازند و تعطیلی های حوزه در ماه های مبارک رمضان، محرم، صفر و ... به معنای تعطیلی حوزه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان داشت: مصوبه جدید دیگر حوزه که می تواند رشد علمی برای حوزه های علمیه ایجاد کند، تصویب «درختواره رشته های تخصصی دانش های حوزوی» بوده که بر اساس آن هر مؤسسه آموزشی یا مرکز تخصصی باید بر اساس آن به راه اندازی رشته بپردازد.

وی با بیان این مطلب که بر روی این درختواره کار کارشناسی انجام شده است، اظهار داشت: حدود 200 رشته در این درختواره آورده شده است که رشد چهار برابری برای رشته های تحصیلی حوزه های علمیه است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه ابراز داشت: فقه و اصول، قرآن، حدیث، اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی، منطق، فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، عرفان، کلام، ادیان، تبلیغ و ارتباطات، فرهنگ و هنر، زبان و ادبیات عرب، حقوق و قضا و ... برخی از عناوین کلی دانش های حوزوی است که هر کدام در زیرمجموعه خود رشته ها و گرایش های مختلفی دارند.

*نافرمانی اجتماعی جزو سیاست ها و راهبردهای دشمنان نظام است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به برخی  ناهنجاری های اجتماعی امروز جامعه، خاطرنشان ساخت: نافرمانی اجتماعی جزو سیاست ها و راهبردهای دشمنان نظام و اسلام بوده و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بر عهده همگان می باشد؛ متأسفانه با عدم حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر، نافرمانان، فضای بازتری در اختیار داشته و آمرین و ناهیان، ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نمی بینند.

وی با بیان این مطلب که اگر بخواهیم دنبال مقصر بگردیم، باید بگوییم که همه مقصریم، ادامه داد: امروز تا مشکل اقتصادی در کشور به وجود می آید، بودجه های فرهنگی را قطع می کنند و دستگاه های فرهنگی نمی توانند برنامه های مصوب خود را داشته باشند.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: چشم انداز 20 ساله حوزه برای سال 1414 است که پیش بینی شده از امروز تا آن زمان حوزه دارای 300 هزار طلبه و روحانی باشد که جزو برنامه های راهبردی حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در پاسخ به این سؤال که «حوزه چه تعاملی با نظام خواهد داشت؟»، بیان کرد: امروز تعامل حوزه و نظام در تصمیم گیری های مدیریت حوزه های علمیه برنامه ریزی شده و به عنوان مثال تعیین شده که چند نفر باید در نهادهای قضایی به تحصیل بپردازند تا بتوانند کمکی برای نظام باشند.

وی اظهار داشت: امروز از نهادهای گوناگون آمار گرفته شده تا بدانیم که نهادهای مختلف چند نیروی روحانی نیاز دارند تا حوزه بتواند به تربیت آنان بپردازد.

* بیش از 200 کارویژه برای روحانیت تعریف شده است

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز بیش از 200 کارویژه برای روحانیت تعریف شده تا حوزه بتواند در این زمینه ها ورود کرده و بر اساس آن به تربیت طلاب بپردازد.

حوزه مستقل است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطرنشان ساخت: حوزه مستقل است و تمامی مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری تأکید بر این موضوع داشته و دارند که حوزه باید مستقل باشد؛ اما استقلال به این معنا نیست که هیچ حمایتی از نظام نداشته باشد؛ بلکه به این معناست که باید حمایت کارآمد داشت؛ به این نحو که حمایت علمی از نظام داشته و به هدایت آن بپردازد.

* تحریم FATF از سوی آیت الله العظمی مکارم در تراز تحریم تنباکو بوده است

وی تصریح کرد: امروز مرجعیت در مباحث مهم ورود پیدا کرده و به عنوان مثال، تحریمی که  آیت الله العظمی مکارم شیرازی برای FATF داشتند در تراز تحریم تنباکو و کاپیتولاسیون بوده است که خوشبختانه از دستور کار مجلس خارج شده است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه در پاسخ به این سؤال که واکنش حوزه نسبت به نابسامانی های اقتصادی امروز کشور چیست؟، بیان داشت: رهبر انقلاب بارها تذکر دادند که باید اقتصاد مقاومتی در این نظام شکل بگیرد و متأسفانه به این موضوع کم توجهی شد و وضعیت اقتصادی امروز مطلوب نیست و مردم نیز معترض بوده و اعتراضات مردمی را به حق شاهد هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهار داشت: امروز حوزه و روحانیت همدرد با مردم است؛ به ویژه توده هایی از مردم که اقشار آسیب پذیر و طبقات محروم جامعه بوده و در شرایط سخت اقتصادی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

* انتظار حوزه از مسئولان قوای سه گانه نظام

وی ابراز داشت: مطالبه جدی حوزه و روحانیت از مسئولان قوای سه گانه نظام این است که در این جنگ اقتصادی به صورت فعال حضور داشته و قوه قضائیه باید با مفسدان اقتصادی برخورد قاطع داشته باشد؛ برخورد ضعیف با اخلالگران اقتصاد، ارز، سکه و ... سبب جری تر شدن آنان شده و با یک پرواز به خارج از کشور رفته و اموال را با خود می برند.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امروز ارز و سکه به کالای تجاری در کشور تبدیل شده است؛ در حالی که ارز و سکه کالای تجاری نیست؛ لذا برخورد قوه قضائیه با مسببان این نابسامانی از مطالبات حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی تصریح کرد: دستگاه اجرایی اگر اقتصاد مقاومتی را در این جنگ اقتصادی دنبال نکرده و به دنبال اقتصاد برجامی باشد، سبب می شود که آشفته بازار را در وضعیت اقتصادی ببینیم که مطلوب کسی نبوده؛ جز تعداد معدود و درصد اندکی که از اخلال در این بازار، سود خود را می برند.

* مردم اگر ببینند مسئولان برای آنان کار می کنند، تحمل می کنند

وی بیان داشت: مسئولان باید دلسوز مردم بوده و برای آنان کار کنند؛ مردم اگر ببینند مسئولان در حال کار برای آنان هستند، مشکلات را تحمل کرده و همراه با مسئولان خواهند شد.

* اولویت امروز کشور تخصیص ارز به گردشگران خارجی نیست

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه امروز اولویت های کشور باید تغییر کند، اظهار داشت: امروز اولویت کشور، واردکردن گوشی موبایل نیست؛ امروز اولویت کشور تخصیص ارز به مسافران گردشگری به کشورهای خارجی نیست؛ امروز باید به درد مردم رسید و بر اساس نیاز آنان اولویت ها را تعیین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در ابتدای این نشست خبری گفت: خبرگزاری حوزه از خبرگزاری های فعال و پویاست و به مناسبت روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار، این نشست خبری را در این خبرگزاری قرار داده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha