چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بازار سکه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بزرگترین راز تاریخ هوانوردی جهان سر به مهر ماند

پرونده تحقیق در مورد علت سرنگونی هواپیمای ام اچ 370 مالزی با 239 سرنشین و دو تبعه ایرانی درحالی پس از 4 سال امروز رسما بسته شد که نتیجه تحقیقات سازمان هوانوردی بین المللی 'ایکائو' نیز نتوانست از این بزرگترین راز تاریخ هوانوردی جهان رمزگشایی کند. آخرین گزارش تحقیقات این پرونده که توسط بازرسان و محققان ایکائو انجام شده بود حاکی است : متخصصان ارشد تحقیق در پرونده مفقودشدن هواپیمای ام اچ 370 مالزی با 239 سرنشین که دو تبعه ایران نیزهمراه آنها بودند، خلبان این هواپیما را در سقوط ومفقود شدن آن مقصر نمی دانند.محققان این پرونده امروز با انتشار آخرین نتایج تحقیق خود در مورد این هواپیما اعلام کردند که تحقیقات آنها نتوانست به این سوال که علت سقوط هواپیما چه بوده ، پاسخ دهد.بنابراین با این گزارش بزرگترین راز تاریخ هوانوردی جهان همچنان سر به مهر می ماند. دکتر ' کوک سو چون' Kok Soo Chonرئیس گروه 13 نفره تحقیقات ایمنی پرواز ام چ 370 سازمان بین المللی هوانوردی ایکائو تاکید کرد: این گروه به رغم جستجوهای طولانی و بسیار قادر به پاسخ در مورد علت دقیق ناپدید شدن این هواپیما نیست.

 

سکه عقب نشینی کرد

محدود شدن داد و ستدها در بازار طلا، بهای هر قطعه سکه تمام طرح جدید را به 3 میلیون و 910 هزار تومان در پایان معاملات روز سه شنبه رساند. هرچند تا حوالی ساعت 15 قیمت سکه حدود 475 هزار تومان کاهش یافته بود اما این روند کاهشی تا پایان فعالیت بازار تداوم یافت و به 604 هزار تومان در پایان روز رسید و به این ترتیب سکه از کانال چهار میلیون تومانی خارج شد.در بین انواع مسکوکات طلا، تنها سکه تمام بهار آزادی رشد قیمتی تجربه کرد و با 280 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته 3 میلیون و 725 هزار تومان عرضه شد.در نرخ گذاری های امروز بهای نیم سکه در پایان معاملات به 2 میلیون و 30 هزار تومان و ربع سکه به یک میلیون و 32 هزار تومان رسیدند که نیم سکه 50 هزار تومان و ربع سکه 10 هزار تومان کاهش داشتند.سکه گرمی نیز با عقبگرد 10 هزار تومانی به 511 هزار تومان بسنده کرد.بهای هر گرم طلای خام 18 عیار نیز با 30 هزار و 200 تومان کاهش 298 هزار و 510 هزار تومان عرضه شد و به این ترتیب از کانال 300 هزار تومانی فاصله گرفت.فعالان بازار طلا و سکه، اظهارات روز گذشته رئیس قوه قضاییه که گفت اتهام برخی عوامل التهابات بازار ارز و سکه «افساد فی الارض» است، انتشار برخی اخبار سیاسی و نیز امیدواری نسبت به بسته ارزی جدید بانک مرکزی را از عوامل موثر بر کاهش معاملات در بازار و عقب نشینی قیمت ها می دانند.

 

فرمانده کل سپاه آرزوی ترامپ را بر باد داد

فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا که ادعای درخواست مذاکره بدون پیش شرط با ایران را کرده بود، اعلام کرد: آقای ترامپ، ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. وی افزود: شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاه‌تان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی روسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید.جعفری در پایان تاکید کرد: دولت و ملت بزرگوار ایران پشت به پشت هم داده و با اتکا به وعده‌های الهی، رهبری عظیم‌الشان، منابع داخلی و ذخایر عظیم خدادادی و تحمل تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی شما، تا پیروزی نهایی و شکست قطعی آن نظام سلطه و استکباری ایستادگی و مقاومت خواهند کرد.

 

توهم ارزی بی بی سی شکست خورد

هوشنگ امیراحمدی از چهره های سیاسی غرب گرا در مصاحبه ای با بی بی سی اعلام نموده است که قیمت دلار به بیش از 15 هزار تومان افزایش می یابد و شاید به رقم 20 هزار تومان نیز برسد. او اعلام کرده است که در ماه های آتی فشار اقتصادی به شدت بالا خواهد رفت.او اعلام کرده است که در ماه های آتی فشار اقتصادی به شدت بالا خواهد رفت.من اعتقاد دارم که ایران حاضر است تا حدی بر سر موشک ها مصالحه کند. ایران هم اکنون هم آزمایش های موشکی را متوقف کرده است.این در حالی است که ارز و سکه روند نزولی به خود گرفت.

 

«نیوکاسل» طیور ایلام را فلج کرد

مسئول مبارزه با بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: 20 تا 30 درصد طیور برخی از مرغداری های استان در سه ماهه اخیر امسال تاکنون به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شده اند. نیوکاسل به عنوان یک بیماری بومی در صورتی که مورد بی توجهی مرغداران قرار بگیرد می تواند تلفات و خسارات جبران ناپذیری را در واحدهای مرغداری ها برجای بگذارد.وی تاکید کرد: بیماری نیوکاسل 60 تا 65 درصد در میزان مرگ و میر طیور واحدهای صنعتی نقش دارد .باسامی عدم رعایت بهداشت در محل مرغداری یا انبار دان و خوراک طیور، مشکل در تغذیه، شکست واکسیناسیون ( انجام ناصحیح مایه کوبی)، داشتن بیماری های زمینه ای سرکوب کننده ایمنی بدن، ابتلا به مسمومیت های خفیف را از جمله راه های ابتلای مرغ ها به بیماری نیوکاسل دانست. بیماری های آنفولاآنزا، گامبورو، نیوکاسل و برونشیت از بیماری های شایع و بومی در بین طیور استان است.استان ایلام دارای 400 واحد مرغداری است.بیماری نیوکاسل یکی از خطرناکترین بیماریهای ویروسی طیور بوده و به شدت مسری است، عامل این بیماری «پارامیکسو »ویروسی است که پرندگان و انسانها را مبتلا می کند، ویروس این بیماری از طریق دهان، ارتباط تنفسی و مدفوع منتقل می شود.سالانه 51 هزار و 500 تن تولید گوشت مرغ در 400 واحد مرغ داری ایلام تولید می شود .

 

گلستان در توقف مواد افیونی رکورد زد

فرمانده انتظامی استان گلستان از انهدام 21 باند تهیه و توزیع و قاچاق مواد افیونی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: در این پیوند 10 تن و 200 کیلوگرم انواع موادمخدر کشف شده است. سردار علی اکبر جاویدان اظهار داشت: در این مدت 48 قاچاقچی و عناصر اصلی تهیه و توزیع مواد نیز شناسایی و دستگیر شدند.وی با اشاره به افزایش 78 درصدی تعداد دستگیر شدگان، تصریح کرد: بیشترین مواد مخدر کشف شده شامل 6 تن و 550 کیلوگرم تریاک، یک تن و 850 کیلوگرم حشیش و یک تن و 740 کیلوگرم مرفین است.فرمانده انتظامی گلستان عصر روز گذشته همچنین به توقیف 64 دستگاه خودروی سبک و سنگین متعلق به قاچاقچیان و کشف 3 قبضه سلاح دراین پیوند اشاره کرد و افزود: عناصر تهیه و توزیع و قاچاق موادمخدر منتظر برخورد سخت قانون باشند.

 

موتورلانس های پایتخت رکورد زدند

مسئولان اورژانس تهران می گویند که با ثبت افزون بر 21 هزار مورد امدادرسانی به بیماران از طریق موتورلانس ها تنها در یک ماه در پایتخت رکورد تازه ای در این زمینه به دست آمده است. موتورلانس (موتورآمبولانس) وسیله موتوری امدادرسانی مجهز به تجهیزات موردنیاز درمانی است که طی یکسال گذشته در اختیار اورژانس تهران قرار گرفته است.برپایه گزارش ها آمار کل ماموریت های روزانه اورژانس در شهر تهران حدود یکهزار و 200 مورد به طور متوسط گزارش شده که 70 درصد آنها توسط موتورلانس ها انجام می گیرد.سامانه تلفنی اورژانس 115 است. رئیس اداره موتورلانس مرکز اورژانس تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: تیرماه امسال با ثبت 21 هزار و 759 مورد امدادرسانی با موتورلانس شاهد رکورد تازه ای ماموریت از زمان فعالیت این وسیله نقلیه در پایتخت هستیم.مجید مهیار افزود: از این میزان ماموریت 10 مورد احیای قلبی انجام و نیز هزار و 694 مورد به تحویل بیمار به آمبولانس منجر شده است.این میزان امدادرسانی در ماه بیشترین رقم از زمان فعالیت موتورلانس ها اعلام شده است.

 

ایران به پیشنهاد مذاکره‌ی بدون پیش‌شرط آمریکا پاسخ رسمی داد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: منطق جمهوری اسلامی ایران، منطق گفت‌وگو و تعامل است که نیازمند احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است.بهرام قاسمی، در خصوص سخنان جدید رئیس‌جمهور آمریکا مبنی‌بر اعلام آمادگی بدون پیش‌شرط برای گفت‌وگو با ایران، گفت: باید ببینیم آیا  رئیس‌جمهور آمریکا  بعد از سرخوردگی از لفاظی‌های بی‌حاصل، با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد؟؛ گرچه اظهارات بعدی وزیر خارجه آمریکا که بلافاصله بعد از صحبت‌های آقای ترامپ بیان شد، نشان سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا است. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: "تحریم" و "فشار" نقطه مقابل "گفت‌وگو" است که نیازمند "احترام متقابل" و "پایبندی به تعهدات بین‌المللی" است.دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر از تمایل واشنگتن برای انجام مذاکرات «بدون پیش‌شرط» با ایران سخن گفت اما اندکی پس از آن مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی اولین اما و اگرها را برای آغاز چنین مذاکراتی مطرح و اظهار کرد: در صورتی رییس‌جمهور با ایرانی‌ها پای میز مذاکره خواهد نشست که ایرانی‌ها تعهد به اعمال تغییرات در نحوه رفتار با مردم این کشور را نشان دهند، از رفتار بد خود بکاهند و بتوانند بپذیرند که وارد توافقی هسته‌ای شوند که در عمل مانع اشاعه [تسلیحاتی] شود.

 

هیجان خریداران دلار فروکش کرد

بازار ارز که مدت‌هاست قاعده و قانونی نداشته و دستخوش فضای روانی و انتظارات پیش‌رو شده است، امروز به دنبال اظهار نظر رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران، برای ساعاتی ریزشی شد.بازار ارز ایران که با سیاست جدید ارزی دولت به یک بازار غیررسمی تبدیل شده و دولت معامله آن را قاچاق می‌داند، در چند ماهی که از این سیاست می‌گذرد همچنان به فعالیت خود هرچند به طور غیرشفاف و زیرزمینی ادامه داده است. در این بازار که این روزها تقاضای کاذب در آن شدت گرفته و مردم بیشترین  خرید را به منظور سودآوری انجام می‌دهند، قیمت‌ها رکوردهای تاریخی را ثبت کرده و حتی از ۱۱ هزار تومان عبور و تا ۱۲ هزار تومان هم رسیده است.شب گذشته بعد از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که حاضر به مذاکره با ایران است، این خبر همان طور که پیش‌بینی می‌شد بر بازار ارز اثر خود را گذاشت و افراد زیادی متقاضی فروش دلار شده‌اند؛ چرا که این تصور وجود دارد که هرگونه توافقی بین ایران و آمریکا و تحت تاثیر قرار گرفتن تحریم‌ها می‌تواند موجب گشایش‌های ارزی شود. در این حالت با کاهش تقاضا، قیمت‌ها نیز نزولی خواهد شد؛ بنابراین برخی ترجیح دادند اسکناس‌هایی که در خانه نگه داشته بودند را برای فروش به بازار ببرند.

 

اتاق بازرگانی ذخیره 120 میلیارد دلاری ارزی را کالبد شکافی کرد

در پی روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و شدت گرفتن آن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دلیل آن را جو روانی و سوداگری عنوان و تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار هم بیشتر است؛ لذا کمبودی نداریم. از سوی دیگر هفت سال نرخ ارز ثابت نگه داشته شده است و اکنون یا نمی‌توانند روال قبل را ادامه دهد یا نمی‌خواهند.وی تصریح کرد: اگر دولت توانسته تا هفت سال قیمت ارز را ثابت نگه دارد، چطور اکنون قادر به ثبیت نرخ‌ها نیست!؟ همه اینها نشان از آن دارد که دولت تثبیت نمی‌خواهد، بلکه جامعه را آماده می‌کند تا با دلار ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی مواجه شوند و نهایتا ۸۰۰۰ تومان را به عنوان نرخ جدید اعلام و مردم را از کاهش قیمت خوشحال و راضی کند. البته در این میان به نظر می‌رسد کالاهای اساسی با نرخ ۴۵۰۰ تومان تامین شود.عدالتیان درباره منبع اعلام ذخایر ارزی دولت گفت: علاوه بر اینکه بانک جهانی این مبلغ را اعلام کرده، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز این موضوع را اذعان کرده که "مشکل ارزی نداریم و  ذخایر نفتی ۱۲۰ میلیارد دلار است". همچنین رییس جمهور اعلام کرده که "صادرات غیرنفتی نسبت به واردات پیشی گرفته است"؛ بنابراین با توجه به مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی، ذخایر ارزی از ۱۲۰ میلیارد دلار هم باید بیشتر باشد.

 

وزارت بهداشت به تجاری شدن اهدای پلاسما دست رد زد

مدیرعامل سازمان انتقال خون از اهدای بیش از دو میلیون واحد خون در سال گذشته خبر داد و درباره پلاسمافروشی در برخی مراکز خصوصی، گفت: این مراکز از سوی سازمان‌های انتقال خون و غذا و دارو مورد نظارت قرار می گیرند تا علاوه بر رعایت استانداردها، اهدای پلاسما را به تجارت و بیزینس تبدیل نکنند.وی در ادامه صحبت‌هایش درباره پلاسمافروشی در مراکز بخش خصوصی، گفت: امروزه در آمریکا بخشی از اقشار فقیر درآمدشان فقط از طریق فروش پلاسمای‌شان به مراکز پلاسما بدست می‌آید. در برخی مقالات آمریکایی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند و اعلام می‌کنند که این اتفاق می‌تواند مشکلات عمده‌ای را برای این افراد فقیر جامعه ایجاد کند. البته سیاست‌های رییس‌جمهور فعلی ایلات متحده نیز در این زمینه مشکلات را تشدید ‌کرده است. طبق مقالاتی که منتشر شده این اقدام بیزینس بسیار بزرگی است و حدود نیم درصد درآمد ملی آمریکا از محل فروش پلاسما و داروهای مشتق از پلاسما تامین می‌شود که رقم بالایی است.وی افزود: با این اقدام بجای یک سازمان ملی، شرکت‌های خصوصی که نگاه اقتصادی دارند، وارد شده و فقیرترین افراد را مورد نظر قرار می‌دهند. این موضوع مانند همان چالشی است که پیش از تاسیس سازمان انتقال خون ایران در زمینه خون‌فروشی در کشور شاهدش بودیم و فیلم دایره مینا هم بر همان اساس ساخته شد. به همین دلیل در ساختار وزارت بهداشت در این زمینه از گذشته هم سیاست‌گذاری شده بود، اما ابزارهای نظارتی در این زمینه به خوبی عمل نکردند.

 

رفع فیلتر توئیتر منتفی شد

عضو کارگروه فیلترینگ گفت: ۲۰۰ هزار گوشی توقیفی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند در انتظار تعیین نحوه شرایط عرضه در بازار هستند تا بار دیگر با ارز آزاد به فروش نروند.دبیر کمیته مخابرات مجلس اظهار داشت: موضوع فیلتر شبکه اجتماعی اینستاگرم که اخیراً مطرح شده بود در کارگروه فیلترینگ مطرح نشده است و چنین موضوعی مطرح نیست.وی همچنین درباره سرانجام پیشنهاد رفع فیلتر توئیتر گفت: این درخواست به امضای ۶ وزیر و دو نماینده مجلس عضو کارگروه فیلترینگ رسیده بود با پاسخ منفی دادستانی منتفی شد و دیگر ادامه پیدا نمی‌کند.وی گفت: فیلتر توئیتر یک بار با رأی دادگاه و یک بار با مصوبه کارگروه فیلترینگ انجام شده و نظر دادستانی این بود که رأی دادگاه دارد و دیگر قابل طرح نیست.وی ادامه داد: ما وظیفه داشتیم درخواست بدهیم و نامه را امضاء کنیم اما پاسخ دادستانی این بود و دیگر موضوع را ادامه نمی‌دهیم.

 

طرح عدم کفایت سیاسی و استیضاح روحانی در مجلس کلید خورد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تهیه طرح عدم کفایت سیاسی و استیضاح حسن روحانی رئیس جمهور در مجلس خبر داد. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح در جلسه امروز سه شنبه مجلس تهیه شده، گفت: نمایندگان از فراکسیونهای امید، مستقلین و ولایی این طرح را تهیه کرده و در حال جمع آوری امضاء برای آن هستند.وی با بیان اینکه طرح مذکور به امضای جمعی از نمایندگان رسیده، افزود: این طرح 10 محور اصلی دارد.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزایش بی رویه قیمت ها را یکی از محورهای اصلی این استیضاح ذکر کرد و افزود: عدم مدیریت بازار ارز، افزایش شدید قیمت سکه و طلا، گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی مردم، بی ثباتی اقتصادی و فساد در واردات کالاها از دیگر محورهای این استیضاح است.

 

آمار قاچاق مناطق آزاد عمق فاجعه را بیشترکرد

آمار به دست آمده از وضعیت قاچاق در کشور، نشان می‌دهند که یک سوم از میزان ارزی که برای واردات کالا از کشور خارج می‌شود، به قاچاق اختصاص دارد. همچنین آمارها نشان می‌دهد بخش چشمگیری از این قاچاق کالا، از طریق مناطق آزاد صورت می‌گیرد.به عنوان نمونه بر اساس آمارهای مستند اختلاف البسه ترانزیت‌شده و ترخیص‌شده از مناطق آزاد جلفا، انزلی و قشم بسیار چشمگیر می‌باشد. بر اساس آمارهای مربوط به ترخیص کالا در 11ماهه نخست سال جاری در گمرک منطقه آزاد ارس (جلفا) انواع البسه به‌وزن (حدود 8هزار تن) 7.905.573 و ارزش دلاری 70 میلیون دلار ترانزیت (وارد) شده است، این درحالی است که البسه ترخیص‌شده در این مدت تنها 145 تن و به‌ارزش 1.5 میلیون دلار بوده است. منطقه آزاد تجاری انزلی نیز در ترانزیت و واردات قطعی پوشاک وضعیت جالبی داشته است. در مدت یادشده 800 تن به‌ارزش دلاری 8.278.656 به این منطقه ترانزیت شده در حالی که هیچ البسه‌ای از گمرک منطقه مذکور ترخیص نشده است، این موضوع در خصوص مسواک و خمیردندان، لوازم برقی، شکلات و قهوه و نوشابه گازدار و تعدادی دیگر از کالاها صدق می‌کند. حجم البسه ترانزیت‌شده به منطقه آزاد حسن‌رود در 11ماهه نخست سال 1300 تن و ارزش ارزی آن 16میلیون دلار بوده که تنها 172 تن و با ارزش ارزی 624هزار دلار از گمرک منطقه ترخیص انجام شده است. در 11ماهه نخست سال 15هزار تن البسه و به‌ارزش ارزی 165 میلیون دلار به‌صورت ترانزیت به منطقه آزاد قشم وارد شده است. در همین مدت تنها 1000تن کالا و به‌ارزش حدودی 9میلیون دلار از این منطقه ترانزیت شده است. لازم به ذکر است تعداد مسافرین ورودی به منطقه آزاد قشم در این مدت 3.130.157 نفر و تعداد مسافر خروجی 3.124.409 نفر بوده‌اند، این درحالی است که در مدت مذکور تنها 2973 پته مسافری مورد صادر شده است.

 

کف گیر آب اصفهان در همه نقاط استان به ته دیگ رسید

به دنبال کاهش شدید بارندگی‌ها در سال آبی جاری بسیاری از نقاط جغرافیایی فلات مرکزی کشور اسیر بحران آب شده و این تهدید بزرگ خسارت‌های سنگینی را متوجه اقتصاد و معیشت کشور کرده است؛ مناطقی مثل استان اصفهان که اگرچه در میان افکار عمومی با بحران آبی شرقش معروف شده است، امابررسی ها نشان می‌دهد که این بحران به تمامی نقاط جغرافیایی استان تعمیم یافته است. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، سال آبی جاری یکی از خشک‌ترین سال‌ها در بسیاری از نقاط جغرافیایی کشور بوده است و شرایط در این سال به گونه‌ای پیش رفته که در بسیاری از نقاط شاهد کارش بیش از ۷۰ درصدی ریزش‌های جوی هستیم؛ شرایط بغرنج و نگران کننده‌ای که به واسطه گستردگی جغرافیایی مدیریت آن چندان ساده به نظر نمی‌رسد. مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان جدا از اشاره به وضعیت بحرانی سد زاینده رود در مورد شرایط بقیه سد‌های استان نیز گفت: وضعیت سایر سد‌های مخزنی استان نیز بحرانی است. بر اساس آمار و اطلاعاتی که ارائه شد، اکنون اکثر نقاط جغرافیایی استان اصفهان اسیر بحران آب است و این مسئله چندان تفاوتی در بخش‌های شمالی، جنوبی، شرقی و غربی استان ندارد.

 

سخنگوی وزارت خارجه میانجی گری عمانی ها را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید خبر سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران در روز جمعه یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است هرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص اخبار منتشره در مورد سفر آقای «یوسف بن‌علوی» به تهران گفت: برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر خبری را پیرامون سفر قریب‌الوقوع آقای بن‌علوی به تهران منتشر نموده‌اند در حالیکه تاکنون هیچگونه تماسی از طریق مجاری و کانال‌های رسمی و دیپلماتیک برای هماهنگی‌های لازم متعارف برای این سفر صورت نپذیرفته است. این خبر، خبری نادرست است و از مبنایی واقعی برخوردار نیست.قاسمی افزود: با توجه به مناسبات دوستانه جمهوری اسلامی ایران و عمان دیدارهای مقامات دو کشور امری عادی است که بصورت متناوب و مستمر و در مقاطع لازم صورت می‌پذیرد و همواره خبر این سفرها نیز به هنگام و در زمان خود منتشر و به اطلاع همگان می‌رسد.

 

ارتش تنگه هرمز را به تهران متصل کرد

دریادار خانزادی در رابطه با بستن تنگه هرمز گفت: بستن تنگه هرمز مقدمه‌ای دارد. کارکرد تنگه‌ها به شدت وابسته به باز بودن آنها است؛ تحریم‌ها بر کارکردها به شدت اثرگذار است و تحریم‌هایی که علیه ایران صورت می‌گیرد بر کارکردهای تنگه هرمز اثرگذار است. در محیط بین‌اللمل خروجی یک تصمیم مابسته به یک بازیگر نیست و تنگه هرمز بخشی از منافع جمهوری اسلامی است و نداجا تاکنون آزادی تردد در این تنگه را تامین کرده است و با قدرت هم به این کار ادامه خواهد داد اما باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است و جامعه بین اللمل باید متعهدانه به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی عمل کند ما آمریکا را تاثیر‌گذار در تصمیم نداجا در حوزه تنگه هرمز نمی دانیم و اقدام ما وابسته به نظر رهبر انقلاب است. وی با اشاره به تسلیحات جدید نداجا گفت: نا‌وشکن دنا در ناوگان جنوب نداجا در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال کار آن هم به پایان برسد و به نداجا الحاق شود زیر دریایی فاتح هم مراحل پایانی کار خود را طی می کند و امیدواریم فاتح را تا آذرماه با قابلیت‌هایی که نمی‌شود رسانه ای کرد، به ناوگان نداجا الحاق کنیم و کار احیای ناو‌شکن دماوند هم تا پایان سال تمام می‌شود.

 

شورای امنیت ملی آمریکا برای تغییر رفتار واشنگتن در قبال تهران شرط و شروط گذاشت

پس از آنکه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شروطی را برای دیدار روسای جمهور آمریکا و ایران تعیین کرد، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز اظهاراتی را در این رابطه ایراد کرد.خبرگزاری فرانسه در این رابطه گزارش داد: «گَرت مارکوس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می گوید رفع تحریم‌های ایران به «تغییرات ملموس و پایدار» مواضع جمهوری اسلامی بستگی دارد.مارکوس در ادامه گفت: آمریکا آماده اقدام برای پایان دادن به تحریم‌ها، برقراری مجدد روابط کامل دیپلماتیک و تجاری، دادن اجازه به ایران برای دسترسی به فناوری پیشرفته و ادغام مجدد اقتصاد ایران به نظام اقتصادی بین‌المللی است، اما این وضعیت وقتی ممکن خواهد بود که در سیاست های تهران تغییرات ملموس و پایدار ایجاد شود. در غیر اینصورت تحریم‌ها شدیدتر خواهد شد.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، از آمادگی خود برای دیدار بدون پیش شرط با رئیس جمهور ایران خبر داد اما بدنبال آن مایک پمپئو شروطی را برای این دیدار اعلام کرد.در همین رابطه «دیوید مورتلاک» که در زمان ریاست جمهوری اوباما در شورای امنیت ملی آمریکا حضور داشت و در بخش تحریم های ایران مشغول فعالیت بود در خصوص آمادگی ترامپ برای دیدار با روحانی گفت: دیدار به خودی خود موجب پیشرفت نمی شود. دولت آمریکا نیاز دارد تا به توافق واقعی با ایران در موضوعات مطرح شده برسد اما خارج شدن از یک توافق بسیار موفق برای محدود کردن فعالیت هسته ای ایران (برجام)، موجب تردید در رسیدن به توافق بر سر مسائل دیگر با ایران شده است.

 

کارگروه ویژه سازمان ملل ایران را به تسلیح انصارالله یمن متهم کرد

یک کارگروه سازمان ملل براساس گزارش جدیدی که به شورای امنیت ارائه داده، مدعی شده است که حوثیهای یمن همچنان خودشان را با موشکهای بالستیک و پهپادهایی با مختصات تسلیحات مشابه تسلیحات ایرانی تجهیز می‌کنند.خبرگزاری فرانسه مدعی است که یک نسخه از این گزارش محرمانه 125 صفحه ای را روئیت کرده است. این گروه مدعی هستند که همچنان معتقدند موشکهای بالستیک کوتاه برد و دیگر تجهیزات از ایران به یمن منتقل می‌شود.این در حالیست که این گزارش هیچ اشاره‌ای به تحت محاصره بودن شدید یمن از سوی ائتلاف نظامی عربستان و اینکه چگونه این تسلیحات سد محاصره را می‌شکنند و به داخل یمن منتقل می‌شوند نکرده است.ایران بارها ارسال سلاح به یمن را رد کرده و می‌گوید حتی اجازه انتقال دارو و غذا نیز برای مردم یمن میسر نیست و عربستان مانع آن می‌شود.در این گزارش همچنین ادعا شده است؛ بازرسیهای اخیر از تسلیحات از جمله موشک و پهپاد که توسط حوثیها مورد استفاده قرار گرفته است نشان می‌دهد قطعات آنها مشابه سیستمهای تسلیحاتی است که توسط جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود.این گزارش همچنین ادعا می‌کند؛ احتمال زیادی وجود دارد که موشکها خارج از یمن ساخته می‌شوند و از طریق کشتی به داخل یمن منتقل شده و توسط انصارالله مونتاژ می‌شود.

 

بورس رکورد زد

شاخص بازار سرمايه امروز ركورد خود را شكست و به بيش از 120 هزار واحد رسيد.شاخص بازار سرمايه در  ساعات اوليه آغاز به كار خود در روز سه‌شنبه نهم مرداد ركورد زد و با بيش از سه هزار و 300 واحد افزايش به بيش از 120 هزار واحد رسيد.شاخص كل در حال حاضر به 120 هزار و 193 واحد رسيده است كه ركوردي بي‌سابقه است.

 

رد پای اشکانیان و هخامنشیان در کرمان کشف شد

مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی تاکنون به شناسایی حدود ۵۰۰ گور باستانی در گورستان مهدی‌آباد اولیا در شهرستان ریگان استان کرمان که برخی از باستان‌شناسان آن‌ها را متعلق به دوره اشکانی و برخی دیگر متعلق به دوره هخامنشی می‌دانند منجر شده است. استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به شناسایی محوطه باستانی مهدی آباد اولیا در بازدید‌های باستان‌شناسان محوطه میراث جهانی بم در اوایل دهه ۱۳۹۰ گفت: «در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ بارش باران و جاری شدن سیل در منطقه، باعث آشکارسازی گور‌های بسیاری در این قسمت شد که حاوی مواد فرهنگی بسیاری بودند.» وی با اشاره به انجام بررسی‌های مغناطیسی با استفاده از دستگاه مغناطیس سنج سزیم روبیدیم افزود: «باستان‌شناسان گروه باستان‌شناسی محوطه میراث جهانی بم، بر اساس مطالعات اولیه سفال‌های بدست آمده از گور‌های باستانی اعتقاد دارند که این محوطه مربوط به دوره هخامنشی است، ولی باستان‌شناسان دیگری که در منطقه مشغول فعالیت و بررسی‌های علمی هستند، اعتقاد به اشکانی بودن این گور‌ها دارند.» بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک در گورستان باستانی مهدی‌آباد اولیا با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور انجام شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha