پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه یزد

حوزه / امام جمعه یزد گفت: طرح میثاق طلبگی فرصتی ارزشمند در آشنایی جوانان با رسالت و اهداف متعالی حوزه است.

آیت الله محمد رضا ناصری یزدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در رابطه با برگزاری طرح میثاق طلبگی عنوان کرد: این طرح یک قرنطینه و فرصتی برای تفکر، اندیشه و تحلیل داوطلبان ورود به حوزه های مقدس علمیه است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد اظهارداشت: طرح میثاق طلبگی فرصتی ارزشمند در آشنایی جوانان با رسالت و اهداف متعالی حوزه است. جوانان و ورودی های حوزه در این طرح بزرگ با مسائل زیادی در خصوص آداب طلبگی آشنا می شوند و شرایط طلبگی را در می یابد.

آیت الله ناصری  بیان کرد: جوان با گذراندن این دوره می تواند با بصیرت حوزه و تحصیل علوم دینی را انتخاب کند و حوزه نیز با شناخت افراد،طلبه متعهد را بشناسد.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که در تشکیل خانواده و ازدواج لازم است طرفین یکدیگر را بشناسند و رفتار و منش هم را بسنجند تا در میانه راه زندگی کانون خانوادگی شان از هم متلاشی نشود، طلبه نیز باید حوزه را بشناسد تا در بین راه، درس و بحث را به دلیل ناآگاهی رها نکند.

امام جمعه یزد گفت: افرادی که این دوره را سپری می کنند با بصیرت دست به انتخاب می زنند و حتی اگر طلبگی را بر اساس روحیات خود انتخاب نکنند باز هم از این دوره بهره مند شده اند؛ چرا که مسیر حقیقی زندگی خود را انتخاب کرده اند.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: در این دوره جوانان با مسائل دینی و اخلاقی به خوبی آشنا می شوند و حضور در اجتماعاتی مانند حوزه و آداب آن را تجربه می کنند.

آیت الله ناصری یزدی در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد فعالیت های مشترک حوزه و آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: معتقدیم،  همکاری ها خوب است و آثار و برکات خوبی می تواند داشته باشد، اما هنوز کاری اساسی صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: بعضی از اتفاقات در سایه همکاری ها روی داده است که کافی نیست، باید در این مسیر آموزش و پرورش متحول شود تا بتوان به نتیجه برسد در دیدار با رهبری و علما و اعضای جامعه مدرسین پیرامون فعالیت های همکاری گفت و گو کرده ایم و به نیازسنجی پرداخته ایم.

امام جمعه یزد ادامه داد: باید از همان کودکی هویتی و آداب دینی به فرزندان بیاموزیم و در باره آموزش و پرورش یک ظرفیت مهم است.

وی تصریح کرد: کودک باید بداند رها نیست اگر هویت دینی در فرزندان مورد توجه نباشد کودک هویت نمی گیرد و به دنبال ظاهر می رود حوزه و مدرسه باید هویت الهی دانش آموزان را تشکیل دهند رفوکاری و شاخ و برگ دادن به تربیت دینی وظیفه ای سنگین از سوی همکاری هاست.

آیت الله ناصری یزدی بیان کرد: سیستم آموزش و پرورش کشور برگرفته از غرب است در حالی که دین از علم جدا نیست این سیستم باید تغییر کند، همچنین باید نگرش را تغییر بدهیم، چرا که دین، سیاست و علم از هم جدا نیست و این مساله باید شکل عینی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید از کودکی برنامه ریزی به فراخور سن و نیازها داشته باشیم و مسیر را نشان دهیم حوزه نیز باید چنین کند در کلاس های درس خود کتاب و آثاری را برای حفظ اعتقادات دانش آموزان و تعمیق باورها و مبانی دینی معرفی کنیم.

جامعه گرفتار آسیب های اجتماعی است

امام جمعه یزد عنوان کرد:جامعه گرفتار آسیب های اجتماعی است در خصوص حجاب و عفاف باید تلاش شود فرزندان سرمایه های ارزشمندی هستند و باید تربیت دینی آن ها مورد توجه باشد.

وی یادآور شد: در چهلمین سال انقلاب باید در بسیاری از موارد تجدید نظر کنیم، آموزش و پرورش و سیستم های اداری در تمامی حرکت ها باید تجدید نظر کنند، سیستم اقتصادی و سیاسی و اجتماعی با استفاده از الگوهای خوب متحول شود.

آیت الله ناصری یزدی خاطرنشان کرد:مراکز فرهنگی که نبض دانش آموزان در دست آن هاست جایگاه مهمی دارند تشکیل مدرسه های امین با شعار در هر مدرسه ای یک روحانی یکی از حرکت های بزرگ بود که در جهت انس با معنویت و مبانی دینی و آشنای با معارف اثر گذار است.

وی بیان کرد:دانشگاه فرهنگیان نیز سیستم آموزشی خود را تغییر دهد و همانند دانشگاه نباشد تا بتوانیم به رشد و توسعه دست یابیم.

گفت وگو : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha