پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موبایل

حوزه/ اگر شرایط فرزندتان طوری است که صلاح نمی ‌بینید او موبایل شخصی داشته باشد، می ‌توانید هر زمان نیاز داشت موبایل خود را در اختیار او قرار دهید. مثلاً زمانی که ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* برای فرزندمان تلفن همراه بخریم یا نه؟

در دوره ‌ای که تلفن همراه سرگرم‌کننده‌ترین همراه آدم‌ هاست، قانع کردن بچه ‌ها برای آنکه سراغ این وسیله نروند یا درخواست موبایل شخصی نداشته باشند، کار سختی است.

بیشتر بچه ‌ها می ‌خواهند دنیای خوش رنگ و لعاب موبایل را تجربه کنند و یکی برای خودشان داشته باشند. در این شرایط باید چه جوابی به کودک بدهید؟ اگر تصمیم گرفتید برای او موبایل بخرید باید چه قوانینی برای او وضع کنید تا موبایل کمترین آسیب را برای او به همراه داشته باشد؟

1- اگر شرایط فرزندتان طوری است که صلاح نمی ‌بینید او موبایل شخصی داشته باشد، می ‌توانید هر زمان نیاز داشت موبایل خود را در اختیار او قرار دهید. مثلاً زمانی که باید به هر دلیلی به شما اطلاع بدهد که کجاست، یا وقتی باید برای یکی از دوستانش پیام مهمی برساند، موبایل خود را در اختیار او قرار دهید. اما فرزندتان باید بداند تلفن شما دست او امانت است و در زمان و ساعت مقرر یا بعد از انجام کارش باید آن را به شما برگرداند. با این کار هم نیاز فرزندتان را برطرف کرده اید، هم هیجان او را برای داشتن موبایل شخصی کاهش داده ‌اید و هم می ‌توانید او را محک بزنید و ببینید روش درست استفاده از این ابزار را بلد است یا نه.

2- خیلی وقت ‌ها درخواست بچه‌ها برای موبایل داشتن، همانند‌سازی خود با والدین یا تکرار رفتار آنهاست. بچه‌ ها از رفتار والدین و بزرگتر‌ها تقلید می‌ کنند، بنابراین اگر شما همیشه موبایل به دست هستید، عجیب نیست که فرزندتان هم انتظار دارد موبایل وسیله سرگرمی و همراه جدا نشدنی او باشد.

3- برای فرزندتان سرگرمی ‌هایی فراتر از موبایل فراهم کنید. بازی ‌های جمعی، فعالیت ‌های فیزیکی، تماشای خانوادگی فیلم یا اسم-فامیل بازی کردن خانوادگی می‌ توانند جایگزین‌ های خوبی برای بازی موبایلی یا سرگرم کردن خود در شبکه‌ های مجازی باشند.

4- اگر فرزندتان به ‌دلیل آنکه دوستانش موبایل دارند از شما درخواست موبایل شخصی کرد، با او صحبت کنید و توضیح دهید که کارکرد موبایل، تماس‌ های کاری و فوری و روابط اجتماعی کنترل شده است و او لااقل در سنین مدرسه به چنین وسیله‌ ای نیاز ندارد. اگر فرزندتان در سنین نوجوانی است در این مکالمه با او از روش ‌های تحکمی استفاده نکنید، بلکه گفت‌و‌گویی عالمانه و استدلالی داشته باشید.

5- اگر به این نتیجه رسیدید که باید برای او موبایل بخرید، قوانین مشخص و غیرقابل انکاری را برای او در نظر بگیرید. مثلاً: در روزهای عادی ساعت 6 عصر و در روزهای تعطیل ساعت ۹ باید موبایل خود را تحویل پدر و مادر بدهد، یا شب ‌ها گوشی را خاموش کند، تلفنش را هیچگاه به مدرسه نبرد، شماره ‌های ناشناس را جواب ندهد، برخی از برنامه ‌ها را نصب نکند، برای گوشی رمز نگذارد و ...

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha