پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دوره میثاق طلبگی داوطلبان ورود به حوزه با مدارج علمی لیسانس تا دکترا در تفرش

حوزه/ جمعی از نخبگان دانشگاهی در مقاطع عالی تحصیلی خواستار تبلیغ و معرفی بیش از پیش حوزه علمیه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شدند.

نخبگان دانشگاهی داوطلب ورود به حوزه علمیه، در حاشیه سپری کردن دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه قم که در حال حاضر در مدرسه علمیه امام صادق(ع) تفرش در حال برگزاری است، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشتند: امروز بخش عظیمی از نسل جوان به ویژه دانشجویان با حوزه، رسالت ها و اهداف آن آشنا نیستند و این کاستی باید به خوبی از سوی مسئولین امر مدیریت و جبران شود.

حامد دهستانی اردکانی اهل یزد و فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه اصفهان گفت: مهم ترین دغدغه ام در انتخاب حوزه تاثیر مثبت در جامعه و زمینه سازی برای ظهور است.

وی افزود: در زندگی من دغدغه هایی ایجاد شده بود و زندگی ام به گونه ای رقم خورد که تصمیم به ورود به حوزه گرفتم البته باید به خودسازی پرداخت و بعد به تحصیل توجه داشت.

وی تصریح کرد: من در حوزه دین احساس نیاز می کردم ممکن است پزشکی خوب و مذهبی تاثیرات مثبت خود را داشته باشد، اما این من را راضی نمی کرد و احساس کردم مستقیم وارد حوزه دین شوم و به خدمت بپردازم.

وی اظهار کرد: مهم ترین دغدغه در انتخاب حوزه تاثیر مثبت در جامعه و زمینه سازی برای ظهور است.

دهستانی اردکانی در مورد طرح میثاق طلبگی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دوره خوبی باشد، چون در ابتدای کار هستیم و از نظر مراحل حوزه و هدف گذاری و آگاهی از ادامه روند طلبگی می توان در این دوره به کسب تجربه پرداخت.

وی گفت: در زمینه های تربیتی با حضور اساتید بزرگ می توانیم تجربیات ارزنده ای کسب کنیم به ویژه بنده که در خانواده ، روحانی نداریم و تحقیق در عرصه طلبگی داشته ام و تلاش کرده ام با سوال و تحقیق از طلاب با آگاهی کامل وارد حوزه شوم.

این داوطلب جوان بیان کرد: مهم ترین دغدغه ها که مسیر زندگی ام را تغییر داد خدمت به جامعه در جهت رفع نواقص کشور و جهان پیرامونی و همچنین طولانی شدن غیبت است این ها مسائل بزرگی است و هر کس در حد توان خود باید دست به تلاش بزند.

وی گفت: اگر لیاقت داشته باشیم در رکاب آقا و مولایمان به خدمت بپردازیم از همان لحظات که تصمیم گرفتم و وارد این حوزه شدم هدف اصلی کمک به ظهور و خشنودی آقا و سربازی ایشان بود.

سپس حمید متولی زاده اهل قم و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب بیان داشت: یکی از اهداف من برگفته از مهم ترین رسالت حوزویان یعنی سربازی ولی عصر(عج) و پاسخگوئی به شبهات است.

وی اظهارداشت: برای ورود به حوزه اهداف عدیده ای داشتم اما هدف نهایی ام تبلیغ دین اسلام و قدم گذاشتن در راه اسلام تا ظهور ولی عصر (عج) است.

این دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب افزود: مهم ترین رسالت حوزویان سربازی ولی عصر و پاسخگوئی به شبهات است.

وی بیان کرد: من یک دهه از عمر را در دانشگاه سپری کرده ام علوم دانشگاهی هیچ گاه من را راضی نکرد در حوزه علمیه علم و عمل و تهذیب و تحصیل و رقابت و رفاقت در کنار هم است اما دردانشگاه چنین نیست.

متولی زاده اظهار کرد: با این ویژگی ها بود که جذب حوزه شدم از طرفی در دانشگاه دروس و علومی که می خواندیم ریشه اسلامی نداشت از این رو تلاش دارم ادبیات عرب را به سمت متون روایی و قرآنی کاربردی کنم.

وی تصریح کرد: پدربزرگ پدری و مادری اهل نائین هستند و در ایام گذشته مُلّا و خطاط قرآن بودند و بسیاری از کتاب هایشان به سمت موزه آستان مقدس رفته است و امروز اقوامی نیز در کسوت روحانیت داریم.

این دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب خاطرنشان کرد: بر اساس آیات و روایات قلم علما افزون تر از خون شهدا است، شبهه ایجاد کردن در جامعه کاری آسان است وظیفه طلاب و روحانیت زدودن شبهات است که با مطالعه و تفکر و تعمق می توان پاسخگوی این شبهات باشیم.

وی گفت: برگزاری دوره های میثاق طلبگی ضروری است و زمینه آشنایی با محیط حوزه در 4 روز را فراهم می کند تا تکلیف خود را مشخص کنیم دو راه را انتخاب کنیم.

در ادامه پویا لاری زاده دکترای ادبیات عرفانی از دانشگاه اصفهان به خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: 4 تفاوت عمده بین علوم حوزوی و دانشگاهی وجود دارد که خود خلاء هایی را در دانشگاه به وجود می آورد که باید در دفاع از اسلام و امام زمان(عج) به سمت و سوی علوم حوزوی برویم.

وی افزود: برداشت ها و مرجعیت ها و رفرانس های علمی در دانشگاهها اکثرا بر اساس واقعیات ذهنی علمای زمان و قابل تغییر است علوم حوزوی جدای از این که علوم وحیانی و از منبع غیبی منطق بر فطرت انسانی است می تواند پاسخگوی نیازها در هر زمان باشد.

لاری زاده بیان کرد: در دانشگاه تثبیت زمان و مکان و افراد خاص است اما حوزوی از واقعیات روح انسانی با منبع قرآنی و وحیانی در ارتباط است همچنین قدرت سیر تفکر انسانی در علوم حوزوی قوت یابی و قوت خواهی می شود در علوم دانشگاهی قوت خواهی منوط به یک فرد است .

وی تصریح کرد: در دانشگاه علم نظری و عملی قابلیت اجرایی ندارد دانشجویان درصد کمی خلاقیت را در جامعه پیاده کنند علمی که در حوزه تالیف می شود قابلیت اجرا در زمان دارد از طرفی در حوزه های علمیه تعدد مراجع است ولی علم خام در دانشگاه محدود است.

این داوطلب جوان متقاضی ورود به حوزه عنوان کرد: دانشمندان علم فقه و اخلاق بر پایه های درست آثار متنوعی دارند اما ماده خام و غیر قابل بسط و گسترش است، اما در حوزه، علوم اسلامی نقش درمان گری و پیشگیری کننده و اصلاح کننده دارد و توسط مراجع معظم تقلید و اساتید برجسته حوزه هر روز توسعه و گسترش می یابند.

وی اظهار کرد: هر شیعه ای به عشق آقا طی طریق می کند هیچ جایی مناسب تر از حوزه برای تفکر ظهور نیست در دانشگاه نیز مساله انتظار مطرح می شود اما به شدت حوزه نیست و تلقین می کنند ما مدوین امام زمان(عج) هستیم و باید دین خود را ادا کنیم دانشگاه هم حوزه های زیادی دارد اما محسنات حوزه قابل مقایسه با حوزه نیست.

لاری زاده یادآور شد: اکثرا درس های دانشگاهی آن ها را ارضاء نمی کند ما باید در حوزه خود را اصلاح کرده و زبان انتقال به نسل جوان را یاد بگیریم برای جهان تشنه حقیقت امام زمان است اما اسمی از ایشان نشینده است امام زمان گمشده همه عالم است.

در ادامه این گفت و گو محمد جواد عطایی، کارشناس فقه و حقوق اسلامی از دانشکده اصول دین قم بیان داشت: ارتباط بین طلبه و رسانه و هنر می تواند به اهداف حوزه کمک کند.

وی افزود: غدغه اصلی شوق حضور در حوزه نیاز جدی در مورد هنر و رسانه و ارتباط با حوزه است که آن را احساس کردم.

عطایی ادامه داد: اساتید تاکید می کنند اگر طلبه رسانه ای نباشد و سواد رسانه ای نداشته باشد موفق نیست، روش های سنتی دیگر مخاطبان خود را ندارد و مخاطبان در رسانه های عمومی وجود دارند، باید از آن ها استفاده کرد جامعه باید همواره با عده ای طلاب که رسانه ای هستند وفراتر از مسجد و محدویت در منطقه خاص عرضه کنند .

وی تصریح کرد:این مشکل که وجود دارد ارتباط حوزه و رسانه خلاء را پیگیری کنیم و تلاش کنم این بحث را تداعی نمائیم فرد حوزوی رسانه ای می تواند نیاز امروز جهان را پاسخ گوید چرا که جهان تشنه معارف است و ما رسانه ای در این عرصه نداریم.

این کارشناس فقه و حقوق اسلامی عنوان کرد: در ارتباط دادن حوزویان و رسانه ای ها و هنرمندان این توانایی وجود دارد که بتوان پیام دین را جهانی کرد.

وی گفت: سریالی که اخیرا در مورد روحانیت و فضای حوزه پخش شد و هنرمندان آن به قم آمدند این نیاز را به خوبی روایت می کرد باید بین این حوزه ها ارتباط ایجاد شود هنرمندان نیز علاقه دارند تجربیات حوزه را به کار بگیرند.

وی بیان کرد: رشته من به مباحث حوزوی نزدیک است از اوایل حضور در دانشگاه احساس می کردم برای من این مباحث کفایت نمی کند و این حضور در حوزه میتواند ما را به هدف برساند.

عطایی اظهار کرد: با اساتید مشورت هایی داشته ایم حوزه می تواند ما را به اهداف مان برسانند .

وی خاطرنشان کرد:نگاه مردم به ما نگاه نماینده دین است به دلیل این نگاه از کوچکترین اشتباه باید پرهیز کنیم خللی در نگرش مردم ایجاد نشود.

وی عنوان کرد: طلبه نماینده ای از مجموعه برآمده از اعتقادات مردم است و هر گونه ضعفی می تواند خللی در اعتقادات مردم جای بگذارد، از این رو مباحث اعتقادی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

گفت وگو: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha