جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان عاقل اجازه نمی‌دهد که سرمایه‌هایش هرز و از بین برود، گفت: نعمت عقل سرمایه عظیمی است که انسان را به سمت بندگی و عبودیت سوق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، در ویژه‌برنامه سخنرانی حرم مطهر در صحن جامع رضوی، با اشاره به اینکه عقل بالاترین سرمایه‌ای است که خدا به ما انسان‌ها ارزانی داشته است، اظهار داشت: وجه تمایز انسان با حیوان همین عقل و ادراک است، از رهگذر عقل که اسمش پیغمبر درون یا حجت درون است، انسان می‌تواند مسیر صحیح را از مسیر ناصحیح تشخیص دهد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نعمت عقل، انسان را به سمت بندگی و عبودیت سوق می‌دهد، تصریح کرد: کارهایی که از انسان‌ها سرمی‌زند و آن‌ها را به سمت غیر خدا سوق می‌دهد جهل است؛ جهل انسان را از ولایت خدا خارج و تحت ولایت ابلیس و شیطان قرار می‌دهد، اما عقل انسان‌ها را از ولایت‌های مختلف خارج می‌کند و تحت ولایت خدا قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه انسان عاقل اجازه نمی‌دهد که سرمایه‌هایش هرز و از بین برود، افزود: انسان عاقل سرمایه‌هایش را در محضر دزد و راهزن قرار نمی‌دهد؛ انسان عاقل کسی است که استفاده حداکثری از سرمایه‌ها می‌برد و جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ذره‌ای احتمال ضرر ندهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی خاطرنشان کرد: در وجود انسان یک سری سرمایه‌هایی مانند عمر، زندگی، جوانی، عدم گرفتاری و سلامتی وجود دارد این سرمایه‌ها را باید جایی هزینه کرد که انسان را به سمت بندگی خدا سوق دهد؛ جوانی که از همه تعلقات می‌گذرد و به دفاع از حرم می‌پردازد در دوران جوانی به اوج عقل رسیده است.

وی افزود: کسی که سرمایه خود را برای خدا هزینه کند اولین خریدارش خود خداست؛ روایت است کسی که در محبت خدا سماجت قرار دهد و محب خدا شود، عاشق خدا می‌شود و کسی که عاشق خدا شود خدا عاشق او می‌شود و کسی که خدا عاشق او شود نزد خدا خواهد رفت.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان اگر در رهگذر جدال بین عقل و جهل، عقلش بر جهل پیروز شود، به وادی عبودیت و بندگی خدا راه پیدا می‌کند که این همان سعادت بزرگ بشری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha