پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمدجواد لاریجانی

حوزه/ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به عنوان یک روز مهم جهانی از دستاوردهای اجلاس قاهره به پیشنهاد ایران بود که از آن موقع تاکنون به عنوان یک روز تاریخی در برنامه کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر کشور در همایش گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با خوش آمد گویی به همه مهمانان، سفرا اظهار کرد: آیت الله آملی لاریجانی از ابتدای مسئولیت خود موضوع حقوق بشر را به نحو ویژه‌ای مورد توجه قرار داده‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به عنوان یک روز مهم جهانی از دستاوردهای اجلاس قاهره به  پیشنهاد ایران بود که از آن موقع تاکنون به عنوان یک روز تاریخی در برنامه کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

وی افزود: در ستاد حقوق بشر تقریباً از 9 سال پیش تاکنون این موضوع را به صورت ویژه‌ای در دستور قرار داده و جایزه خاصی را به عنوان حقوق بشر اسلامی اختصاص داده‌ایم.

لاریجانی با بیان اینکه فعالیت‌های انجام شده در دو زمینه متمرکز شده، خاطرنشان کرد: اولین زمینه فعالیت‌های کاری افراد در حوزه دفاع از حقوق افراد و همه مسلمان‌ها و زمینه دیگر فعالیت‌های نظری در حوزه حقوق بشر اسلامی بوده است.

وی گفت: هدف عمده از این برنامه‌ها سه مطلب مهم است، اول اینکه امروز جهان اسلام و مسلمانان به عنوان یک مبنای فکری مورد تهاجم بسیار قرار گرفته است و مسلمانان قربانی تجاوزاتی مثل تحقیر و تبعیض هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: ابعاد این تهاجمات و ظلم‌ها وسیع است و عمده اینها توسط کشورهای غربی و با موتور صهیونیسم در دنیا اتفاق می افتد، پس وظیفه ما است که از حقوق مسلمانان و اسلام به عنوان یک مکتب انسان ساز دفاع کنیم.

وی ادامه داد: همچنین سکولاریسم – لیبرال به عنوان یک کج راهه برای زندگی بشر خودش را به دنیا تحمیل نموده و برای تحمیل این تفکر از همه امکانات خود استفاده می‌کند که خیلی شبیه وضع تحمیل تفکر مارکسیستی در دوران امپراطوری کمونیستی است.

لاریجانی گفت: محور سوم معرفی راه و رسم زندگی بر اساس عقلانیت اسلامی است و این تکلیف کاری است که مخاطبان آن مسلمانان و همه مردم جهان هستند.

وی بیان کرد: مردم جهان باید با این راه و رسم زندگی آشنا شوند و بدانند که اسلام در عصر مدرن حرف‌های اساسی درباره نحوه زندگی دارد، کافی است که ما بحث کرامت انسانی را بیشتر توجه کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: در تفکر اسلامی کرامت انسانی را به عنوان یک کرامت تکوینی و اکتسابی داریم، پس پاسداری از کرامت باید پاسداری از هر دو جهت باشد.

وی اظهار کرد: جهت اکتسابی یعنی ایجاد فضایی برای زندگی بشر که بتواند به درجات بالای کرامت انسانی دست یابد.

لاریجانی تصریح کرد: در اسناد بین الملل که بر اساس تفکر لیبرال و سکولاریسم بنا شده به هر دو موضوع با مبانی خاص خودشان توجه شده است.

وی گفت: درباره کرامت اکتسابی به این بسنده کردند که ما باید حقوق و آزادی‌های اساسی را تضمین کنیم که این موضوع در نهایت یک ضعف است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: مخاطب فعالیت‌های حقوق بشری اسلامی کل بشریت است، همانطور که مخاطب اسناد سازمان ملل کل انسانها است کل دنیا هم مخاطب حقوق بشر اسلامی است و اختصاص به اسلام ندارد.

وی با اشاره به نامه امام (ره) به گورباچف نیز اظهار کرد: امام راحل در آن نامه علت فروپاشی این امپراطوری را صرفاً موضوعات اقتصادی ندانست، بلکه علت فروپاشی، جنگ بی امانی بود که با خدا و راه خدا راه انداخته‌اند و لذا هر مکتبی که این کار را کند با این نابودی مواجه خواهد شد.

لاریجانی گفت: در این نامه امام (ره) فرمود، در باغ سبز غربی شما را گول نزند و بیایید به یک مکتب دیگری هم توجه کنید و آن هم مکتب تفکرات اسلامی است، پس معنای حقوق بشر اسلامی یک فعالیت عام دارد و برای کل دنیا است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشور گفت: امیدواریم این تلاشها سبب شود که گامی در جهت دفاع از حیثیت مسلمانان و اسلام برداشته شود و هم نقد کارسازی برای نسل‌های معاصر و آینده داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha