سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار فرهنگی

شهر هسته ای سعودی ها پای واتیکان را به ریاض باز کرد/ ژن خوب هم به ادبیات راه یافت/ برلین برای پادشاه مسنجرهای اروپایی جایگزین گذاشت/ منافقین مذاکرات مهم نشر ایران و ایتالیا را به‌هم زدند

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

شهر هسته ای سعودی ها پای واتیکان را به ریاض باز کرد

یکی از مشاوران دفتر پادشاهی اعلام کرد، شهر نیوم واقع در شمال غرب عربستان یکی از اماکن احتمالی برای افتتاح کلیساست.این در حالی است که یکی از شاهزاده‌های برجسته که خواست نامش فاش نشود، گفت، ساخت کلیساها ممکن است در مکان دیگر انجام شود، اما وجود دو دین در شبه‌جزیره عربستان امکان ندارد. مشاور دفتر سلطنتی اعلام کرد، شهر نیوم بیرون از شبه جزیره عربستان قرار دارد و این امر باعث می‌شود درباره ممنوعیت وجود دین دوم در شبه جزیره اظهارات دقیقی صورت نگیرد.مشاور مذکور گفت، مقامات عربستان مساله افتتاح کلیسا در این کشور را مساله روز می‌دانند.مجله انگلیسی اکونومیست در این باره نوشت، عربستان به نگهداشتن یک مکان تاریخی کشف شده پشت سیم‌های خاردار عادت دارد و به دنبال آن هم نگهبانان این مکان اقدام به دور کردن اشخاص کنجکاو و تهدید آنها به بازداشت می‌کنند.طبق نوشته این مجله، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان، مرکزی را برای گفت‌وگوی ادیان افتتاح کرد و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شجاعت بیشتری در میزبانی از شخصیت‌های مسیحی در منزل خود به خرج داد.گزارش‌های رسانه‌ای گذشته هم حاکی از آن است که نمایندگان واتیکان با مقامات عربستان برای ساخت کلیساها مذاکرات محرمانه انجام داده‌اند.همزمان با این امر، کلیسای کاتولیک مصر درباره سفر تاریخی رهبر شورای پاپ برای گفت‌وگوی مذهبی در کشور واتیکان به عربستان در ماه آوریل بیانیه‌ای صادر کرد.

 

ژن خوب هم به ادبیات راه یافت

آیا کسی در صفحاتِ رانتیِ ادبیاتِ وطنی، یا در صفحه های نویسنده ها و سلبریتی های فیس بوکی و اینستاگرامی، نامی از حسن بنی‌عامری دیده است؟چند وقت پیش بود که لیلی گلستان در سخنرانی تدکس TEDx(همان سخنرانی های معروف تد TED که به صورت داخلی مدیریت می شوند) در حمله هایی شدید به پدرش ابراهیم گلستان، که البته بی سابقه هم نبود، حرف های جالبی زد که کمتر به آن ها توجه شد.گلستان گفت که پدرش هیچ کمکی به او در موفقیتش نکرده و او فقط با تلاش و کوشش خودش به اینجا رسیده است.او البته در تایید حرفش گفت که پدرم «فقط» دست مرا گرفت و ملکی در دروس به نامم کرد و دیگر هیچ کاری نکرد.اما توضیحاتِ بعدیِ او بسیار جالب تر است. لیلی گلستان می گوید هنگامی که تصمیم گرفته گالری هنری خودش را راه اندازی کند، تصمیم گرفته با نقاشی های سهراب سپهری که پدرش داشته آغاز کند و چون پدرش هم افراد زیادی را می شناخته، این کار را برای او آسان کرده است.مسلماً لیلی گلستان اگر نام خانوداگی اش گلستان نبود، در سال های جنگ که اقتصاد اجازه انتشار کتاب را به کمتر کسی می داد موفق نمی شد که اولین کتابش را که ترجمه کرده بود به راحتی منتشر کند.اگر نقاشی های سهراب سپهری در آرشیو پدرش و روابطی که پدرش با همه بزرگان هنر و ادبیات داشت نبود، او هیچ وقت موفق نمی شد گالری هنری موفقی تاسیس کند و قبل از هر چیز، اگر پدرش آن ملک را در منطقه دروس در اختیار او نمی گذاشت، یا مثلاً اگر ملکی در افسریه در اختیارش می گذاشت، او هیچ کدام از این کارها را نمی توانست انجام دهد.

 

برلین برای پادشاه مسنجرهای اروپایی جایگزین گذاشت

اپلیکیشن «واتس اپ»، پیام رسان شماره یک در آلمان محسوب می‌شود؛ با این وجود هم اکنون، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی در فکر یافتن جایگزینی مناسب برای واتس اپ هستند.در سال‌های گذشته جاسوسی سرویس اطلاعات آمریکا از صدر اعظم آلمان، «آنگلا مرکل»، خشم بسیاری را به همراه داشته است. این موضوع در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» اتفاق افتاد. از همان زمان آلمان در جهت توسعه نرم‌افزارهای بومی خود تلاش کرد تا به موجب آن امنیت و حفاظت از اطلاعات را شدیدتر کند. موضوع امنیت و حفاظت از اطلاعات، هم از سوی دولتمردان و هم از سوی جامعه مورد تایید است و در این زمینه نوعی اتحاد ملی وجود دارد.بر اساس همین گزارش که رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آن را تهیه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، اپلیکیشن «واتس اپ»، پیام رسان شماره یک در آلمان، اروپا و برخی کشورهای جهان محسوب می‌شود و به نوعی پادشاه مسنجرهاست و پیدا کردن جایگزینی که بتواند کارایی مشابه و برنامه‌ای قدرتمند همانند آن را داشته باشد، کم است. در این میان می‌توان تنها از اپلیکیشن Threema به عنوان امن‌ترین پیام‌رسان موجود اشاره کرد. این اپ توسط کشور سوئیس تولید و طراحی شده است و از نظر برخی مهندسین IT رتبه یک حفاظت اطلاعات در دنیا را از آن خود دارد. این مسنجر سویسی به نوعی کار می‌کند که تمامی اطلاعات کاربران را از مبداً تا مقصد رمزگذاری کرده و به هیچ وجه امکان خوانده شدن اطلاعات توسط نفر سوم را نمی‌دهد.دولت آلمان تاکنون از هرگونه اجبار و یا اعطای امتیازات به مردم برای استفاده از پیام رسان مورد تائیدش امتناع کرده است. اما همچنان متخصصان آلمانی اپ Threema ساخت کشور سوئیس را بهترین گزینه امن برای کاربران می‌دانند و تنها به پیشنهاد به کاربران در این زمینه اکتفا کرده‌اند

 

منافقین مذاکرات مهم نشر ایران و ایتالیا را به‌هم زدند

مدیر نشر ثالث با اشاره به اخلال عده‌ای در مقابل غرفه ملی ایران در نمایشگاه سال گذشته کتاب فرانکفورت گفت: ما مذاکرات مهمی با رئیس نمایشگاه کتاب ایتالیا داشتیم؛ اما منافقین تروریست با حمایت پلیس آلمان در مذاکرات خلل ایجاد کردند.محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث درباره اخلال‌های سال گذشته منافقین و معاندین نظام در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اظهار داشت: هرسال گروه و اعضای کمونیست راه کارگری در محوطه بیرون نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت چادر زده و در آنجا به کار اعتراض و تبلیغات مشغول می‌شوند. این عده هرسال مصادف با روز سوم یا چهارم نمایشگاه هم مقابل غرفه ایران اقدام به اعتراض می‌کنند و شعار می‌دهند.عفریه با تاکید بر اینکه ما اعلام کردیم باید سریعا مقابل این رفتارها برای همیشه گرفته شود، ادامه داد: ناشران ایران از مسئولان نمایشگاه فرانکفورت سوال کردیم که آیا ما نیز می‌توانیم همانند این اعتراضات را مقابل غرفه رژیم صهیونیستی داشته باشیم؟ که بلافاصله با پاسخ منفی آنها مواجه شدیم. بنابراین، اعلام کردیم شما به کار فرهنگی ما ضربه زده‌اید؛ چرا که ما وجه مورد نیاز برای دریافت غرفه را پرداخت کرده و باید اجازه کار تجاری فرهنگی داشته باشیم. آنها نیز قول و وعده جبران خسارت را دادند. گزارشی نیز همانجا تهیه شد و اعتراض رسمی ناشران ایران رسانه‌ای شد.به گفته وی، آقایان آموزگار و شهرام‌نیا چند جلسه در این راستا و پیگیری اعتراضات داشتند و آنها اعلام کردند خسارت پرداخت می‌کنند و قول دادند این اخلال را دیگر مشاهده نخواهیم کرد.

 

مشروطه نویسان زیر تلی از خاک فرو رفتند

اینجا روزگاری خانه ملک المتکلمین بوده است و اکنون تلی از خاک است - جایی که مقبره های میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین و میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل (روزنامه نگاران مشروطه خواه) - در فراموشی ویرانه ای در دل تهران گم شده است. عسگری می گوید صور اسرافیل، ملک المتکلمین، همسر و سه پسرش در این خانه دفن شده اند.وقتی سراغ قبر صوراسرافیل را از او می گیریم، گوشه ای در میان این شلوغی را نشان می دهد و می گوید: سنگ قبر صوراسرافیل داشت ترک می خورد روی آن خاک ریختیم که از بین نرود!فضایی که به سمت زیر زمین منتهی می شود نیز فضای کوچکی است که تلی از آجر و خاک آن را مسدود کرده است؛ می گویند قبر همسر ملک المتکلمین و پسر او مهدی ملک زاده نیز در این زیر زمین است.در حیاط ایوان مسقفی وجود دارد که بخشی از ستون های آن از بین رفته و سقف بتونی شیب دار شده و کارگران برای جلوگیری از ریزش پایه های فلزی را برای آن تعبیه کرده اند.این خانه، خانه حاجی میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین (1287–1239) از خطبای مشهور دوره مشروطیت و در شمار یکی از اصلی‌ترین واعظان مشروطه خواه ‌است که در روز 3 تیر 1287 هجری شمسی، به همراه میرزا جهانگیر خان شیرازی پسر آقا رجبعلی، مدیر روزنامه «صور اسرافیل» (به خاطر نام روزنامه‌اش به صور اسرافیل ملقب شد) در مقابل محمدعلی شاه در باغشاه تهران به قتل رسیدند. الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اینجا فقط مقبره نیست و تاریخی را به همراه خود دارد که باید حول محور مشروطه احیا شود و نوجوانان نسل کنونی از تاریخ جمهوریت کشورشان مطلع شوند. وی گفت: این محل یادبود کسانی است که موجب شدند ما امروز جمهوریت داشته باشیم و خونشان پای ایران ریخته شد.

 

خراسان کلنگ آینده‌ای پایدار در گردشگری شهری جهان را زد

منطقه خراسان و به نقل از سایت سازمان جهانی گردشگری، گردشگری شهری و پتانسیل‌های آن برای شهرهای پایدار، بسیار مهم است. از این‌رو، تمرکز اصلی در هفتمین نشست جهانی سازمان جهانی گردشگری در سئول و در ۱۶ تا ۱۹ سپتامبر برگزار خواهد شد.این اجلاس برای رسیدن به چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ در بخش گردشگری برگزار می‌شود و  اولین نوع خود در آسیای شمال شرقی برای تشویق رویکردهای استراتژیک جدید بخش گردشگری در حال رشد و تاثیر آن بر مقصد شهری است که از طریق به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجربیات نوآورانه به چالش کشیده می‌شود.رویکردهای نوآورانه برای رقابت در مناطق شهری، تاثیر فناوری در گردشگری شهری، جوان‌سازی شهرها و افزایش مشارکت در توسعه شهر، از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.سئول یک مقصد گردشگری در سطح جهانی است و شامل اماکن گردشگری بسیار خاص از جمله بازارها، معماری مدرن و موزه‌هاست.این شهر یک مقصد  گردشگری فراگیر برای ترویج اهمیت به ساخت شهرها برای جذب گردشگر است.

 

«شاه کش» آماده نمایش شد

با پایان یافتن صداگذاری توسط محمدرضا دلپاک، فیلم سینمایی «شاه‌کُش» آماده نمایش شد.این فیلم سینمایی هم اکنون آماده نمایش و در انتظار پروانه نمایش است. همچنین فرید فصیحی طراحی جلوه های ویژه رایانه‌ای فیلم را بر عهده داشته است.«شاه‌کُش» دومین ساخته سینمایی وحید امیرخانی به تهیه کنندگی عباس نادران است که فیلمبرداری آن طی ماه های آبان و آذر سال گذشته انجام شد. هم اکنون فیلم جهت صدور پروانه نمایش به معاونت نظارت و ارزشیابی ارائه شده است.این فیلم که در لوکیشن های متنوعی فیلمبرداری شده است در دسته بندی ژانر تریلر - معمایی قرار می گیرد.مهناز افشار، هادی حجازی‌فر، فرید سجادی حسینی، علیرضا کمالی‌نژاد، مهدی کوشکی و مجید صالحی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.در خلاصه داستان «شاه کُش» آمده است: "گوزن قرمز از پشتِ صخره‌ یخ‌زده، نگاهی به مرد شکارچی که سیگاری دود می‌کند می‌اندازد. گرگ، مچاله از سرما سرفه‌ای می‌کند. گوزن قرمز: می‌خواد چی کار کنه؟ گرگ: نمیدونه می‌خواد چی کار کنه. گوزن قرمز: اینایی که نمی‌دونن می‌خوان چی کار کنن خطرناک‌ترن".

 

مقدم برای شکست رکورد سینمایی پیام تبریک فرستاد

سامان مقدم، کارگردان سینمای ایران با انتشار پستی در اینستاگرام درباره فروش فیلم «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی نوشت: «رکورد فروش سینمای ایران به تیم شایسته فیلم سینمایی «هزارپا» سپرده شد. گروه تولید و تهیه فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» تاکنون این افتخار را داشته‌اند که عنوان پرابهت پرفروش‌ترین فیلم سینمایی را از طرف مردم داشته باشند و این یعنی همان رضایتمندی مخاطب از سینما.این عنوان را به گروه محترم «هزارپا» تبریک گفته و آرزو دارد که مخاطبین فهیم سینمای ایران با حمایت از فیلم‌های بخش خصوصی چه در ژانر کمدی و چه ژانرهای دیگر سینمای ایران، با انتخاب درست همچون همیشه همراه سینما باشند.باید روزی هزاران بار از مردم ممنون بود که در شرایط خوب و بد کشور هیچگاه حمایت‌شان را از سینما برنداشته‌اند و این مسئولیت سینماگران را بیش از پیش سنگین خواهد کرد.»فیلم سینمایی «نهنگ عنبر 2» ساخته سامان مقدم، پیش از این پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود.

 

«امپراطوری جنگ» به روایت پروفسور آمریکایی به بازار رسید

در بخشی از این کتاب به بررسی علل اصلی اولین و آخرین حملات اتمی تاریخ البته تا امروز پرداخته است که امریکایی‌ها هدف از آن را تسلیم کردن ژاپن و پایان جنگ جهانی دوم عنوان کردند. کتاب «امپراطوری جنگ» نوشته پروفسور پال لوئیس آتوود، مدرس ارشد دانشگاه ماساچوست که به تازگی توسط موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) و با ترجمه علی فتحعلی آشتیانی در 280 صفحه منتشر شده است، قصد دارد ناآگاهی افکار عمومی از حقایق و ناگفته‌های پشت پرده ایالات متحده آمریکا را با ارائه اسناد معتبر و توضیحاتی روشن بیان کند.در بخشی از این کتاب به بررسی علل اصلی اولین و آخرین حملات اتمی تاریخ  البته تا امروز پرداخته است که امریکایی‌ها هدف از آن را تسلیم کردن ژاپن و پایان جنگ جهانی دوم عنوان کردند.

 

کتاب تقدیرشده اتحادیه آمریکا به ایران رسید

«من پنیرم» نوشته رابرت کورمیه با ترجمه رویا زنده بودی از سوی انتشارات آفرینگان منتشر شده است. «من پنیرم» نوشته رابرت کورمیه با ترجمه رویا زنده بودی از سوی انتشارات آفرینگان منتشر شد. در معرفی این اثر آمده است: آدام فارمر، با دوچرخه و  با قدرت راهی سفر می‌شود. برای پدرش. بی‌آن‌که بداند این سفر به کشف راز، گذشته فراموش‌شده و هویت گمشده او ختم می‌شود. فارمر رازی دارد که خودش هم از آن بی‌خبر است.«من پنیرم» جوایز زیادی را از آن خود کرده است: کتاب تقدیرشده اتحادیه آمریکا، بهترین کتاب سال کتابخانه کنگره کتاب کودکان، بهترین کتاب سال به انتخاب مجله اسکول لایبرری، کتاب برگزیده مجله هُرن بوک و نامزد جایزه کتاب نوجوان کاج آبی کلرادو.رابرت کورمیه نویسنده این کتاب، با آثار درخشانش چهره ادبیات نوجوان را تغیر داد. او این توانایی را دارد که از معمولی‌ترین اتفاقات وحشت بیافریند. در سال 1991 جایزه مارگارت اِی. ادواردز به افتخار یک عمر قلم زدن برای نوجوانان به او تعلق گرفت.

 

فروش چهارمین دوره حراج ملی نقطه اوجش را رد کرد

نخستین روز برگزاری حراج ملی با فروش بالغ بر یک میلیارد و هفتصد و یازده میلیون تومان به کار خود پایان داد. این درحالی است که رقم کارشناسی شده برای فروش تمامی آثار ارائه شده در این حراج مبلغی بالغ بر یک میلیارد و هفتصد و چهل و پنج میلیون تومان بود. آثار منتخب طی سه روز در معرض نمایش عمومی قرار گرفت و در روز چهارم و پنجم طی مراسمی به حراج گذاشته شدند. برای هر اصل قیمت پایه تعیین شده بود که مزایده از رقم پایه آغاز و به ترتیب با بالاترین پیشنهاد چکش خورده و پایان می‌پذیرفت. براساس قوانین چهارمین دوره حراج ملی، پیشنهادات براساس مبالغ مطرح شده؛ تا مبلغ ۱۹ میلیون تومان هر بار یک میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۲۰ تا ۲۹ میلیون تومان هر بار ۲ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۳۰ تا ۳۹ میلیون تومان هر بار ۳ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۴۰ تا ۴۹ میلیون تومان هر بار ۴ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۵۰ تا ۹۹ میلیون تومان هر بار ۵ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۱۰۰ تا ۱۹۹ میلیون تومان هر بار ۱۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۲۰۰ تا ۲۹۹ میلیون تومان هر بار ۲۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۳۰۰ تا ۳۹۹ میلیون تومان هر بار ۳۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۴۰۰ تا ۴۹۹ میلیون تومان هر بار ۴۰ میلیون تومان افزایش، از مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به بالا هر ماه ۵۰ میلیون تومان افزایش و از مبلغ یک میلیارد تومان به بالا هر بار ۱۰۰ میلیون تومان افزایش را پشت سر گذاشت.30 اثر از 87 اثر موجود که 34 درصد آثار یعنی حدود یک سوم آثار ارائه شده را دربر می‌گیرند و آثاری از دوره قاجار و حتا اثری از حسین بهزاد در میان آنها دیده می‌شوند نیز به فروش نرسید. برگزاری چهارمین دوره حراج ملی، جمعه ۵ مردادماه ساعت ۱۹ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن ادامه خواهد داشت. در این شب حدود 70 اثر به مزایده گذاشته خواهد شد که در میان آن آثاری از دوره قاجار، پهلوی و نسخ خطی به چشم می خورد که مجموعه قرآن طلا با قیمت ۴ میلیارد تا ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، مینیاتور سوخته اثر حسین خطایی با قیمت ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان،  نقاشی مصورالملک اثر دوره قاجار با قیمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان و گردنبند طلا یاقوت و مروارید مربوط به دوره قاجار قیمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان گران‌ترین آثار این مجموعه خواهند بود.همچنین صنایع دستی با قیمت  پایه ۲۲۰ میلیون تومان به حراج گذاشته خواهد شد،  قیمت پایه در چوبی مربوط به دوره پهلوی اثر میرزا آقا امامی نیز با قیمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان کارشناسی شده است و  کتاب‌های خطی با قیمت‌های ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان برای حراج ارائه خواهند شد. همچنین نقاشی مکتب اسماعیل جلایر با قیمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان همچنین از مینیاتور لاکی کارهای دوره پهلوی اثر میرزا آقا امامی با قیمت ۴۰۰ و ۴۵۰ میلیون تومان به مزایده گذاشته می‌شوند.

 

«زنبورداران»مجرم شناخته شد

احمد مؤمنی‌راد با اشاره به برگزاری جلسه امروز دادگاه مطبوعات با حضور اعضای هیئت منصفه اظهار کرد: در جلسه دادگاه امروز که در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران به‌ریاست قاضی کاشانکی برگزار شد، سه پرونده مورد بررسی قرار گرفت.سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات با بیان اینکه در یکی از پرونده‌ها، سایت "جهان‌نیوز" با اتهام نشر مطالب خلاف واقع مواجه بود که مدیر‌مسئول آن از دادگاه تقاضای استمهال کرد و مورد موافقت قرار گرفت.وی با اشاره به بررسی پرونده‌های اتهامی دوماهنامه "زنبورداران" نیز عنوان کرد: این پرونده دو متهم (مدیر مسئول و مصاحبه‌کننده) داشت و اتهامات آنان «توهین» و «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» بود که هیئت منصفه دادگاه مطبوعات هر دو نفر را مجرم شناخت و هر دو را مستحق تخفیف دانست.به گفته او پرونده دیگر نیز مربوط به شکایت از فردی غیرمطبوعاتی بوده که دادسرا، به اشتباه آن را برای دادگاه مطبوعات ارسال کرده و دادگاه نیز رأی عدم صلاحیت برای رسیدگی داد.

 

وزیر ارشاد به سلبریتی ها هشدار داد

وزیر ارشاد از سلبریتی‌ها خواست درباره حوادث اخیر کشور جوگیر نشوند.وزیر ارشاد که به استان سیستان‌و‌بلوچستان سفر کرده است، درباره رفتار برخی سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی همزمان با برخی تجمعات اعتراضی در روز‌های اخیر گفت: هر حرکتی که بخواهد جامعه ایران را به بی‌نظمی و قانون‌گریزی دعوت کند، حتماً به نفع کشور نخواهد بود.وی گفت: ممکن است برخی رفتار‌ها آغازش خوشایند باشد، اما پایان آن معلوم نیست به کجا بینجامد. مهم این است که ما جامعه را از طریق قانون جلو ببریم و اگر انتقاد و اعتراضی وجود دارد، برمدار قانون انجام بگیرد.وزیر ارشاد درباره بازار کاغذ گفت: در کارگروه تنظیم بازار کاغذ، عوامل قیمت جهانی کاغذ و افزایش ارز تأثیر داشته و تلاش می‌کنیم کاغذ با قیمت پایه در اختیار مطبوعات و حوزه نشر قرار گیرد.وی با بیان اینکه عرضه کاغذ بالاتر از قیمت پایه در بازار غیرمجاز است، افزود: موجودی ما در تأمین کاغذ تنها دو ماه آینده است و باید بانک مرکزی برای تأمین کاغذ سفارش با نرخ ارز دولتی تضمینی را داشته باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدیدش از مرز میرجاوه اشاره کرد و گفت: این مرز نباید محدود به تبادل کالا باشد، باید به فرصتی برای ارتباط انسانی تبدیل شود. سیستان‌و‌بلوچستان به لحاظ هم مرزبودن با کشور‌های افغانستان و پاکستان می‌تواند مبنایی برای دیپلماسی فرهنگی باشد.وی به اعتراضات اخیری که در کشور اتفاق افتاده اشاره کرد و افزود: قانون فصل‌الخطاب است، قبول داریم که فشار‌ها و دشواری‌های اقتصادی وجود دارد و منکر آن نیستیم و نیازمند تجدید قوا هستیم، ولی باید توطئه دشمنان را مدنظر داشته باشیم.

 

کاغذ به صلاحیت دارها واگذار شد

با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است، از این پس تنها تجاری که وزارت ارشاد صلاحیت آنها را تائید کند، می‌توانند برای واردات کاغذ ثبت سفارش کنند.به دنبال التهابات اخیر در بازار کاغذ که عمده مصرف کنندگان آن را چاپخانه‌داران، ناشران و مدیران نشریات تشکیل می‌دهند، صبح امروز یکشنبه ۱۴ مرداد جلسه‌ای ویژه در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ریاست سیدعباس صالحی و با حضور حسین انتظامی، دستیار ارشد وزیر، همایون امیرزاده رئیس کارگروه کاغذ و مدیر مرکز روابط عمومی این وزارتخانه و تعدادی از فعالان در حوزه واردات کاغذ، برگزار و در رابطه با روند واردات کاغذ از این به بعد، تصمیمات مهمی در آن اتخاذ شد.این جلسه یک روز بعد از آن تشکیل شد که وزیر ارشاد از سرعت گرفتن ثبت سفارش کاغذ ⁩با حمایت بانک مرکزی و متعهد شدن قوه قضاییه برای برخورد قاطع با محتکران خبر داده و اعلام کرده بود: «سازمان حمایت از مصرف کنندگان جدیت مضاعف را در شناسایی محتکران بازار در پیش گرفته و قوه‌ قضاییه هم برخورد قاطع با آنان را متعهد شده است».

 

کاغذ سرعت گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرعت گرفتن ثبت سفارش کاغذ ⁩با حمایت بانک مرکزی و متعهد شدن قوه قضاییه برای برخورد قاطع با محتکران خبر داد.«سیدعباس صالحی» در تازه‌ترین توئیت خود درباره وضعیت کاغذ، خبرهای خوشی در این رابطه اعلام کرد و نوشت: ثبت سفارش کاغذ ⁩با حمایت بانک مرکزی سرعت یافت.همچنین به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان جدیت مضاعف را در شناسایی محتکران در پیش گرفته و قوه‌قضاییه هم برخورد قاطع با آنان را متعهد شده است.

 

علوی از فشار فاسد ها روی مطبوعات حزب اللهی پرده برداشت

حسین علوی مدیرعامل خبرگزاری بسیج در سخنانی با اشاره به معناهای مختلفی که از مفهوم آزادی در ایران و سایر کشورهای دنیا وجود دارد، گفت: اگر رسانه‌ها در بیان و افشای فساد، استقلال حقیقی نداشته باشند، آزادی واقعی زیر سؤال خواهد رفت؛ به برکت انقلاب اسلامی، رسانه‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته تأسیس و یا اصلاح شده‌اند، از اصحاب قدرت‌های نامشروع و تفکرات نامشروع مستقل هستند.وی افزود: در سال ۷۸ اصلاحیه‌ای در قانون مطبوعات به تصویب مجلس رسید که یکی از بندهای آن، ناظر بر این بود که رسانه‌هایی که از دشمنان خارجی پول دریافت کنند، مجرم هستند؛ این در حالی بود که کسانی که در همان سال کشور را به آشوب کشیدند، نمی‌خواستند این بند تصویب شود؛ بندی که استقلال مطبوعات را محقق می‌کرد.مدیرعامل خبرگزاری بسیج با بیان اینکه ما هنوز به استقلال کامل رسانه‌ای در کشور دست پیدا نکرده‌ایم، در عین حال حرکت در این مسیر را رو به جلو توصیف کرد و یادآور شد: آزادی مطبوعات در کشور تنها با ممانعت از فعالیت عناصر فاسد در رسانه‌ها محقق می‌شود.علوی همچنین گفت: آمار آزادی مطبوعات بعد از انقلاب، حقیقتاً درخشان و افتخارآمیز است، این در حالی است که بیشترین محدودیت‌ها برای مقابله با افشای فسادها در رسانه‌ها، به مطبوعات بچه حزب‌اللهی‌ها مربوط می‌شود.

 

فرار بزرگ «هزارپا» در گیشه سینمای ایران جنجالی شد

سینمای ایران در این هفته، شاهد فروش میلیاردی «هزارپا» و رکوردشکنی این فیلم در گیشه سینمای کشورمان بود.«خاله‌قورباغه» نیز به فروش «نسبتاً خوب» دست یافت و با تکیه بر تبلیغات تلویزیونی به حوالی ۱.۵ میلیارد رسید.هفته گذشته برای برخی از فیلم‌های سینمای ایران، هفته پرسودی بود و این فیلم‌ها توانستند مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کنند. فیلم‌های سینمایی«هزارپا» با فروش ۴ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومانی، «خاله قورباغه» با فروش ۴۰۶ میلیون تومانی و «تگزاس» با فروش ۳۹۶ میلیون تومانی، رتبه‌های اول تا سوم پرفروش‌های هفته گذشته را به دست آوردند.

 

مجازی ها علیه جنایت جدید در بقیع کمپین زدند

کاربران شبکه های مجازی تصاویری را از دیوار اطراف قبرستان بقیع در مدینه منوره منتشر کرده اند که نشان می دهد مقامات سعودی بر بالای این دیوار موانع فلزی قرار داده اند تا هیچ چیزی از این قبرستان قابل رویت نباشد.به گفته کاربران شبکه های مجازی، هدف مقامات آل سعود از چنین اقدامی، ممانعت از زیارت این قبرستان از سوی حجاجی است که برای ادای مراسم حج به مدینه می آیند.در همین راستا کاربران شبکه های مجازی با راه اندازی کمپین هایی این اقدام را محکوم کردند. یک کاربر در این باره نوشت: موانع، انفجار، تروریسم و سرکوب … هیچ چیز نمی تواند جلوی عشق ما به بقیع را بگیرد.شماری دیگر از کاربران فضای مجازی سکوت در این خصوص را محکوم کردند.این اولین اقدام وحشیانه مقامات رژیم آل سعود علیه قبرستان بقیع نیست؛ آنها چد سال پیش این قبرستان را تخریب کردندو  از زیات آنها توسط مسلمانان ممانعت کردند.رژیم آل سعود همچنین در ادامه اقدامات ضد شیعی خود ، ۳ سال گذشته دیوار حائلی اطراف قبرستان بقیع ساختند.

 

مبلغ وهابی ابوبکر البغدادی را به شیعه تشبیه کرد

روحانی مبلغ وهابی عربستان به نام سفر الحوالی که به ابن تیمیه عصر شهرت دارد، از مسئولان عربستان خواست با داعش رابطه برقرار کنند.الحوالی در ادامه در اظهاراتی توهین آمیز، ابوبکر البغدادی را به شیعه تشبیه کرد و مدعی شد بغدادی مانند شیعیان اهل غلو و افراط در دین است و ما همان طور که با شیعیان رابطه داریم، باید با داعش هم رابطه داشته باشیم به ویژه با توجه به اینکه گروه های تروریستی تمام مسلمانان را تکفیر می کنند به جز وهابیت را.لازم به ذکر است این مبلغ وهابی در کتاب اخیر خود به نام "المسلمون و الحضارة الغربیة" از بغدادی و داعش دعوت کرده برای گفتگو درباره برخی مسائل به عربستان بیایند و مدعی شده تروریست های داعش نسبت به رافضه(شیعه) و آمریکا فاصله کمتری با حق دارند و من آماده مناظره با داعش هستم به شرط اینکه مسئولان اجازه بدهند آنها به مکه بیایند، زیرا من نمی توانم نزد آنها بروم.وی از سوی دیگر مدعی شده که ما هیچ گاه با آمریکا و دشمنان مسلمانان هم پیمان نمی شویم در حالی که عربستان امروز بزرگ ترین کشور هم پیمان با آمریکا در خاورمیانه است و با همکاری تسلیحاتی آمریکا مسلمانان یمن را قتل عام می کند.

 

مسکو پایتخت فرهنگی را با بزرگترین پل روسیه به روسیه متصل کرد

دولت روسیه قصد دارد کریمه را به پایتخت جدید فرهنگی این کشور مبدل کند و در همین زمینه شش شاهکار هنری در گالری و موزه‌های این کشور قرار است به کریمه انتقال داده شوند.معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به دیگر جزئیات این طرح افزود که هدف این پروژه تبدیل کردن این شهر به یک پایتخت فرهنگی است و این طرح به افزایش گردشگران در این منطقه کمک می‌کند.اتحادیه اروپا که هنوز الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نشناخته، ساخت پل میان این شبه جزیره و خاک اصلی روسیه را محکوم و تحریم‌های تازه‌ای علیه چند فرد و شرکت روس وضع کرده است. تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر علیه کریمه وضع شده، موجب شده تا میزان حضور شرکت‌ها و گردشگران غربی در این منطقه کاهش یابد.پل کریمه به طول ۱۹ کیلومتر طولانی‌ترین پل روسیه به حساب می‌آید و رئیس‌جمهور روسیه در  مراسم افتتاح  آن تاکید کرد، این پل می‌تواند به رشد اقتصادی کریمه کمک شایانی کند.شبه جزیره کریمه خط جدایی میان حامیان اتحادیه اروپا و روسیه است و حدود ۶۰ درصد از جمعیت بیش از دو میلیون نفری این شبه جزیره، روس تبارند. این شبه جزیره در سال ۲۰۱۴ پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن راستگرایان افراطی در شرق اوکراین، در جریان یک همه‌پرسی از اوکراین جدا شده و به روسیه پیوست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha