جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهر قم

حوزه/ در نشست "زیارت، زیربنای آینده شهر قم" بر لزوم توجه بیش از پیش به تکریم زائر و نیز تلاش به منظور افزایش مدت اقامت زوار در این کلانشهر مذهبی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ناصر مشهدی زاده، کارشناس برنامه ریزی شهری طی سخنانی در نشست تخصصی "مساله زیارت، زیربنای آینده شهر قم" که دوشنبه شب در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد، با اشاره به این که برنامه ریزی اساساً فرآیندی تفکری است که هدف آن بهبود رفاه جامعه و مردم است ، اظهار داشت: چنین تعریفی از برنامه ریزی در درون خود واجد چند ویژگی کلیدی همچون بحث قانون مندی، نظام مندی، هدفمندی ، توانمندی ، نهادمندی و ارزشمندی است.

وی با بیان این که حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) یک میراث عظیم دینی و فرهنگی است که دارای ابعاد و زوایای گوناگونی می باشد، گفت: برای این که آینده بهتری برای این شهر مقدس رقم بزنیم قبل از هر چیز لازم است که سند چشم انداز آن را به خوبی ترسیم کنیم که قطعاً این مساله مستلزم یک برنامه ریزی هوشمندانه و علمی است.

این کارشناس مسایل شهری همچنین با اشاره به این که یکی از مولفه های مهم در برنامه ریزی شهری توجه جدی به مساله هویت است، افزود: در شناخت هویت و ماهیت شهر قم به این حقیقت پی می بریم که اساساً مزیت های قم، مزیت های عادی نیست بلکه مزیت های ویژه ای دارد که چه در عرصه های ملی و نیز بین الملل قابل طرح و بررسی است.

وی با بیان این که در حال حاضر بسیاری از گردشگران چه داخلی و چه خارجی از کمبود سرانه گردشگری و حمل ونقل در شهر قم گلایه دارند، ابراز داشت: ما باید در توسعه و عمران شهر از نظرات علما و مراجع بهره مند شویم و البته زمینه ای فراهم شود که دیدگاه ها در بستر تعامل و همفکری به مهندسان شهری و مسئولان برسد و این درک متقابل شکل بگیرد.

این کارشناس و پژوهشگر همچنین با اشاره به این که شهر اسلامی باید در بستر یک ساختار اقتصادی و اجتماعی دینی شکل بگیرد، گفت: یکی از برنامه های مهم باید این باشد که زمان ماندگاری مسافر و زایر در قم افزایش پیدا کند و این مناسب نیست که از بیش از 20 میلیون نفری که به قم می آیند بر اساس آمار به طور میانگین مدت ماندگاری آن ها در شهر، حدود 4 ساعت باشد.

دکتر محمود لولاچیان نیز با بیان این که بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) به نیت مرحوم سید رضا برقعی در قم تاسیس شده، گفت: مرحوم برقعی در سال 57 به حرم حضرت معصومه(س) مشرف شده و مشاهده می کند که زوار با حالت نامناسبی در صحن نشسته اند و سپس نامه ای در خصوص بسیج خیرین برای خدمت به زوار به امام خمینی(ره) می نویسد و امام راحل نیز تلاش و همت ایشان در جهت ساماندهی و تکریم زایران حرم ملکوتی کریمه اهل بیت (ع) را مورد تاکید و تایید خود قرار می دهند.

وی با اشاره به اقامت زائران شهر مقدس قم در زائر سرای صادقیه گفت: افتتاح چند هتل در شهرهای قم، مشهد و شیراز در راستای رفاه زایران به همت این بنیاد ها صورت گرفته و این فعالیت ها به یاری خدای متعال تداوم خواهد داشت.

لولاچیان همچنین با بیان این که حدود 85 درصد زوار این مجموعه، زایران غیر ایرانی به ویژه عرب زبان ها هستند که به قصد زیارت به ایران و قم می آیند، افزود: درخواست ما از همه فعالان بخش گردشگری و مسئولان این است که شرایطی فراهم کنند که زایران بهتر و بیشتر بتوانند به زیارت حرم حضرت معصومه(س) بپردازند و در این بین نیاز به فعالیت طلاب به عنوان مشاوران و راهنمایان زوار عرب زبان که عمده زایران ما را تشکیل می دهند، داریم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر نیاز است که با حمایت ارگان ها و رفع موانع بروکراتیک، توسعه هتل ها و اماکن اقامتی و زیارتی در قم مورد توجه و اهتمام جدی قرار بگیرد.

وی همچنین افزود: بعد از حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و امامزادگان شاخص ، وجود حوزه علمیه، علما و مراجع معظم تقلید در شهر مقدس قم بهترین فرصت است که ما از این ظرفیت ها در جهت شناساندن قم و ابعاد دینی و فرهنگی آن استفاده کنیم به خصوص این که بسیاری از شیعیان کشورهای دیگر به دیدار با مراجع عظام تقلید علاقه و اشتیاق فراوانی دارند.

لولاچیان بیان داشت: مساله مهم دیگر لزوم توجه به اصل کرامت زایران است که به خصوص در شهر کریمه اهل بیت(ع) باید روز به روز این مساله پررنگ تر از قبل شود.

مجید مطهری نژاد ،کارشناس آینده پژوهی نیز در سخنانی با بیان این که آینده شهر قم با مساله زیارت و شاخصه های دینی و فرهنگی پیوند تنگاتنگی دارد، اظهار داشت: حقیقتاً مساله زیارت جایگاه بسیار مهمی در آینده تمدنی این شهر دارد و البته توجه به این مهم نیازمند آن است که ما در برنامه ریزی های علمی و کاربردی خود به بحث آینده پژوهی به عنوان یک الزام و ضرورت نگاه کنیم.

وی افزود: از سویی چنانچه بناست که در عرصه زیارت و توسعه گردشگری مذهبی این شهر با محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برنامه ریزی کنیم، لازم است که تعریف جدیدی برای آینده این شهر داشته باشیم که مبتنی بر شهر حق مدار و پارادایم تمدنی باشد که در آن به خصوص به ظرفیت های این شهر و آینده درخشان آن توجه شود.

این کارشناس آینده پژوهی همچنین گفت: در این باره طبعاً لازم است که به مساله تکنولوژی و مباحث نوظهور در توسعه و عمران شهری نیز توجه کرده و نسبت آن ها را با مساله زیارت در آینده قم مشخص کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha