پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تنش میان عربستان و کانادا

حوزه/ مسئولان عربستان به خوبی می دانند که در صورت داشتن رابطه با کشورهای جهان با این گزینه قطعی روبرو خواهند شد که باید در حکومت خود اصلاحاتی ایجاد کنند، اما واقعیت این است که آنها از تغییرات به شدت هراس دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» عربستان سعودی روز گذشته از سفیر کانادا در ریاض خواست خاک عربستان را ترک کند و تصمیم گرفت سفیر خود را نیز از کانادا فرا بخواند.

عربستان این تصمیم را به این خاطر گرفت که کانادا انتقاداتی را در زمینه حقوق بشر متوجه عربستان کرده و از عربستان خواسته بود فعالان حقوق بشر را از زندان آزاد کند.

عربستان در واکنش به این اقدام سفیر کانادا، وی را فردی غیر مطلوب توصیف کرد و در اقدامی عجولانه و غیر دیپلماتیک به او 24 ساعت برای ترک خاک عربستان فرصت داد و سفیر خود در کانادا را نیز برای مشورت فراخواند تا درباره آنچه که آن را دخالت کانادا در امور داخلی خود می داند با او مشورت کند.

عربستان همچنین در بیانیه ای که نشان دهنده سیاست تند و تنش آمیز ولی عهد در سیاست خارجی خویش است و آن را از صفحه توئیتر وزارت خارجه خود منتشر ساخت، تاکید کرد که عربستان اجازه دخالت در امور خود را به هیچ کشوری نمی دهد.

عربستان و کانادا

سفارت کانادا به تازگی درباره موج جدید بازداشت فعالان حقوق بشر و سیاسی در عربستان اظهار نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری این فعالان شده بود.

در هفته گذشته عربستان دو فعال حقوق بشر زن را بازداشت کرد که با واکنش دیدبان حقوق بشر نیز روبرو شد و این سازمان اعلام کرد: این دو نفر آخرین قربانیان سرکوب های نظام عربستان علیه حقوق زنان هستند.

اما عربستان به این مقدار از قطع رابطه با کانادا بسنده نکرد و بلافاصله روابط تجاری و سرمایه گذاری جدید خود را نیز با کانادا قطع کرد.

این واکنش های تند و سراسیمه عربستان در حالی اتفاق افتاد که خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد دیپلمات های ریاض و حتی تمام دیپلمات های جهان از این واکنش های عربستان شگفت زده شده اند.

البته این اولین بار نیست که عربستان به انتقادهای کشورهای بیگانه از خود واکنش تند نشان می دهد، زیرا در ماه می گذشته نیز محمد بن سلمان ولی عهد عربستان در پی ایجاد تنش در روابط آلمان و عربستان دستور داد تمام قراردادهای تجاری عربستان با شرکت های آلمانی متوقف شود و سفیر خود را نیز پیش از آن از آلمان فراخواند و یادداشتی اعتراض آمیز نیز برای وزیر امور خارجه آلمان فرستاد.

بحرین تنها حامی و شریک جرم عربستان

در این میان تنها کشوری که به این قطع روابط واکنش نشان داد بحرین بود که در سیاست های خود چشم و گوش بسته پیرو عربستان است و از این رو بلافاصله وزارت خارجه بحرین در پیامی در توئیتر اعلام کرد بحرین همبستگی کامل خود را با عربستان در مواجهه با هرگونه دخالت خارجی اعلام می کند.

بحرین و عربستان

مسئولان عربستان از تغییرات به شدت هراس دارند

در واکنش به این اقدام تند عربستان، جاست هیلترمن مدیر منطقه ای مجموعه بحران های بین الملل گفت: عربستان با این کارها به پای خودش شلیک می کند. ریاض اگر می خواهد کشورش با جهان ارتباط داشته باشد نباید این گونه سفرا را از کشورش اخراج کند و روابط تجاری خود را با کشوری مانند کانادا قطع کند! اما مسئولان عربستان به خوبی می دانند که در صورت داشتن رابطه با کشورهای جهان با این گزینه قطعی روبرو خواهند شد که باید در حکومت خود اصلاحاتی ایجاد کنند، اما واقعیت این است که آنها از تغییرات به شدت هراس دارند به ویژه تغییراتی که از سوی فعالان سیاسی و حقوق بشری به آنها تحمیل شود.

مسئولان بحرین فهم درستی از منشور حقوق بشر سازمان ملل ندارند

در این میان حسن یوسف از فعالان رسانه ای بحرین، حمایت سراسیمه آل خلیفه از این اقدام تنش آمیز عربستان را لکه ننگی بر پیشانی نظام بحرین دانست و افزود: نظام بحرین در سال های گذشته خود نیز به زندانی کردن و شکنجه فعالان حقوق بشر و خبرنگاران و انقلابیون پرداخته و تابعیت بحرینی آنها را سلب مرده و امروز با این حمایت خود از اقدام ناشایست عربستان نشان داد همچنان به این سیاست اشتباه و سیاه خود پایبند است.

وی ادامه داد: این مسئله که بحرین نیز هرگونه انتقاد از نقض حقوق بشر در عربستان را دخالت در امور این کشور می داند نشان دهنده قصور فهم مسئولان بحرین از منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد و عهدنامه وین در مورد روابط دیپلماتیک است در حالی که انتقاد کانادا از وضعیت حقوق بشر عربستان و درخواست او برای آزادی فعالان حقوق بشر شایسته قدرانی و تشکر است.

روابط بحرین و عربستان

نمایندگان پارلمان اروپا: اقدامات ولی عهد عربستان خطرناک است

در این میان نمانیدگان پارلمان اروپا نیز ساکت ننشستند و ضمن حمایت از موضع کانادا از نقض پیوسته حقوق بشر در عربستان انتقاد کردند.

در این راستا چهار نفر از نمایندگان پارلمان اروپا ضمن حمایت خود از انتقادهای سفارت کانادا نسبت به عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کردند: اخراج سفیر کانادا از عربستان و قطع روابط تجاری عربستان با کانادا و نامطلوب خواند سفیر کانادا اتفاق تازه و غیر منتظره ای در سیاست خارجی عربستان نیست، زیرا عربستان پیش از این نیز بر کشورها و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد به خاطر پرونده سیاه ریاض در زمینه حقوق بشر فشار آورده بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما اعضای پارلمان اروپا که این بیانیه را امضا کرده ایم ضمن حمایت از اظهارات دولت کانادا موارد نقض پیوسته حقوق بشر در عربستان را محکوم می کنیم و بر این باوریم که اقدامات ولی عهد عربستان علیه کانادا غیر مناسب و خطرناک است و اروپا نباید خود را ملزم بداند که در برابر این موارد نقض گسترده حقوق بشر در عربستان و یمن ساکت بماند.

نمایندگان پارلمان اروپا

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha