سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 حال و هوای دعا در حرم حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام)

حوزه/ خداوند سبحان در ازاى ايثار و فداكارى سيدالشهدا (ع) و تحمل هرگونه سختى چون تشنگى و غم و اندوه فراوان براى حفظ اسلام، در مرقد شريفش بركاتى را قرار داده كه از جمله آنها اجابت دعا و برآورده شدن حاجات است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خداوند دوست دارد بندگان خواسته ها و حاجات خود را بر او عرضه کنند و به واسطه های فیض متوسل گردند، تا جایی که به پیامبران نیز همین مطلب را توصیه نموده و روش همه آنها بر این بوده که هنگام درخواست حاجات از خدای تعالی به حضرت رسول(ص) و اهل بیت آن بزرگوار (ع) توسل بجویند.

بشر همیشه طالب سعادت و خوشبختی، عمر طولانی، روزی وسیع و زندگی بهتر است، و از گرفتاری ها، کمبودها، بیماری ها و مشکلات رنج می برد. خدای تعالی برای اینکه انسانها به اهداف مادی و معنوی خود نائل شوند  روشها به شمار می رود.

بدون شک نزول رحمت الهی، اعتنا و توجه خداوند به بندگان و استجاب دعا بستگی به زمان ها و مکان های خاص دارد. سیره عملی اهل بیت (ع) و سفارش اکید آنها بر عبادت و دعا و نیایش کنار قبر مطهر حضرت سیدالشهداء(ع) بوده است، تا جایی که برای بهبودی و رفع کسالت خویش کسی را به کربلا می فرستادند تا آنجا بر ایشان دعا کند. زیارت آن گرامی را از اسباب توسعه رزق، طولانی شدن عمر، بهبودی از امراض و برطرف شدن گرفتاری ها معرفی کرده اند.

از جمله پاداش های الهی در عوض شهادت امام حسین(ع) این است که دعای کنار تربت آن عزیز مقرون به اجابت است.

امام باقر(ع) فرمود: « امام حسین(ع) در حالی که مظلوم و محزون بود، با لب تشنه و دلی پر حسرت در کربلا به شهادت رسید . پس خدای عزوجل بر خویش قسم یاد کرد که هر کس حسرتی یا حزنی داشته باشد، یا گناهکار یا غمناک یا عطشان باشد و یا دارای آفت و مرضی باشد و به زیارت آن حضرت مشرف شده و به واسطه آن بزرگوار به درگاه خداوند تقرب بجوید، خداوند غم و اندوه او را برطرف و حاجتش را روا کند. گناهانش را ببخشد و عمر او را طولانی کند و رزق و روزی او را وسعت دهد. پس ای صاحبان بصیرت، عبرت بگیرید».

امام صادق(ع) فرمود: « هیچ غمناک و محزونی به زیارت کربلا نرود، مگر اینکه خدای عزوجل حزن او را برطرف و حاجتش را روا سازد».

امام باقر و امام صادق(ع) هر دو فرموده اند: «یکی از عطیه های خداوند به امام حسین(ع)، در قبال شهادت آن بزرگوار، این بود که قبر حضرت را محل استجابت دعا قرار داد».

در روایت های متعددی آمده است: « امام هادی(ع) بیمار شده بود و می فرمود: کسی را از جانب من و با خرج خودم به کربلا بفرستید تا آن جا برایم دعا کند. خدمت حضرت عرض شد: مقام و منزلت شما نزد خدای متعال کمتر از حرم امام حسین(ع) نیست. در جواب فرمود:

ان لله بقاعاً یحب ان یدعی فیها، فیستجیب لمن دعاه، و الحائر منها. خدای متعال را مکانهایی است که دوست دارد در آن جا او را بخوانند و او اجابت کند و حائر (حرم امام حسین(ع)) از جمله آنها است.

نظیر همین قضیه برای امام صادق(ع) نیز اتفاق افتاده و حضرت نیز همین جواب را بیان فرموده اند.

 در زیارتی که از ناحیه مقدسه امام زمان(عج) صادر شده چنین آمده است: « السلام علی من الاجابة تحت قبته» . یعنی: سلام بر آن عزیزی که خداوند دعای بندگان را زیر بارگاه او اجابت می کند.

علی بن اسباط از اصحاب امام رضا و امام جواد(ع)، می گوید: «جمعی از شیعیان نقل کرده اند: هنگامی که خبر شهادت امام حسین(ع) در شهر های مختلف منتشر شد، صد هزار زن نازا برای زیارت حضرتش به کربلا آمدند و همه آنها بچه دار شدند».

حرم امام حسین (ع) محل نزول فرشتگان الهى

امام صادق (ع) فرمود: «ما بين قبر حسين (ع) تا آسمان، محل رفت و آمد فرشتگان الهى است».

  و نيز فرمود: «قبر حسين بن على (ع) بيست ذراع در بيست ذراع است . آن باغى از باغهاى بهشت ، و محل عروج فرشتگان به آسمان می‌باشد هيچ فرشته مقرب و پيامبر مرسلى نيست جز آنكه از خدا می‌خواهد كه او را زيارت كند پس گروهى فرود می آيند و گروهى بالا می‌روند».

نماز قبول مى‏ شود

اگر انسان زائر ، حق امام را شناخته و با معرفت و ولايت او در كنار قبر مطهرش نماز گذارد ، مورد قبول حق تعالى قرار می گيرد. چنانكه امام صادق (ع) در شأن و مقام كسى كه به مرقد و بارگاه شريف حضرت مشرف شده و نماز بخواند ، فرمود: «خداوند متعال اجر نمازش را قبولى آن قرار می دهد».

تمام خواندن نماز

حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمود: «نماز در چهار مكان تمام خوانده می شود (يعنى اگر چه از حد مسافت شرعى هم بيشتر باشد اما شكسته نمی شود) : 1- مسجد الحرام (مكه) ، 2- مسجد الرسول (مدينه)، 3- مسجد كوفه، 4- حرم امام حسين (ع) ».

و نيز روايت شده كه «ابن شبل» از امام صادق (ع) پرسيد: آيا قبر امام حسين (ع) را زيارت كنم ؟ فرمود: پاك و خوب زيارت كن و نمازت را در حرمش تمام بخوان . پرسيد نمازم را تمام بخوانم؟ فرمود: تمام. عرض كرد : بعضى از اصحاب و شيعيان شكسته می خوانند؟ فرمود: اينان دو چندان عمل می كنند ».

لذا چنانكه در رساله‏ هاى عمليه نيز آمده است ، در حرم امام حسين (ع) می توان نماز را، هم شكسته خواند و هم به بركت آن حضرت تمام بجا آورد.

اجابت دعا و برآورده شدن حاجت

خداوند سبحان در ازاى ايثار و فداكارى سيدالشهدا (ع) و تحمل هرگونه سختى چون تشنگى و غم و اندوه فراوان براى حفظ اسلام، در مرقد شريفش بركاتى را قرار داده كه از جمله آنها اجابت دعا و برآورده شدن حاجات است . چنانكه امام صادق (ع) فرمود: «هر كس دو ركعت كنار قبر حسين (ع) نماز بخواند ، از خداوند چيزى را مسئلت نكند جز اينكه به او عطا شود» .

و نيز فرمود: «خداوند در عوض قتل امام حسين (ع) امامت را در ذريه آن حضرت ، شفا را در تربتش ، اجابت دعا را در كنار مرقدش قرار داده ، و ايام زيارت كنندگان او از عمرشان حساب نمی ‏شود».

منبع: خاک بهشت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha