سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ امام جمعه مشهد با بیان این‌که امروز دشمن سفره‌های مردم را مورد تهاجم قرار داده است، خطاب به مسئولان گفت: اگر امروز پای درد دل مردم نشستید و احوال و اوضاع زندگی‌شان را جویا شدید، در کارتان موفق خواهید بود در غیر این صورت مردم اعتنایی به سخن و مسیر شما نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، صبح امروز در همایش فصلی روحانیون مستقر(مروجان زکات) خراسان رضوی در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از نقش روحانیت در شناخت تهاجمات و شبهات دشمن به ویژه تهاجم اقتصادی و ایستادگی در برابر آن‌ها سخن گفت.

امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ آن کس که به زمان خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی آورند.»،‌ اظهار کرد: اغلب از این روایت این‌گونه برداشت می‌شود که انسان عالم به زمان، در چنگال فتنه گرفتار نشده و در زندگی امر بر او مشتبه نمی‌شود در حالیکه در این روایت معنا و نکته خاص و مهم‌تری وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که شبهه دو نوع است، ادامه داد: گاه شبهه بر خود انسان حاصل شده و مسیر، موضوعات و حق و باطل بر او مشتبه می‌شود که طبق روایت این شبهات بر انسان عالم به زمان هجوم نمی‌آورند اما موضوع مهم‌تر که اغلب بزرگان هم به آن کمتر توجه کردند شبهاتی است که دشمن برای ما ایجاد می‌کند.
 

نقشه‌های پلکانی تهاجم دشمن به اسلام در طول تاریخ

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه تهاجم دشمن به اسلام و جریان‌های توسعه بخش اسلام همواره به صورت پلکانی بوده، تصریح کرد: در طول تاریخ دشمن همواره تهاجم خود را از یک جریان آغاز می‌کرد و زمانی که متوجه عدم کارایی در آن جریان می‌شد، حمله و تهاجم را به جریان و مرحله دیگری منتقل می‌کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دشمن تاجایی که می‌توانست در تهاجمی صریح و رسمی، اسلام و مسلمان‌ها را سرکوب و کشتار، شکنجه و زندانی کردن نیروهای تبلیغی و جهادی می‌پرداخت تا دست از حمایت از دین و دفاع از ارزش‌های دینی بردارند؛ نقشه‌ای که در زمان رضاخان اجرا می‌شد و روحانیون را آشکارا از میان مردم بازداشت و به سمت زندان روانه می‌کردند و مردم تنها نظاره گر ماجرا بودند.

امام جمعه مشهد افزود: اگر در جامعه زمینه چنین تهاجمی مهیا نبود یا مردم به حمایت از جریان‌های اسلامی برخاستند و یا نیروی دفاعی این جریان‌ها و مردم به مراتب قوی‌تر از نیروی نظامی و سرکوب‌گر دشمن بود، آن‌گاه دشمن مسیر‌های دیگری را برای تهاجم انتخاب می‌کند همچون شرایط کنونی که دشمن سفره مردم را نشانه گرفته است.


دشمن سفره‌های مردم را هدف تهاجم قرار داده است

وی با تأکید بر این‌که انسان آگاه به زمان نقشی را ایفا می‌کند که شبهه افکنی‌های دشمن نمی‌تواند موجب براندازی و سرکوبش شوند، ابراز کرد: امروز ما روحانیون باید ابزار تبلیغ و توسعه دین را بشناسیم و آن را به کار بگیریم، امروز در شرایطی که مردم گرفتار مشکلات (اقتصادی) هستند تنها با قرآن و روایت خواندن و تفسیر و موعظه و شعار دادن نمی‌توان بر مردم تأثیر گذاشت زیرا سفره‌های مردم توسط دشمن مورد تهاجم و هدف قرار گرفته است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: اگر امروز پای درد دل و سخن مردم نشستید و احوال و اوضاع زندگی‌شان را جویا شدید، در کارتان موفق خواهید بود در غیر این صورت بیان آیه و روایت کفایت نمی‌کند و مردم نیز اعتنایی به سخن و مسیر شما نخواهند کرد.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: ما نوکر شکم مردمی هستیم که عبدالله اند و اگر عبدالله بودن را از مردم حذف کنیم،‌ ما نوکر شکم مردم نیستیم. اما اگر بناست عبدالله سازی کنیم، در حوزه تبلیغاتی خودمان، ‌نوکر شکم مردمی هستیم که بناست از آن‌ها عبد خدا بسازیم و در این نوکری شکم مردم ابتدا باید همه سعی و تلاشمان بر عبدالله شدن آن‌ها باشد و سپس برنامه‌های توسعه و تبلیغ دین و آموزش دینی خودمان را در آنجا پیاده کنیم.

 

زکات ابزاری برای فقرزدایی، اشتغال جوانان و تبلیغ دین

وی تصریح کرد: مسئله زکات ابزاری است که خداوند آن را در اختیار ما قرار داده تا در چنین شرایطی با استفاده از آن پای سخن و درد دل مردم بنشینیم و مشکلاتمان را نیز حل کنیم.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: پیشنهاد من این است که شما روحانیون با همه قدرت روی مسئله جمع آوری زکات مقاومت کنید و با روش‌ها و برنامه‌های گوناگون اعم از کنار مزرعه و خرمن‌ها حاضر شدن، لابی کردن و از معاد، قبر و برکت مال سخن گفتن، سعی در جمع آوری زکات داشته باشید چرا که ما امکانات دیگری نداریم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که رسیدگی به فقرا از اولویت‌های مصارف زکات است، تأکید کرد: همچنین روحانیون با یک برنامه ریزی دقیق، قشر آسیب پذیر محل استقرارشان را شناسایی کرده و سپس با همراهی کمیته امداد (از محل بخشی از زکات جمع آوری شده) نسبت به حل مشکلات خانواده‌های فقیر محل استقرارشان و سپس مسئله جوانان و رفع مشکل بیکاری آن‌ها اقدام کنند؛ اگر این اقدامات انجام شود آن‌گاه هر حرکت تبلیغی شما تأثیر گذار خواهد بود و مصرف زکات نیز در دو منظور یعنی تأمین قشر آسیب پذیر و تبلیغ و توسعه دین استفاده خواهد شد.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha