جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به مفاسد اقتصادی و اختلاس‌های موجود در کشور، گفت: اگر این‌ها در مکتب علم می‌نشستند و علم اثرگذار می‌خواندند که حلال و حرام را بشناسند امروز این‌گونه به حرام‌خوری نمی‌افتادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در جمع طلاب جدیدالورود حوزه علمیه استان، با اشاره به اهمیت و رسالت طلبگی، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام در توصیه‌ای به ابوذر می‌فرماید: «عَلَیکُم بِمُذاکِرَةُ العِلم فَاِّنَ بِالعِلم تَعرِفُونَ الحَلالَ مِن الحَرامِ» و تأکید می‌کند که دانش بیاموزید زیرا به وسیله علم حلال و حرام را تشخیص می‌دهید.

وی اضافه کرد: همچنین در روایتی می‌خوانیم فردی از امیرالمومنان(ع) سؤال کرد که علم بیاموزم یا تشییع جنازه بروم؟ حضرت فرمود ثواب و اثرگذاری یک ساعت حضور در مجلس علم از حضور در هزار تشییع جنازه، عیادت هزار مریض، هزار شب‌زنده‌داری، هزار روز روزه، هزار درهم صدقه، هزار حج غیر واجب و از هزار غزوه بیشتر است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم علم اثرگذار یاد بگیریم، مسیر درست را انتخاب کرده و از علم خود به نحو احسن استفاده کنیم.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و اختلاس‌ها و فسادهای موجود، خاطرنشان کرد: اگر این‌ها در مکتب علم می‌نشستند و علم اثرگذار می‌خواندند که حلال و حرام را بشناسند امروز این‌گونه به حرام‌خوری نمی‌افتادند، زیرا اختلاس‌ها و فسادها همه از بی‌تقوایی و عدم تقید به حلال و حرام است.

وی افزود: وقتی این سیستم تربیتی، تربیت دینی نباشد مهندس می‌تواند در کار خود غِش کند، کاسب احتکار می‌کند و عالم هم می‌تواند دین فروشی و جعل حدیث کند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: امام علی(ع) در روایتی می‌فرماید: «قِوَامُ الدِّینِ بِأَرْبَعَةٍ بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ وَ بِغَنِی لَا یبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَی أَهْلِ دِینِ اللَّهِ وَ بِفَقِیرٍ لَا یبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیاهُ وَ بِجَاهِلٍ لَا یتَکبَّرُ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ فَإِذَا کتَمَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ وَ بَخِلَ الْغَنِی بِمَالِهِ وَ بَاعَ الْفَقِیرُ آخِرَتَهُ بِدُنْیاهُ وَ اسْتَکبَرَ الْجَاهِلُ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ رَجَعَتِ الدُّنْیا إِلَی وَرَائِهَا الْقَهْقَرَی فَلَا تَغُرَّنَّکمْ کثْرَةُ الْمَسَاجِدِ وَ أَجْسَادُ قَوْمٍ مُخْتَلِفَة».

وی افزود: بنا به فرموده این امام همام برپایی دین به چهار گروه بستگی دارد؛ عالم سخنوری که دانش خود را به کار بندد، ثروتمندی که اضافه بر نیاز خویش را از دیگر مسلمانان دریغ نکنند، فقیری که آخرت خویش را به دنیا نفروشد و به جاهلی که از فراگیری علم تکبر نورزد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • mohsentaghizadeh IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    کسی که بیت المال را برای شکم پاره شده خود حلال میدانند خدا را قبول ندارند و در اسلام جزای او مرگ است و اگر کسی که مسئول است از گناه او بگذرد جزای او هم مرگ است.وقتی حدود الهی توست مسئولین نادیده انگاشته شود مردم دیگر حرف و عمل راست شما را قبول نخواهند کرد .متاسفانه عالمان بی عمل کمر دین و باورهای مردم را خرد می کنند .