جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار کوتاه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار داخلی

رهبر انقلاب خیال همه را راحت کرد/ وزیرکار از قطار دولت پیاده شد/ کنگره به شکست تحریم ها علیه تهران اعتراف کرد/ وزارت بهداشت از احتکار بزرگ داروهای استراتژیک پرده برداشت

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

رهبر انقلاب خیال همه را راحت کرد

رهبر انقلاب در پاسخ به نگرانی و علاقه‌مندان به انقلاب گفتند: نسبت به اوضاع ما اصلا نگران نباشند، هیچکس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، مطمئن باشند، هیچ تردیدی در این جهت وجود ندارد؛ این را به همه بگویید.در روزهای اخیر جمعی از فعالان فرهنگی خارج از کشور با رهبر انقلاب دیدار کردند که در خلال آن یکی از حضار، دغدغه و نگرانی علاقمندان به انقلاب در آن سوی مرزها را از آینده بیان کرد.رهبر انقلاب در پاسخ به نگرانی این شخص گفتند:«نسبت به اوضاع ما اصلا نگران نباشند، هیچکس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، مطمئن باشند، هیچ تردیدی در این جهت وجود ندارد؛ این را به همه بگویید.»

 

وزیرکار از قطار دولت پیاده شد

مجلس با رای موافق خود به استیضاح علی ربیعی، او را از کار برکنار کرد.در جلسه علنی مجلس که به بررسی موضوع استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، نمایندگان پس از شنیدن نطق موافقین و مخالفین و صحبت های وزیر، با ۱۲۹ رای موافق در مقابل ۱۱۱ مخالف و ۳ رای ممتنع به استیضاح علی ربیعی رای موافق دادند و به این ترتیب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از کار برکنار کردند.کاهش اشتغال و افزایش بیکاری، مشکلات معیشتی کارگران و کاهش توانایی های بخش های تعاون و رفاه و ضعف صندوق های بازنشستگی از جمله دلایل عمده استیضاح علی ربیعی عنوان شده بود.جلسه استیضاح با حواشی بسیاری هم همراه شد از حاضر نشدن نمایندگان متقاضی استیضاح برای صحبت کردن در مخالفت با وزیر تا اعلام تنفس علی لاریجانی، رییس مجلس. و همچنین بیرون کردن موقتی خبرنگاران از صحن علنی مجلس در روز خبرنگار.حالا حسن روحانی باید گزینه دیگری را برای این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

 

کنگره به شکست تحریم ها علیه تهران اعتراف کرد

نشریه آمریکایی هیل (وابسته به کنگره) با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک –برجام– و اقدام دونالد ترامپ در وضع تحریم‌های اولیه و ثانویه علیه کشورمان نوشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است.باید گفت بسیاری از اقتصاددانان معتقدند عوامل متعددی از جمله رشد اخیر تجاری و نیروی انسانی در ایران این امکان را به تهران می‌دهد که در برابر تحریم‌های تازه مقاومت کند. شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری جدید –از قبیل ترکیه و هند– در کنار چین و روسیه مترصد این فرصت هستند که سهم غرب را در بازار ایران از آن خود کنند. افزون بر این، افزایش سریع بهای نفت خام پس از اعلام اجرایی شدن تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران بیانگر این نکته بود که بی‌ثباتی بازار نفت ممکن است به پیامدهای منفی‌تری نسبت به پیش‌بینی‌ها در سطح جهان بیانجامد. بنابراین، ایران قادر خواهد بود بخش زیادی از فشار اقتصادی را کنترل کند.در پایان این گزارش نیز آمده است شکست راهبرد تحریمی کنونی آمریکا به دلیل نبود قدرت تنبیهی نخواهد بود، بلکه دولت ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران از طریق ابزار تحریم‌هاست. این راهبرد بهترین سیاست خارجیِ قابل اجرا نیست. واشنگتن با وضع تحریم‌های ثانویه آنهم همزمان با تشدید جنگ تجاری نابسامان بهایی که متحدانش باید بابت این اقدام بپردازند را نادیده گرفته است و بدین ترتیب فرصت خوبی را در اختیار دشمنان آمریکا قرار داده است. این تحریم‌ها تأثیرات محدودی بر اقتصاد ایران خواهند داشت.

 

وزارت بهداشت از احتکار بزرگ داروهای استراتژیک پرده برداشت

بسياري از اين داروها مصرف بيمارستاني دارند و جزء داروهاي استراتژيك هستند؛ مثل داروي آلبومين و آي‌وي‌آي‌جي كه نزديك يك ماه است تقاضا براي آن بسيار بالا رفته و وزارت بهداشت آنها را در فهرست داروهاي فوريتي قرار داده تا شركت‌‌ها هرچه سريع‌تر اين داروها را وارد كشور كنند؛ داروهايي كه به جرئت مي‌توان گفت حداقل سه تا چهار شركت آن را در انبار موجود دارند. «بخش عمده داروها درحال‌حاضر در انبار‌هاي دارويي احتكار شده‌اند». اين را يکي از کارکنان يکي از شرکت‌هاي بزرگ دارويي کشور به «شرق» مي‌گويد، شواهد و وضعيت کمبود دارو در داروخانه‌ها هم اين را تأييد مي‌کند. اين در حالي است که بر اساس آمار گمرک، واردات برخي از داروهايي که هم‌اکنون کمبودشان در بازار محسوس است، در چهارماهه ابتدايي امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته حکايت از افزايش 2.5 برابري دارد.براي جمع‌آوري اطلاعات دقيق‌تر درباره موضوع، از احسان سلطاني، از كارشناسان اقتصادي، خواستيم وضعيت واردات آي‌وي‌آي‌جي، آلبومين، فاكتور 8 و اوكساپلكس را که همگي از مشتقات خوني هستند، براساس آمارهاي گمرک بررسي کند، براساس اطلاعات و آمار گمرک مشخص شد واردات اين داروها در چند ماه گذشته نه‌تنها كاهش نداشته، بلكه با افزايش نيز همراه بوده است. سلطاني دراين‌باره به «شرق» گفت «آمارها نشان مي‌دهد كل واردات اين كالا در سال 96 نزديك به 150 ميليون دلار بوده؛ چهار ماه اول سال 96 حدود 19 ميليون دلار واردات داشتيم كه در چهار ماه اول سال 97 واردات اين كالاها به 49 ميليون دلار رسيده است، يعني 2.5 برابر شده.

 

آلمانی ها هم تحریم ها را دور زدند

کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با اشاره به اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه ایران، اعلام کرد بانک های آلمانی به دنبال یافتن راهی برای ادامه حضور در ایران و دور زدن فشارهای واشنگتن هستند. 'گانتر اوتینگر' گفت: بانک های آلمانی که فعالیت زیادی در آمریکا ندارند، بر ادامه حضور خود در ایران تاکید دارند. از آن جمله می توان به بانک 'فولکس بانک' اشاره کرد که فعالیت چندانی در بازارهای مالی آمریکا ندارد و زیانی بابت مبادلات با بانک های ایرانی متوجه آن نخواهد شد.این مقام اتحادیه اروپا همچنین از تلاش کمیسیون اروپا برای ترغیب «بانک سرمایه گذاری اروپا» (EIB) به گسترش فعالیت های خود در ایران خبر داد. اظهارات این مقام اروپایی در حالیست که نیز ناتالی توچی مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود آن دسته از شرکت های اروپایی که به دلیل تحریم های آمریکای مبادلات تجاری خود با ایران را متوقف کنند با مجازات و تحریم های اتحادیه اروپا رو به رو خواهند شد. گرچه برخی از بانک های بزرگ آلمانی با تهدید تحریم های آمریکا برای ادامه همکاری با ایران مواجهند، اما بانک های کوچک این کشور می توانند از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.

 

لاریجانی دستور پیگیری به اتهامات خانه سبز را صادر کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه استیضاح علی ربیعی به برخی افراد اتهاماتی زده شد که ما نمی گذاریم این رویه ادامه پیدا کند و حتما به آن رسیدگی می کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما این نوع اتهام زنی ها رایج شده است و این از مناظرات انتخابی آغاز شده و لطمه بزرگی به جامعه وارد کرده است. لاریجانی یادآور شد: برخی اتهامات به افراد زده می شود که ممکن است بدون اساس باشد و فضای جامعه را شایعه پذیر می کند.رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گاهی عده ای از این شهر به آن شهر می روند و تهمت می زنند کسی هم نیست که رسیدگی کند؛ ولی این بار ما در مجلس موضوع را حتما رسیدگی می کنیم و نمی گذاریم فضا غبارآلود و در ابهام بماند. اینکه فردی حرفی بزند و برود که نمی شود؛ حتما باید رسیدگی کنیم.

 

تعزیرات،  مهر فوری روی پرونده ها زد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از ابلاغ بخشنامه و دستور رئیس این سازمان برای رسیدگی فوری به پرونده ها به خصوص پرونده های مربوط به تخلفات بازار خبر داد. سید یاسر رایگانی گفت: معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با توجه به آسیب شناسی عملکرد ادارات کل اجرایی در روند رسیدگی به پرونده‌های مطروحه و در راستای ارتقای کیفیت و بهینه سازی اقدامات سازمان در شرایط حساس کنونی و با توجه به مطالبات جدی مردم و مسئولان، بخشنامه ای برای رسیدگی با دقت و سرعت بیشتر به استان ها را صادر کرد.وی افزود: برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با ارائه طرح و برنامه هدفمند از سوی ادارات کل تعزیرات حکومتی و بازرسی‌ بازارهای مهم‌، انبارها و مراکز نگهداری و دپوی کالاها، تسریع در ارجاع پرونده‌های مهم مربوط به تخلفات کالاهای اساسی، هرگونه احتکار، گرانفروشی‌های مهم در کالاهای خانگی، خودرو، تلفن همراه از جمله مهمترین بندهای این بخشنامه است.رایگانی تصریح کرد: در این بخشنامه بر کاهش کاغذ بازی های اداری، سرعت بخشی به اقدامات تاکید شده و مدیران کل استانی و ستادی موظف هستند نظارت مستقیم بر عدم اطاله دادرسی، رسیدگی فوری به شکایات و پرونده ها را در دستور کار داشته باشند و از تمام ظرفیت های مغفول برای احقاق حقوق مردم در این شرایط حساس اقتصادی استفاده شود.

 

دومینوی بازداشت ها به متهمان ارزی و تلفنی رسید

دادستان تهران از صدور 23 فقره کیفرخواست در پرونده‌های ارزی و تلفن همراه و بازداشت 65 متهم در این پرونده ها خبر داد. عباس جعفری دولت آبادی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک روز خبرنگار، در خصوص وضعیت رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی به شعب بازپرسی ویژه رسیدگی به جرایم حوزه ارز و واردات خودرو و گوشی تلفن همراه اطلاع‌رسانی کرد.وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به این پرونده‌ها در شعب ویژه دادسرا با سرعت و دقت در حال انجام است، از بازداشت 65 نفر و ممنوع‌الخروجی 106 نفر از متهمان این پرونده‌ها خبر داد و افزود: از این تعداد 53 متهم در پرونده‌های ارزی و واردات گوشی تلفن همراه و 12 نفر در پرونده واردات اتومبیل بازداشت شده‌اند.جعفری دولت آبادی اعلام کرد: دادستانی تهران در پرونده‌های ارزی و تلفن همراه تاکنون 23 فقره کیفرخواست صادر کرده که به موجب آن 24 متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و به زودی در دادگاه محاکمه خواهند شد.

 

داروهای زیرزمینی کشف شد

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کشف یک درمانگاه غیرمجاز زیرزمینی و توقیف بیش از 10 هزار قلم دارو و تجهیزات پزشکی در آن خبر داد. وی افزود: در این درمانگاه علاوه بر اینکه اعمال پزشکی از جمله سقط جنین، انواع جراحی و تزریقات صورت می گرفته است.انواع داروهای مختلف از جمله داروهای خاص و کمیاب و داروهایی که نیاز به نگهداری دقیق و خاصی دارند در شرایط بسیار نامطلوب و کاملا غیراستاندارد نگهداری می شده است.وی اظهار داشت: با وجود اینکه متولی این مکان هیچ گونه تحصیلاتی در زمینه پزشکی و یا پرستاری و مامایی ندارد تجهیزات جراحی از قبیل انواع قیچی، نخ جراحی، تیغ جراحی و انواع پنس و حتی پلاتین در این درمانگاه کشف شد.رحیمی گفت: این مکان با گزارش شهروندان به معاونت غذا و دارو شناسایی شد و پس از اخذ دستور قضایی به همراه ماموران پلیس این مکان توقیف شد و پرونده برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شد.

 

روحانی به آمریکا هشدار داد

رسانه های جمهوری آذربایجان روز سه شنبه به گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداختند و تاکید کردند که حسن روحانی به آمریکا هشدار داد. پایگاه خبری پرمخاطب 'ویرتوال.آذ' در گزارشی به عنوان 'هشدار رئیس جمهوری ایران به آمریکا' نوشت: حسن روحانی در رابطه با تحریم های آمریکا علیه کشورش واشنگتن را مورد انتقاد شدید قرار داد.بنا به این گزارش، روحانی آمریکا را به راه انداختن جنگ روانی علیه ایران متهم کرد و هشدار داد: واشنگتن از این اقدامات پشیمان خواهد شد. در ادامه این گزارش آمده است: رئیس جمهوری ایران اقدامات آمریکا علیه کشورش را خصمانه عنوان کرد و گفت که آنها قصد ایجاد تفرقه در داخل ایران را دارند و در چنین شرایط انجام مذاکرات با آمریکا بیهوده است. پایگاه خبری 'اسلامین سسی' (صدای اسلام) نوشت: حسن روحانی ضمن انتقاد از تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران، دولت ترامپ را به ادامه سیاست های خصمانه علیه کشورش متهم کرد و به واشنگتن درباره پیامدهای آن هشدار داد.این منبع خبری خاطر نشان کرد: تحریم های اعمالی آمریکا شامل برخی حوزه های اقتصادی ایران می باشد.

 

مهاجرانی از دکل نفتی گریخت

پاییز ۹۴ بود که با حکم بازپرس دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی ، محمد محسن مهاجرانی فرزند عطاءالله مهاجرانی وزیر لندن نشین فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات بازداشت شد.در آن زمان علت بازداشت فرزند مهاجرانی نقش وی در پرونده موسوم به دکل گمشده نفتی 87 میلیون دلاری عنوان شده بود.کمیسیون انرژی مجلس هم طرح تحقیق و تفحص از این شرکت را کلید زد و برای دو تن از مدیران عامل سابق این شرکت پرونده قضایی تشکیل شد.در دی ماه 93 نیز یکی از متهمان فساد در این شرکت بازداشت شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز 6 ماه بعد در اواخر تیر ماه 94 این خبر را تایید کرد.بر این اساس که دکل نفتی Furtuna متعلق به شرکت رومانیایی GSP  با واسطه شرکت اماراتی با نام DEAN قرار بوده است که به ایران منتقل شود، در نهایت این دکل نه تنها به ایران منتقل نشده، بلکه از امارات مستقیم‌ به خلیج مکزیک رفته ‌تا در قالب قرارداد 894 روزه بین GSP و پمکس به کار حفاری بپردازد.پسر مهاجرانی یک قرارداد مفصل با یکی از دلالان اصلی دکل یعنی رضا طباطبایی منعقد کرده بود که بر اساس آن 40 درصد از همه قراردادهایی با موضوعیت نفت و عاملیت وی سهم می‌برده و برای این قرارداد 300 میلیون تومان پیش‌پرداخت می‌گرفته است. محسن مهاجرانی فرزند وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی از اتهامات در پرونده دکل نفتی تبرئه و برای وی قرار منع تعقیب صادر شد.وی یکی از متهمان این پرونده معرفی می‌شد اما در نهایت از سوی شعبه بازپرسی دادسرای ویژه امور اقتصادی تبرئه و برای وی قرار منع تعقیب صادر شده است.

 

سازمان غذا و دارو گارد جنگی گرفت

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به مشکلات حوزه دارو در ایام تحریم‌های جدید آمریکا پرداخت و گفت: برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای مقابله با هر تهدید دارویی تأیید می‌کنیم که گارد جنگی گرفته‌ایم. اصغری با تشریح مشکلات پیشِ‌رو در حوزه دارو عنوان کرد: نمی‌توانیم نداشتن هیچ کمبودی را تضمین کنیم زیرا مسلماً در چنین مواقعی احتکار، قاچاق، کم‌فروشی و ... رخ می‌دهد ولی ما نیز با این تخلفات برخورد خواهیم کرد.معاون وزیر بهداشت ادامه داد: برخی‌ها به سازمان غذا و دارو نقد کردند که گارد جنگی گرفته است کما اینکه ما در ظواهر چنین گاردی نگرفتیم ولی برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای مقابله با هر تهدید دارویی تأیید می‌کنیم که گارد جنگی گرفته‌ایم. همچنین در این نشست خبری دکتر اکبر برندگی ــ مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو با تشریح وضعیت دارو در کشور عنوان کرد: خوشبختانه هم‌اکنون در شرایط بحرانی دارو نیستیم و تمام تمهیدات برای مقابله با تحریم‌ها و مشکلات دارویی است.

 

بسیج خواب محتکران را آشفته کرد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین از برخورد قاطع نیروهای انقلابی با محتکران خبرداد و گفت: در چند روز گذشته اقلام احتکارشده زیادی توسط نیروهای بسیج کشف و تحویل مراجع قضائی شده است و به محتکران هشدار جدی می‌دهیم که با این عمل آنان به‌شدت برخورد می‌شود.وی درباره برنامه بسیج در رابطه با کشف و برخورد با محتکران افزود:برنامه‌ای در جهت شناسایی محتکران و کسانی که انبار می‌کنند به تمام رده‌های مقاومت ابلاغ شده و رده‌های مقاومت در سراسر کشور در این زمینه مأمور شده‌اند.رئیس سازمان بسیج مستضعفین به کسانی که ‌نسبت به مردم با احتکار کردن و انبار کردن ظلم می‌کنند هشدار داد و گفت: اول نصیحت می‌کنم و به آن‌ها می‌گویم که در ادامه با برخورد انقلابی نیروهای مردمی مواجه خواهند شد و بنابراین اگر شناسایی و دستگیر شدند مراجع قضایی قرار است برخورد قاطع و جدی با این محتکران داشته باشند. امیدواریم بار مردم را اضافه نکنند.وی اعلام کرد: در روزهای گذشته کشف چندین انبار احتکار خودرو، برنج، لوازم یدکی خودرو و لوازم ساختمانی از دستاورد‌های این برنامه بسیج است و هم‌چنین برخی سرشاخه‌های این احتکار هم دستگیر شده‌اند.

 

سردار فرماندهی جنگ رسانه‌ای علیه ایران را فاش کرد

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ایران در یک جنگ رسانه ای و روانی تمام عیار قرار گرفته که رسانه بی.بی.سی فرماندهی این جنگ رسانه بر علیه ایران را با دارا بودن یک آرشیو ۳۵۰ ساله بر عهده دارد. سردار رمضان شریف عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در سالن ولایت اردبیل برگزار شد اظهار داشت: یکی از محورهای عملیات روانی دشمن ایجاد تفرقه در جامعه و کشور ایران است که این شرایط جنگ نرم بسیار پیچیده و سخت بوده که خبرنگاران و اصحاب رسانه در خط مقدم مقابله با جنگ نرم قرار دارند.وی گفت: در طول چهل ساله گذشته آمریکا تمام تلاش خود را برای ضبه زدن به ایران انجام داده چرا که خود را صاحب این کشور می‌دانستند و به اذعان خوشان 130  هزار مستشار آمریکایی پیش از پیروزی انقلاب در ایران حضور داشته و دنبال منافع آمریکا بودند.

 

دادستان به واردکنندگان کالا هشدار آخرین حکم را داد

دادستان تهران با هشدار به شرکتهای تجاری که در واردات کالا ارز ۴۲۰۰تومانی گرفتند و خلاف تعهد خود نسبت به واردات کالا اقدام نکرده و یا در صورت واردات، کالا‌های وارده را آزاد فروختند، هشدار جدی داد. دادستان تهران با هشدار به شرکت‌های تجاری که در امر واردات کالا، ارز 4200تومانی از دولت دریافت کردند و برخلاف تعهد خود نسبت به واردات کالا اقدام نکرده و یا در صورت انجام واردات، کالا‌های وارده را به‌نرخ آزاد به‌فروش رساندند، اظهار داشت: تصور مدیران این شرکت‌ها مبنی بر اینکه می‌توانند به‌صرف پرداخت جریمه گران‌فروشی بر اساس قانون تعزیرات حکومتی از مسئولیت خطیر خود در ایجاد وضع بحرانی در حوزه ارز واردات کالا شانه خالی کنند، محکوم به بطلان است و به مدیران این شرکت هشدار داده می‌شود که اقدامات ارتکابی از سوی آنان به‌موجب قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور مصوب 1369 و اصلاحات آن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت که وفق بند «ب» از ماده یک آن، «گران‌فروشی کلان» و «احتکار عمده» ارزاق یا سایر نیازمندی‌های عمومی با توجه به شاخص‌های «میزان خسارت وارده»، «مبالغ مورد سوء استفاده» و «آثار فساد مترتب بر آن» چنان‌چه با وصف فوق رخ دهد، اقدام مجرمانه محسوب شده و مجازات آن، پنج تا 20 سال حبس، ضبط اموال حاصل از اعمال مجرمانه و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق در انظار عمومی است.دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: چنانچه این اقدامات در چهارچوب اتهام افساد فی‌الارض باشد، در صورت اثبات اتهام متهم با مجازات اعدام مواجه خواهد شد.

 

سقف ارز مسافرتی تعیین شد

بانک مرکزی روز قبل دستورالعملی اجرایی بسته جدید ارزی را به صرافی ها ابلاغ کرد؛ در این بسته امکان خرید ارز برای 23 نوع مصارف خدماتی از صرافی های مجاز وجود دارد.گفتنی است، در بسته قبلی ارزی که از 21 فروردین اجرا شد، اجازه خرید و فروش ارز در صرافی ها سلب شد و به همین دلیل فعالان این بخش 4 ماه از معاملات ارزی محروم بودند. اما با شکست بسته اول ارزی، دولت دو روز قبل بسته جدید ارزی را رونمایی و خرید و فروش ارز را آزاد اعلام کرد.مصارف خدماتی مجاز برای فروش ارز به 23 مورد تقسیم‌بندی شده است که شامل مسافرتی، درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌الملی و محافل علمی وهزینه چاپ مقالات علمی، هزینه شرکت‌ در نمایشگاه‌های خارج از کشور، حق الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی، هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها و مسابقات، هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین‌المللی، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هزینه‌های شرکت‌های اعزام‌کننده زائرین به عتبات عالیات و عمره مفرده، ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، بابت رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت، شرکت‌ در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور، هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی برای شرکت‌های پستی و بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی است.براساس اعلام بانک مرکزی مسافران می‌توانند با ارائه بلیط- گذرنامه- ویزا (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) تا سقف 5000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، از صرافی‌های مجاز ارز خریداری کنند. همچنین صرافی‌ها مجازند تا سقف معادل مبلغ 100 یورو برای هر نفر بابت هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی ارز به متقاضیان بفروشند.

 

تب سقوط ارز و سکه پایین نیامد

با اجرایی شدن بسته جدید ارزی اعمال شده روند قیمت ها سیل کاهشی به خود گرفته است به طوری که  روز گذشته  قیمت دلار در بازار ثانویه به مرز 8000 تومان رسید که این رقم  نسبت به هفته گذشته 2000  تومان کاهش داشته است.همچنین بانک مرکزی صبح امروز توزیع سکه‌های پیش فروش شده ۶ ماهه را از طریق شعب منتخب بانک ملی آغاز کرده است.بر اساس این گزارش، در روزهای گذشته سایر ارزهای مبادلاتی نیز در بازار با کاهش قیمت چشمگیری مواجه شده است.امروز هر قطعه سکه طرح قدیم سه میلیون و 56 هزار تومان و سکه طرح جدید دو میلیون و 906 هزارتومان به فروش رسید. نیم سکه با قیمت یک میلیون و 586 هزار تومان، ربع سکه 822 هزار تومان و سکه یک گرمی 461 هزار تومان داد و ستد شد.

 

بسته جدید ارزی امضا‌های طلایی را حذف کرد

معاون سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که در بسته ارزی جدید از امضا‌های طلایی یا فضا‌هایی که می‌تواند به سمت رانت گرایش یابد خبری نیست و پیگیری پرونده مختلفان و سودجویان ارزی در بسته گذشته ادامه دارد که دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه باید جدی‌تر و حساس‌تر از گذشته آن را بررسی کنند.محمدرضا مودودی - معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تصویب و اجرای بسته جدید ارزی گامی رو به جلو برای دولت بود، چرا که خارج شدن سیاستگذاری‌های ارزی از امضا‌های طلایی یا فضا‌هایی که می‌تواند به سمت رانت گرایش پیدا کند، نکته مثبت برای مردم و نظام تجاری کشور است. هر وقت که محدودیتی ایجاد می‌شود، به سمت فساد و رانت گرایش پیدا می‌کند و در واقع پتانسیل آن را پیدا می‌کند و هر قدر این دایره محدودیت کوچک‌تر می‌شود، توان اجرایی برای جلوگیری از رانت بالاتر می‌رود و از سوی دیگر نیز می‌توان بهتر آن را مدیریت کرد.معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در زمینه سیاست‌های تجاری و ارزی مرتبط با کالا‌های اساسی نیز باید با تدبیر حرکت کنیم چرا که وقتی یارانه و سوبسیدی برای واردات کالا‌های اساسی داده شود، در واقع به این دلیل یارانه را پرداخت می‌کنیم که مردم و به ویژه نیازمندان جامعه با قیمت مناسب بتوانند این کالا‌ها را تامین کنند، اما اگر چنین اقدامی سبب بروز پدیده‌ای مانند قاچاق شود، کالایی که برای تامین نیاز و امنیت غذایی کشور خودمان وارد می‌کنیم، اگر از مسیر‌های غیرقانونی به کشور‌های دیگر قاچاق شود، ظلم مضاعفی به ایران صورت گرفته است.

 

اتحادیه اروپا به شرکت های اروپایی هشدار تحریمی داد

اتحادیه اروپا به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که اگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنند، توسط اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایسنا، اتحادیه اروپا هشدار داده است که اگر شرکت‌های اروپایی به تبعیت از تحریم‌های آمریکا روابط تجاری خود با ایران را متوقف کنند، با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.ناتالی توچی مشاور، ویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی اظهار داشت: آن دسته از شرکت‌های اروپایی که در پیروی از تحریم‌های ثانویه آمریکا، دست از تجارت با ایران بردارند، توسط اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد.رئیس جمهور آمریکا (15 مردادماه) دستور بازگرداندن تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران را که به واسطه برجام لغو شده بود، امضا کرد.کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: از سه‌شنبه (هفتم اوت) تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران اجرایی می‌شود. مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف قرار می‌دهد از روز پنجم نوامبر (14 آبان) اجرایی خواهد شد.همچنین اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان با ابراز تاسف نسبت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کردند که متعهد به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای، ادامه برخورداری ایران از منافع اقتصادی برجام هستند و به علاوه از شرکت‌های اروپایی در برابر این تحریم‌ها محافظت می‌کنند.

 

فضای مجازی ۸۰۰ میلیاردی کلاهبرداری کرد

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی از دستگیری متهمان باند حرفه‌ای فروش مال غیر در فضای مجازی و کلاهبرداری ۸۰۰ میلیارد تومانی در مشهد خبر داد.سردار قادر کریمی گفت: در پی شکایت نماینده حقوقی یک شرکت عمرانی مبنی بر درج آگهی فروش یکی از املاک در حال ساخت این شرکت در مشهد با ارزش ریالی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پایگاه سوم پلیس فتا استان قرار گرفت. وی افزود: بررسی این پرونده حاکی از آن بود که انتشار اطلاعات دقیق پروژه نظیر مراحل ساخت، مشخصات مکان و دیگر موارد در سایت فروش باعث اعتماد مشتریان و بازدیدکنندگان می‌شد.سردارکریمی گفت: کارشناسان پلیس فتا در بررسی‌های فنی و تحقیقات علمی در این پرونده به سرنخ‌هایی دست یافتند که فروش مال غیر و کلاهبرداری اینترنتی را تایید می‌کرد. وی افزود: پلیس پس از تکمیل اطلاعات تحقیقی پرونده ۶ تن از اعضای این باند که ردپای یکی از کارمندان شرکت در ارائه اطلاعات محرمانه به کلاهبرداران سایبری در قبال دریافت ۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان کمیسیون او و واسطه‌های این معامله نیز در آن دیده می‌شد شناسایی و در اقدامی غافلگیرانه آنان را دستگیر کرد. این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: متهمان دستگیر شده در برابر شواهد غیرقابل انکار به جرم خود در این کلاهبرداری سایبری اعتراف کردند. سردار کریمی با اشاره به این مطلب که موارد دیگری از کلاهبرداری‌های مشابه توسط اعضای این باند متصور است، گفت: تحقیقات از متهمان ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha