شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ادیب

امام جمعه موقت اصفهان گفت: حفظ شان و حرمت لباس مقدس روحانیت که لباس ظاهر و لباس باطن و سربازی امام زمان(عج) است، بر همه طلاب و روحانیت فرض است، این لباس با هیچ لباسی در دنیا قابل قیاس نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در مراسم افتتاح چهاردهمین دوره طرح ادیب(تلبس دائم) طلاب حوزه علمیه اصفهان، اظهارکرد: لباس روحانیت برای طلبه، لحظه پذیرش سربازی امام زمان(عج) است. تا وقتی لباس روحانیت نپوشیده است و طلبه بوده در حال تمرینی سربازی امام زمان(عج) است تا آن وقت که لباس بپوشد.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آیه 26 سوره اعراف دو لباس را مطرح می  کند، ابتدا سخن از نازل کردن  لباس جسمی می کند که عیوب ظاهری را می پوشاند و مقابل این لباس، لباس تقوا را قرار دادیم که مربوط به پوشش روح است، زینت روح ما، تقوای الهی است

وی با تاکید براینکه لباس ظاهر لباس بصری است و لباس باطن و تقوا، بصیرتی است گفت: لباس روحانیت جامع هر دو ویژگی است، هم لباس جسم  و هم لباس روح است و تنها لباسی بوده که این چنین است، لذا توجه ویژه ای به هر دو جنبه لازم است. یعنی اینکه هم به جنبه ظاهری لباس روحانیت توجه شود که پاره و کثیف نبوده و مطهر باشد و از جنبه باطنی هم لباس روحانیت باید با تقوا همراه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طرح ادیبی که به همت معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ۱۴ سال است برگزار می شود، بیشتر متوجه به این جنبه لباس یعنی وظایف دینی این لباس است

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: این وظایف را اگر بخواهیم در یک کلام خلاصه کنیم شئون روحانیت گفته می شود.

وی در تشریح برخی از شئون روحانیت اذعان کرد: به عنوان نمونه اشخاص عادی جامعه در کوچه و خیابان می دوند، ولی این دویدن برای روحانیت در سطح جامعه جایز نیست و مراجع عظام هتک حرمت را حرام می دانند.

استاد حوزه اظهار داشت: حال این هتک حرمت لباس روحانیت می تواند مصادیق دیگری داشته باشد مثلا  سوار شدن بر موتور با لباس روحانیت زیاد جالب نیست، چون شان روحانیت را پایین آورده، حتی خندیدن به صورت قهقه در جامعه برای طلاب، از اموری است که در شان روحانیت و طلبه نیست، رعایت حرمت لباس روحانیت فوق العاده بالا است

وی بیان داشت: حتی برخی از افراد لباس روحانیت را با لباس قابل ارزش سپاه مقایسه می کنند، در حالی که این مقایسه اشتباه است، لباس روحانیت هم لباس کار و هم لباس تقوا است، ولی لباس سپاهیان ما لباس کار است و همچنین سپاهیان هیچ گاه این لباس را همیشه نمی پوشند، ولی لباس روحانیت لباس دائمی و سربازی ما است و به تعبیری عمامه روحانیت کفن او است.

آیت الله مهدوی گفت: البته نکته ای که ذهن خیلی از طلاب را مشغول می کند محدودیت هایی است که بعد از پوشیدن لباس روحانیت ممکن است ایجاد شود، ولی زحمت و محدودیت این لباس همچون زحمت و سختی است که برای زیارت اهل بیت(ع) متحمل می شویم، بنابراین منع حضور در برخی از مکان ها چون پارک و سینما و ... با لباس روحانیت را برای خود و خانواده های خود محدودیت تعریف نکنید.

وی بیان کرد: طلبه باید مراقب باشد که به حرام آلوده نشود، ولو اینکه لباس روحانیت هم نپوشیده باشد، طلاب باید از مکان هایی که به گناه آلوده است برحذر باشند و غضه عدم حضور در آنجا را هم نخورند، طلبه باید به نوکری و سربازی امام زمان (عج) افتخار کنند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha