پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت ایت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مردم از دستگاه قضایی به شدت ناراضی هستند و به سبب تعلل دستگاه قضایی مفسدان اقتصادی خود را در امان می بینند، گفت: نباید ملاحظه هیچ کس را کرد. امیرالمومنین(ع) ملاحظه برادرش عقیل را هم نکرد، در حالی که او فقط یک رانت کوچک از ایشان می خواست و شما هم ملاحظه حتی برادرتان و دوستانتان را نکنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، همایش «نقش روحانیت و مساجد در ارتقا خدمت به مردم» امروز با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به همراه جمعی از طلاب، علما و روحانیون در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که قبل از آنکه تفسیر نمونه را بنویسیم با تفسیر به صورت متفرقه آشنا بودیم و وقتی وارد این تفسیر شدیم ۱۵ سال طول کشید و بعد از آن تفسیر موضوعی نیز ۱۰ سال طول کشید، گفتند: در حال حاضر نیز در مشهد مشغول بازبینی تفسیر نمونه هستیم تا آن را با بهره گیری از مسائلی که به اندیشه مان رسیده غنی سازی کنیم.

ایشان با بیان این که از زمانی که مشغول به تفسیر شدم نورانیتی در زندگی مادی و معنوی من شکل گرفت و اساسا زندگی در پرتو خدمت به قرآن تغییر یافت، تصریح کردند: هر یک از شما باید بدانید تا زمانی که در حال خدمت به قرآن هستید، زندگی شما نورانی خواهد شد و این تجربه مسلمی است که ما در تفسیر قرآن داریم.

عامل سرعت پیشرفت اسلام بی اعتنایی به زخارف دنیایی و یقین قطعی به مسیر بود

این مرجع تقلید با بیان این که تاریخ نویسان شرق و غرب چنین نوشته اند که اسلام چرا با این سرعت در دنیا پیش رفت و در صد سال شرق و غرب عالم را فرا گرفت، خاطر نشان کردند: در این رابطه سخنان زیادی موجود است و مورخان معروف گفته اند که هنوز برای ما این مسأله معماست که عامل این سرعت پیشرفت چه بود.

ایشان با بیان این که برای پاسخگویی به این سوال باید به سخنان پیامبر اکرم(ص) رجوع کرد، افزودند: پیامبر(ص) درباره پیشرفت اسلام و عامل عدم عقب ماندگی مسلمانان حدیثی دارند که می فرمایند آنچه باعث شد مسلمانان با سرعت دنیا را بگیرند اولا مسأله زهد یعنی بی اعتنایی به دنیا و همچنین  یقین قطعی به مسیرشان بود و این یقین توام با زندگی ساده عامل پیشرفت شد.

یقین به مسیر پیش رو از بین برود، حقوق های نجومی و رانت جلوه گری می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مسلمانان اعتنا به زندگی پرزرق و برق نداشتند، چراکه زندگی پرزرق و برق هزینه سنگینی دارد و یکی از هزینه هایش شکست مقابل دشمن است، اظهار کردند: اگر شک در انسان به وجود بیاید و یقین کمرنگ شود آرزوهای دور و دراز به وجود می آیند و حقوق های نجومی و رانت ها جلوه گری می کنند.

این مرجع تقلید با بیان این که امروزه چرا آمریکا از ما می ترسد و حرف از گزینه نظامی روی میز می زند، بیان کردند: ترس آنان از این است که ما سلاحی داریم که آنها ندارند و آن هم سلاح ایمان و یقین است؛ در حقیقت دشمن می خواهد این دو را بگیرد. اولا زندگی ها را پرزرق و برق کند، دوما با شبهات متعدد آن اعتقادات محکم و معنوی را متزلزل کند.

هدف آمریکا نابودی انقلاب اسلامی در برابر منافع نامشروعشان است

معظم له با بیان این که دولتمردان بدانند اگر در برابر این ملت به خصوص نسل جوان و روحانیت خدمتگذار وظیفه شان را انجام دهند، آنگاه دیگر نه از آمریکا می ترسند و نه از غیر آمریکا، اظهار کردند: اگر بخواهیم با آنها مذاکره کنیم اولین چیزی که می خواهند این است که می گویند تمام آثار اتمی را محو کنید. بعد از آن همه موشک ها را نابود کنید، سپس اسرائیل و یا فرقه های ضاله را به رسمیت بشناسید و آنها می خواهند قدرت انقلاب اسلامی را از بین ببرند.

ایشان با بیان این که آنان اعتقاد دارند باید قدرت انقلاب اسلامی را از بین ببرند تا این قدرت در برابر منافع نامشروع شان نباشد، بیان کردند: دولتمردان باید به این ملت خدمت کنند تا بتوانند رسالت شان را به انجام برسانند؛ دولتمردان باید بدانند امروز مردم این تیم اقتصادی دولت را نمی پسندند؛ آن روزها تجربه کردید و نتیجه نداد؛ بنابراین الان باید تحول ایجاد کنید.

این مرجع تقلید با بیان این که در مدیریت قاطعیت و شجاعت لازم است که اگر قاطع و شجاع نباشید مدیر خوبی نخواهید بود، گفتند: گاهی لازم است به خطاهایتان اعتراف کنید و از مردم عذر بخواهید و آن را توجیه نکنید.

ضرورت تسریع در محاکمه مفسدان اقتصادی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مردم از دستگاه قضایی فعلی به شدت ناراضی هستند چون همیشه صحبت مفسدان اقتصادی است اما مجازات نیست، جرم هست، اما مجازاتی در کار نیست، افزودند: اگر روند رسیدگی به پرونده ها زمانبر شده این را شما درست کردید و برای خودتان تشریفات غلط و دست و پا گیر ایجاد کردید که محاکمه مفسدان اقتصادی مدت های طولانی وقت می برد. اگر قاطعیت باشد می شود هر کدام از مفسدان را در یکی دو ماه می توان محاکمه کرد همان طور که امیرالمومنین(ع) در یک جلسه محاکمه می کرد، حکم می داد و اجرا می کرد.

ایشان با بیان این که به سبب تعلل دستگاه قضایی مفسدان اقتصادی خود را در امان می بینند، عنوان کردند: از همه بدتر این است که مفسدان اقتصادی دستشان در دست قدرت های نفوذی است، چراکه اگر این طور نبود آنها نمی توانستند این کارها را بکنند و مثلا تعدادی انبوه ماشین های خارجی وارد کنند یا ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به جیب بزند و فرار کند؛ اگر این طور باشد با این وضع مفسدان اقتصادی خود را در جای امن می بینند.

این مرجع تقلید با بیان این که در این میان آنچه مهم است قاطعیت و شجاعت می باشد، بیان کردند: نباید ملاحظه هیچ کس را کرد. امیرالمومنین(ع) ملاحظه برادرش عقیل را هم نکرد، در حالی که او فقط یک رانت کوچک از ایشان می خواست و شما هم ملاحظه حتی برادرتان را نکنید و با برادران، پسران و دوستانتان برخورد کنید.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که من سراغ دارم که مقداری کم ارز دولتی برای انجام فعالیت های فرهنگی و خدمت به اسلام و تشیع می خواستند اما به آنها ارائه نشد و در مقابل ارز دولتی بسیار زیادی به ۴۰ موسسه واردات موبایل بدون حساب و کتاب اعطا شد، افزودند: تا این دستگاه ویرایش نشود مردم ناراضی خواهند بود.

مملکت باید با صمیمیت، انسجام و فداکاری حفظ شود

ایشان با بیان این که عوامل بیگانه دو هفته پشت سر هم مردم را دعوت به اعتراض در خیابان ها کردند، اما نتیجه قابل ملاحظه ای نداشت و کسی استقبال نکرد و آن مقدار کمی هم که حضور داشتند از افراد خودشان بودند، اظهار کردند: مردم ما می دانند مملکت را باید با صمیمیت، انسجام، برادری و فداکاری حفظ کرد و از این چنین مردمی باید قدردانی کرد.

حوزه علمیه خراسان حوزه پاینده و پرباری است

 این مرجع تقلید در ادامه در رابطه با حوزه علمیه خراسان گفتند: حوزه علمیه خراسان بسیار پربار و پاینده است و بزرگان، علما، ادبا، مفسرین، فقها و محدثین بسیار داشته و حوزه با بهره ای است؛ سعی کنید کلام پیامبر اسلام(ص) را در زندگی تان فراموش نکنید تا بتوانید در شرایط خاص این حوزه، این نظام و این کشور را حفظ کنید و امیدوارم همه شما در سایه امام زمان(عج) و عنایات خاص پروردگار وظیفه تان را انجام دهید و ثابت کنید روحانیت همیشه فداکار اسلام بوده و خواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به مسأله حاشیه شهر مشهد، تصریح کردند: حواس مان را جمع کنیم نفوذی ها و وهابی ها و آنهایی که جان مردم برایشان اهمیت ندارد در حاشیه شهر مشهد نفوذ نکنند؛ البته با کارهایی که انجام شده و با توجه به ستادی که آیت الله علم الهدی در این رابطه تشکیل داده اند آن حاشیه شهر خطرناک پیشین از بین رفته است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha