جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری  رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضو

حوزه/ حجت الاسلام وحدتی شبیری با تاکید بر این که آینده دانشگاه علوم اسلام رضوی اگر بخواهد مغز متفکر آستان قدس باشد در ایجاد مراکز تخصصی است، گفت: یکی از این مراکز، مرکز تخصصی زیارت است که به زودی تأسیس می‌شود و در آن تعریف خواهیم کرد که زیارت با گردشگردی متفاوت است، حتی اگر گردشگری مذهبی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری، پنجشنبه شب در مراسم افتتاحیه اولین دوره «تربیت مبلغان بین‌الملل معارف رضوی» که در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین «بایسته های تبلیغ» پرداخت.

بایسته های عمومی تبلیغ

وی، «اخلاص در عمل» را اولین گام برای کسی که می‌خواهد مبلغ دین باشد، عنوان کرد و افزود: دومین گام «پشتکار» است؛ مبلّغ دین باید دین و ابعاد مختلف آن، جهان بینی، احکام، معارف و امامت را بشناسد و این امر نیاز به پشتکار دارد، سوم هر مبلغ دین باید برنامه‌ریزی، استراتژی و انضباط در کارش داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه برای تبلیغ در عرصه بین‌الملل باید اشکال تبلیغ را گسترش دهیم، تأکید کرد: زائر امام رضا(ع) فقط آن شیعه‌ای که امام را حجت خدا می‌داند نیست، بلکه هر کس که نسبت به امام محبت داشته باشد حتی اگر خدا را نشناسد، دینش اسلام و مذهبش تشیع نباشد، می‌تواند زائر امام باشد.

وی از راه اندازی مرکز تخصصی زیارت خبر داد و خاطرنشان کرد: آینده دانشگاه علوم اسلام رضوی اگر بخواهد مغز متفکر آستان قدس باشد در ایجاد مراکز تخصصی است، برای اینکه دانشگاه در راستای مرجعیت علمی که رهبر معظم انقلاب تعریف کرده‌اند و در واقع راهبرد تولیت آستان قدس رضوی قدم بردارد نیازمند مراکز تخصصی است.

زیارت تکنولوژی خاصِّ دین اسلام است

حجت الاسلام وحدتی شبیری عنوان کرد: یکی از این مراکز، مرکز تخصصی زیارت است که به زودی در این دانشگاه تأسیس می‌شود و در آن تعریف خواهیم کرد که زیارت با گردشگردی متفاوت است، حتی اگر گردشگری مذهبی باشد.

وی تصریح کرد: توریست مذهبی با زیارت یکسان نیست، زیارت یک تکنولوژی خاص دین مبین اسلام است که در مذهب تشیع اوج می‌گیرد و نمود بارز آن راهپیمایی اربعین است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی متذکر شد: تبلیغ فقط روش سنتی آن یعنی منبرنشینی، خطابه‌خوانی، روضه و توسل نیست، بلکه برای تبلیغ باید رابطه دوستی و مودت بین خود و مخاطب‌مان ایجاد کنیم. برای این مهم لازم است شما مبلغ دین، توریستی که وارد ایران می‌شود را همراهی کنید، در سفر به جاهای مختلف کشور کنارش باشید و با برقراری دوستی آنها را به سمت زیارت امام رضا(ع) تشویق کنید.

بایسته های تبلیغ در عرصه بین‌الملل

حجت الاسلام وحدتی شبیری در ادامه عنوان کرد: شرط اول مبلغ بین‌الملل زبان است تا بتواند به زبان هر قومی بتواند صحبت کند چنانکه وقتی حضرت رضا(ع) از مدینه به توس آمدند با صاحب هر ملتی با زبان خود آن قوم سخن می‌گفتند.

وی با اشاره اینکه لازم است مبلغ دین تاکتیک‌های خاص تبلیغی را رعایت و هنر استفاده از آنها را فرا بگیرد، خطاب به مبلغان گفت: با رفتار، گفتار، محبت، مودت و برخوردتان پیام رسان انقلاب باشید که تابلو حرکت مبلغان دینی ایجاد محبت و مودت دینی بین خود و مخاطبان‌ است.

گفتنی است، اولین دوره «تربیت مبلغان بین‌الملل معارف رضوی» با همکاری چهار جانبه مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس و دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

313/28

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha