جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تربیت مبلغ

حوزه/ نماینده مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی در مراسم افتتاحیه اولین دوره «تربیت مبلغان بین‌الملل معارف رضوی» گفت: تبلیغ ‌بین‌الملل رضوی نیازمند همگرایی و‌ هم‌افزایی مراکز فعال در عرصه بین‌الملل چه در سطح داخلی و چه سطح بیرونی حرم مطهر رضوی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حسین غلام پور، در مراسم افتتاحیه اولین دوره «تربیت مبلغان بین‌الملل معارف رضوی» که در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین «ظرفیت‌های بین‌الملل تبلیغ در حرم رضوی» پرداخت و گفت: وجود نورانی امام رضا(ع) و شخصیت ایشان می‌تواند مبنا و ظرفیت مناسبی برای تبلیغ در عرصه بین‌الملل باشد.

ظرفیت‌های بین‌الملل تبلیغ در حرم رضوی

نماینده مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی تصریح کرد: بخشی از فرآیند تبلیغ در عرصه بین‌الملل برون‌مرزی و بخشی از آن در شهر مقدس مشهد و بخش قابل توجه آن حرم مطهر امام رضا(ع) است.

وی بیان کرد: سالانه بالغ بر شش میلیون تشرف غیرایرانی در حرم مطهر داریم که اگر در قالب آماری و فردی پیاده شود، جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار زائر غیرایرانی و در تقسیم‌بندی ملیت‌های مختلف در گستره 120 کشوری را شامل می‌شود.

غلام پور با اشاره به اینکه صحن و رواق‌های منور حرم مطهر عرصه‌ای بی‌نظیر در تبلیغ بین‌الملل است، خاطرنشان کرد: نیاز و توقع مخاطب عرصه بین الملل از حرم مطهر امام رضا(ع) به طور خاص و از نظام جمهوری اسلامی به طور عام ظرفیت بی‌بدیل و بی‌نظیری را ایجاد کرده است که حرم مطهر رضوی را از سایر اعتاب مقدسه متمایز می‌کند.

نماینده مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی، عدم محدودیت‌های تبلیغ در عرصه بین‌الملل در حرم رضوی و همچنین تنوع طیف مخاطب از ملیت و قومیت‌های مختلف را ظرفیت‌های دیگر این مکان قدسی برای تبلیغ در عرصه بین‌الملل برشمرد.

پرهیز از موازی‌کاری در عرصه تبلیغ

وی بر لزوم همگرایی و هم‌افزایی مؤسسات فعال در حوزه بین‌الملل اشاره و عنوان کرد: همگرایی و پرهیز از موازی کاری این موسسات چه در داخل و چه خارج از فضای حرم مطهر رضوی از جمله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، معاونت تبلیغات، مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی و... مجموعه‌های فعال در زمینه بین‌الملل خارج از سطح آستان قدس رضوی چون دفتر تبلیغات، سازمان فرهنگ و ارتباطات شمال شرق کشور ظرفیت دیگری برای تبلیغ بین الملل به شمار می‌رود.

نماینده مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی با اشاره اینکه خدمت‌یاران رضوی و اعتاب مقدسه با محوریت حرم مطهر امام رضا(ع) به عنوان دیگر ظرفیت‌های تبلیغ بین‌الملل است، متذکر شد: شبکه‌سازی ظرفیت دیگری است که تاکنون کم و بیش مغفول مانده که می‌توان با مبنا قرار دادن طیف گسترده مخاطبان حوزه بین‌الملل حاضر در حرم رضوی، به آن دست یافت.

طراحی دوره در دو قالب عادی و فشرده

در ادامه قدرت الله فرقدانی به عنوان نماینده دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به معرفی دوره کاربردی تبلیغ پرداخت و افزود: طراحی دوره تربیت مبلغ بین الملل معارف رضوی از سال گذشته به همت آستان قدس رضوی با رایزنی‌ها و جلسات هماهنگی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: دوره تربیت مبلغ بین‌الملل معارف رضوی در دو قالب عادی یکساله و فشرده شش ماهه طراحی شده و در صورت نیاز دوره‌های پیشرفته هم تدوین خواهد شد.

فرقدانی عنوان کرد: «تقویت معرفت دینی با استفاده از منابع مشتمل بر فرهنگ رضوی»، «تقویت شناخت فرهنگ مخاطب و شرایط اقتضائات حاکم بر مناطق هدف»، «تقویت مهارت‌های زبانی» و «آموزش شیوه‌های تبلیغ نوین» مختصات این دوره است.

28/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha