جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ عبدالمهدی کربلایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی گفت: مردم و جامعه باید به نقش خود در نظارت، پیگیری و حسابرسی مسئولان عمل کنند و در این راه به توصیه ها و هشدارهای علمای دینی و کسانی که تأثیر اجتماعی دارند، توجه کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی نماینده آیت سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم امام حسین(علیه السلام) ایراد شد، گفت: مردم و جامعه باید به نقش خود در نظارت، پیگیری و حسابرسی مسئولین عمل کنند و در این راه به توصیه ها و هشدار های علمای دینی  و کسانی که تأثیر اجتماعی دارند، توجه کنند.

وی تصریح کرد: مسئولیت سیاسی به معنای مسئولیت حاکم در قبال مردم، مدیریت خوب آنان، حمایت از آنان برای رسیدن به استقرار، شکوفایی و پیشرفت، رفع خطر از مردم و پایبندی به وعده ها و وفاداری به مردم است.

نماینده آیت الله سیستانی بر ضرورت تثبیت فرهنگ احساس مسئولیت و دوری از سرزنش و تکیه بر دیگری، سستی و عدم تحرک تاکید کرد و افزود: امت باید برای پیشرفت، شکوفایی و تحول در زندگی و التزام به وعده ها، پیمان نامه و تعهد ها حرکت کنند.

وی ادامه داد: باید برای حفظ احساس مسئولیت و غلبه بر تنبلی، سستی و عمل به وظیفه خود در قبال دیگران، زمینه مناسب فراهم شود.

قرآن همگی را به احساس مسئولیت دعوت می کند

امام جمعه کربلا با تاکید بر اینکه نبود تعهد به مسئولیت سیاسی و اجتمامی منجر به آشوب، عقب ماندگی امت و ضایع شدن حقوق آن می شود، گفت: قرآن کریم همگی را به احساس مسئولیت دعوت می کند و می گوید که حاکم در قبال مردم خود و مردم نسبت به وظایف و اعما خود در قبال دیگران و تمام اعمال ریز و درشت مورد سؤال قرار می گیرد آنچنان که خداوند متعال می فرمایند:(وقفوهم أنهم مسؤولون) و حدیث شریف که اشاره دارد: (کلم راع و کلکم مسؤول عن رعیته) یعنی هر انسانی در جامعه مسئول است؛ یکی به عنوان حاکم و یکی به عنوان سرپرست خانواده و موقعیت های دیگر جامعه هر کدام مسئولیت خاصی دارند.

احساس مسئولیت در گرو فطر سالم و دوری از شر است

وی اشاره کرد: متأسفانه امروز فرهنگ های ضد عمل به مسئولیت در جامعه مثل سرزنش و انداختن تقصیر به عهده دیگری، تکیه و تبعیت از دیگری و عدم اعتماد به نفس گسترش یافته است.

حجت الاسلام و المسلمین کربلایی در پایان گفت: احساس مسئولیت در گرو فطرت سالم و دوری از شر و همچنین تربیت جامعه که از خانواده شروع می شود، است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha