پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ استاد انصاریان با تاکید بر اهمیت نماز، ضمن اشاره به آیه «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» گفت: اگر نماز بخوانید خود نماز شما را از فساد و فحشا و همه زشتی ها و بدکاری ها حفظ می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، استاد حسین انصاریان، مبلغ عرصه بین المللشب گذشته در صحن جامع رضوی با بیان این که هر یک از شیعیان باید بکوشند تا تحت تاثیرات سوء تبلیغات دشمنان منحرف نشده و دنیا و آخرت خود را از دست ندهند، گفت: ائمه معصومین(ع) مسائلی را برای شناساندن شیعه مطرح کرده اند تا شیعه بداند که این مسائل معیار شیعه حقیقی است.

وی با اشاره به روایت «شیعتنا الذین یقیمون الصلاه» از حضرت رضا(ع) تصریح کرد: در اینجا این چنین آمده که شیعیان ما تا لحظه آخر عمرشان در هر کجا، هر زمان و هر شرائطی پیوسته اهل نمازند و اینطور نیست که آن را به بهانه ترک کنند.

استاد انصاریان با اشاره به اهمیت فوق العاده نماز، خاطر نشان کرد: بنا بر بیان قرآن نماز این اندازه ارزش و شأنیت دارد که پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین می فرمایند که شادی قلب من، خوشحالی باطن من و نشاط دل من در نماز است.

مفسر قرآن و نهج البلاغه در ادامه ضمن اشاره به فلسفه خلقت مورچه و نگاه دقیق در طراحی معماری زندگی او، ابراز کرد: مورچگان با چنان طرح و نقشه ای کشور خود را می سازند که سیلاب هایی که می آید نمی تواند وارد خانه آنها شود؛ این موجودات در تربیت نوازد، کنسرو کردن گوشت و در معماری ساختمانی فوق العاده ماهر و توانمند هستند.

وی با بیان این که وجود مبارک امیر مومنان(ع)پیش از این علوم در نهج البلاغه سخنرانی مهمی در زمینه خلقت، عقل، اندیشه و بدن و درون مورچه دارند که آن سخنرانی برایتان بسیار شگفت انگیز خواهد بود، گفت: این سخنرانی آنروز در شرائطی صورت گرفته که دانشگاه، آزمایشگاه و مسائل علمی به وسعت امروز برقرار بوده و ابزار شناخت وجود نداشته و امروز آن بیانات با آخرین یافته های حاصل تحقیقات و پژوهش های علمی مطابقت و هماهنگی دارد و حتی امیر مومنان حرف های تازه تری نیز دارد.

استاد انصاریان با بیان این که حضرت سلیمان از بیابانی می گذشت که شنید مورچه اعظم به زیر دستان خود چنین دستور می دهد که به خانه های خود بروید، چراکه بناست تا سلیمان و ارتش او از این محل عبور کنند و برای آن که اسب و قاطر او شما را له نکنند پناه بگیرید، بیان کرد: فرهنگ قرآن را ببینید که چه فرهنگ فوق العاده ای است که مورچه به مورچگان چنین می گوید که خودتان را از خطر حفظ کنید و این برای انسان درس است که از مورچه درس بگیرد، یعنی مورچه دانش و علم به خطر دارد و زیر دستی های خود را نسبت به خطر هشدار می دهد که این مساله بزرگی است.

وی با بیان این که این مساله بزرگی است که انسان دائم به دیگران هشدار داده و از آنان مواظبت کند تا دچار خطر نشوند و خود نیز خطرزا نباشد، عنوان کرد: متاسفانه در تاریخ بشر بسیاری از انسان ها برای دیگران خطرزا بودند و ظلم و ستمگری داشتند و چاه و چاله برای دیگران می کندند اما مورچه اینقدر مهربان و دلسوز است که به بقیه مورچه ها هشدار می دهد که خطر متوجه شما نشود؛ این دلسوزی است همانطور که گفته شده «اگر بینی که نا بینا به چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است».

مفسر قرآن با بیان این که بنابراین زبان باید پیوسته به خیر و به نفع دیگران در تکلم و سخنوری باشد و این زبان باید ظلمی را از مردم کاسته و در خیر را به سوی مردم بگشاید، به آنانی که با وجود دریافت نعمات واسعه الهی از عبادت دریغ می کنند اشاره و اظهار کرد: باید سؤال کرد آیا آنانی که از زمانی که چشم به دنیا گشوده و از سفره طبیعت پیوسته متنعم بوده اند، چرا نماز نمی خوانند؟ مگر خداوند متعال در روند حیات شما انسان ها چیزی کم گذاشته است که از عبادت دوری می کنید.

استاد انصاریان با بیان این که بر اساس بیان امام رضا(ع) نماز شکر نعمت های پرودگار است، گفت: آنی که نماز نمی خواند ناسپاس به پروردگار است و اگر انسان ها پایبند به نماز باشند، آنگاه زندان ها بدون زندانی می ماند و ظلم سفره اش برچیده می شود.

وی در پایان ضمن اشاره به آیه «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» از سوره مبارکه روم بیان کرد: اگر نماز بخوانید خود نماز شما را از فساد و فحشا و همه زشتی ها و بدکاری ها حفظ می کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha