پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روحانی

حوزه/ طرح عظیم تحول اجتماعی فرهنگی کشور راهگشای بسیاری از معضلات اجتماعی است و اجرای هر چه بهتر آن در جهت گام برداشتن به سوی توسعه، پیشرفت و سربلندی کشور ضروری است.

به گزارش خبرنگزاری «حوزه» در بیرجند، بعضی از نظريه‌پردازان، اقتصاد را زيربنای جامعه می‌دانند، برخی به فرهنگ اصالت می‌دهند، برخی  به سياست. به هرحال، مردمی كه جامعه و اجتماع را تشكيل می‌دهند بايد اصل قرار گرفته و لذا باید همه عرصه‌های اقتصادی، سياسی، فرهنگی در خدمت به مردم باشند.

مردم در اجتماع زندگی و فعاليت می‌كنند و فرهنگ به آنها هويت می‌دهد و اعتقادات و باورهای آنها را سامان می‌بخشد، فرهنگ متعالی باعث ایجاد زندگی توأم با امنيت، آرامش، رفاه، پيشرفت و ترقی  می گردد، مردمی كه ايمان به اصول و منافع ملی و قوانين موضوعه خود داشته باشند و تقوای عملی را رعايت و از هر آنچه خلاف است خودداری كنند، جامعه را سعادتمند خواهند كرد، چرا كه فضايل اخلاقی باعث بالندگی، سربلندی، سرفرازی و خوشبختی است و بركات فراوانی شامل اين ملت می‌شود.

اگر مردم يک شهر ايمان و تقوا را رعايت نكنند و به دستورات و قوانين جاری تن ندهند دچار ناهنجاریهای زيادی از جمله ركود و سستی شده و دشمنان اين ملت به كشورشان طمع ورزيده و آن را مستعمره خود می‌كنند.جامعه اسلامی ايران نيز دارای معضلات و مشكلات اجتماعی است كه بايد با تأسی به فرهنگ غنی اسلام به درمان آن پرداخت، تجربه ثابت كرده آنجا كه از دستورات الهی پيروی كرديم از آثار، فوائد و بركات خاص آن بهره برده  و هرجا كوتاهی كرديم آسيب و گزند ديده‌ايم.

بنابراين امروز در طرح تحول اجتماعی فرهنگی، اولويت فرهنگی كشور،  كاهش طلاق، كاهش اعتياد، كاهش بدپوششی و ناهنجاری‌های اخلاقی، كاهش فرقه‌گرايی و روی آوردن به عرفان‌های كاذب تشخيص داده شده كه با همت همه دستگاه‌های فرهنگی كشور و ايجاد اتاق فكر و استفاده از زبده‌ترين و متعهدترين افراد در يک تلاش ملی برای رسيدن به افزايش نشاط، اميد، شادابی، رضایت عمومی و افزايش مشاركت‌های اجتماعی، هستند.

دکتر داوود میرزایی مقدم استاد گفتمان دینی و بصیرت افزایی در گفت گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، در خصوص طرح تحول بنیادین فرهنگی و اجتماعی، اظهار کرد: پس از آغاز این طرح ، مسئولیت اجرایی و کلان طرح به وزارت کشور و سازمان تبلیغات اسلامی محول شد.

وی در خصوص ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش  آسیب های اجتماعی افزود: یکی از مهم ترین اصول، سیاست ها و راهبرد های کلان، کمک به نظام برای هماهنگی بخش های مختلف در استفاده از ظرفیت ها و ارتقا سرمایه های اجتماعی در راستای منافع ملی و پشتیبانی از رشد و توسعه فرهنگ دینی است .

مدیر سابق دفتر گفتمان و اندیشه جوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه کشوری که دارای سرمایه های اجتماعی است، از امنیت و انضباط اجتماعی پایدار نیز برخوردار می باشد، خاطر نشان کرد: اینگونه به نظر می رسد که در چند سال اخیر سرمایه های اجتماعی کشور به دلیل عدم اجرای درست برخی سیاست ها و کم کاری دولت های متفاوت دچار آشفتگی و عدم هماهنگی سازمان ها شده است .

ریشه یابی مشکلات اجتماعی

میرزایی عنوان کرد: به لحاظ کارشناس معتقدم بسیاری از معضلات جامعه ناشی از بی اعتمادی، عدم باورها، ارزش ها و هنجار های پسندیده اجتماعی است.

وی ادامه داد: زمانی که یک نگرش فرا گیری نسبت به منافع اجتماعی، سبک زندگی فردی وخصوصی وجود نداشته باشد کشور در قسمت های مختلف با مشکل مواجه می شود که حل این معضلات نیازمند اجرای یک برنامه مشترک نظام مند و هدفمند است.

این استاد گفتمان دینی و بصیرت افزایی ادامه داد: در همین راستا توانسته ایم همکاری نزدیک و مثمر ثمری را با وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی در زمینه اجرای طرح تحول فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

میرزایی مطرح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از ابتدای سال ۹۶ با همکاری ریاست محترم سازمان و معاونت ها این طرح را در سه استان قزوین، زنجان و همدان در سکونت گاه های غیر رسمی این استان ها به صورت پایلوت در پایگاه های فرهنگی و اجتماعی به اجرا درآورد.

وی گفت: طی جلسه ای که با معاونت توسعه مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، نظام نامه فعالیت پایگاه های فرهنگی و اجتماعی در سکونت گاه های غیر رسمی تدوین و به تمام پایگاه های فرهنگی و اجتماعی ابلاغ شد.  

مدیر سابق دفتر گفتمان و اندیشه جوان سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشت: این نظام نامه از 10 کارگروه تشکیل شده است، که کار گروه آمار، اشتغال آفرینی، خود اشتغالی و... از جمله این کار گروه ها می باشد.

 میرزایی با بیان اینکه هدف از تشکیل کارگروه ها، فعال کردن رابطین پایگاه ها و محله ها و استفاده از ظرفیت نخبگان می باشد، خاطر نشان کرد: از رموز موفقیت پایگاه های فرهنگی و اجتماعی می توان به شبکه سازی و انسجام بخشی نیرو های داخل هر محله رسید، خوشبختانه در استان خراسان جنوبی، مدیران نیروهای شاخص هر منطقه را شناسایی کرده اند و با آنها به مفاهمه و تقسیم کار رسیده اند.

هدف اصلی و اساسی طرح تحول اجتماعی، تربیت فرهنگ عمومی کشور است

وی تصریح کرد: هدف اصلی و اساسی طرح تحول اجتماعی، افزایش سرمایه ها و تربیت فرهنگ عمومی کشور است و اگر در جایی خلاء وجود دارد با ترکیب روحانی، مسجد، خانواده و مدرسه می توان این خلاء را پر کرد.

این استاد گفتمان دینی و بصیرت افزایی ادامه داد: با رویه کنونی، این خروجی را خواهیم داشت که مسجد فقط محلی برای نماز خواندن و برنامه های مذهبی نخواهد بود، بلکه به محلی برای حضور نوجوانان، جوانان و انجام برنامه های فرهنگی تبدیل خواهد شد.

میرزایی تصریح کرد: باعث خرسندی است که با آغاز این طرح، مسجد در هر محله ای محور قرار گرفته و روحانیت به میان مردم برگشته اند، خانواده های بی بضاعت و معتادان را شناسایی، درکارهای عمرانی محله همکاری و یک شور و نشاط خاصی به این محلات که محل پایگاه های فرهنگی و اجتماعی است داده اند.                          

وی مطرح کرد: در محلاتی که این پایگاه ها در آنجا تشکیل شده است، به طور میانگین 90 درصد احساس رضایت کرده، و شور و نشاط وارد شده به این محله ها را تحسین کرده اند.  

این استاد گفتمان دینی و بصیرت افزایی یادآور شد: از همه ی همکاران خود در استان ها، خواهشمندیم که محور کارهای خود را افزایش دهند تا بتوانند افرادی که به مسجد علاقه ای ندارند را نیز جذب کرده، و برنامه هایی را در فضای عمومی اجرا کنند تا شور و نشاط را به مردم آن محله هدیه دهند .

میرزایی ادامه داد: با گذشت چهار ماه از این طرح در استان خراسان جنوبی، این استان با هفت پایگاه فعال و با استفاده از تجارب استان های دیگر، توانسته طرح را به نحو احسن انجام دهد و از استان های دیگر که در حال انجام این طرح هستند پیشی بگیرد.

وی افزود: یکی از ظرفیت های خوب این استان حضور منسجم مردم در مساجد است، در حالی که در استان های دیگر با این کمبود روبرو هستیم.

مدیر سابق دفتر گفتمان و اندیشه جوان سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: متأسفانه در برخی مواقع مشاهده می شود که همکاران ما نحوه مدیریت را خوب آموزش ندیده اند، لذا به خوبی نتوانسته اند را پیاده کنند، در نتیجه از ظرفیت ممکن به خوبی استفاده نشده است.

میرزایی افزود: مجموعه ی مدیریتی اداره کل تبلیغات اسلامی و مدیران پایگاه های فرهنگی و اجتماعی در استان خراسان جنوبی نسبت به طرح توجیه و هماهنگ هستند که امیدواریم بتوانیم به نتیجه بسیار خوبی برسیم.

وی گفت: از دیگر مزایای این استان می توان به 17 دستگاهی که در این زمینه با اداره کل تبلیغات اسلامی همکاری می کنند، اشاره کرد، که خوشبختانه مدیر کل سازمان هم توانسته با عملکرد خوب خود  نظر مثبت آنها را جلب کند.

این استاد گفتمان دینی و بصیرت افزایی خاطر نشان کرد: در بازدید هایی که از پایگاه های فرهنگی و اجتماعی به عمل آمده، به مدیران، مسئولین و اعضاء پایگاه ها گفته شده،  به اعتبارات دولتی و دیگر اعتباراتی که به این طرح تزریق می شود، دلخوش نباشند، زیرا روزی این اعتبارات به پایان خواهد رسید.

حضور نخبگان در مساجد، لازمه اجرای طرح تحول فرهنگی

میرزایی با اشاره به اینکه آینده این طرح بسیار روشن است، تصریح کرد: حضور نخبگان در مساجد می تواند باعث شود تا از تمام ظرفیت های ممکن استفاده گردد، لذا توصیه می کنم که این نخبه ها و افراد شناسایی شوند تا از ظرفیت و انسجام بخشی نیروهای هر محله برخوردار شویم.

وی با بیان اینکه برای انتشار جلسات و برنامه های شاخص پایگاه می توانیم از ظرفیت های رسانه و شبکه استانی بهره برد، ادامه داد: از پایگاه های فرهنگی و اجتماعی خود خواسته ایم تا با چاپ نشریه های محلی، حداقل هر هفته دو بار، مهم ترین فعالیت های خود را توضیح و در اختیار خانواده ها قرار دهند، تا افراد از برنامه های انجام شده پایگاه ها آگاهی لازم را بدست آورند.

 میرزایی در پایان گفت: طبق برخی شنیده ها، قرار است اعتبارات خاصی از طرف وزارت کشور، در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی با محوریت دین، برای تمام شهرستان های کشور به ویژه شهرستان های خراسان جنوبی اختصاص پیدا کند.

پایگاه موسی بن جعفر(ع) شهرستان بیرجند، یکی از 7 پایگاه فعال در طرح تحول فرهنگ به شما ر می رود که با مدیریت بسیار خوب توانسته گام بلندی در راستای نشاط و امید در بین مردم این منطقه بردارد.

حجت الاسلام حسینی، مسئول این پایگاه در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند اظهار کرد: محله موسی ابن جعفر(ع) از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در سطح پایینی قرار دارد و متأسفانه دولت نیز اقدامات شایسته ای برای آن انجام نداده است.

وی با بیان اینکه مهر دولت به این محله بسیار کم بوده ادامه داد: به همین جهت پایگاه فرهنگی و اجتماعی موسی ابن جعفر(ع) با اجرای انواع جلسات متنوع توانست، دید دولت را به این محله جذب کند.

مسئول پایگاه موسی بن جعفر(ع) بیرجند خاطر نشان کرد: این پایگاه در همه زمینه ها از جمله، برگزاری جشن ها، کلاس های آموزشی و همچنین اردوهای جهادی نقش ایفا کرده و توانسته شور نشاط را به این محله بازگرداند.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: اقدامات این پایگاه تا جایی پیش رفت، که شهرداری بیرجند پس از چندین سال همت کرد و حاضر شد در این محله پارکی احداث کند که خوشبختانه پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی نیز دارد.

وی ادامه داد: همکاری شهرداری بیرجند در برگزاری جشن باشکوه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س) نیز از دیگر اقداماتی است که در حال انجام می باشد.

مسئول پایگاه موسی ابن جعفر(ع) بیرجند گفت: این پایگاه در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز توانسته است با برگزاری کلاس های آموزشی شغل در خانه،از جمله حوله بافی، نمددوزی، عروسک دوزی و... گام کوچکی بردارد.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه اگر بودجه ای به مسجد اختصاص پیدا کند، نتیجه ای بسیار مطلوب تر و اثرگذارتری از دیگر دستگاه ها شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: امروز نیز همانند گذشته مسجد می تواند به عنوان مرکز تمام امور شناخته شود، زیرا اعتماد مردم به مسجد بیشتر از اعتمادی است که به ارگان های دولتی دارند.

روحانی تراز انقلاب اسلامی

وی در خصوص مسجد تراز اسلامی نیز گفت: مسجد تراز انقلاب اسلامی باید مسجدی باشد که در تمامی زمینه ها از جمله ازدواج، سیاست، فرهنگ و بصیرت افزایی، حرفی برای گفتن داشته باشد.

مسئول پایگاه موسی بن جعفر(ع) بیرجند با شاره به اینکه روحانی مسجد تراز اسلامی نیز باید حرف و عملش یکی باشد، ابراز داشت: روحانی باید در تمامی عرصه ها حضور داشته و از کیان مسجد دفاع کند.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه مردم به روحانیت اعتماد ویژه ای دارند، افزود: در هر زمانی که روحانیت حضور فعالی در جامعه داشته اند، آسیب های اجتماعی کمتری را شاهد بوده ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه حضور روحانی در بین آحاد مردم و حرف زدن با آن ها باعث امید می گردد، ادامه داد: متأسفانه در برخی مواقع مشاهده می شود که روحانیون با نسل جوان نتوانسته اند رابطه خوبی برقرار کنند، اما از لحاظ کلی می توان اینگونه گفت که روحانیون بسیاری هستند که توانسته اند قشر جوان را به خود جذب کنند و آن ها را از مبتلا شدن به دام های شیاطین زمان حفظ کنند.

مسئول پایگاه موسی بن جعفر(ع) بیرجند تأکید کرد: اگر به نسل جوان اهمیت ویژه ای دهیم، باعث می گردد تا کارها پیشرفت داشته باشد، زیرا فکر و ایده جوان بسیار نو و تأثیرگذار است.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه تمام فعالیت هایی که در این پایگاه انجام می شود بر روی دوش جوانان قرار دارد، خاطر نشان کرد: من کار جوان را بر کار افراد مسن ترجیح می دهم، البته فکر و ایده افراد مسن بسیار ارزرش دارد اما در حوزه عمل باید از جوانان بهره برد.

 سخن پایانی

طرح عظیم تحول اجتماعی، فرهنگی کشور راهگشای بسیاری از معضلات اجتماعی و عقب ماندگی کشور است، و اجرای هر چه بهتر آن در جهت گام برداشتن به سوی توسعه، پیشرفت و سربلندی کشور ضروری است.

امروز دشمن با ابزاری متفاوت از گذشته و با رویکرد تغییر در رفتارها و ارزش های جامعه و جوانان به دنبال از صحنه خارج کردن نوجوانان و جوانان است، لذا دستگاه‌های اجرایی باید در قدم اول با هم افزایی راهکارهای لازم برای کاهش آسیب های اجتماعی را فراهم و در مرحله بعد با مشارکت دادن مردم و افراد صاحب نظر از نظرها و ایده های آنان جهت رفع مشکلات فرهنگی- اجتماعی استفاده کنند.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha