جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی گفت: آن‌هایی که با دیدن وضعیت اقتصادی مردم بازهم به احتکار کالا در انبارها می‌پردازند و از همراهی و کمک به مردم خود‌داری می‌کنند، نمی‌توانند از عقوبت الهی عملشان فرار کنند و یا از اموالشان برکتی کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در ویژه برنامه شب شهادت امام جواد(ع) در حرم مطهر پدر بزگوار این امام همام، اظهار کرد: مقام رضوان الهی از کمالاتی است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده و انسان نیز باید برای دست‌یابی به آن تلاش کند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که این مقام رفیع زمانی نصیب انسان می‌شود که در او مقامات و درجات متجلی و ظاهر شود، گفت: به برکت مقام رضوان الهی انسان به دو جایگاه رفیع دست می‌یابد،‌ اول اینکه به او عبد اتلاق می‌شود و دوم به بهشت وارد و از نعمت‌های بی‌کران تا ابد بهره‌مند خواهد شد.

وی در ادامه به آیات 27 الی 30 سوره مبارکه «الفجر» که می‌فرماید «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً؛ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ؛ وَادْخُلِي جَنَّتِي» اشاره و ابراز کرد: طبق این آیه، انسان با رسیدن به جایگاه رضوان اللهی و جلب رضایت خداوند از خویش،‌در زمره عباد خاص خداوند قرار می‌گیرد و با دخول به بهشت از نعمت‌های الهی متنعم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی به عبارت «النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» در این آیه مبارکه اشاره و عنوان کرد: تنها اهتمام ورزیدن به عبادت است که قلب انسان را محکم می‌کند و به او نفس مطمئنه می‌بخشد. در این حالت خداوند در نزد انسان، بزرگ و عظیم است از این رو گردبادها‌ و طوفان‌های دنیا و گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی نمی‌تواند او را از طریق بندگی خارج و حسن ظن به خدا را به سوء ظن تبدیل کند.

استغفار عامل قدرت‌بخشی برای مدیریت بحران‌

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: چنین انسانی به خدا اعتماد دارد و هرچه از ذات الهی متوجه او شود، ‌در نزدش زیبا و نسبت به آن راضی است و خداوند نیز از چنین بنده‌ای که از رهگذر عبادت به این مرحله رسیده، راضیست؛ مجموع این مراحل یعنی اطمینان به خدا، رضایت بنده و رضایت الهی مقام رضوان الهی را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که امام جواد(ع) برای رسیدن به مقام رضوان الهی سه مرحله کثرت استغفار، فروتنی و تواضع و کثرت صدقه را معرفی می‌کنند، ابراز کرد: استغفار قدرت مدیریت انسان در بحران‌های زندگی را بالا می‌برد، گذشته را ترمیم و آباد و آینده را ترسیم و نعمت‌های مادی و معنوی را نازل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی با تأکید بر این‌که تکبر انسان را از اوج به زمین و فروتنی انسان را به قله‌های عزتمندی می‌رساند، گفت: اگر دنیا به انسان اقبال نشان دهد و موقعیتی را نصیب او کند، نباید با تکبر با مردم برخورد کند. افرادی که ارباب رجوع به آن‌ها مراجعه می‌کنند، به خاطر خدا کار مردم را راه بیندازید و آن‌ها را معطل نکنید تا خداوند در زندگی‌تان گره ایجاد نکند.

نبود برکت در مال محتکران کالا

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: آن‌هایی که با دیدن وضعیت اقتصادی مردم بازهم به احتکار کالا در انبارها می‌پردازند و از همراهی و کمک به مردم خود‌داری می‌کنند، نمی‌توانند از عقوبت الهی عملشان فرار کنند و یا از اموالشان برکتی کسب کنند.

وی خطاب به قضات دادگاه ها بیان کرد: شما که مسئول رسیدگی به پرونده های مردم هستید، چرا مردم را معطل می‌کنید اگر نمی‌توانید به دیگری واگذار کنید، چرا مردم باید پشت در دفتر‌ها معطل و با انواع و اقسام برخوردها مواجه شوند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی تأکید کرد: اگر کار مردم در دست شما بود، باید با تواضع و فروتنی به آن رسیدگی کنید تا خداوند نیز به کارهای شما رسیدگی کند.

28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha