جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سریال پدر

حوزه/ منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون گفت: سریال پدر شاید به جهت خوش ساختی ظاهری تا حدودی با اقبال تماشاگر همراه بوده باشد، اما چندان واجد ارزش های هنری ماندگار آن هم در قاب تلویزیون نیست.

حجت الاسلام سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که سریال پدر از نگاه کلی یک سریال خوش ساخت به شمار می رود، اظهار داشت: کارگردان در این اثر تلویزیونی کوشیده که به جهت فرمی ، سریالی تر و تمیز و شیک با استفاده از تنوع های فرمی را برای مخاطب بسازد ، منتهای مراتب از حیث مضمون ، این سریال بسیار نزدیک به سریال "تنهایی لیلا" است.

وی افزود: البته نویسنده و کارگردان که دو فرد جدا هستند در این سریال آن طور که باید و شاید نتوانسته اند اهداف ایده آلی خود را در این کار محقق سازند و به نوعی مضمون سریال قبلی در این جا هم تکرار شده است.

این منتقد حوزوی سینما و تلویزیون همچنین گفت: البته همان طور که اشاره شد، کارگردان هر چند کوشیده از حیث فرمی به خصوص در مقوله فیلمبرداری و بعد تدوین، از تنوع عناصر کارگردانی بهره گیری کند، منتها با توجه به این که این مهم مساله ای اندیشیده شده نبوده و در نسبت با مضمون و آن چه بر تصویر است نتوانسته نسبتی برقرار کند بیشتر به تفنن های کلیپی کار شبیه شده است تا این که اثری مبتنی بر ایده های ناب کارگردانی باشد و به عقیده بنده از این منظر یک تلاش کارگردانی به هدر رفته به شمار می رود.

وی بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر این که از حیث رسانه ای و کارکردهای مضمونی به نظر می رسد که پیام این سریال تا حدودی از بدنه اجتماع و شرایط امروز جداست و چندان قرابتی میان آن ها ایجاد نشده است؛البته اشکالی ندارد که در برخی فیلم ها و سریال ها لایه های بالای اجتماعی و طبقات متمول و دغدغه های آن ها بازنمایی شود اما در سریال پدر سعی شده این مساله با نگاه قهرمانانه و بسیار همدلانه به طبقه سرمایه دار البته همسو و متناسب با مذهب پرداخته شود.

وی افزود: این نکته به خصوص در وضعیتی که به لحاظ اجتماعی این طبقه در مظان اتهام است قابل توجه است چرا که در شرایط فعلی که فساد اقتصادی را مشاهده می کنیم این مساله ملموس تر است که حتی خود دربردارنده ابعاد سیاسی در فضای رسانه ای امروز کشور شده است و کارگردان و نویسنده در این سریال تلاش کرده اند که با یک نگاه همدلانه و قهرمان پرورانه به دنبال اسطوره سازی از این صنف باشند که البته اشکالی نداشت اگر در غیر این وقت صورت می گرفت.

حجت الاسلام آتش زر همچنین بیان داشت: در عین برخی بازی های خوب و پخته اما در بحث شخصیت پردازی نیز ضعف هایی است به عنوان مثال ما رابطه با خانواده حامد غیر از نمای سطحی از مذهب و سرمایه داری ، چیز دیگری نمی بینیم و نشانه های مذهبی در رابطه با مواجهه با بلا و مشکلات از این دست و مصیبت ها چندان نمودی نداشته و سازندگان نتوانسته اند به خوبی از عهده آن برآیند.

وی گفت: مساله مهم دیگر این که روند سریال نیز به لحاظ فیلمنامه ای به شدت کند پیش می رود و این باعث می شود که در عین داشتن موضوع جذاب برای مخاطب خسته کننده باشد به طوری که گویا برخی سکانس ها و تکرار خاطرات بیشتر برای تکمیل چهل، پنجاه دقیقه یک قسمت بوده است.

وی همچنین افزود: این سریال دارای روایت موزاییکی است که بیشتر الگو گرفته از برخی فیلم ها و سریال های شاخص غربی است و این نحوه روایت شاید چندان متناسب با تلویزیون ما نباشد ، ضمن آن که تیم سازنده نیز نتوانسته در این مدیوم موفقیت چندانی را داشته باشد، ضمن آن که در برخی قسمت ها شاهد کار تکراری و سطحی هستیم.

این کارشناس و تحلیلگر تلویزیون یادآور شد: این که در همان ابتدای سریال، آخر داستان گفته شود ، این مساله با توجه به نوع روایت و کارگردانی اثر باعث شده که نقاط عطف در سر جای خود مورد استفاده قرار نگیرد و لذا تا حدودی جذابیت در روایت را از دست داده است

وی در خاتمه صحبت های خود تاکید کرد: سریال پدر در مجموع سریالی است که که یک بار دیده خواهد شد و به خاطر خوش ساختی ظاهری شاید تا حدودی با اقبال تماشاگر همراه بوده باشد، اما چندان واجد ارزش های هنری ماندگار آن هم در قاب تلویزیون نیست.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha