پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انصارالله

حوزه/ محمد رضا مرادی کارشناس غرب آسیا گفت: اسرائیل در هراس است که مدل حزب الله لبنان در منطقه تکرار شود و انصار الله نیز بار ها اعلام کرده که ما از لحاظ اصول و اهداف مانند حزب الله لبنان عمل می کنیم...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» بیش از 40 ماه است که از حمله ائتلاف سعودی به یمن می گذرد و با گذشت این مدت از این جنگ فرسایشی روز به روز قدرت انصارالله در این جنگ نابرابر عیان شده و از سوی دیگر، عربستان سعودی و هم پیمانانش به دنبال بین المللی کردن جنگ برای حفظ امنیت خود به ویژه در تنگه باب المندب هستند تا آنجا که اسرائیل نیز به طور عملی و مستقیم وارد این جنگ شده است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با محمد رضا مرادی کارشناس ارشد غرب آسیا به گفت و گو پرداخته است.

محمد رضا مرادی گفت: اخیرا پس از اینکه انصار الله فعالیت هایش را دریای سرخ و تنگه باب المندب تشدید کرد، رژیم صهیونیستی  به صورت عملی در کنار عربستان علیه یمن متحد شد.

وی ادامه داد: برای بررسی چرایی حضور اسرائیل در جنگ یمن باید وضعیت جنگ الحدیده بررسی شود؛ جنگی که از  از 15 خرداد سال جاری به طور رسمی آغاز شد و در این نبرد امارات، عربستان آمریکا، فرانسه و انگلیس و مزدوران سودانی و مزدوران سایر کشورها حضور داشتند . هدف  از این جنگ این  بود که ظرف چند هفته بندر راهبردی الحدیده را تصرف کنند و تنها راه ارتباطی یمن با جهان خارج در شرایط فعلی را قطع کنند؛ چراکه این بندر تنها مسیر انتقال دارو و غذا برای مردم این کشور است و  اهمیت بسیار زیادی دارد و بعد از بندر عدن دومین بندر یمن است .

شکست سنگین ائتلاف سعودی و هم پیمانانش در نبرد الحدیده

کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه در یک ماه گذشته ائتلاف موفق نشده در این بندر به پیروزی برسد افزود: انصار الله اعلام کرده بود ائتلاف سعودی از 6 محور گرفتار شدند و در آینده به عقب رانده می شوند. در این نبرد  3785 نفر ازنیروهای  ائتلاف سعودی کشته شده و حدود 7 هزار نفر زخمی شدند که این  شکست بزرگی برای ائتلاف سعودی محسوب می شود که با پیشرفته ترین تجهیزات غربی و آمریکایی به مردم فقیر یمن حمله کردند، اما نتوانستند در برابر این مردم به پیروزی برسند.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه آمریکا در بندر الحدیده عملا وارد این نبرد شد، اما شکست سنگینی خوردند تا آنجا که افسران آمریکایی در کنار سربازان اماراتی و سعودی در اتاق عملیات الحدیده حضور داشته و عکسشان نیز منتشر شد.

600 هزار یمنی در شرایط الحدیده در خطر مرگ قراردارند

مرادی خاطر نشان کرد: در این شرایط الحدیده تبدیل به یکی از بحران های بزرگ دنیا شده است؛ چرا که حدود 600 هزار نفر غیر نظامی در خطر مرگ قرار دارند. انصار الله برای اینکه بتواند دشمن را به عقب براند و راهی با دنیای خارج پیدا کند به دوکشتی نظامی و جنگی عربستان که قصد پیاده کردن نیرو را داشتند حمله کرد. ناو الدمام یکی از فعالترین و پیشرفته ترین  ناوهای نیروی دریایی عربستان است، اما  وزیر نفت سعودی برای اینکه  این شکست  را و موفقیت یمنی ها را  توجیه کند اعلام کرد این ناو یک ناو نفتی بوده و جنگی نبوده  است و حامل  2 میلیون بشکه نفت بوده است.

وی افزود: آنها می خواستند این طور وانمود کنند که چون ناو نفتی ما فاقد امکانات دفاعی بوده در برابر حمله موشکی انصار الله بی دفاع مانده و اگر اعلام می کردند یک ناو جنگی بوده یک شکست بزرگ برای ائتلاف محسوب می شد؛ چراکه ناو نظامی آنها با همه رادارها و پدافندهای دفاعی نتوانست موشک های انصار الله را منهدم کند. اما مجتهد افشاگر سعودی اعلام کرد این کشتی یک ناو جنگی بوده و بن سلمان از ترس آبروریزی نظامش آن را  نفتی معرفی کرده است.

 

کارشناس غرب آسیا خاطر نشان کرد: هم اسرائیل و هم عربستان هر دو سعی کردند این ناوجنگی را  نفتی معرفی کنند و به دنبال زمینه سازی برای اجماع بین المللی علیه انصار الله بودند تا جنگ را بین المللی کنند و کشورهای فرانسه و آمریکا انگلیس جدی تر وارد این جنگ شوند؛ اما با وجود این تبلیغات و  پوشش رسانه ای زیاد  به نتیجه نرسیدند و عربستان ناچار شد صادرات نفتش را از سر بگیرد.

اما عربستان و اسرائیل علاوه بر بین المللی کردن جنگ یمن نگرانی در خصوص امنیت باب المندب دارند؛ چراکه می‌دانند اگر انصار الله بر باب المندب تسلط پیدا کند، از لحاظ روانی تهدیدی بزرگ برای آنها است همان‌طور که تنگه هرمز در اختیار ایران قرار دارد و فشار روانی برای دشمنان محسوب می شود.

وی با اشاره به اهمیت تنگه باب المندب گفت: آمریکا این تنگه را در لیست تنگه های مهم دنیا قرار داده و به اعتقاد برخی از کارشناسان اهمیتش از تنگه هرمز هم مهمتر است. از این تنگه بیش از 5 میلیون بشکه به طور روزانه عبور می کند و سالانه بیش از 20 هزار کشتی از این تنگه عبور می کند و از مهمترین معبرهای دنیا است که تردد کشتی ها تجاری و تمام کالا ها از آسیابه سمت اروپا و آمریکا و بر عکس انتقال می یابد، چون دور زدن کشتی ها از  جنوب قاره آفریقا بسیار زمان‌بر است و به صرفه نیست.

  اهمیت اقتصادی تنگه باب المندب برای اسراییل

مرادی با اشاره به اهمیت این تنگه برای رژیم صهیونیستی گفت: اسراییل بسیار به این تنگه وابسته است؛ چراکه تنها راه ارتباطی اسراییل با دنیای خارج از لحاظ دریایی باب المندب است و بندر ایلات از طریق خلیج عقبه وارد دریا سرخ شده و دو مسیر دارد یکی از کانال سوئز به اروپا و آمریکا می رسد و  دیگری مسیر تنگه باب المندب است که به خاور میانه و شرق آسیا می رسد. در اینجاشر ق آسیا برای اسراییل بسیار مهم  است چرا که یکی از شریک های اسراییل شرق آسیا است و به لحاظ اقتصادی سالانه 15 میلیارد دلار کالا از طریق تنگه باب المندب انتقال می دهد که  12 میلیارد دلار سهم واردات و 3 میلیارد دلار صادرات اسراییل محسوب می شود در واقع 18 درصد از کل واردات و 5 درصد از کل صادرات اسراییل  وابسته به این تنگه  است که 15 درصد  وارداتش مختص چین است و این نشان می دهد چرا آمریکا در کنار عربستان ایستاده و  اعلام می کند که امنیت تنگه به خطر افتاده است تا به نوعی این تنگه را بین الملی کنند و ناظران بین المللی برای آن بگمارند، اما انصار الله بارها اعلام کرده که ما از ابتدای جنگ هیچ کشتی تجاری و اقتصادی نفتی و غیر نفتی را هدف قرار نداده و نخواهیم داد چرا که معتقدیم باید امنیت تجارت فراهم شود.

مرادی افزود: انصار الله پایبندی خودش را به تامین امنیت تنگه باب المندب اعلام کرده و بعد ازآنکه  ایران تهدید کرده در صورت قطع صادرات نفت ایران و به صفر رسیدن نفت ایران  که ترامپ اعلام کرده بود تنگه هرمز را خواهد بست و هیچ کشوری نمی تواند نفت صادر کند  تنگه باب المندب دومین تنگه ای است که می تواند برای کشورهایی که وارد کننده و صادر کننده نفت هستند هراس بزرگ و بحران راهبردی باشد. این دو تنگه و تنگه های دیگر نفتی بسیار مهم اند و از خاورمیانه 30 در صد نفت جهان از خلیج فارس صادر می شود که باید از تنگه هرمز عبور کند و از طریق دریا به سمت شرق آسیا و اروپا می رود و باید از باب المندب عبور کند از این رو تنگه باب المندب  بسیار برای اروپا و آمریکا مهم است.

نگرانی اسراییل از تکرار مدل حزب الله لبنان در یمن

مرادی با اشاره به هراس اسراییل از قدرت گرفتن انصار الله در منطقه گفت:  اسراییل در هراس  است که مدل حزب الله لبنان در منطقه تکرار شود . انصار الله بار ها اعلام کردند ما از لحاظ اصول و اهداف مانند حزب  الله لبنان عمل می کنیم و بعد از پیام سید حسن نصرالله خطاب به یمنی ها نشان داد که واقعا انصار الله از طریق ساختار و فعالیت بسیار شبیه حزب الله است و این برای اسراییل ترس و تهدید راهبردی خواهد بود، بنابراین اسراییل تلاش دارد از طریق امنیت تنگه باب المندب انصار الله را تحت فشار قرار دهند و زمینه ساز تحریم های بیشتر شوند اما از لحاظ میدانی شکست خوردند.

وی گفت: عربستان و هم پیمانان اسراییلی و آمریکایی اش در طول 40 ماه گذشته از مردم یمن و انصار الله شکست خوردند بنابراین به دنبال این هستند که از طریق حربه های دیگر اهدافشان را عملی کنند. زمانی که پهبادهای انصار الله فرودگاه ابوظبی را هدف قرار دادند و یا پالایشگاه عربستان را در ریاض هدف قرار می دهند خطر بزرگی برای عربستان و امارات محسوب می شود.

 

دست برتر در جنگ یمن با انصارالله است

مرادی در پایان گفت: انصار الله از نظر تسلیحاتی بسیار پیشرفت کرده وادامه جنگ به نفع انصار الله است چرا که از موضع دفاعی به موضع تهاجمی تغییر رویه دادند و این برای ائتلاف سعودی خطر بزرگی خواهد بود از سوی دیگر فشارها بر انصار الله برای توقف جنگ و تحریم ها بیشتر شده و  انصارالله از تجهیزات نظامی همچون پهباد و صماد 1و 2،  هد هد و سکوهای زیر مینی پرتاب موشک رونمایی کرده است. در این شرایط دست برتر با انصار الله است و این خبر خوبی برای عربستان نیست بنابراین  آنها به دنبال بین المللی کردن جنگ هستند اما خودشان متوجه شدند که این حربه نیز به نتیجه نمی رسد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha