پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان

حوزه/‌ حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه‌ اقتصاد مملکت دراثر بی‌تدبیری این طور بهم ریخت، گفت: ظاهرا اینکه «مدیریت‌های کلان سیاسی قدری پدرسوختگی می‌خواهد» برای مردم ضرب‌المثل شده است، خیر این گونه نیست. مدیریت‌ به صفای باطن و عقل نیاز دارد نه‌ پدرسوختگی.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، در صحن جامع رضوی با اشاره به ضعف مدیران و مسئولان در طول تاریخ، اظهار کرد: بدبختی بشریت این است که شخصیت‌های معنوی و دینی را مدیر نمی‌شناسد و نسبت به افراد باتقوا چنین اعتقادی دارند که او  آدم خوبی است، پشت سرش نماز می‌خوانم، ولی مدیریت را به دست گرگ‌ها می‌سپارد.

مذاکراه پیشنهاد خردمندانه‌ نبود اما رأی آورد

 استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که مردم ما چگونه هستند؟ آیا مردم به فرد باتقواتر رأی می‌دهند؟، خاطرنشان کرد: متأسفانه مردم گمان می‌کنند دینداران مدیریت بلد نیستند و فکر می‌کنند دین با مدیریت ارتباط ندارد، از این رو ترجیح می‌دهند مدیریت را به افراد کمتر دیندارتر بسپارند، در نتیجه بدبخت می‌شوند. البته صرفا کشور ما مدنظر نیست، بلکه در همه جای دنیا این گونه است.

وی با بیان اینکه مردم به دیندارها و خوبان دین که می‌رسند فکر می‌کنند اینها مدیریت بلد نیستند، چنانکه به علی‌بن ابیطالب(ع) گفتند شما مدیریت بلد نیستید، متذکر شد: درحالی‌که مدیریت افراد باتقوا بسیار هوشمندانه است، ولی عموماً مردم از درک آن عاجزند، به همین دلیل در جامعه‌ای که رشد عقلی نکرده، خوبها تنها می‌مانند و بدها رأی می‌آورند، در طول تاریخ این گونه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه مردم بر اثر بی بصیرتی و تبلیغات مسموم، معاویه را باهوش‌تر از امام علی(ع) می‌دانستند، چون قدرت تشخیص مدیریت هوشمندانه امام(ع) را نداشتند، اظهار کرد: در کشور ما مردم به کسی رأی دادند که پیشنهاد خردمندانه‌ای نداشت و گفت: مذاکراه مشکلات را حل می‌کند و مردم به او رأی دادند، این پیشنهاد خردمندانه نبود، ولی با عقل مردم جور درآمد. پیشنهاد دیگری هم بود که مذاکره فایده‌ای برای مردم ندارد، این پیشنهاد با این که هوشمندانه‌تر بود، اما از طرف مردم پذیرفته نشد و رأی نیاورد، البته خوشبختانه چندی طول نکشید و مفید نبودن مذاکرات به اثبات رسید.

زمان ظهور، مردم مدیریت هوشمندانه دینی را می‌فهمند

وی با بیان اینکه ائمه هدی(ع) خیلی سریع برای حکومت اقدام نمی‌کردند و منتظر فراهم شدن شرایط بودند تا این که مردم به ولی خدا اعتماد کنند؛ هرکس با تقواتر و دیندارتر باشد، سیاستمدارتر و نجات‌دهنده تر برای اقتصاد جامعه است، افزود: مدیریت ولایی، توأم با تقوا و  مدیریت علوی، مدیریتی بسیار هوشمندانه است، اما سطح درک مردم در طول تاریخ به قدری نبوده که پا به پای این مدیریت بیایند، به همین دلیل امام زمان(عج) زمانی ظهور می‌کنند که وقتی مدیریت ولایی و الهی خود را اعلام کردند، مردم بفهمند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان عنوان کرد: نجات اقتصاد کشور کار چه کسانی است؟ افراد باتقواتر یا بی‌تقواتر، چند نفر از مردم ما معتقدند دین و تقوا راه نجات اقتصاد کشور است؟، ادامه داد: مردم موقع انتخاب به تقوای افراد توجهی نمی‌کنند چون معتقدند دین ربطی به فهم و مدیریت ندارد، فکر می‌کنند دین یعنی فقط نمازخواندن، گریه زاری و زیارت که مدیریت مقوله‌ای جداگانه از آن است.

وی با بیان اینکه دین، عقل انسان را رشد می‌دهد، تصریح کرد: اگر به انسان کم‌دین و ضعیف‌الایمان کار بسپارید، در واقع به فرد ضعیف‌العقل کار داده‌اید که دائم خراب‌کاری می‌کند، مردم روزی به این رشد می‌رسند و به امام زمان(عج) حق خواهند داد که باتقواترین‌ها را به عنوان وزرای خود انتخاب کنند. مردم نیز می‌فهمند و درک می‌کنند کسی تقوا نداشته باشد، عقل ندارد، کسی ایمان نداشته باشد عقل ندارد، کسی دین نداشته باشد عقل ندارد که با آن مدیریت کند؛ مردم روزی این کلمات را به صورت بدیهی می‌فهمند آن وقت می‌توان حکومت و دولت ایده‌آل داشت.

مدیریت‌های کلان سیاسی نیاز به تدیبیر دارد نه پدرسوختگی

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه‌ اقتصاد مملکت دراثر بی‌تدبیری این طور بهم ریخت، بی‌تدبیری یعنی بی‌دینی، دین تدبیر آدم را افزایش می‌دهد. دین که تنها نماز و روزه نیست. ادامه داد: ظاهرا این که «مدیریت‌های کلان سیاسی قدری پدرسوختگی می‌خواهد» برای مردم ضرب‌المثل شده است، خیر این گونه نیست. مدیریت‌ به صفای باطن و عقل نیاز دارد نه‌ پدرسوختگی.

‌وی ابراز کرد: متأسفانه در طول تاریخ مردم به کسانی که کمی پدرسوختگی دارند، نسبت به افرادی که اصلاً در کارشان عیبی نیست، بیشتر اعتماد کردند، در واقع گره کار اینجاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان متذکر شد: اینکه مردم بین سیاست‌ورزی و ایمان فاصله می‌گذارند، یکی از دلایلش ما طلبه‌ها هستیم، حوزه‌های علمیه نباید به این اشتباه دامن بزنند، وقتی دستورات دینی را در باب مدیریت برای مردم توضیح ندهیم، آنان فکر می‌کنند دین حرفی برای مدیریت ندارد، در نتیجه سراغ غربی‌ها می‌روند، در حالی‌که حرف‌های دین در باب اقتصاد و معیشت جامعه بسیار دقیق و هوشمندانه است و متأسفانه عقل مردم از درک آن عاجز است.

کوتاهی طلاب در تبیین دستورات اقتصادی و معیشتی دین

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم آگاهی جوانان نسبت به مسائل دینی اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) استخدام شدن را مذموم می‌شمارند و سفارش می‌کنند «جوان تا می‌تواند نباید کارمند شود»، امروز کدام یک از جوانان ما این موضوع را می‌دانند؟ آیا در کدام کتاب درسی این موضوع را خوانده‌اند؟ آدرس آن خیلی واضح و منبعش به آسانی در دسترس است؛ نامه سی و یکم نهج‌البلاغه اولین جزوه دین در تاریخ اسلام است که خطاب به جوانان نوشته‌ شده است، ولی جوانان از آن بی‌خبرند و از مسائل بی‌ارزش مطلع هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اذعان کرد: ما طلبه‌ها بخش‌هایی از دین که مربوط به زندگی اجتماعی و اقتصادی است را نمی‌گوییم، متأسفانه مردم هم انتظار ندارند این مسائل گفته شود و از طلاب می‌خواهند بحث معنوی کنند، این خیانت به ائمه(ع) است که تنها به زندگی فردی ایشان پرداخته شود و از سیاست‌های اجتماعی آنها چیزی گفته نشود

وی با تأکید بر اینکه خود، هنر پول درآوردن داشته باشید، تصریح کرد: دین، مضاربه و سپرده کردن پول و سودگرفتن را نمی‌پسندد، چرا که‌ پول را به کسی یا بانک سپردن و خود بیکار نشستن عقل را زائل می‌کند. پیامبر(ص) سفارش می‌کردند خودتان با پولتان کار کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: ما طلبه‌ها مقصریم که حرف‌های بسیار هوشمندانه دینی را در باب اداره زندگی نگفتیم و در نتیجه مردم می‌گویند دیندارها مگر بلدند جامعه را اداره کنند؟ مردم در طول تاریخ به رهبران دینی که سیاست بلدند اعتماد نکردند و به طور کلی به اینکه دین به انسان سیاست یاد می‌دهد، اعتماد ندارند، البته تقصیر طلبه‌ها و حوزه‌های علمیه هم است که بخش‌های سیاستی، اقتصادی، معیشتی، و ... دین را به مردم آموزش نداده اند.

28/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha