جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 458676
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
تقویم شیعه

حوزه/ در یک نگاه منصفانه به تقویم مجالس و مناسبت های مذهبی شیعه متوجه خواهیم شد که در تقویم مناسبتی شیعه ۳۸روز مراسم رسمی عزاداری داریم، درحالی که ۵۷ روز مراسم رسمی جشن و شادی در این تقویم ثبت شده است .

حجت الاسلام حسن بابایی در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون این شبهه که در فضای مجازی منتشر شده؛ که چرا در فرهنگ شیعه همیشه حزن و اندوه و عزاداری حاکم است، اظهار کرد: سالهاست که در فضای مجازی و منشورات و مکتوبات به شیعه تهمت می زنند که فرهنگ شیعه فرهنگ حزن و اندوه و عزاداری در صورتی که در فرهنگ شیعه اعیاد بزرگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تقویم شیعه اعیادی چون ایام تولد چهارده معصوم، عید سعید غدیر خم، عید قربان، عید فطر، مبعث و ... همه روزهای شادمانی و سرور است، تصریح کرد: اگر ملتزمان به فرهنگ شیعی، سرور و شادمانی خود را به صورت عزاداری علنی نمی کنند، اشکال از فرهنگ نیست، بلکه پیروان فرهنگ این کوتاهی را کرده اند.

دبیرستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان اصفهان افزود: در فرهنگ اسلامی به همان اندازه که به سوگواری بر اهل بیت(ع) تأکید شده، به سرور و شادمانی نیز توصیه شده و حتی در کلمات و جملات گوناگونی، به شادمان کردن دیگران امر شده است.

وی با تاکید براینکه رسول خدا(ص) به شادمان کردن فرزندان یتیم مؤمن, کودکان و مؤمنان دستور داده اند اذعان کرد: آن حضرت در حدیث زیبایی فرموده اند: کسی که مؤمنی را شادمان کند، مرا شادمان کرده و هر که مرا شادمان کند، خداوند را شاد کرده است.

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل غالب بودن عزاداری بر سرور و شادمانی در فرهنگ شیعی، ظلمی است که به اهل بیت(ع) رفته، ظلمی که نمی توان در تاریخ، برابری برای آن پیدا کرد، ازاین رو  بدیهی است که در حد ظلم عظیمی که بر امامان معصوم رفته است، مظلومیت آنان در قالب سوگواری، مرثیه و روضه خوانی گسترده تر از شادمانی باشد

بابایی

 وی ادامه داد:  در این میان از آنجا که ظلمی که به سیدالشهدا(ع) شده، از ظلم های دیگر به امامان(ع) برتر و عمیق تر بود، ذکر مصایب آن حضرت بیشتر و فراگیرتر است.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان اصفهان ابراز کرد: در یک نگاه منصفانه به تقویم مجالس و مناسبت های مذهبی شیعه متوجه خواهیم شد که در تقویم مناسبتی شیعه 38روز مراسم رسمی عزاداری داریم، درحالی که 57 روز مراسم رسمی جشن و شادی در این تقویم ثبت شده است .

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال ما برای نبی مکرم اسلام(ص) در آخر ماه صفر با احتساب شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) سه روز عزاداری می کنیم در حالی که برای میلاد پیامبر اکرم(ص) هفته وحدت داریم یعنی هفت روز جشن و شادی و برای میلاد امام رضا(ع) یک دهه "دهه کرامت"مجلس جشن و شادی داریم.

حجت الاسلام بابایی یادآور شد: اگر در تقویم شیعه یک دهه بنام دهه محرم بصورت رسمی دهه عزاداری نامگذاری شده، ولی در همین تقویم، برای جشن و شادی دهه ولایت و امامت «عید قربان تا بیستم ذی الحجه»، دهه مهدویت «دهم تا بیستم شعبان» و دهه کرامت «اول تا یازدهم ذی القعده» داریم.

وی اضافه کرد: اگر برای شهادت حضرت زهرا(س) ایام فاطمیه اول و دوم داریم برای ولادت ایشان هم هفته زن هفت روز جشن و شادی داریم، در نهایت اگر من نتوانستم از تقویم شیعه خوب برنامه ریزی کنم فرهنگ شیعه عیبی ندارد، متولی فرهنگ باید فکری کند .

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha