جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت از طر ح ملی نخبگان علوم انسانی را یک وظیفه فرانهادی و ملی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا امروز در مراسم اختتامیه چهارمین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد،، با اشاره به فعالیت دانشگاه باقر‌العلوم(ع) در زمینه حمایت از نخبگان علوم انسانی، گفت: این دانشگاه مجری طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی بوده است.

وی افزود: این طرح به شکل شبانه روزی و با رویکردی جهادی برگزار شد؛ طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی نیازی ملی، بلکه نیاز جامعه اسلامی و جامعه بشری است که دفتر تبلیغات به خوبی به این مساله توجه داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا تصریح کرد: جهان اسلام نیاز دارد که به مسئله تحول علوم انسانی پرداخته شود و طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی به این تحول کمک زیادی می‌کند، این طرح مورد استقبال تعداد زیادی از طرف دانشجویان قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم بیان می فرماید که «أوَ لَو کان آبائهم لا یعقلون شیئا»؛ باید به اندیشه اشتباه پیشینیان موضع انتقادی خود را داشته باشیم؛ اما متأسفانه علوم انسانی مدرن عاری از این نوع عقلانیت بوده و این خطری است که به‌طورجدی فرهنگ ما را تهدید می‌کند.

وی گسترش این طرح را وظیفه ای ملی دانست و گفت: این وظیفه وظیفه ای همگانی است و همگان باید وظیفه خود را در این عرصه به خوبی انجام دهند؛ بخش‌هایی مختلفی مانند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و شورای تحول علوم انسانی باید هماهنگی خوبی با این طرح داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا یادآورشد: شورای تحول علوم انسانی، باید ارتباط سازمان‌یافته‌تری با طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی داشته باشد، چون اجرای این طرح نیازمند حمایت همگانی است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز باید همکاری‌های لازم کنند را با این طرح داشته باشند.

وی گفت: شاید سوالی مطرح شود که چرا جمعیت محدودی در این طرح شرکت کرده اند که دلیل آن نیز شامل امکانات محدود ما در برگزاری طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی بود؛ ولی بر این باور هستیم که شروع این طرح با افراد محدود مزایای زیادی داشت و موجب شد تا کمیت زیاد فعالیت‌های علمی تأثیری بر کیفیت این طرح نداشته باشد.

وی بیان کرد: در این طرح مراحل مختلفی را برای شناخت بهتر نخبگان نسبت به امور کشور علمی طرح کردیم؛ قدم اول ما در این طرح نشان دادن نظام علمی و تشریح چگونگی شکل‌‌گیری و هویت آن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: نرم بودن محتوای علوم انسانی و اجتماعی در این دوره مورد توجه قرار گرفته؛ هویت فرهنگی و تاریخی علوم انسانی و تعاملی که با محیط اطراف خود داشته موردبررسی قرار می‌گیرند.

وی گفت: در حوزه علوم انسانی با تعاریف و نظریات مختلف علمی مواجه می‌شویم و هر حوزه اجتماعی نظریات مختلف و خاص خود را دارد که حوزه اجتماعی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ رسیدن به جایگاه داوری کردن مبناهای مختلف و مقایسه کردن آن‌ها با مبنای اسلامی و رسیدن به وجه تمایز مبانی اسلامی مهم‌ترین مزیت طرح نخبگان علوم انسانی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha