جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماز جمعه هامبورگ

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفت: یکی از شاخصه ها و خصوصیات اصلی و اساسی انسان، مسئولیت پذیری او است و دین مبین اسلام آیینی است که انسان را با مسئولیت‌های گوناگونش آشنا می نماید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی امام جمعه هامبورگ در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد به سلسله بحث های خود با عنوان درس هایی از قرآن ادامه داد و سخنان این هفته خود را به موضوع مسئولیت پذیری اختصاص داد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفت: یکی از شاخصه ها و خصوصیات اصلی و اساسی انسان، مسئولیت پذیری او است از این رو شناخت انواع مسئولیت ها برای انجام و اجرای آنها بسیار ضروری و مهمّ است و دین مبین اسلام آیینی است که انسان را با مسئولیت های گوناگونش آشنا می نماید.

از سوی دیگر امروزه سازمان های جهانی نیز به دنبال نشان دادن مسئولیت های انسانی هستند، چه اینکه در سال 1997 در اعلامیه پارلمان ادیان جهانی که توسط شورائی متشکّل از سیاست مداران خبره و با تجربه جهان، برای تحقّق و تحکیم اعلامیه حقوق بشر تصویب شد، اصولی مورد توجّه قرار گرفت که حکایت از این شأن و جایگاه انسان دارد به این معنا که ما انسانیم و نسبت به بسیاری از مسائل، باید احساس مسئولیت داشته باشیم.

وی افزود: با مقایسه اصول این اعلامیه و نیز اصول اخلاق جهانی به نظر می رسد که هر دو یک هدف را دنبال می کنند و آن تلاش برای تحقّق صلح جهانی از طریق هنجارها و اصول مشترک میان ادیان و فرهنگ‌های مختلف است.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: محتوای اعلامیه مسئولیت ها، دقیقا شبیه محتوای اعلامیه اخلاق جهانی است. هر دو درباره یک توافق اساسی بر سر ارزشها و معیارهای نقض ناپذیرند. به عبارت دیگر هر دو درباره یک اخلاق جهانی هستند.

امام جمعه هامبورگ تاکید کرد: اگر به منابع اصلی اسلام یعنی قرآن و سخنان رهبران الهی توجّه شود، این مهم به دست می آید که اسلام بر هر آنچه که به کرامت آدمیان توجّه می دهد، تأکید می ورزد و همواره به وظایف انسان‌ها نسبت به خود و دیگران و حتی محیط زیست اهتمام می ورزد و آموزه هایی مانند مانند احترام به آزادی و عدالت، احترام به انسان، توجّه به معیارهای ارزشی انسانی، مقابله با خشونت و رعب و وحشت، توجّه به درستی، صداقت، انصاف، تلاش برای از بین بردن فقر و سوءتغذیه، جهل و نابرابری برای تأمین منزلت، آزادی، امنیت، عدالت، توجّه به تعلیم و تربیت، توزیع عادلانه ثروت و قدرت برای حفظ کرامت همه انسانها، توجّه به حریم خصوصی و اسرار شخصی، آگاهی بخشی به افراد جامعه و مقابله با غده سرطانی جهل و نادانی، احترام به پیروان ادیان، احترام متقابل زنان و مردان برای استیفای حقوق مشترک، ازدواج بر اساس محبت و مودّت برای تکثیر نسل و مبارزه با ناهنجاری‌های اخلاقی و جنسی و بسیاری از امور دیگر در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: اما افزون بر همۀ اینها اسلام به یک حق بزرگ و اساسی دیگر نیز تأکید می ورزد و آن حق خدای متعال و توجّه به فرامین و دستورات باری تعالی برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است که از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. نتیجه این حق و مسئولیت پذیری انسان، او را به یک اطمینان و آرامش جاودانه و همیشگی می رساند و همۀ انسانها می توانند بهشت دنیا را تجربه نمایند.

به طور کلی اسلام در همه ابعاد در خصوص انسان به مسئولیت ها توجه می دهد، اعم از آنکه مربوط به خودش باشد یا مرتبط با انسان‌های دیگر و یا مربوط به خداوند خالق متعال باشد. بسیار روشن است اینکه انسان درباره خود نیز مسئولیت و تکلیف و تعهد دارد از مسائل مهمی است که در ادیان آسمانی از جمله اسلام به صورت دقیق، عمیق و جامع به آن پرداخته شده است. اینکه امروزه فقط به بحث حق و حقوق انسان تاکید می شود، بدون توجه به تکلیف و تعهّد و مانند آن به نظر می رسد نوعی انحراف در بحث خواهد بود و در حقیقت یا فریب دادن خود است و یا دیگران. به هر حال توجه به این سه مرحله از مسئولیت که در آیات و روایات به صورت مکرّر مورد توجه قرار گرفته است، حکایت از جامعیت بحث مسئولیت پذیری انسان دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha