سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
علوم انسانی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: ما باید با تکیه بر سرمایه های غنی منابع اسلامی به چالش های امروز علوم انسانی پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که اسلامی سازی علوم انسانی بیش از سه دهه است که دغدغه جدی نخبگان حوزه و دانشگاه می باشد، ابراز داشت: البته به لطف الهی ما توانسته ایم به یک معنایی از اسلامی سازی علوم انسانی دست پیدا کنیم.

وی همچنین با اشاره به این که بی شک موضوعات و محورهای مختلفی در این مساله قابل طرح است، افزود: این که آیا ما باید موضوعات اسلامی را به علم بدهیم تا یک علم اسلامی شود، یا این که برای تحقق این مهم می بایست از روش های اسلامی و منابع اسلامی استفاده شود، از جمله مواردی است که در این کلان موضوع قابل طرح و پیگیری است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در این رابطه لازم است قبل از هر چیز مبانی علم را شناسایی کنیم که خود این برگردد به حوزه انسان شناسی، هستی شناسی ، معرفت شناسی و ارزش شناسی که در این بحث ها سرمایه بسیار قوی با تکیه بر منابع اسلامی داریم

وی با اشاره به این که ما می توانیم ادعا کنیم که عالی ترین اندیشه ها و سرمایه ها را در این بخش داریم، افزود: ما از سرمایه عظیم معرفت وحیانی بهره مند هستیم، در کنار معرفت های عقلانی و تجربی می تواند به ما کمک بسیاری کند؛ در واقع با این ظرفیت ها و سرمایه ها باید از بن مایه های عظیم منابع اسلامی در راستای پاسخ به چالش های علوم انسانی استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی اضافه کرد: متاسفانه دانش تجربی خودش را از ارزش های معرفتی وحیانی و الهی محروم کرده و حال آن که اگر این ها با هم خوب تلفیق شود، می توانیم حرکت بسیار خوبی در عرصه علوم انسانی را شاهد باشیم.

وی در خاتمه گفت: البته در سالیان اخیر انصافاً در بعضی از دانش ها رشد خوبی در اسلامی سازی علوم انسانی داشته ایم که باید این روند با رفع نقاط ضعف و نواقص ادامه یابد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha