جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ناقص العقل

حوزه/ از عبارت نواقص الایمان، کامل واضح می شود که منظور حضرت، همه زنان نیست، چراکه زنان بسیاری از جهات ایمانی، از مردان برتر اند؛ از جمله حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها که ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شناخت دین یکی از وظایفی است که بر عهده هر مسلمانی بوده که این راستا در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از مباحث دینی را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* چرا امام علی، زنان را ناقص العقل و ناقص الایمان معرفی می کند؟

سوال:

چرا حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه زنان را ناقص العقل، ناقص الایمان، ناقص الحظوظ معرفی کرده است؟ دلیل و حکمت این سخن چه بوده است؟

پاسخ:

خطبه شماره هشتاد در نهج البلاغه، خطبه ایست که پس از فراغت از جنگ جمل بیان شده است. جنگ جمل فاجعه اى بود که به رهبرى عایشه (یکی از همسران پیامبر) به راه افتاد و هزاران نفر از مسلمانان در آن کشته شدند.

طبرى تعداد قربانیان این جنگ را حداقل ۱۰ هزار نفر کشته در اطراف شترى که به عنوان نشان و علامت جبهه عایشه بود ذکر نموده است.[۱] خطابات موجود در این خطبه در حقیقت موشکافى یکى از زمینه هاى روانى، شخصى و شخصیتى فاجعه جمل و به گفته یکى از مفسّرین و مورخین مشهور اهل تسنّن، تعریضى به رفتار عایشه مى باشد. ابن ابی الحدید در اینباره می نویسد: «هذا کلّه رمز الى عایشه».[۲]

با صرف نظر از اینکه این حدیث ناظر به جنگ جمل و نقش تحریک آمیز عایشه است، و با صرف نظر از اینکه آیا تفاوت حجم مخ و مخچه زن و مرد بیانگر تفاوت کمّى و کیفى عقل زن و مرد باشد، این حقیقت قابل انکار نیست که به کارگیرى و بهره گیرى زن و مرد از عقل و عاطفه متفاوت است. تعقل زنان و بهره گیرى آنان از دریافت هاى عقلى نسبت به مردان کمتراست، همان طور که عاطفه و احساسات مردان نسبت به زنان کمتر است، براساس نظام احسن آفرینش و به مقتضاى حکمت الهى، مسئولیت بین انسان ها تقسیم و براى انجام آن مسئولیت ها امکانات، شرایط و تجهیزات متناسب با آن در اختیار افراد قرار داده شد و این شاهکار خلقت است که زنان داراى عاطفه و احساسا بیشتر باشند تا مادرى مهربان براى فرزندان باشند و بتوانند نقش تربیتى خود را به درستى ایفا کنند.

همان طور که مردان براى مدیریت منزل و انجام کارهاى سخت نیاز به قوه تعقل بیشتر و قدرت جسمى بیشتر دارند. بنابراین عبارت خطبه نهج البلاغه به هیچ وجه در مقام تحقیر زنان به طور مطلق نیست بلکه صرفاً تبیین تفاوت تکوینى و تشریعى در مورد توانایى هاى زن و مرد و لزوم تطبیق وظایف و مسئولیت ها با توانایى هاست. ضمن آنکه هشدارى است براى انسان ها که عدول از این توانایى ها و وظایف فردى زمینه ساز فجایعى مانند آنچه در جمل گذشت مى گردد.

با این مقدمه به سراغ تبیین معنا و منظور عبارت «نواقص العقول» در مورد زنان مى رویم.

- دیدگاه اسلام درباره زن و مرد

بنابر دیدگاه اسلام زن و مرد هر دو در گوهر شریف انسانیت مشترک هستند. در عین حال نظام زیباى آفرینش هر یک از این دو را با ابزارهاى ویژه اى مجهز ساخته و به تناسب آن رسالت و مسئولیت خاصى نیز بر دوش هر کدام نهاده است. تجهیز هر یک از دو صنف فوق به گونه اى است که از ترکیبشان شرایط و بستر مطبوع و دلپذیرى براى ایجاد خانواده و کانونى فعال و پر مهر و صفا پدید مى آید. هر یک در کنار دیگرى مى تواند آرامش و رشد بیابد. هم چنین زمینه مناسبى براى رشد و تربیت سالم فرزندان به وجود مى آید. در این تقسیم طبیعى آنچه معمولاً در مرد ظهور و بروز بیشترى دارد، قدرت و توانایى بیشتر براى انجام کارهاى سخت و طاقت فرسا مى باشد و نیز زیرکى و حسابگرى در امورى است که به تعقّل و دوراندیشى نیازمند است و آنچه در زن نمود و پیدایى بیشتر دارد؛ لطافت، زیبایى، مهر، عاطفه، شور و احساس قلبى است.

آنچه گفته شد، به معناى بى خردى زن یا بى عاطفگى مرد نیست و به معناى آن نیست که هر زنى، کم اندیش تر از هر مردى و هر مردى، کم عاطفه تر از هر زنى است؛ بلکه مى توان گفت که به طور متوسّط غالب کُنش هاى مرد، رفتارهاى حسابگرانه، و غالب کُنش هاى زن کردارهاى مهرانگیز و عاطفى است.

علاوه بر اینکه هر یک از ویژگى هاى زن و مرد در جاى خود بسیار ضرورى است و این تقسیم تکوینى به هیچ روى نشانگر ارزش گذارى مرد در برابر زن و فرومایگى زن نیست؛ بلکه هر یک جلوه اى خاص از اسماى حُسناى الهى است. به قول شاعر:

جهان چون چشم و خط و خال و ابروست     که هر چیزش به جاى خویش نیکوست

- عقل زن و مرد

درباره عقل زن و مرد گفتنى است؛ عقل بر دو گونه است:

۱_ عقلى که معیار کمال و قرب الهى است: «العقل ماعبد به الرحمان واکتسب به الجنان»؛ [۳] «عقل آن است که با آن خدا پرستش مى شود و بهشت ها به وسیله آن به دست آید». این عقل همان «عقال» و زانوبند هواها و امیال نفسانى است.

۲_ عقل حسابگر، ابزارى و اینتسترومنتال (Instrumental Reason) که کاربرد آن بیشتر در تنظیم معاش و سیاسات است. در این زمینه هر چند به طور معمول مرد از زن پیشى مى گیرد؛ ولى این معیار کمال نیست و چنان که گفته شد نوعى تقسیم کار طبیعى و تکوینى است و در مقابل آن زن نیز از مهر و عاطفه افزون ترى برخوردار است. از توضیح یاد شده روشن مى شود که تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام تحقیر کننده زن و برترى ارزشى مرد بر زن نیست؛ بلکه هشدار به کسانى است که در هر مسئله اى انتظار حرکتى مردگونه از زنان دارند. سخن آن حضرت در واقع توجه به این نکته است که زن موجودى سراپا شور و احساس و عاطفه است و در برخورد با او نباید انتظار حسابگرى هاى مردانه را داشت؛ بلکه باید دقیقاً روان شناسى او را به دست آورد و به تناسب آن با وى روبه رو شد.

از نظر یافته هاى علم روانشناسى، زنان و مردان در نوع هوش با هم متفاوت هستند. مردان، هوشیارى با دید متمرکز دارند و زنان هوشیارى با حواس و دید باز. همین مسأله در نوع قضاوت مرد و زن تأثیر مى گذارد. مردان به طور معمول در صدور رأى تمام جوانب مخفى را مى بینند اما خانم ها به طور غالب به اشدّ مجازات فکر مى کنند، زیرا همان گونه که در ابراز محبت سریع هستند در اعمال خشم هم شدید هستند.[۴]

نکته دیگر این است که زنان همیشه خواهان برقرارى ارتباط هستند. از این رو تمایل دارند تا دیگران را در تصمیم گیرى هاى خویش شرکت دهند و چون سلیقه هاى افراد گوناگون است روند انتخاب و تصمیم گیرى زنان نسبت به مردان که محور تصمیم گیرى هاى آنها، خودشان و قدرت تعقّل آنهاست، کندتر خواهد بود.

روان شناسان مى گویند: مردان در ابتدا خودشان تصمیم مى گیرند و بعد آماده هستند که بر مبناى اطلاعات دیگران تصمیم خویش را تغییر دهند، اما زنان با دخالت دادن دیگران در تصمیم گیرى ها و در نظر گرفتن تمام سلیقه ها و خواسته هاى افراد خانواده تصمیم مى گیرند و سعى مى کنند در تصمیم گیرى هاى خود، نظر همه را تا حدّى تأمین کنند. جان گرى روان شناس مشهور مى گوید: «مرد ابتدا هدف را پیدا مى کند، بعد حرف مى زند و زن حرف مى زند و بعد هدف را پیدا مى کند»[۵]

البته ناگفته نماند که واقعیت فوق سبب برترى مطلق هوشى مرد بر زن نیست بلکه تفاوت هوشى زن و مرد را سبب مى گردد. بى شک سطح هوش هیجانى، کلامى و هنرى زنان بالاتر از مردان و در مقابل سطح هوش مکانیکى و ریاضى و فلسفى مردان قوى تر است و یکى از رموز وظایف مادرى و همسرى در زن و وظایف اجتماعى و حکومتى در مرد مبتنى بر همین تفاوت در هوش است. [۶]

با این توضیح روشن مى شود که آنچه در حقیقت مورد نکوهش امیرالمؤمنین على علیه السلام قرار گرفته است خارج شدن زن از استعدادهاى طبیعى و عمل کردن برخلاف مقتضاى خلقت و دستورات الهى است.

- نواقص الایمان

از عبارت نواقص الایمان، کامل واضح می شود که منظور حضرت، همه زنان نیست، چرا که زنان بسیاری از جهات ایمانی، از مردان برتر اند؛ از جمله حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها که برتری ایشان بر مردان مسلمان، شکی نیست؛ تا آنجا که پیامبر اکرم در منزلت ایشان، خطاب به سلمان فارسی می فرماید: «یا سلمان انّ ابنتی لفی الخیل السوابق»؛[۸] ای سلمان! دخترم فاطمه در زمره سبقت گیرندگان است.

حال چگونه ممکن است که امیرالمومنین علی علیه السلام، زنان را به طور عام، ناقص در مساله ایمان معرفی کند. اگر منظور حضرت عبادات نیز باشد، زنان در قبال مردان، از تکالیف ساده تری برخودار اند، برای مثال، بر زنان جهاد واجب شرعی نیست، نفقه دادن، رسیدگی به امور منزل و … از وظایف شرعی مردان است که بر زنان وضع نشده است.

اما زنانی چون عایشه که با به راه انداختن  جنگ هایی چون جمل و صفین، خون هزاران بی گناه را ریخته اند، و در بین مسلمین، به ام المومنین معروف بودند، در این خطبه صراحتا ناقص الایمان خوانده شده اند، به جهت آنکه حضرت قصد کرده اند تا این مفهوم را منتقل نمایند که: زنان پیامبر نیز می توانند از ایمان بی بهره باشند.

- نواقص الحظوظ

تعبیر «نواقص الحظوظ» بیان یک مسئله حقوقى است و با کاوش دقیق روشن مى شود که اگر سهم و بهره مالى زن در برخى اَشکال آن کمتر از مرد است، کاستى آن به شکل دیگرى جبران شده است. لذا این سخن نیز چون فرازهاى یاد شده، بیانگر «ناهمانندى» (Dissimilarity) و تفاوت هاى شکلى (Formal) است، نه «عدم تساوى» .(unequality) توجه به ساختار کلّى اقتصادى خانواده نشان مى دهد که اسلام بار مالى خانواده را تماماً بر عهده مرد نهاده و تأمین نیازهاى اقتصادى زن را اعمّ از تهیه مسکن، خوراک و پوشاک وظیفه مرد دانسته است.[۹] همچنین حقوق دیگرى براى زن مانند مهریه قرار داده است.

بنابراین اگر زن نصف مرد ارث مى برد، مى تواند همه آن را براى خود محفوظ بدارد و هرگونه دوست دارد خرج یا ذخیره نماید و مرد کوچک ترین حقّى بر دارایى زن ندارد؛ لیکن مرد باید نیازهاى زن را تأمین کند و بخش عظیمى از آنچه را که به عنوان سهم الارث، غنائم، درآمد یا شکل هاى دیگر به چنگ مى آورد باید براى زن خرج نماید.

افزون بر آن در مواردى نیز ارث زن مساوى با مرد است؛ مثلاً پدر و مادر میّت در صورتى که میّت داراى فرزند باشد هر کدام «یک ششم» ارث مى برند. هم چنین برادر و خواهر مادرى میّت ارث مساوى دارند. از مجموع قواعد حقوقى یاد شده مى توان نتیجه گرفت که بهره اقتصادى زن در این زمینه اگر بیشتر از مرد نباشد، کمتر نیست و سخن امیرمؤمنان علیه السلام ناظر به بخش خاصى از احکام حقوقى است. در مجموع سهم ارث کمتر زن و دختر چه بسا به جهت کم رنگ کردن نقش زن در مسائل اقتصادى و جهت دادن احساس نیاز او به همسر است تا زمینه شکل گیرى نظام خانواده و تحکیم آن بیش تر فراهم شود.

- شهادت و گواهى زن

مسئله نابرابرى شهادت زن و مرد نیز حکمت هایى دارد که اگر پیش فرض هاى اندیشه هاى فمینیستى و مشابه انگارى زن و مرد کنار رفته و با ژرف کاوى هاى دقیق روان شناختى به مسئله نگاه شود، عظمت احکام نورانى اسلام آشکار مى شود. آنچه در اینجا به طور مختصر مى توان اشاره کرد این است که:

اولاً: شهادت در مواردى است که شاهد و بستگانش نه ذى نفع باشند و نه متّهم و زیانکار، پس هیچ امتیاز و بهره اى از زنان سلب نشده است تنها آنان از یک تکلیف الزامى معاف شده اند. زن و مرد در ادّعا و طرح دعوى که به نفع آنان است و یا در اقرار که به زیان آنان است، برابرند اما در شهادت که نفع و ضررش مربوط به دیگرى است تکلیف اجتماعى براى اثبات حق از عهده زنان برداشته شده است. این امر زمانى وضوح بیشترى مى یابد که توجه داشته باشیم مردم به طور معمول از اداى شهادت طفره مى روند به خاطر زحمت، لطمه و گاهى تهدیدهایى که براى شاهد به وجود مى آید، لذا با این کار حقى از زن سلب نشده است بلکه مسئولیتى از عهده او برداشته شده است.

ثانیاً: این نابرابرى در همه موارد نیست و در برخى از امور شهادت زن به تنهایى کافى است. مانند مواردى که مربوط به اموز زنانه است.

ثالثاً: برابرى شهادت دو زن با شهادت یک مرد در امورى مانند قتل و زنا کاملاً متناسب با روان شناسى زن مى باشد، زیرا:

۱_ زن نسبت به مرد بسیار با حیاتر است و به خاطر حجب و حیایى که دارد در برخورد با صحنه هایى چون زنا معمولاً رو برمى گرداند و خیره نمى شود، خصوصاً زنى که باید عادل هم باشد (چون در شهادت، عدالت شرط است) و معمولاً از صحنه هاى گناه آلود به شدت روى گردان است. برخلاف مرد که غیرت در او تحریک مى شود.

۲_ همان طور که گفته شد، زن عاطفى تر از مرد است و این براى او نه تنها نقص نیست، که کمال او در آن است؛ لیکن این ویژگى که در جاى خود ضرورت دارد توابع و آثار وضعى خاصى نیز دارد که باید نسبت به آن هوشیار بود. برخى از آثار طبیعى این ویژگى در مسئله شهادت از قرار زیر است:

الف. زن در برخورد با صحنه هاى دل آزارى چون قتل به شدّت متأثّر مى شود و از دقّت در دیدن صحنه خوددارى مى کند، از همین رو ممکن است به درستى قاتل و چگونگى انجام قتل را نشناسد و شهادت وى از دقّت کمترى برخوردار باشد و با ضمیمه شدن شاهد دیگر احتمال خطا کاهش مى یابد.

ب. در روان شناسى شناخت (Psychology Of Knowledge) این دیدگاه وجود دارد که عواطف و احساسات آدمى در شناخت هاى وى تأثیر مى گذارند، لاجرم هر اندازه موجودى عاطفى تر و احساسى تر باشد، ممکن است قواى ادراکى اش بیشتر دستخوش تخیلات و پندارهاى نادرست شود.

ج. آسیب پذیرى زن به لحاظ عاطفى بودن در شهادت هایى که آثار مهم حقوقى (مانند اعدام و…) دارد، بیشتر است.

در اینجا این سؤال رُخ مى نماید که اگر حکم برابرى شهادت دو زن با شهادت یک مرد به لحاظ تناسب روان شناختى وضع گردیده است، پس چرا حضرت على علیه السلام این مسئله را در رابطه با «نقصان عقل» مطرح کرده اند؟ پاسخ آن است که:

همانطور که یادآورى شدیم، مقصود از عقل در اینجا عقل کمال بخش نیست، تا نقصان آن ضربه اى به شخصیت و منزلت زن بزند، بلکه مربوط به فعالیت قواى عاطفى زن است.

ضمن اینکه از نظر اصول جرم شناسى و دادرسى کیفرى و روان شناسى نیز اظهار آگاهى از هر واقعه اى و بیان شکل و خصوصیات هر رویداد مورد مشاهده به حسب آنکه شاهد آن زن باشد یا مرد؛ عاطفى باشد یا خوددار، طفل باشد یا بزرگ سال؛ با طرف هاى آن قضیه نسبت فامیلى داشته باشد یا نه و… اختلاف زیادى پیدا مى کند.[۱۰] تجربه نشان داده که شهادت اشخاص احساسى و عاطفى – که طبعاً نیروى تخیّلى قوى تر دارند و نیروى تخیّل آنان ناخودآگاه در اصل واقعه و نقل آن تصرّفاتى مى کند و قسمتى از آن را تغییر مى دهد – از دقت و صحّت کمترى برخوردار است و زن نیز از آن حیث که بعد عاطفى و احساسى اش غلبه دارد، طبیعى است که باید شهادتش درباره امورى که اهمیت زیاد دارد (مثل قتل و…) همراه با تأیید بیشترى باشد.

__پی نوشت___________

[۱]. تاریخ طبرى: ج ۶ ص ۲۴۷۲

[۲]. ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه: ج ۶، ص ۲۱۴

[۳]. کلینی، اصول کافی: ج ۱،‌ص ۱۱، ح ۳٫

[۴].  محمد مجد، روان شناسى زن و مرد: ص ۱۰۱ و ۹۷

[۵]. زنان و مردان، روابط: ص ۱۴۰

[۶]. براى مطالعه بیشتر ر.ک: نومان.ل.مان، اصول روانشناسى، ترجمه و اقتباس: محمد ساعتچى، چ ۱۲، موسسه انتشارات امیرکبیر، ج ۱ ص ۶۴۶ ؛ سکلتون، تفاوت هاى فردى، ترجمه: یوسف کریمى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى

[۷]. سوره تحریم (۶۶)، آیه ۱۱

[۸]. بحارالانوار: ج۸، ص۳۰۳

[۹]. سوره طلاق (۶۵)، آیات ۶ و ۷

[۱۰].جلال الدین مدنى، آیین دادرسى مدنى: ج ۲، ص ۴۸۶

سایت پرسمان دانشجویی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کوروش IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    59 36
    همه چیزایی که گفتید یک طومار بلند بالا برای توجیه صحبتی بود که کاملا واضح بود و هیچ تفسیری نمیخواد همه منظور علی همونی بوده که گفته خیلی ساده و صریح پس ماله نکشید
    • آرمان IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      4 4
      دقیقا
    • M IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 2
      اقای کوروش متن کاملا عالیه و تمام حرفاش درسته ممنکنه بعضیا این جمله امام علی(ع)رو به اشتباه بگیرن پس لطفا توهین نکنید و همه جا نظرتون رو نگید چون نظرتون مضخرفه بعضی حرفا به تحلیل دارن و نمیشه همون چیزی رو که ببینیم بگیم همینه لطفا اشتباه نکنید گند زدید دوست عزیز مخصوصا کسی که موافقت کرده
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    19 79
    چرا تلاش میکنی زنا رو راضی نگه داری؟ ، ناقص العقل هستن دیگه، حضرت علی بیشتر میفهمه ، یا شماها که بخاطر جذب طرفدار بیشتر ، میشینید حرفای حضرت علی رو با مسامحه ماست مالی میکنید ، زن باید بشینه تو خونش ، بچه تربیت کنه دیگه، شماها کشیدیدش توی خیابونا ، برای چهارتا رای و راهپیمایی.
    • سحر IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      38 17
      شوما حرف نزنی کسی نمیگه لالی جاش برسه عقلمون از صد تا مرد هم بیشتره
    • رس IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      61 8
      با سلام و سخته نباشید خدمت شما هموطن گرامی بله با نظر شما کاملا موافق هستم دوست عزیز زن بی عقلی اش آنجا بود که تو را نه ماه در شکم خود پروراند و بیشتر از سی سال تو را بزرگ کرد تا بیایی و در حضور دیگران بگویی زن ناقص العقل است. موفق باشید دوست عزیز
    • سیاوش IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      19 0
      هیچ مردی باهوش تر از زن نیست و هیچ زنی باهوش تر از مرد نیست باهوش تر بودن و عاقل تر بودن ربطی به زن و مرد بودن نداره
    • دخی تنها IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      4 2
      تو دهنتو ببند بچه
    • F IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      14 0
      سلام دوست عزیز باید اقرار کنم که ظلم وستم کردن به زنان چه درسال ها« قرن ها» پیش یا در زمان حال موجب شده که بانوان به ناقص العقل خطاب بشوند خیلی از خانم ها به دلیل تفکرات فرسوده مجبور بوده وهستند عمر خودشون رو صرف پرداختن به کارهای خونه کنن وپسران مشغول کسب علم دانش بشن شاید اگر همچنین فرصتی برای دخترانمون مهیا باشه میتونن به خوبی در هر مسئله ای اظهار نظر کنند ومانند مریم میرزا خانی سری تو سرا باشن من نمی دونم این جملات مربوط به آقا امیر المونین هستش یا نه اگر که هست حتما مقصودشون زنانی چون رفتار وکردار عایشه بوده اگر که نه افردای از خدا بی خبر که فقط میخواند ایمان زنان رو سست کنن که بیشتر به سمت شهوات سوق داده بشن این مطالب از زبان امام اول شیعیان بیان کردند و اون رو باز نصر کردند من قبل از اینکه مطالب رو بخونم خیلی گریه کردم نمی خواستم با خوندن این مطالب ایمانم کم بشه واینکه دلم بلرزه وبه خدا بگم چرا منم پسر نیا افریدی اما ته قلبم اطمینان داشتم که به هیچ عنوان خداوند و پیامبران امامان دختران وزنان رو خوار نمی شمارند وامام علی حتما یک منظور خواصتی داشته که این رو گفته..... وبه دختران زنانمون باید بگم که به خودتون به بالید شما الهه هستید مهربان ظریف وعاشق احساساتی که جهان رو با حضور خودتون زیبا تر عارفانه تر کردید اگه ما خانم ها نبودیم دنیا برای اقایون خیلی تخص بی معنا میشد من خیلی فکر کردم اگر که اقایون هم نبودند دنیا برای ما معنایی نداشت لطفا به هم دیگه احترام بگزارید وبه زنان سرزمینون توهین نکنید وبدونید اگر یک روز تمام گناهان سرزمین رو بر دوش داشته باشید تنها کسی که همچنان دوستون داره مادرتون ومعشوقتون هست خدانگهدار
    • جواد سلامی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      9 0
      استاد خودت داری میگه زن بشیمه تو خونه بچه تربیت کنه ،خب تربیت بچه یه عقل کامل لازم داره،نه عقل ناقص، خودتم حرف خودت رو نقض کردی
    • n.a IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      3 1
      اون دوران گذشت
    • علی DE ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      8 1
      ناقص العقل تویی ......
    • فرشاد IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      4 0
      اگردیدگاهت اینجوری پس مرد ها هم باید برن مثل خر کار کنن تو موندی ۱۵۰۰ سال پیش عقب مانده بی عقل توی به تو میگن ناقص العقل از حیوان کمتر
    • علی رضا علیپور IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 3
      سلام عزیز و چرا چرت و پرت میگی امام علی ع داشته دید مردان رو در اون زمان نسبت به زنان می‌گفته
    • ساحل IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 2
      اونی که ناقص العقل خودتی
  • فاطمه US ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    23 19
    خاک برسرتون که از علم فقط اون قسمتای ناقصی رو برمیدارین که به نفع دین ناقصتون باشه. شمایین که احمقین وگرنه در حد ضایعات مغز مریم میرزاخانی هم ارزش ندارین بی عقلا
    • کاربر US ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 0
      مریم خودش مسلمان بود
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    22 14
    فقط خواستید ماس مالی کنید. اگه زنا ناقص العقلن پس مردا کلا بدون عقلن. متاسفم برا اونایی که به زنا این طوری توهین میکنن
  • سیاوش FR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    9 8
    چرا اینقدر میخایید توضیحات الکی برای این موضوع واضح بیارید چرا میخایید کسی که به این وضوح داره میگه زن ناقص العقل هست رو تبرعه کنید بابا دست بر دارید از این همه ماس مالی کردن بسه دیگه ۔
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    8 9
    البته امروزه، زنان برخی، در کار های سخت و سنگین برتر از مردا هستند.
  • ناشناس IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    6 6
    دوست عزیز چرا دنبال توجیه هستی.علی گفته زنان ناقص العقلند بعد شما میگی چون بعد جنگ جمال بوده این رو گفته.خوب کلی هم مردم تو اون جنگ بر علیه علی بودند منجمله زبیر و طلعه.علی اگه میخواست میگفت زنانی که در جمل با من جنگیدند ناقص العقلند.کارتون شده فقط توجیه.میشنید دنبال یه واقعه هستند گوز و به شقیقه پیوند بزنید
  • سید رضا مختاری IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    19 0
    نیازی نیست برای دفاع از فرمایش امام علی علیه السلام آسمون و ریسمون را به هم ببافید مشکل از آنجا پیدا می شود که وقتی کلام معصوم را مطلق می کنید معنایش اینست که امر مطلق قابل نفی نیست . آنچه در مورد زنان و مردان و همه خلق عالم می توان گفت اینکه بعضی امور تابع قانونین مطلق است و بعضی نسبی . همینکه شما می گویید بعضی زنان ناقص العقل هستند یا متفاوت با زنان دیگر یا بعضی زنان از بعضی مردان بهترند و عاقل ترند یا بعضی زنان از بعضی مردان توانمند تر خود گویای اینست که فرمایش امام علی علیه السلام در مورد ناقص العقل بودن زنان امری مطلق نیست . دفاع بد از حقیقت تحقیر و تخریب آن است . جرأت اجتهاد داشته باشید و دیدگاه مطلق گرایی را از کلام معصوم بردارید تا بشود زمان را دخیل کرد که بعضی فرمایشات معصومین خاص زمان خود بوده است مثل همین فرمایش که در زمان جنگ جمل ، امام علی علیه السلام خطاب به عایشه می فرمایند و بطور نسبی شامل همه زنانی می شود که مثل عایشه رفتار کرده و رفتار می کنند.
  • صدیقه صدر IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    13 4
    این جمله ازحضرت علی نیست وایشان نسبت داده شده سنداین جمله به عمرمیرسدنه به امام علی پس توجیه نکید ضمنا اگرزن ناقص العقل بودتکلیفی دربرابر خداوندنداشت ومادرافریده نمیشد چون ناقص العقل هرکارغیرعادی انجام میدهدلطفا بجای جوابهای اشتباه سندان راپیداکنیدومردم راسردرگم ننپائیدازانسان ناقص العقل ادم کامل العقل بدنیا نمی اید یاحداقل ژن این نقص درچندنسل وی به مردان منتقل میشود
    • Sophi IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      10 2
      خطبه ۸۰ نهج البلاغه دقیقا همینو نوشته . اگر اعتقاد دارید ممکنه تحریف شده باشه درسته ولی مثل اینکه این خطبه از خود حضرت علی بوده
    • ریحانه IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      2 0
      احسنت بالاخره یک آدم با سواد پیدا شد. دیقیقا همین طوره نمیدونم چرا این سایت داره الکی توضیح و تفسیر میده
  • سارینا IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    14 3
    بی ربط! همه خانم ها موقع تصمیم گیری ب دیگران نیازی ندارن و سوال نمیپرسن همه آقایون هم خودشون تصمیم نمیگیرن. این ب تربیت انسان در کودکی مربوطه! اگر در بچگی فرزند رو مستقل بزرگ کنین چ درختر چ پسر خودش تصمیم میگیره و اگر در تصمیم گیری هاش دخالت کنین هیچوقت نمیتونه تنهایی تصمیم بگیره...چه بسیارند شوهر ها و مرد های به اصطلاح بچه ننه کا با وجود داشتن فرزند بازهم موقع تصمیم گیری ب مامان خود مراجعه میکنن و چ بسیارند خانم هایی که مستقل هستند
  • سحر IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    7 8
    ولی باور کنید عقل و استدلال و خلاقیت من از خیلی از مردها بیشتره دارن از حسودی می میرن
    • Stay halal US ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      11 2
      اتفاقا بنظر من این جمله حضرت دقیقا درباره شما صدق میکنه
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    9 5
    به نظرمن همه ی این حرف هابیخود است. مامیبینیم که زن ها از مرد هاموفق تر هستند چون آنها به سختی خانواده هایشان اجازه می دهنددرس بخوانند اما خانواده های مردهابه آنها هر اجازه ای را می دهند دردین اسلام زن هارا ازبیشتر کارهامنع کرده وبه مردان اجازه ی همه کار راداده دین اسلام دینی نابرابربین زن ومرداست
  • یگانه سادات IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    6 5
    بسیار موشکافانه،ظریف و قابل فهم این خطبه را تحلیل نمودید درود خدا و ملائک برشما
  • ناشناس IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    3 2
    واقعا متاسفم واقعا یعنی چی زنا کم اندیش و کم عقل هستن و مردا عاطفه کمتری دارن شما متخصص یا روانشناسی مگه علم و تجربه و اندیشه هایی که زنان با استفاده از اون دنیا رو تغییر دادن نشون میده حرف شما کاملا الکیه تو قرآن هم زنان اولالباب یعنی صاحبان خرد و دانش شناخته شدن و قطعا خدا یه چیزی رو بهتر میدونه و امام علی بنده خداست
    • استاد IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 1
      امام لسان صادق خداست
  • فاطمه IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    9 2
    با سلام ولی به طور کلی از این متن و سخن امام علی میشه متوجه شد که خیلی محترمانه برگشتن گفتن که زن و مرد هر کدوم سرشون تو کار خودشون باشه. زن ها عقلشون کمه و نمیتونن تصمیم بگیرن. این کلیت اشتباهه. زن، زن باشه و زنانگی کنه و مرد هم مرد باشه. توهین توهینه چه بی ادبانه چه محترمانه. مگه مردها که جامعه رو دستشون گرفتن چه گلی به سر مردمشون زدن که زنها نتونن. این سخن امام هر چند محترمانه بوده و هزار تفسیر برایش بسازند ولی در نهایت قابل هضم نیست.
  • حمدم IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    3 6
    علی اگر واقعا بخاطر جنگ بود پس باید بعد از جنگ با معاویه هم میگفت مردها ناقص عقل هستن پس الکی توجیه نکنید مگه علی گاو بود میتوتست بگه عایشه ناقص عقله شایدم منظورتون اینه علی چون از عایشه کینه ب دل گرفته با تمام زنان دشمن شده وگرنه گناه کرده در بلخ اهنگری به شوشتر زدن گردن مسگری عایشه جنگ کرده کل زنان جهان کم عقلن اینجور باشه معاویه جنگ کرده کل مردهای جهان بی عقلن تازه اگر زنها ناقص عقل وایمان باشن حضرت زهرا وخدیحه وزیننب هم مستثنا نیستن حداقل حضرت علی استثنا ثائل نشده وگرنه اشاره میکرد
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    5 6
    در این خطبه خیلی واضح به تمام زنان اشاره شده و اصلا صحبتی از عایشه و یا برخی زنان نیست . در ضمن هدف از این خطبه تنها کوچک شمردن زن نسبت به مرد بوده
  • جواد IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    5 15
    شما چرا دارین حمایت از زنان میکنید درسا است زنان برای مردانشان عزیز هستن و قابل احترام اما هرجور نگاه کنید هرچند که زنان با کمالات باشند عقلشان چه از نظرز زندگی روزمره چه ایمانی کم است و از لحاظ علمی اثبات شده وامامانهم به ان اشاره بسیار کردند
    • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      7 2
      هرچی میشه میگین از نظر علمی فلان چیز ثابت شده داخل علم نمیشه فهمید ک ایمانن یه نفر چقده یا عقلش برو یکم اون عقلتو بزن ب دیوار شاید سره عقل اومدی
    • :\ IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      3 1
      شما و همون کسی که اینو ثابت کرده یه سر برین پیش روانپزشک قرصاتونو دزشو بالا ببرید :\ دیگه دز الانتون کفاف نمی کنه
    • زهره IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 0
      واقعا خیلی تاثیر گذار بود ، حتما اون دانشمند هم خودتی. وگرنه دانشمندان و همه براشون ضریب هوشی زنان ثابت شده است نه بیشتر مردانه. تازه عقل زنان در ۹ سالگی کامل میشه و مردا ۶ سال عقبن این اولا. ثانیا هر دو نمیکنه مغز زنان هم زمان فعاله برعکس مردان که فعال سازی هر نمیکنه براشون ۲۰ دقیقه طول میکشه ، ثالثا دولت و مملکت دست زنا میچرخه ، ۷۰ درصد قبولی کنکور هم زنان هستن ، رابعا هم EQ و IQ زنان با توجه به آمار بیشتره. میخوای بازم بگم ؟!
  • آلبالو IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    5 7
    زن هاباهوش تراز مردهاهستند ازآنجاکه علم سابت می کندحسه بویایی زن ها۴برابر مردهااست بایدفهمید
  • یاسین IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    4 1
    ببین رفیق من خودم عاشق امام علیم، شما هم وقتی اطلاعات درباره ی چیزی نداری چرند بار ملت نکن این اختلاف تو حجم مغز و تفاوتش چرت و پرته اول برو اطلاعاتتو کامل کن بعد بیا طز بده،طلبه رو چه به مسائل پزشکی!!!
  • راضیه احمدی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    4 3
    استدلالات فوق العاده ضغیف هستند... واقعا سواد ندارید مجبور نیستنید انتشار بی سوادی بدید!حقیقتا همین بی سوادی خوراک خوبیه برای فمنیست ها تا کل دین را بزنند برید سند خطبه را مطالعه تاریخی بکنید تا ببیند این بخش از خطبه در نسخه قدیمی مثل الجمل ابو مخنف و العقد و الفرید از عبدربه اصلا وجود ندارد و در نسخه های 60 سال بعد بهش اضافه شده آن هم توسط فردی در کتاب المسترشد آمده به نام شریح هانی که در معجم الرجال در خصوص وی عبارت هو مذموم عندنا و هو خبیث الفاجر الکذاب آمده است. سالیانی است امیرالمومنین توسط این خطبه دروغین نکوهش می شود و وای از دوستانی که در تبیین این خطبه تلاش کردند!
  • سمیه IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 0
    مفید وعالی بود سپاس بیکران
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 1
    در حرکت مادران نه .. چون جباب سخته ..
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    سوره ۱۸ ایه ۳.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    سوره ۱۸ ایه ۳. فهم در حرکت .
  • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    9 3
    خیلی سعی کردید توجیه کنید، ولی قانع کننده نبود. شما در پی این هستید که تفکر انسانی مربوط به هزارسال پیش رو برای الان مناسب سازی کنید؛ که خب کار راحتی نیست. انسانهای مدرن امروزی هم دنبال این نیستند که بفهمند فلان شخص مقدس چه نظری درباره زنان داشته. در واقع هیچ اهمیتی ندارد... بدبختی ما اینحاست که مقدرات زندگیمان در دست افرادی با تفکراتی عقب مانده، شبیه نویسنده این مطلب است. وگرنه چه فرق میکند که فلان کس، زن را ناقص عقل بداتد یا نداند!
  • ابوالفضل IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    3 2
    زشت به خدا عقل در این حدیث به معنای دیه است لطفا برید مفردات حدیث و غریب الحدیث یاد بگیرید.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    13 2
    خوبه اقایون رو هم خانومها پرورش دادن و بزرگ کردن، حالا که زن ناقص العقل هست بهتره شما اقایون هم با مردان که کامل العقل هستن. ازدواج کنید و اقایون بچه ها رو بدنیا بیارن ، چون ما خانومها عقل مون ناقصه مورد مناسبی نیستیم . راست میگن امام زمان بیان، اکثر جامعه میگن این دینی که میگید دین جدید هست ... مردها در تمام طول تاریخ ، یا در حال جنگ و کشتار بودن یا در حال شهوترانی ، بخدا که اگر خدا حضرت فاطمه رو تکریم نمیکردن ، شما اقایون الان قلاده به گردن زن ها انداخته بودید ... اتفاقا این صحبت ها در مسیحی های افراطی هم هست
  • زهرا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    16 3
    در حال حاظر تو دوستان خودم مییبینم که دخترها از پسر ها با ایمان تر و مقاوم تر در برابر زندگی هستن خدا درون انسان ها آگاهه
    • وحید IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      3 7
      ما اکثرا مردها و بهتر از زنها دیدیم تو این دوره و زمانه. چون زندگی تو جامعه امروز برای مرد خیلی سختره. بعد از تحصیل، سربازی و بعدش پیدا کردن شغل و بعدشم مشکلات تشکیل زندگی. ولی دخترا مسئولیتی جز درس خوندن ندارن. با ریزه خواری های شهوانی هم نیازشون به ازدواج رو کمتر کردن. شیطان روی دوش زنان سواره یا به نوعی درونشون رخنه کرده. البته این مربوط به اکثرشون میشه. اگه شرایط زندگی برای مردها راحت تر بود شاید اونا بدتر میشدن. به نظر من به راحتی زندگی برمیگرده که انسان رو به نفسانیات نزدیک میکنه.
  • نادر IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 2
    سلام ظاهرا عواطف و کندی تصمیم گیری زنان در راس قدرتی همچون تاچر، صدراعظم آلمان یا نخست وزیر نیوزلند و ... بر خلاف بحر طویل توجیهات ارائه شده، نه تنها باعث آسیب و فترت جوامعشون نشده بلکه پیشرفتی به مراتب بیشتر از ریاست مردان را به ارمغان آورده و الگوهای زنده ای را به دنیا معرفی کرده . طوری بنویسید و توجیه کنید که فردا لازم نباشه همین نوشته ها رو توجیه کنید.
  • علی DE ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    5 4
    خیلی از نکاتی که درباره روانشناسی ذکر کردین، در حقیقت کاملاً برعکس هست.
  • Rs IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    4 3
    با سلام و خسته نباشید امار خودکشی در مردان چندین برابر بالاتر از زنان هست خودکشی نمایانگر غلبه احساسات بر عقل و سربرگرداندن از رحمت الهی و امرزش اوست. طبق امار های جهانی این قضیه کاملا درست هست. تحمل سختی و درد های روحی و روانی در زنان دوبرابر مردان هست و متاسفانه مردان در تحمل سختی های طولانی مدت تحمل کمتری دارند ولی درد و رنج فیزیکی و لحظه ای بیشتری را می توانند تحمل کنند. درواقع زنان در برخی موضوعات مانند تحمل کردن درد و سختی های طولانی مدت موفق تر و برتر هستند و مردان در تحمل درد های فیزیکی و نه روحی. و تصور کنید درحال تحقیق برای شناخت خود و طبیعت هستی و جهان زیبای خداوند باشید و با مطلبی مواجه شوید که شما را ناقص العقل خطاب کنند ، مطمئنا درگیر مسائل بیشتری خواهید شد تا کسی که این اتفاق برایش رخ نمی دهد . موفق باشید. Rs
  • انا IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    3 3
    از نظر علمی ثابت شده تعداد نوابغ و افراد استثنا بین مردا بیشتره اما هیچوقت نمی شه گفت زن ناقصه العقله. حتی این جمله رو هم نمی شه به کار برد و گفت مردا باهوش‌تر از زنا هستن فقط می شه گفت تعداد افراد نابغه بین مردا بیشتره
    • اناهيتا IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      1 0
      این چه تناقضی بود؟! میگی زن و مرد از لحاظ بهره هوشی باهم فرق نمیکنن ولی مردان نابغه تر از زنان هستند! نابغه های مرد از میان میلیون ها مرد موفق تربیت شده اند ولی نابغه های زن از میان چند زن نابغه تربیت شدن! به ماری کوری بنیان گذار دانش هسته ای نمیخواستن جایزه نوبل بدن، چرا؟ چون زن بود!!!! یک دختر ماده تاریک رو کشف کرده که توی علم دانش خیلی تاثیر گذار بود! ولی بهش جایزه نوبل ندادن، چرا؟ چون زن بود!!!!! از لحاظ علمی ثابت شده که زنان بهره هوشی بالاتری از مردان دارن! هوش مردان فقط و فقط از مادرشون به ارث میرسه، حالا اون مردان نابغه که میگی اکثریت رو تشکیل میدن هوش و استعدادشون از مادراشون ارث رسیده! برو به جای تحقیر کردن خودت چند تا کتاب علمی بخون که شاید سر عقل اومدی! واقعا خجالت آوره!
  • Z US ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    10 10
    ماله کشی نکنید بیشتر ، خوبه اکثر جنایتکاران و نسل کاش و متجاوزا و .... آقایون بودن ، التماس تفکر
    • حاج اصغر IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 2
      مثلاً زنها در جایگاه قاضی احساسی تصمیم میگیرند
    • Javad Amini IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      0 0
      جنایت، تجاوز و نسل کشی به عقل ربط ندارد. به انسانیت و اخلاقیات ربط دارد.
  • Mahdi IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    13 5
    هر چقدرم طومار و متن بلند بالا بنویسید نمیتونید این جملات گهربارو جمع کنید حدیث واضحه نیازی به تفسیر نداره برای همه ارزو میکنم چشماشون بازبشه
    • ارمین IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      4 4
      بیا پایین دوست عزیز
  • علیرضا IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    2 2
    خوب
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    6 2
    ای کاش جاهایی از قرآن که این جملات رو ازش برداشتید قبل و بعدشم میخوندین تا یکم مثل انسان فکر کنید و یه مش خوزه بلات تو ذهن مردم فرو نکنید جا داره بگم اگر زن ها و دختر ها نبودن هیچ مردی وجود نداشت پس بهتره به هر چیزی با یه منظر درست تری نگاه کنید
  • مقداد FR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    7 0
    هر جمله وگفتار وقانون وقاعده ای رو باید در شرایط زمانی ومکانی خودش بررسی کرد یک مثال میتونه این مطلب رو بخوبی روشن کنه / 50سال قبل وقتی میخوندیم که امام زمان عج در مکه سخنرانی خواهند کرد و تمام دنیا ایشون رو خواهند دید کلی هاج و واج میموندیم که مگر قد مبارک ایشون چقدر بلند باید باشه ؟؟؟ اما امروز وبا آشنایی با دنیای مجازی دیگه این مطلب برامون براحتی قابل درکه / در مورد موضوعات مربوط به قدیم وساختار اون جامعه بدون توجه به شرایط زمانی ومکانی نمیتونیم به واقعیات برسیم / تمام بیانات بزرگان ومتفکران دینی در دوره خودشان در سطح اول جامعه قابل بررسی وتحسین بوده است والبته برخی از این بیانات نیز حتی در جامعه امروزی ما کاربرد دارد / اگر از شما بپرسند مثلا رضا بهتره یا محسن ؟ چه پاسخی بایدداد ؟ باید پرسید در چه کاری ؟ ممکن است رضا فوتبالیست خوبی باشد و محسن شاعر خوش قریحه ای ! در باره زن ومرد نیز نمیتوان انتظار داشت خانمی که کل زندگیش رو دو کلاس درس خونده و در تمام مدت در منزل بوده با آقایی که از هفت سالگی در سطح جامعه رفت وآمد داشته یک خروجی داشته باشند !!! ما امروزه در جهان بوضوح میبینیم خانمهایی که پابپای مردان درس خوانده اند و آموزش دیده اند مدیریت بسیار موفق تری از برخی مردان بنمایش گذاشته اند مانند خانم مارگرت تاچر و آنگلا مرکر و در ایران خودمان نیز زیاد داریم مانند این افراد اما چون زمینه های سیاسی مساعدی برای حضور بانوان وجود ندارد موضوع کمتر قابل بحث است خلاصه اینکه اگر ابزار آموزش و تعلیم و حضور اجتماعی زنان ومردان در جامعه برابر باشد انوقت در بسیاری از بحثها براحتی میتوان نتیجه گرفت ونیازی به ان قلت وان قلت نیست اگر چه تفاوتهای ذاتی زن مرد همیشه بوده وهست لیکن در صورت تعلیم وتعلم درست میتوان خروجی رفتار وکردار همسطحی رو مشاهده کرد
    • سعید IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      باز هم هر جور فکر می کنم درست به نظر نمیاد من با دختر های زیادی حرف زدم و به قول شما سواد داشتند و تو جامعه بودند ولی باز در مواردی نظرهایی می دادند که ادم شاخ در می اورد باید اکثریت رو ملاک قرار بدیم(این جمله در موارد دیگر صدق نمی کند ،مثلا خیابون یه طرفه هست اکثریت خلاف می روند نباید نتیجه بگیریم ملاک اکثریته،قابل توجه بعضیا) و چه بودند دخترهایی که با استدلال حرف می زدند و نظرهای خوبی هم میدادند ولی اقلیت
  • دکتر وحدت IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    7 2
    دوستان این خطبه از نهجه البلاقه رو یهودیان عوض کردند پس لطفا ساده لوح نباشید احترام مادر تون رو حداقل داشته باشید
    • GB ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      از کجا می دونید آخه
  • فاطمه IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    8 2
    همه ی انسانها که مثله هم نیستند .. بعضی از زنان باهوش تر و بعضی ها هم کم هوش تر مردا هم همینطور ..عقل و غیره که مرد و زن نداره ... ولی در کل از نظر روانشناسی زنان از ضریب هوشی بالاتری نسبت به مردان برخوردارند .. در ابنجا هم حضرت علی ع. منظورسون تمام زنان نبوده ... اسلام جایگاه بالایی برای زنان قائل هست .. لطفا اینو بفهمین ..
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    5 4
    واقعاً متاسفم برای همه مردان خود خواه
  • هیچکس IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 1
    اینتسترومنتال نه، اینسترومنتال! عقول کل
  • همچنین آتئیست IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    11 3
    این همه مرد ها شروع کننده جنگ بودن و باعث به وجود اومدن جنگ و کشته شدن هزاران نفر شدن، حالا یک بار یک زن باعث به وجود اومدن جنگ شد. اگه معیار ما برای ناقص العقل بودن شخصی، آغاز گر جنگ بودنه، واقعا کدومشون ناقص العقل تره؟!
  • ماری IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    8 2
    چجوری خانما ناقص العقل بودن که خود حضرت با عقل و زیرکی یکی از زنان به قول ایشان ناقص العقل به قتل رسید مگرنه هیچکدوم از مردا عرضه این کارو نداشتن
    • ناشناس IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 1
      کاملا موافقم
  • رضا IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 1
    دقت کنید ، فهمای کامل حضرت علی اینه که بیشتر زنها توی تصمیم گیری هایی که سرنوشت ساز هستند شاید توانایی زیادی رو نداشته باشند. البته که خیلی خیلی مرد وجود داره که اصلا قدرت تصمیم گیری نداره، در اینجا هم منظور حضرت درصد کلی محسوب میشه و این هم یک آفرینش هست که خدا در وجود زن و مرد قرار داده مطمئن باشید که زنان در بعضی از موارد خیلی بهتر از مردان هستند، ولی در این زمینه ها درصد موفقیت مردان بیشتر از زنان میباشد
  • اصفهانی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    فاسدان ادا ری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستندولاغیر.
  • F IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 1
    سالها مارو با این جمله گوشزد کردند گفتند پشت هر مرد موفقی زنی وجود داره که با تمام وجود داره بهش ذوق انرژی می بخشه وکمکش می کنه و بی صبرانه میخواد شاهد موفقیت های همسرش باشه حالا به نظر شما یک ناقص العقل پشت موفقیت های یک عاقل کامل انگار مثل این می مونه که یک نادان یه ادم بالغ و دانا رو تربیت کنه الان فرعون واسیه در طول عمرشون که زندگی کردن تمامی سرمایه های جاودانی که به دنیای پس مرگشون بردند آیا یکسان وبرابر بود؟؟؟؟ مگر نه که آسیه به خداوند ایمان آورد وجایگاه بهشت رو برای خود برگزید فرعون هم با اعمال نا پسندش به جهنم رفت این ها به صراحت واضح وروشن مریم میرزا خانی شرایط رو جامعه براش فراهم کردند شد نخبه مردان سرزمینمون شرایط براشون فراهم بود نخبه شدند مثل ذکریا رازی، ابو ریحان بیرونی پروین اعتصامی چی مگه خانم نبود از یک ناقص العقل ونادان آیا میشه گفت از خودت شعر های با داشتن تمامی نکات وقوائد بگووووووو اگر که این سخت آقا امیر المونین بنظر من منظور ایشون زنانی بود همچون عایشه که با کم تفکریشون منجر به انجام کار های ناپسند میشن واتفاق بدی برای جامعه رخ میده در غیر این صورت اگر که سخن این حضرت نباشه ما نمی تونیم به صراحت بگیم دخترانمون ناقص العقل هستند اهااااااااااییییییییی مردا شرایط رو برای پیشرفت دخترانمون مهیا نمی کنید درنتیجه هرکسی حق داره مارو بی خرد خطاب کنه واقعا که متاسفم برای خودم که در عصر جاهلیت به سر میبرم البته خداروشکر هرچقدر جلو تر میریم بیشتر به خانم ها ارزش وبها داده میشه
  • دختر تنها IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 1
    واقعا وقتی میگن زن ها تو تصمیم گیری ضعیف هستن خودشونم ضعیفند . چون حالا زنان ناقص العقل ماری کوری دو بار جایزه نوبل گرفت ، مریم میرزاخانی ، پروین اعتصامی، یه عالمه زن هست که تو دولت ایران و تو دولت خارج همچو صدر اعظم آلمان کار می کنه حالا میگید زن ناقص العقله و تو تصمیم گیری ضعیفه واقعا متاسفم برا اونایی که ارزش زن رو کم می کنن
  • علی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 2
    بانوان از ۱۰۰ تا مرد بهترن از مریم میرزا خانی و انوشه انصاریان و کسی که ظرفشویی و برنامه نویسی و غلط گیر و برف پاک ماشین رو اختراع کردن حرفی نزنید! بخش بزرگی از انسانیت زن بوده
  • یسنا سلیمانی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    یعنی چی اخه.. خیلی چرته. به نظر من نه زنان باهوش ترن و نه مردها.. نباید تبعیض جنسیتی قائل بشیم .. ....
  • علی رضا علیپور IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    با سلام و خسته نباشید من میخوام یک توضیحی بدم زنان در 9 سالگی و مردان در 14 سالگی هم به ست تکلیف می‌رسند و بلوغ عقلی می‌رسند و به همین دلیل سن زوج ها می‌بایست مردان 5 سال از زن بزرگ تر باشند تا عقل آنها و طبق تمام آزمایش ها و تحقیقات عقل زنان قبل از ازدواج بیشتر از مردان است و تنها دلیل ازدواج اصلی زنان که اولین بار به وجود آمد این بود که زنان احساس عقب بودن در برابر بقیه زنان دارد البته نه در عربستان در آن زمان و از ویژگی هایی که خدا در قرآن درباره ی زنان بیان کرده است لطیف بودن و عقل ایمانی و من عقل ایمانی با اون آقایی هستم که فرمودند زنان در ایمان هم و عقل ایمانی هم ناقص هستند و من بگم . . . .
  • مجید IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    تمام انسانها ناقص العقل هستند .ناقص العقل یعنی خلاصه جایی زمانی مکانی یا حکمی. وقتی عقل انسان نتواند تصمیم درست وعاقلانه بگیرد. تمام وکمال خداوند است وبس تمام موجودات دارای نقصی میباشند یا عقلی یا جسمی .اگر عقل ما کافی بود همین جا به هم بی احترامی نمیکردیم
  • ۱۲۳ IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    شرم آوره که دارین حکمت ناقص العقل خواندن زنان رو مطرح و توحیه می کنین
  • مونا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 0
    Nope; الان شرایط تغییر کرده، همونطور که حضرت علی) ع( با توجه به شرایط برخی قوانین را تغییر دادند و البته خانم ها در منزل بوده و در اجتماع حضور نداشتند اما اکنون از نظر تحصیلات و رتبه های اجتماعی و...گاهی برتر از آقایون هم هستند، یعنی این خطبه با توجه به شرایط روز بوده و الان بعد از این همه سال نمیشه به اون کاملا استناد کرد؛ این در حالیست که بیشتر حقوق خانم ها در ایران با استفاده از این سخنان نادیده گرفته میشه؛ سهمیه نصف؛ کاندید ریاست جمهوری ممنوع؛ وزیر نهایتا ۱ و... ببخشید چطور به سخنان حضرت علی) ع( راجع به حق الناس و اخلاق و عدالت توجهی نمیشه...
    • حمید IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      ناقص العقل واژه خوبی نیست مثلا زنان در انجام کار های بزرگ ناتوان وبسیار موقع ها فریب میخورن ناقص العقل کلا نمیتونه تصمیم بگیره در حالی که زن هایی وجود دارند که اندازه صد مرد مدیریت دارند اما چون دلسوز هستن مردان از سواستفاده میکنن مثلا زن قاضی باشه امکان اینکه فریب گریه مجرم رو بخوره زیاد واینکه زنان زود باور وزیاد به آینده فکر نمیکنن
  • یه بدبخت IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    متاسفم اینو میگم ولی وقتی این دیدگاه رو خوندم و وقتی به جامعه کنونی نگاه کردم و دیدم همون که دیه رو نصف تعیین کردند یا اینکه خانم نمیتونه قاضی بشه رو مقایسه کردم شاید بشه گفت این فرموده برای همه زنا نیست ولیییی این قوانین جامعه برا همه زنای مملکت نوشته شده تمام اعتقاداتم زیر سوال رفت دیگه هیچ حقی نسبت به دفاع از اعتقاداتم ندارم وقتی دینم منو ناقص العقل خطاب میکنه پس من در حدی عقل ندارم که بتونم از ایمانم از دینم از اعتقاداتم دفاع کنم چون اون منو قبول نداره واقعا با خوندن این نوشته داغون شدم دیگه حرفی نمیمونه ای کاش اصلا خدا دختر رو نمی آفرید میزاشت عقل کامل ها خودشون برا خودشون زندگی می کردند اینطوری بهتر نبود ماشلله جامعه هم روز به روز پیشرفت می کرد آخه زنا جلوی پیشرفت رو گرفتند ماهم اینهمه زجر نمی کشیدیم باید گفت خدا چرا آفرید مارو بعد چرا زنده به گورشون کردند چرا جلوش رو نگرفت ؟ چرا بعد ارزش داد ؟ و چرا بعدش با یه خطبه ی قشنگ خودش جنس زن رو باخاک یکسان کرد؟ نمی فهمم اینهمه از تضاد رو فقط سکوت میشه کرد چیزی که از چندین هزار سال پیش انجام میدیم
  • حسین IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 3
    یک نمونه از زنان ناقص العقل ملکه ملعون انگلیس بود که می گویند 150میلیون انسان در دوره 70ساله شوم او در قاره های مختلف براثر جنگ بی گناه کشته شدند اگه میگن ناقص العقل به معنای هوش کم نیست اتفاقا" این موجود شرور از شامپانزه هم خیلی باهوش تر بود چون با شیطنت تمام کمتر اثری از خودش برجا می گذاشت ولی عقلش به مراتب از شامپانزه ناقص تر بود
  • سینا IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    0 1
    من نظرم اینه که نویسنده در حال تسامح و تساهل است و به قول دوستان در حال ماله کشی.... ببینید امام علی ع عقل محض می باشند و کوچکتر از آنم که در مورد ایشان بتوانم تعریف و تمجید کنم....کلامش مانند دری است در میان بیابان.... دریافت من از زندگی با زنان چه به عنوان همسر و چه به عنوان همکار و خانواده این است که زنان موجوداتی غیر نرمال و احساسی هستند که در تصمیم گیری ها ممکن فجایعی به بار آورندکه نظیر آن نیست البته این به این معنی نیست که همه مردان باشعور و منطقی اند بلکه در میان آنان نیز ممکن است یافت شود ولی بسیار کمتر...همین که احساس زنان بر عقل چیره میشود بزرگوار توجه کن چیره شده احساس بر عقل در مواقعی بسیار خطرناک است بسیار زیاد.. و در مواقعی هم میتواند مفید باشد و شاید عقل و منطق فجایع به بار آورد مثل برخورد با یک آدم بی رحم و سنگدل که احساس فقط میتواند او را نرم کند یا کودکان و بیماران ... اگر در میان دریافت کنندگان جایزه نوبل بنگرید تعداد محدودی زن مشاهده میکنید که آن هم در میان مردان توانستند این جایزه را بگیرند... بله خانم میرزاخانی دانشمند بزرگی بودند یا خانم انصاری و در خیلی از رشته های دیگر ...به هر حال همه خانم ها هم مثل هم نیستند چون ژنتیک متفاوت است ...پس منظور من عموم جامعه است در زنان نه خواص و انسانهای محدود و نخبه.... حق نگهدار
  • ادم IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    کسی که اینقدر تنبله که یه متن رو هم نمیخونه و درموردش نظر میده معلومه که ذهنی سطحی و افکار پوچ داره
  • عدالت IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    0 1
    لطفا نظر منو بخونید و نظر بدید. من فکر میکنم اندیشه فمنیست‌ها در مورد برابری زن و مرد (که در واقع باعث شبیه شدن زن به مرد از هر لحاظی میشه) اشتباه هست چون قطعا زن و مرد تفاوت‌های زیادی با هم دارن و بر همین اساس میتونن حقوق و تکالیف متفاوتی توی خانواده و جامعه و... داشته باشن و قطعا هر جنس توی یکسری از موارد خبره هست و از طرفی توی یکسری هم حتی میشه گفت ناقص‌العقل هست مثلا مرد تو زمینه احساسات و عواطف هیچ وقت مثل زن نمیشه بخاطر همین در اکثر اوقات نمیتونه به تنهایی یه انسان رو پرورش بده و اگه یه وقت بخواد تنهایی یه بچه بزرگ کنه به احتمال ۹۹درصد اون بچه کمبود محبت و صدتا مشکل دیگه پیدا میکنه در حالی که زن به تنهایی میتونه بهترین فرزندان عالم رو پرورش بده. نمونه‌اش حضرت مریم که به تنهایی عیسی رو پرورش داد... پس من فکر میکنم بین زن و مرد چه تو خانواده چه تو اجتماع باید عدالت برقرار باشه نه برابری! و از طرفی بنظرم این تلاش برای برابری زن و مرد و شبیه شدن زن‌ به مرد ریشه در تحقیر زن‌ها در طول تاریخ توسط مردها و خودتحقیری خود زن‌ها و داشتن حس کمبود و کمتر بودنشون نسبت به مرد داره در حالی که زن باید برای خودش و کاراش و استعدادهاش ارزش قائل بشه و سعی کنه که اونارو پرورش بده نه اینکه دائم حسرت شبیه مرد شدن رو در دل داشته باشه.
  • مبینا IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 0
    شما لازم نکرده درباره هوش زنان نظر بدید! اتفاقا IQ و هوش منطقی و استدلالی زنان هیچ چیزش کمتر از مردان نیست! زنان و مردان ساختار مغزی متقاوتی ندارند، با مراجعه به کتاب مغز جنسیت زده اثر پروفسور جینا ریپون می تونید اطلاعات مفید و کاربردی به دست بیارید! هوش ریاضی زنان نه تنها کمتر از مردان نیست بلکه بیشتر و برتر از اوناست! اتفاقا بسیاری از مقالات هم اینو ثابت کردن که مردان بسیار بیشتر از زنان احساساتی میشن!