پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قران

حوزه/ كارهاى خالص، همچون مزرعه‏ اى در نقطه ‏اى مرتفع است كه از خرابى سیل محفوظ است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 265 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ

* ترجمه                      

و مَثل كسانى كه اموال خود را در طلب رضاى خداوند و استوارى روح خود انفاق مى ‏كنند، همچون مَثل باغى است كه در نقطه ‏اى بلند باشد (و از هواى آزاد به حدّ كافى بهره بگیرد) و باران ‏هاى درشت به آن برسد و میوه‏ ى خود را دو چندان بدهد. و اگر باران درشتى نبارد، باران ‏هاى ریز و شبنم (ببارد تا همیشه این باغ شاداب و پر طراوت باشد.) و خداوند به آنچه انجام مى ‏دهید بیناست.

* پيام ها                      

1- اگر هدف، تحصیل رضاى خداوند و رشد و كمال روحى باشد، كارها بارور مى ‏شود. «ابتغاء مرضات اللّه... فاتت اُكلها ضعفین»

2- اخلاص، ساده به دست نمى‏ آید، باید به سراغ آن رفت. «ابتغاء مرضاة اللّه»

3- كارهاى خالص، همچون مزرعه‏ اى در نقطه ‏اى مرتفع است كه از خرابى سیل محفوظ است. «بربوة اصابها»

4- اگر هدف خدا باشد، از جلوه ها و جمال ‏ها هم محروم نمى ‏شویم. مخلصین در جامعه محبوب ‏تر از ریاكارانند. «جنّة بربوة» انفاق خالص، همانند مزرعه‏ى در دامنه كوه و زمین مرتفع است، كه همه مردم آنرا مى ‏بینند و از آن لذّت مى ‏برند.

5 - مهم‏ تر از امكانات، بهره‏ گیرى از امكانات است. بارانِ ریز یا درشت مهم نیست، مهم آن است كه زمین بتواند آن را جذب كند. «فان لم یصبها وابل فطلّ»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدعلی وصفی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    باسلام به شما اگر انسانها که درشبانه روز آنقدر درافکارات خود غوطه ورند مقداری اززندگی شان راباقرآن می گذراندند قطعابسیاری ازمشکلاتشان درست می شد اماافسوس