جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد

حوزه/ در جامعه‌ای که اغلب جوانان، بخشی از اوقات خود را در فضای مجازی به سر می‌برند، مسجد اگر بخواهد پویا باشد نمی‌تواند نسبت به این فضا بی‌تفاوت بوده و از ظرفیت‌های آن استفاده نکند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، هر دین و آیینی نمادها و نشانه‌‌هایی دارد؛ اسلام که آخرین دین آسمانی ا‌ست، از میان نمادها و شعائر ظاهری و مکانی، به جایگاه مسجد و احکام آن بسیار اهمیت داده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می فرمایند «در مسجد طراز اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه و سالم، در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به طراز اسلامی آن نزدیک می‌کند. مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد».

                                

بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با ۳۱ مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد، یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی وساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الا ظهور نمی کند، لذا بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.

مساجد باید برای همه  امور برنامه داشته باشند

حجت الاسلام بابایی امام جمعه فردوس در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند با بیان اینکه آتش کشیدن مسجد الاقصی توطئه صهیونیستی بود که برای بر هم زدن اتحاد بین مسلمانان صورت گرفت، اظهار داشت: در روز جهانی مساجد باید در اهمیت مساجد و اینکه این مکان ها پایگاه و سنگری در مقابل دشمنان و نقشه های پلید آن ها هستند صحبت شود.

وی افزود: در صدر اسلام نقش مساجد، نقشی فرهنگی و اجتماعی بوده، که متأسفانه در حال حاضر به بخش فرهنگی توجه می شود و مسائل اجتماعی و مشکلات مردم به فراموشی سپرده شده و یا کمتر به آن رسیدگی می شود.

امام جمعه فردوس خاطر نشان کرد: باید مساجد برای همه ی امور برنامه داشته باشد، و ائمه جماعات نیز پاسخگوی مسائل جوانان و نوجوانان و همچنین مشکلات معیشتی مردم باشند.

حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرمایند که مساجد را پر کنید، زیرا مساجد سنگر هستند، گفت: در سالروز به آتش کشیدن مسجد الاقصی باید نقش مسجد در پیشبرد اهداف اسلامی، در جریان دفاع مقدس، در مواضع رهبری و امام راحل و همچنین مسائل روز کشور، برای آحاد ملت تبیین شود.

وی در خصوص ویژگی های مسجد تراز اسلامی نیز بیان کرد: مسجد تراز اسلامی، مسجدی است که روحانی محور باشد، و روحانی بتواند در جذب مردم به خصوص جوانان عملکرد خوبی داشته، و به سوالات پاسخ دهد و رابطه بسیار خوبی با تک تک نمازگزاران برقرار کند.

امام جمعه فردوس با اشاره به اینکه اگر ائمه جماعات بتوانند باعث جذب جوانان گردند، بسیاری از آسیب های اجتماعی برطرف خواهد شد، ادامه داد: کسانی که با مسجد انس می گیرند با روحانیت و افراد متدین نیز انس گرفته و باعث خواهد شد تا کمتر در دام شیاطین زمان گرفتار شوند.

حجت الاسلام بابایی عنوان کرد: روحانی یک مسجد تراز اسلامی نیز باید مخاطب شناس باشند و برای افراد مختلف جامعه کلاس های مختلف تشکیل دهد.

وی گفت: ما معتقدیم که مهمترین مسائل را رهبر معظم انقلاب مطرح می کنند، لذا اگر بتوانیم فرمایشات ایشان را نصب العین قرار دهیم و برای مردم بازگو کنیم، می توان در همه ی عرصه ها از رهنمودهای رهبر انقلاب استفاده، و مشکلات روز جامعه را برطرف کرد.

                          

مسجد یک چهاردیواری بی روح نیست

حجت الاسلام نجمی پور امام جمعه سرایان نیز در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار داشت:  در اهمیت مسجد می توان به این نکته توجه کرد که اولین اقدامی که پیامپر اسلام در دستور کار قرار داد، احداث مسجد بود.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس نیز اعزام نیروها از طریق مساجد صورت می گرفت  افزود: در انقلاب اسلامی ایران مسجد از جایگاه بالایی برخوردار است زیرا اولین جرقه های تشکیل این حکومت از مساجد زده شد.

امام جمعه سرایان خاطر نشان کرد: مسجد یک چهاردیواری خشک و بی روح و محلی برای رکوع و سجود نیست، بلکه محلی برای تربیت افراد آن هم در تراز انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام نجمی پور تصریح کرد: محراب مسجد، جهت را نشان می دهد، منبر مسجد، محتوا و حرکت انقلاب را نشان می دهد و جمعیت حاضر در مسجد نیز موتور محرکه انقلاب هستند، لذا مسجد در جامعه ی انقلابی کانونی برای حرکت، قیام، فریاد، رشد و پیشرفت به حساب می آید.

وی گفت: مسجدی که خاکریز اولیه اسلام و انقلاب بوده است امروز با زبان بی زبانی خود، از ما گله مند است، لذا باید کاری کنیم که باری دیگر مساجد مملوء از جمعیت شوند.

امام جمعه سرایان با بیان اینکه اگر خانواده اصلاح گردد مساجد نیز رونق خواهد گرفت و بنای آموزش و پرورش و جامعه نیز اصلاح خواهد شد، گفت: ما مسجد سکولار نمی خواهیم بلکه مساجد باید رویکردی انقلابی داشته باشند.

حجت الاسلام نجمی پور ادامه داد: اگر بزرگان و همچنین شهدای انقلاب به مقام و منزلتی رسیده اند، به این دلیل بوده است که مسجدی بوده اند و بر سر سفره مساجد نشسته اند.

مسجد محلی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری انقلاب است

وی با بیان اینکه مسجد باید محل تصمیم سازی و تصمیم گیری برای انقلاب باشد، نه اینکه در حاشیه قرار گیرد، افزود: همه ی سیاست مداران مدیون مساجد و فرهنگ مساجد هستند، لذا رسانه ها در ترویج این فرهنگ نقش بسیار باارزشی دارند.

امام جمعه سرایان با اشاره به اینکه مسجد محل خدمت صادقانه است، ادامه داد: در زمان پیامبر، مسجد تنها محلی برای عبادت نبود بلکه محلی برای تربیت افراد محسوب می شد و برگزاری اجتماعات سیاسی، مشورتی، اعلام جنگ و صلح همه در مسجد اتفاق می افتاد.

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه مسجد در گذشته مرکز مدیریت نظام اسلامی بود و امروز نیز باید همینگونه باشد، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم آن نفوذ پست فرهنگ غربی را و سیطره تفکر سکولار را در جامعه برچینیم باید به مسجد توجه کنیم.

وی ضمن بیان اینکه باید مسجد باید محل اجتماع نسل جوان باشد و از تمامی امکانات بهره ببرد، تصریح کرد: عناصر تشکیل دهنده مسجد از جمله، روحانی، هیأت امناء، نهادهای مردمی مانند بسیج و همچنین معماری مسجد می تواند در رونق مساجد تأثیرگذار باشد.

امام جمعه سرایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند که مسجد باید سنگری در مقابل تهاجم فرهنگی باشد، گفت: حسن خلق، هم دلی، هم زبانی و تعامل بین متولیان مساجد از جمله ویژگی های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه حرکت مسجد باید را راستای ولایت و انقلاب باشد و در مسائل سیاسی از افراط و تفریط پرهیز شود، افزود: نقش برنامه ریزان مساجد برای احیای آن می تواند در جذب مخاطبان به خصوص نسل جوان بسیار قابل ارزش می باشد.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم نسل جوان را جذب مسجد کنیم می توانیم بسیاری از مسئولیت ها را به آن ها واگزار کنیم.

امام جمعه سرایان با بیان اینکه جاذبه های امام جماعت در جذب جوانان نیز بسیار ارزشمند می باشد، ادامه داد: اولین جاذبه امام جماعت، ویژگی های شناختی آن است و باید نیازهای تمامی اقشار جامعه را بشناسد و برای آن برنامه ریزی کند.

حجت الاسلام نجمی پور عنوان کرد: آراستگی سر و صورت، طرز لباس پوشیدن، نشستن، راه رفتن، لبخند زدن، ارتباط کلامی و تماس چشمی در جذب و عدم جذب جوانان تأثیر دارد، زیرا امام جماعت به عنوان الگوی نسل جوان قلمداد می شود.

وی افزود: جاذبه های گفتاری، رعایت احترام و ادب، هم زبانی با مخاطبان، رازداری، زیبا سخن گفتن، خوب گوش دادن به سخنان نسل جوان و پرهیز از پرگویی و نصیحت کردن و چشم پوشی از خطاهای افراد از دیگر ویژگی های یک روحانی مسجد تراز اسلامی است.

حرف و عمل روحانی مسجد باید یکی باشد

امام جمعه سرایان ابراز داشت: از جمله آفاتی که یک روحانی می تواند با آن روبرو شود، این است که حرف و عملش یکی نباشد که در این صورت مردم چنین روحانی را نخواهند پذیرفت.

حجت الاسلام نجمی پور با اشاره به اینکه تجمل گرایی برای همه بد است اما برای یک روحانی بسیار بدتر است، زیرا در جامعه تأثیر بسیار فراوانی دارد، افزود: مردم تمای حرکات و رفتارهای یک روحانی را زیر نظر دارند و از آن الگو برداری می کنند لذا باید در این خصوص توجه ویژه ای به عمل آورد.

وی در خصوص نقش مساجد با توجه به اوضاع کنونی جامعه نیز گفت: از جمله بحث های بسیار مهم امروز جامعه این است که با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در کشور به وقوع پیوسته، باید مساجد محور روشنگری و بصیرت قرار گیرند، لذا برگزاری حلقه های صالحین ظرفیت بسیار خوبی است که می توان از آن بهره برد.

                                  

امام جمعه سرایان خاطر نشان کرد: یکی ازبرنامه های دشمن و همچنین خروجی دلارهای عربسان و توطئه صهیونیست ها، القای ناکارآمدی نظام در بین مردم به خصوص نسل جوان بود که در این راستا سه طرح و نقشه را دنبال می کردند.

حجت الاسلام نجمی پور ادامه داد: اولین نقشه ای که در دستور کار دشمنان قرار داشت، اعتبار زدایی از انقلاب اسلامی بود، لذا به دنبال این بودند تا فساد را در جامعه گسترش دهند و از طرفی ذهن مردم را با سیاه نمایی از موضوعات اصلی دور کنند.

وی تصریح کرد: دومین نقشه، اعتماد زدایی از انقلاب بود، و در این راستا و با توجه به توطئه ها و فتنه های گذشته که در سال 78 دانشجویان را در مقابل نظام قرار دادند و در سال 88 جناح های سیاسی را به جان هم انداختند، اینبار قصد داشتند تا مردم را در برابر نظام قرار دهند که این طرح بسیار خطرناک است و باید به آن توجه ویژه ای شود.

امام جمعه سرایان افزود: سومین نقشه دشمان نیز، مشروعیت زدایی از رهبر انقلاب بود و اینگونه القا می کردند که تمامی مشکلات جامعه بر عهده رهبر انقلاب است، که در تبلیغات خود به صورت گسترده بر ضد مقام معظم رهبری سخنانی مطرح و به نسل جوان تزریق کردند.

حجت الاسلام نجمی پور گفت: گرانی، وضعیت بد معیشت جامعه و نارضایتی مردم از برخی موسسه ها موجی است که دشمنان بر روی آن سوار هستند، لذا در این راستا باید مساجد نقش خود را در روشنگری و بصیرت افزایی ایفا کنند و در مقابل این برنامه دشمن نیز ایستادگی کنند و باعث خنثی شدن نقشه های آنان شوند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در مقابل جنگ نرم دشمن محکم ایستادگی کنیم باید از مسجد شروع کنیم و آن برگزاری جلسات روشنگری است، لذا پاسخ دادن به شبهات نسل جوان از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار متولیان مساجد قرار گیرد.

امام جمعه سرایان در پایان گفت: با وحدت مردم حول محورت ولایت از این پیچ تاریخی نیز عبور خواهیم کرد و بینی تمامی مستکبران جهان و همچنین عربستان و صهیونیست ها را به خاک ذلت خواهیم کشاند.

سخن پایانی

در جامعه‌ای که اغلب جوانان، بخشی از اوقات خود (اگر نگوییم همه) را در فضای مجازی به سر می‌برند، مسجد اگر بخواهد پویا باشد نمی‌تواند نسبت به این فضا بی‌تفاوت باشد و از ظرفیت‌های آن استفاده نکند؛ لذا می طلبد تا متولیان مساجد نسبت به این مورد اهتمام ویژه ای داشته باشند و برای آن برنامه ریزی کنند، زیرا اگر بتوانند فضای مجازی را به تسخیر خود درآورند بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی خواهند کرد.

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha