جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
غیرمسلمانان هندی از حال و هوای عبادی در مسجد تعریف کردند

حوزه/ در طرح «درهای باز مساجد» که اخیرا در سرتاسر هندوستان به اجرا گذاشته می شود، هندوهایی که در مراسم وضو و نماز جماعت مسجد ناگپور در مهاراشترا شرکت کردند، معتقدند که حال و هوای عبادی خاصی در مسجد به آنها دست می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از timesofindia، امام جماعت مسجد شهر جعفر نگار در ناگپور، واقع در ایالت مهاراشترا در هندوستان، از غیرمسلمانان برای شرکت در مراسم عبادی مسجد و آشنایی با آداب و رسوم مذهبی مسلمانان دعوت به عمل آورد.

وقتی امام جماعت آستین هایش را برای وضو گرفتن بالا زد، یک گروه 20 نفره از بازدیدکنندگان که اکثریت آنان را غیرمسلمانان تشکیل می دادند، از او پیروی کرده و همراه با مسلمانان وضو گرفتند.

درحالی که طرح «درهای باز مساجد» در سرتاسر هندوستان درحال اجراست، امام جماعت این مسجد برای نزدیک به 100 تن از غیرمسلمانان دعوت نامه فرستاد که 20 نفر به این دعوت نامه پاسخ داده و در این حرکت میان ادیانی شرکت کردند.

برای بسیاری از شرکت کنندگان این نخستین باری بود که با یک امام جماعت در مسجد تعامل برقرار کرده و شاهد فرهنگ اسلامی بودند.

محمد ایوب خان، سرپرست مسجد محلی می گوید: اغلب سوءبرداشت های زیادی درباره جامعه اسلامی و فعالیت هایی که در مسجد انجام می گیرند وجود دارد. ما می خواهیم این کلیشه ها را شکسته و به همین سبب نیز درهای مسجد را به روی دیگران گشوده ایم.

وی افزود: می خواهیم مردم بدانند که اینجا تنها یک مکان عبادت است و آن ها به این شیوه می توانند درباره آداب و رسوم مذهبی ما بیشتر بدانند.

واکنش غیرمسلمانان به وضو و نماز

ویلاس خانکار یک پلیس هندو که پیش از این با سرپرست تور بازدید از مسجد ملاقات داشته می گوید: نماز شما مثل یوگا می ماند.

شکیر الاکرام صالحی امام جماعت مسجد نیز در پاسخ او گفت: بله اما هدف نماز ارتباط برقرار کردن با خداوند است. البته حرکات عبادی نماز نیز همانند یوگا برای سلامت انسان خوب است.

خانکار یک هندوی دیگر که برای باردوم از مسجد بازدید می کند گفت: این بار چیزهای بسیار زیادی آموختم.

پرابهاکار بوونکولا از دیگر ملاقات کنندگان نیز از این طرح استقبال کرده و گفت: در زمانه ای که نفرت در جوامع مذهبی توسعه پیدا می کند، چنین تلاش هایی می توانند در ایجاد پل بین مردم نقش داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha