جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علی نصیری مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه با اشاره به اینکه طالب علم نباید لحظه ای از تحصیل علم خصوصا علوم انسان ساز حوزوی غافل شود،گفت: آرزوی امام صادق(ع) جلوگیری از وقفه علمی در تابستان بود.

حجت الاسلام علی نصیری در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، با اشاره به برگزاری طرح ارتقایی تابستانه انصار الحجه(عج) با اشاره به آیه 2 سوره قریش که می فرماید:«إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ»الفتی که در سفرهای زمستان و تابستان آنان ثابت و بر قرار بماند»، گفت: راه اندازی طرح ارتقایی بجهت اینکه طلاب بتوانند تابستان خود را وقف علوم آل محمد(ص)کنند و به تعبیری یک اعتکاف و چهله علمی است.

وی در ادامه با توجه به اینکه تحصیل اهل علم در تابستان یکی از آرزوهای امام صادق(ع) بوده که در منطقه خوش آب و هوای طائف مدرسه ای را بنا کند،گفت:طرح ارتقایی آرزوی همه علماء از کلینی(رض) تا خمینی(ره) و مراجع عظام تقلید بوده که عملی گردیده است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه با بیان اینکه یازدهمین دوره طرح ارتقایی با حضور 300 تن از طلاب و فضلاء از 21 استان و 20 نفر از اساتید و علمای قم که عمدتا از اساتید سطوح عالی  قم هستند.،گفت: چهرهای علمی و شناخته شده آقایان صالحی مازندرانی،ساویز کاشانی، صرفی، معاون موسسه آیت الله فاضل لنکرانی در قم،اسدی، اکرمی که از اساتید سطوح عالی قم بودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ماهیت طرح مجموعه ای از یک ترم تقریبا نصف یکسال تحصیلی را طلبه ها در 45 روز بدون کم شدن از کمیت و کیفیت دروس می گذرانند.،گفت:طرح ارتقایی توفیقی برای سایر طلاب شهرستانها ست که بصورت فشرده از اوقات فراغت خود دروس حوزوی را به سبک سامرایی بگذرانند.

حجت الاسلام علی نصیری با بیان تحصیل سبک سامرایی که طلاب بخشی از دروس را بصورت طولی خوانده یک کتاب را تمام و کتاب دیگر را شروع می نمودند.،گفت: در طرح ارتقایی هم مثلا یک کتاب لمعه را طلاب هر روز پشت سر هم کلاس رفته و روزی 4 ساعت ظرف 40 روز 160 ساعت درسی شده، می گذرانند.

وی به استقبال چشمگیر طلاب از این برکات علمی طرح ارتقایی اشاره نمود و گفت: شاید در خود قم هم اینچنین جهش علمی میسر نباشد گرچه دروس عالی در قم نهایتا حدود 100 جلسه برگزار می شود.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه با اشاره به برپایی درس خارج که با هماهنگی مدیریت حوزه های علمیه و حضور اساتید مجوز دار از قم در طول طرح برگزار شد، گفت: فضلای شرکت کننده در درس خارج فقه روزی 2 ساعت که جمعا ۸۰ جلسه درسی محسوب می شود در صورتی که ملاک قم 70 جلسه را بعنوان یکسال تحصیلی محسوب می نماید.

 وی در ادامه با بیان اینکه درس خارج حوزه خصوصا در کرمانشاه در چندمین سال برگزاری یک بحث شنیدنی است،گفت: درس خارج فقه در کرمانشاه،حسنی که دارد اینکه استاد باحضور در مدرسه و اشراف کامل برکارهای علمی طلاب دارد.

حجت الاسلام علی نصیری با اشاره به اینکه  جهت بالا بردن سطح دانش افزایی طلاب شرکت کننده در طرح ارتقایی برنامه های ارزشمندی را داشتیم،گفت: نشست های علمی و فرهنگی، بصیرتی هر روز یک موضوع بحث بصورت مباحث فرهنگی با پشتیبانی معاونت تهذیب، اجرا می شد.

وی از حضور چهرهای درخشان و سخنرانان کشوری و هادیان سیاسی از جمله: نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه،آیت الله اشرفی شاهرودی،موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه و نماینده خبرگان همدان، معاون ارتباطات بین الملل و رئیس امور صیانتی حوزه های علمیه؛ مدیر کل آموزش حوزه های علمیه، در طول مدت اجرای طرح خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha