جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روز عرفه

حوزه/ روز عرفه روز نیایش و طلب غفران از درگاه احدیت است، عرفه روز آنهایی است که از رمضان جا مانده‌اند و فرصتی است که می‌توان بخشیده شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، امروز روز عرفه روز حضور در صحرایی که پر از عطر دعا، نیایش و مغفرت است، روزی که می‌توان بخشودگی و آمرزش از سوی رب را چشید و در هاله‌ای از نور غرق در عبادت گشت، عرفه دعای شکر اباعبدالله(ع) است، عرفه روز شناخت حق و ادای حق معبود است...

امروز عرفات صحرای دیگری شده است و حاجیان سرزمین نور در مکانی مقدس گرد هم می‌آیند و توقف می‌کنند تا لبیک گویند آنچه را که ابراهیم نبی لبیک گفت؛ همان دم که جبرائیل(ع) به وقت آموختن مناسک حج به ابراهیم (ع) پس از رسیدن به عرفه لب گشود و گفت: عرفت؟ و ابراهیم پاسخ داد آری؛ پس آن دم بود که عرفات عرفات نام گرفت...

امروز حاجیان سرزمین وحی در صحرای عرفات به راز و نیاز با خالق خویش مشغولند و در جوار کوه جبل الرحمه دعای عرفه را بر لب زمزمه می‌کنند. امروز حاجیان کعبه قدم برمی‌دارند به سوی مشعر الحرام تا به پا دارندگان نماز عید قربان در سرزمین منا باشند...

امروز نهم ذی الحجه مصادف با روز عرفه است روزی که برای آن اعمال فراوانی ذکر شده و انجام آنها ثواب فراوانی به همراه دارد و حتی در روایات آمده است کسانی که در لیالی قدر از بخشش و مغفرت الهی دست خالی بیرون آمده‌اند، عرفه فرصتی برای رسیدن به همان بخشش‌هاست.

                                   

قرائت دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهمترین دعاهای این روز به شمار می‌رود چرا که در این روز امام حسین(ع) بعد از انجام مراسم حج رهسپار وادی کربلا شد.

بهترین ذکر در روز عرفه گفتن «لا إله إلاّ الله» است و پیامبر اکرم(ص) نیز عرفه را بهترین روز می‌دانستند و در آن روز بهترین ذکر را انجام می‌دادند چراکه سردار روزها، روز عرفه و سردار اذکار «لا إله إلاّ الله» است.

مولوی عبدالبصیر بخشی عالم اهل سنت روستای بهمن آباد شهرستان زیرکوه در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اهمیت روز عرفه گفت: نهم ذی الحجه روز عرفه است که رکن مهم حج، وقوف عرفه انجام می گیرد و روزه گرفتن در این روز فضیلت زیادی دارد، به طوری که پیامبر روزه گرفتن در این روز را برابر دو سال ثواب و اجر می داند.

وی ادامه داد: در این روز گناهان از  صغیره  و کبیره ، با توبه گذشت می شوند و آنچه  نسبت به حقوق دیگران است با کارهای نیک نزد صاحب حق بخشیده می شوند.

بخشش گناهان در روز عرفه محقق می شود

عالم اهل سنت روستای بهمن آباد شهرستان زیرکوه خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرموه اند " بهترین دعا دعای روز عرفه است وبهترین آنچه که من و پیامبران قبل از من گفته اند " لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ" است."

                                

وی افزود: در روز عرفه هر چه تکبیر و استغفار بخوانند بر فضیلت آن می افزاید و چون حجاج در این روز در میدان عرفه جمع می شوند بر همه مسلمانان لازم است که ارتباط تنگاتنگی با خدا برقرار کنند تا با رسیدن به شناخت او، به معرفت حقیقی پروردگار دست یابند.

مولوی بخشی تصریح کرد : پیامبر در روز عرفه برای بخشش گناهان امت خود، نزد پروردگار دعا کردند که مورد استجابت قرار گرفت و باعث ناامیدی شیطان از گمراهی مومنان شد.

دعای عرفه ابا عبدالله الحسین(ع) نشانه عظمت پروردگار است

حجت الاسلام و المسلمین حامد شاهبیگی امام جمعه خوسف در گفت و گو با خبرنگار «حوزه » در بیرجند، گفت:روز نهم ذی الحجه روز وقوف العرفات، و روز معرفت به ذات حق الهی و توجه ذات اقدس الهی است.

وی افزود: در برخی از روایات بیان شده که روز عرفه ، روز اجابت  دعای حضرت آدم است، در وادی عرفات و از نظر فضیلت هم انسان اگر دعایش در ایام شب های قدر مورد اجابت نرسید باید در این روز به درگاه خداوند طلب مغفرت بجوید تا توبه و دعایش به اجابت برسد.

امام جمعه خوسف با اشاره به تاکید خواندن دعای عرفه سیدالشهدا در این روز تصریح کرد: امام حسین (ع) در روز عرفه دعای پرمحتوایی را خواندند که در آن هم به عظمت خدا، هم به قدرت خدا، هم به ضعف و ناتوانی انسان‌ها و هم به منزلگاه‌هایی که انسان در پیش دارد اشاره شده است.

                                 

این کارشناس مذهبی با بیان ارزش ماه ذی الحجه برای مسلمین خاطرنشان کرد: ما درطول سال 12 ماه  قمری داریم که در این 12 ماه چهار ماه آن حرام هستند که ذی‌الحجه یکی از این ماه هاست و این ماه‌ها نسبت به دیگر ماه‌های سال از حرمت بالایی برخوردارند.

وی  ادامه داد: عرفه روز رحمت و روز نیایش با خدا است و در این روز  رحمت خدا شامل همه ی جنبنده های عالم در این گیتی می شود مهمترین برکتی که عرفه به انسان می‌دهد معرفت خداوند است و اگر فردی در شب و روز عرفه عبادت و دعا کند و مناجات بخواند ثواب 170 سال عبادت به او داده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاهبیگی یادآور شد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است "خداوند در روز عرفه، توجه خاصی به زائران قبر امام حسین(ع) دارد، حاجاتشان را برآورده می‌سازد و گناهانشان را می‌آمرزد".

 

روزعرفه نشان دهنده یکدستی و اتحاد مسلمین جهان است

مولوی سید احمد عبداللهی امام جمعه اهل تسنن درمیان نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، روز عرفه را روز یکدستی و اتحاد مسلمانان دانست و اظهار داشت: تمام اعمال حج  نشانه ای از اعمال آخرت است از جمله عرفات که در آنجا همه مسلمانان در یک روز معین و در یک مکان معین، با لباس های متحد الشکل و با سر و پای برهنه به دور یکدیگر جمع می شوند و اعمال حج را بجا می آورند.
 

وی  افزود: در روز عرفات، سیاه و سفید و فقیر و غنی به هیچ وجه مطرح نیست و همه یکسان هستند، درست مانند روز قیامت که هیچ کس بر دیگری برتری ندارد و این وحدت عملی در روز عرفه و صحرای عرفات ظهور و بروز پیدا می کند.
 

امام جمعه اهل تسنن درمیان تصریح کرد: مراسم روز عرفه، مسلمانان را یکپارچه و متحد می کند، تا جایی که وقتی مسلمین از سفر حج به کشورهای خود باز می گردند، وحدت و یکپارچگی اسلام را به مردمان خود منتقل می کنند،  که زمینه ای برای تشکیل یک حکومت اسلامی متحد خواهد بود.

                              
وی  افزود:گسترش امت اسلامی حد و مرز نمی شناسد اما  میان کشورهای اسلامی مرزهای ظاهری کشیده شده است، لذا با انجام مراسم عرفه، سران کشورهای اسلامی و همه مسلمانان جهان موفق خواهند شد حد و مرز کنونی بین کشورهای اسلامی را با وحدت عملی خود به کناری نهاده و یکپارچه و متحد شوند.

عرفه نشان دهنده عظمت انسان دربرابر شیطان است

مولوی عبداللهی با اشاره به اعمال حجاج در روز وقوف العرفات گفت:در روز عرفه حجاج و مسلمین وقوف می کنند و با خواندن دعا و روزه گرفتن از پروردگار طلب مغفرت می جویند.

وی خاطرنشان کرد: انسان باید از دشمنان خودش که شیطان و مشرکین هستند در این روز برائت بجوید چراکه در این روز شیطان بدنبال وسوسه حضرت ابراهیم برای سرپیچی از اطاعت از خداوند بود که خوشبختانه و به لطف خداوند حضرت ابراهیم از آزمونی که پروردگار در مقابلش قرار داده بود،با سربلندی بیرون آمد.

 

سخن پایانی ....

روز عرفه روز نیایش و طلب غفران از درگاه احدیت است. عرفه روز آنهایی است که از رمضان جا مانده‌اند. فرصتی است که می‌توان بخشیده شد می‌توان باری دیگر خالصانه با چشمانی اشکبار ملتمسانه بر آسمان الهی خیره شده و از خداوند متعال چشم پوشی و گذر از خطاها را خواستار شد.

 امروز می‌توانیم باری دیگر دستان خود را به سوی آسمان معبود دراز کنیم و فریاد بزنیم الهی العفو، العفو ...

گزارش : مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha