پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عید قربان

حوزه / عید قربان روز نمایش وحدت شیعه و سنی به عنوان یک نعمت بزرگ الهی است و باید در حفظ آن تلاش کنیم تا بدخواهان و دشمنان اسلام به فکر تفرقه‌افکنی و بهره برداری از آن نباشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است، این روز را مسلمانان با قربانی کردن جشن می‌گیرند و این سنت را از حضرت ابراهیم(ع) آموخته‌اند.

همه ساله دهم ذی‌الحجه به یاد حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش اسماعیل(ع) جشن گرفته می‌شود در این روز بود که حضرت ابراهیم(ع) به فرمان خداوند ماموریت پیدا کرد تا تنها فرزندش اسماعیل(ع) را در راه خدا ذبح کند و از این آزمون سربلند بیرون آمده و به همین سبب خداوند قوچی را برای ذبح فرستاد و اسماعیل(ع) در امان ماند.

دهم ذی‌الحجه عید قربان، جلوه‌گاه تعبد، تسلیم ابراهیمیان حنیف است و قربان فصل قرب مسلمانان به خداوند در سایه عبودیت است.

عید قربان، عید عارفان است، جان باختن و قربانی کردن جان خویش در پای معشوق است و نماد ظاهری آن ایام حج است که حج‌گزار برای کامل شدن عبادت خود و فدا شدن در پای محبوب، نفس خویش را قربانی می‌کند، در این روز حج‌گزار، اسماعیل وجودش را، یعنی هر آنچه بدان دلبستگی دنیوی پیدا کرده است را قربانی می‌کند تا سبک بال شود.

تاريخ عيد قربان به قبل از تاريخ اسلام باز مي‌گردد

مولوی عبدالبصیر بخشی از روحانیون عالم اهل سنت شهرستان زیرکوه در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اهمیت عید قربان خاطرنشان کرد: تاريخ عيد قربان در حقيقت به قبل از تاريخ اسلام باز مي‌گردد، اين روز همان روزي است كه حضرت ابراهيم (ع) به اذن الهي از ذبح فرزندش اسماعيل در راه پروردگار معاف شد و به جاي آن قوچي را در راه خداوند قرباني كرد.

وی افزود: از آن روز تا به امروز مسلمانان در 10 ذي الحجه، جشني موسوم به عيد قربان برپا مي‌کنند که فريضه مقدس حج از مرسوم‌ترين واجبات ديني است كه مسلمانان جهان هر ساله در این ایام و به خصوص در روز عید قربان انجام می دهند.

                           

قربانی کردن هوای نفس

مولوی بخشی با اشاره به فلسفه عید قربان گفت:خداوند برای مسلمین بعد ازانجام هر فریضه ی بزرگی پاداش و مزدی قرار داده به گونه ای که در ایام ذی الحجه بعد از انجام فریضه حج ،عید قربان را به عنوان اجر مسلمین وتقدیر از آنان گذاشته است.

وی ادامه داد:قربانی کردن گوسفند تنها قربانی کردن یک حیوان نیست، بلکه قربانی کردن هوای نفس انسان است که باعث می شود انسان تا سال آینده تابع خواهش های نفسانی خود نشود بلکه تابع دستورات خداوند متعال باشد.

این روحانی اهل سنت با بیان ضرورت وحدت بین شیعه و سنی، خاطرنشان کرد: وحدت بین شیعه و سنی یک نعمت بزرگ الهی است. این وحدت را خداوند به ما هدیه کرده و هم‌اکنون باید در حفظ آن تلاش کنیم تا بدخواهان و دشمنان اسلام به فکر تفرقه‌افکنی نباشند.

وی با اشاره به برائت از مشرکین در صحرای عرفات گفت: مهمترین برنامه‌های صحرای عرفات، برائت از مشرکان است  و با دعا کردن که یکی از سنن پیامبر(ص) بوده و برای روز عرفه نیز دعاهایی است که مسلمانان می‌توانند آن‌ها را بخوانند و برای برادر دینی خود و خیر امت اسلامی دعا کنند و از مشرکین بیزاری بجویند.

پیامبر(ص) محور وحدت مسلمانان جهان

مولوی سید احمد عبداللهی امام جمعه اهل تسنن درمیان نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: عید قربان از شعارهای بزرگ اسلام و یادآور توحید حضرت ابراهیم(ع) است، فلسفه زیبای حج این است که مسلمانان از جای جای دنیا در یک مکان مشخص، با لباس و کلام یکسان دور هم جمع می شوند .

وی ادامه داد: امروز عید قربان و ایام حج که مسلمانان هر ساله در مکه مکرمه و مدینه منوره برای انجام آن دور هم جمع می‌شوند نشانی از عظمت امت اسلامی است.

امام جمعه اهل تسنن درمیان، پیامبر(ص) را محور وحدت مسلمین دانست و تصریح کرد: رسول گرامی اسلام(ص) تمام مسلمانان را دستور به وحدت و یکپارچگی داده اند. ایشان معتقد بودند که وحدت میان مسلمانان باعث پیروزی و گسترش اسلام می شود و تفرقه زمینه ی از بین رفتن اسلام خواهد بود.

وی با بیان آداب و رسوم اهل سنت در روز عید قربان خاطرنشان کرد: حلالیت‌طلبی در روز عید قربان، از آداب و رسوم اهل سنت است و جامعه اهل سنت در این روز به دید و بازدید پرداخته و از هم حلالیت می‌طلبند.

                             
مولوی عبداللهی افزود: در جامعه اهل سنت به دلیل عرفی که از قدیم بوده به‌مدت سه روز عید قربان را گرامی داشته و جشن می‌گیرند و هیچ اجباری برای مدت زمان نبوده و بیشتر سفارش بر استمرار جشن‌ها به صورت آداب و رسوم مذهبی است و در عرف اجتماعی اهل سنت این زمان فرصت خوبی برای دید و بازدید و شادی است.

وی با بیان سنت  قربانی کردن گوسفند یادآور شد: از گذشته مرسوم بوده است افرادی که توانایی مالی بیشتری دارند، اقوام و بستگان را در منزل بزرگ طایفه گردهم آوردند و هم از گوشت قربانی استفاده کنند و هم به جشن و شادی بپردازند.

عید قربان روز طاعت از بندگی خدا

حجت الاسلام حامد شاهبیگی، امام جمعه خوسف هم در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، عید قربان را مظهر عبودیت و بندگی دانست و گفت: عید قربان مظهر تشکر از پروردگار در برابر نعمت هایی که به انسان عطا فرموده است، می باشد.

امام جمعه خوسف تصریح کرد:اگر انسان آنچنان به خداوند نزدیک شود که حتی مال و جان خود را در اختیار پرودگار بگذارد آن گونه می توان گفت که انسان کاملی شده است، لذا  ذبح و قربانی برای حاجیان نشان از نزدیکی به پرودگار دارد و قربانی کردن یکی از دستورات مؤکد در اسلام است و بلاها را دور می‌کند.

 وی با اشاره به پیام عید سعید قربان خاطرنشان کرد:‌ حضرت ابراهیم (ع) از هستی خود گذشت و ما نیز می‌توانیم از مالمان بگذریم و به فکر دیگران باشیم تا مقام قرب الهی را به دست آوریم.

                                  

نگاه به عید قربان بین المللی باشد

حجت الاسلام حسین سابقی، از اساتید حوزه نیز در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» دربیرجند، عید قربان را پاداش فریضه حج از طرف خدا برای مسلمین جهان خواند و گفت: انجام یک دوره مراسم حج که تجلی کامل تسکین در مقابل خداوند متعال است،قطعا پایانش با عید گرفتن تحقق می یابد.

این استاد حوزه با اشاره به هدف قربانی کردن تصریح کرد: مسلمانان قربانی را با هدف سلامتی و دفع بلا از فرزندان خود انجام میدهند و گوشت قربانی را به سه قسمت تقسیم می‌کنند یک قسمت را برای خود، یک قسمت را برای خویشاوندان و یک قسمت دیگر را در بین فقرا توزیع میکنند.

وی خاطرنشان کرد: در عید سعید قربان باید دامنه نگاه ها بین المللی باشد و شرایط مسلمانان جهان در اقصی نقاط جهان را در نظر گرفت، که امروزه چه بلاهایی دشمنان بر سر برخی از مسلمین در کشور های اسلامی اعم از یمن و ... آورده اند.

حجت الاسلام سابقی ادامه داد: وحدت میان مسلمین جهان باعث می شود کفر و شیطان دیگر نتواند به خاطر منافع خود در میان صفوف مسلمین رخنه کند و انسجام و اتحاد به وجود آمده در اسلام را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که پیام اصلی حج با تمام ابعادش ،وحدت بین صفوف مسلمین و بحث شناخت دشمن شناسی است .

گزارش:مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha