پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
برنامه مناسبتی صدا و سیما

حوزه/ پژوهشگر و کارشناس دینی صدا و سیما با تاکید بر لزوم وجود اتاق فکر قوی برای موفقیت در تولید و ساخت برنامه های مناسبتی رسانه ای، خواستار توجه به مساله کادرسازی و نگاه حرفه ای در این باره شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص کمیت و کیفیت برنامه های مناسبتی صدا سیما، اظهار داشت: متاسفانه با وجود آن که در مناسبت های مذهبی و ملی، فرصت بسیار خوبی پیش روی برنامه سازانی قرار دارد که دغدغه های دینی دارند اما به نظر می رسد که هنوز استفاده حداکثری از این فرصت ها به عمل نیامده که این مساله ناظر به ابعاد کمی و به خصوص کیفی برنامه هاست.

دغدغه و انگیزه باید توأم با خلاقیت و نوآوری باشد

وی افزود: در این گونه فعالیت ها بیش از آن که رویکرد تکلیفی متوجه رسانه ملی باشد باید دغدغه و انگیزه لازم به همراه نوآوری و خلاقیت در کار باشد تا خروجی آن چیزی باشد که در راستای رسالت کلیدی صدا و سیما باعث جذب مخاطب گردد.

وی که مشاور برنامه ریزی دانشکده دین و رسانه می باشد، همچنین گفت: به نظر بنده برنامه ریزی خوبی از ابتدا برای این موضوع صورت نمی گیرد و بیشتر نگاه تکلیفی است که مثلاً باید در فلان مناسبت برنامه ای ساخته شود و لذا وجود این نگاه سبب می شود که در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی و طراحی ، برایش حساب ویژه ای باز نکنند.

این فعال رسانه ای همچنین اضافه کرد: تا زمانی که به این برنامه ها به عنوان یک وظیفه و فرصت نگریسته نشود، ما همین مشکلات را داریم چه آن که معمولاً تهیه کنندگانی که به نوعی برنامه های دیگر را نمی توانند داشته باشند، به این سمت سوق داده می شوند و حال آن که حقیقتاً حوزه معارف و دین یکی از وظایف اصلی رسانه ملی است و صدا و سیما باید با برنامه ریزی بهتر در این عرصه عمل کنند.

نیازمند مهندسی دقیق در عرصه سخت افزاری و نرم افزاری هستیم

وی با تاکید بر این که در این عرصه چه در بخش نرم افزاری و چه سخت افزاری نیاز به مهندسی دقیق داریم، گفت: در عرصه محتوایی باید در طول سال اتاق فکری در این خصوص در بحث سوژه و ایده و بعد هم طراحی برنامه و اجرا ایجاد شود تا از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و به آن اهدافی که نظام مقدس اسلامی در راستای ماموریت رسانه تراز نظام اسلامی مشخص کرده ، دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین اسفندیاری خاطرنشان کرد: البته توجه به این مهم باید در بخش ها و ژانرهای مختلف صورت گیرد؛ لذا نباید منحصر به گنجاندن گفتگو و سخنرانی در برنامه های مناسبتی و دینی شود.

وی افزود: در واقع باید یک طراحی و مهندسی خوب شده و پشتیبانی فکری و عقیدتی مناسبی در این زمینه به عمل آید، ضمن آن که ضروری است ، عوامل تهیه و ساخت برنامه نیز باید از بهترین ها انتخاب شوند که سابقه درخشان در حوزه برنامه سازی باشند

این تهیه کننده و سردبیر رادیو همچنان بیان داشت: البته ما در گذشته برنامه های موفقی در عرصه دینی داشته ایم که بیشتر این ها به یک عرصه خاص برمی گشت که در آن ها عموماً فرد کارشناس حرف های خوبی می زد اما اگر اجزای برنامه ها را کنار هم بگذاریم همه اجزا در تراز آن سطح کارشناسی هم نیست و به همین خاطر باید تنوع بخشی در برنامه های مناسبتی با عنایت و نگاه به مخاطبان متعدد و متنوع به شدت مورد توجه باشد.

وجود خلأ مشهود در زمینه تولید برنامه های مناسبتی برای اقشار خاص

وی در ادامه صحبت های خود گفت: از سوی دیگر به نظر بنده می بایست برنامه های مناسبتی به صورت تخصصی برای اقشار و مخاطبان خاص باشد که در این رابطه هم خلأ جدی احساس می شود.

وی افزود: به عنوان مثال در زمینه کودک و نوجوان متاسفانه برخی مناسبت ها نادیده گرفته می شود و حتی در شبکه های تخصصی نیز این خلأ مشاهده می گردد و از این رو بنده معتقدم که تا نگاه به حوزه مناسبتی عوض نشود شاهد تحول در این عرصه نخواهیم بود.

کارشناس دینی صدا و سیما همچنین تاکید کرد: باید از نگاه تکلیفی در این قضیه به عنوان یک نگاه فرصت ساز استفاده کرد و از این فرصت ها برای تبلیغ و ترویج مبانی دینی در قالب های مختلف حداکثر بهره برداری را داشت، ضمن آن که در نظام ساختاری صدا و سیما نیز باید این گونه برنامه ها را در ردیف برنامه های دیگر در درجات کیفی "الف" و "ب" دید نه این که در پایین ترین طبقات باشد.

لزوم کادرسازی و تربیت نیروهای حرفه ای و متعهد

وی با اشاره به این که حدود 19 سال در رسانه ملی فعالیت دارد، گفت: بعد از این همه سال فعالیت بنده معتقدم که برای برنامه های مناسبتی باید نیروهای خاصی تربیت شده و آموزش ببینند و لذا در رابطه با برنامه های دینی و معارفی و حتی در مناسبت های ملی نباید هر شخصی به هر بهانه ای ورود در عرصه برنامه سازی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین اسفندیاری همچنین ابراز داشت: در واقع باید این گونه برنامه ها خروجی و محصول برآمده از یک اتاق فکر قوی باشد و این که حتماً باید نسبت به بازخورد برنامه ها و توجه به اثرسنجی ها آن ها که کار بسیار سخت و دشواری است، عنایت ویژه ای از سوی مدیران سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد؛ طبعاً این مساله لوازم و شرایطی دارد و شاید محدودیت هایی هم در کار باشد اما از اهمیت آن نباید غافل شد.

کیفیت ضعیف برنامه ها مانع از جذب مخاطب می شود

وی در خاتمه سخنان خود گفت: اگر قرار باشد که ما برنامه هایی خنثی و بی اثر و کم اثر تولید کنیم بهتر است این که این کار اصلاً صورت نگیرد تا این که به صورت تکلیفی برنامه ای را بخواهیم روی آنتن ببریم ، چرا که گاهی کیفیت ضعیف و شتابزدگی باعث می شود اصلاً آن اهداف اولیه محقق نشده و حتی بر روی مخاطب اثر معکوس بر جای بگذارد یا باعث زدگی او شود.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha