پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ جلسه مدیران، اساتید و کادر مدارس علمیه استان اردبیل با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که روحانیت جز از مردم استمداد نمی گیرد، تصریح کرد: پایگاه اصلی ما مردم و جامعه هستند، و لذا باید قدردان مردم خوب و خونگرم و متدین باشیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» به اردبیل، آیت الله علیرضا اعرافی، صبح امروز طی سخنانی در جمع مسئولان، اساتید و کادر مدارس حوزه علمیه استان اردبیل که در مهمانسرای حوزه استان برگزار شد، با اشاره به این که شما اساتید و مدیران وظیفه بسیار سنگین و مهم اداره حوزه و به خصوص پرورش و تربیت طلاب را به عهده دارید، اظهار داشت: حقیقتاً شما به عنوان ارکان حوزه نقش بسیار مهمی در رشد و تعالی حوزه دارید و این سفر برای بنده توفیق بسیار خوبی بود که در این خصوص باید از تلاش های همه شما و نیز حجت الاسلام و المسلمین نوروزی، به عنوان مدیر حوزه علمیه استان تشکر کنم.

مدیر حوزه های علمیه کشور ضمن تقدیر از همه افراد و نهادهایی که در زمینه حمایت از امور سخت افزاری و نرم افزاری به حوزه خدمت می کنند اعم از خیّران و مردم و مسئولان و به ویژه شورای استان و شخص نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه، تاکید کرد: روحانیت جز از مردم استمداد نمی گیرد و پایگاه اصلی ما مردم و جامعه هستند، لذا باید قدردان مردم خوب و خونگرم و متدین استان اردبیل باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین گفت: ما باید یادی کنیم از همه شهدا به خصوص علما و طلاب و فضلای شهید استان و عالمان و بزرگانی که در استان اردبیل منشاء خدمات و برکات ماندگاری شدند که ما حقیقتاً مدیون این ها هستیم.

وی افزود: از این استان بزرگانی از گذشته همچون مقدس اردبیلی و در عصر ما بزرگانی چون مرحوم آیت الله مشکینی و آیت الله موسوی اردبیلی بوده اند که امروز طلاب و فضلای حوزه استان ادامه دهنده راه نورانی این بزرگان هستند.

آیت الله اعرافی همچنین با بیان این که استان اردبیل اهمیت خاصی در مسایل ملی و حتی بین المللی دارد، گفت: من چند بار که به کشور آذربایجان سفر کرده ام، تاثیر استان اردبیل در مناسبات آن جا را حس و درک کرده ام و این موقعیت مرزی استان دارای اهمیت خاصی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه بیان داشت: جلسه شب گذشته با حضور آیت الله عاملی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه و استاندار محترم اردبیل، جلسه خوبی بود که ان شاءالله تصمیمات آن در نهایت به توسعه و تقویت حوزه علمیه استان و پیشبرد برنامه های دینی و فرهنگی در این استان کمک خواهد کرد.

وی افزود: بنده در سفرهای استانی سعی کرده ام که با مطالعه لازم در نشست ها و جلسات شرکت کرده و از تشریفات و مباحث غیر ضروری جلوگیری شود و با وجود مشکلات شدید مالی در شرایط فعلی بتوانیم به حل مشکلات حوزه های علمیه استان ها کمک کنیم.

آیت الله اعرافی همچنین ضمن تقدیر از طرح نکات بسیار خوب از سوی اساتید و مدیران حوزه استان، گفت: روحانیت در شرایط امروز با وضعی مواجه است که در طول تاریخ بی سابقه است و این نکته را که بنده می گویم سال ها در عرصه مناسبات بین المللی حضور داشته ام.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز در اندیشکده ها، پژوهشکده ها و مراکز مختلف بین المللی به خصوص از سوی غربی ها، تحقیقات بسیار زیاد و دقیقی درباره ایران اسلامی و حتی شهر مقدس قم و حوزه علمیه آن صورت می گیرد که بخشی از اهداف آن ها برای این است که ببینند چطور می توانند به کانون تشیع و انقلاب اسلامی ضربه بزنند.

وی افزود: حتی در برخی سفرهایی که به کشورهای اروپایی و مراکز علمی و دانشگاهی رفتم، احساس کردم که این ها گاهی دقیق تر از ما از حوزه و تشیع و انقلاب اسلامی اطلاعاتی دارند و به طور دقیق در حال فعالیت هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این مسائل را گفتم که بدانیم حوزه های علمیه امروز زیر ذره بین دقیقی قرار دارند و دشمن به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف از ما جهت ضربه زدن است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: حوزه با توجه به سابقه عظیم و تاریخچه مهم دارای امتیازات و برکات بسیاری است هر چند که شاید ایراداتی هم به آن وارد باشد اما همین فقه ما که انتقاداتی هم به آن وارد است، اما در عین حال یک میراث بسیار عظیم و مهمی است که باید قدردان و حافظش باشیم.

وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی و موج دین گرایی در دنیا که از حوزه علمیه ایران و قم برخاست، از دیگر برکات حوزه های علمیه است که نمی توان از تاثیرات روز افزون آن در دنیای کنونی غافل شد، اما با این حال حوزه باید بتواند ضمن تحول در درون خود به سؤالات و شبهات دنیای امروز پاسخ دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: امروز ما در مواجهه با انواع و اقسام اندیشه ها و شبهات اعم از اندیشه های ماتریالیستی، لیبرالیستی و اومانیستی قرار داریم به خصوص در رابطه با نسل جوان که ما باید با تمام توان علمی و پژوهشی خود به این ها پاسخ دهیم.

آیت الله اعرافی همچنین ابراز داشت: به خصوص در بحث فضای مجازی که حوزویان باید بتوانند اندیشه ناب تشیع و انقلاب اسلامی و گفتمان امام و رهبری را منتقل کرده و شبهات و توطئه های دشمن را دفع کنند.

وی ادامه داد: گره زدن میراث عظیم حوزه با شرایط و اقتضائات دنیای امروز حقیقتاً هنر بزرگی است که ما باید دارای آن باشیم تا در دنیای امروز بتوانیم معارف قرآن و اهل بیت(ع) را به دنیا ارایه کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: شرایط ما شرایط حساس و سختی است که رقبا و دشمنان سرسختی داریم و طلاب و فضلا و اساتید حوزه، سنگربانان دین هستند که باید در عرصه های نوین فکر و ایده تولید کنند

وی خاطرنشان کرد: پایه انقلابی بودن حوزه این است که در تراز بالایی بتواند در عرصه علمی قوی شده و همچون بزرگانی چون شهید مطهری ها به نیازهای روز جامعه از منظر علم و پژوهش پاسخ دهد و در فضای منطقی و گفتگو بتوانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: برای تحقق این اهداف مهم، حوزه باید به روز و زمان شناس و دارای دغدغه باشد و ما باید در جهت تامین نیازهای کشور و نظام اسلامی حرکت کنیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: مشی ما اعتبار و حجیت بیانات و منویات مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید است که این ها راهنمایان بزرگ حوزه هستند و ما بیش از یک هزار طرح و ایده از سوی اساتید و کارشناسان حوزوی از سراسر کشور جمع آوری کرده ایم که به زودی این ها به عنوان یک بانک نرم افزاری تهیه و آماده می شود.

وی با بیان این که در حال حاضر 20 سند و منشور جامع و چشم انداز در حوزه تدوین شده است گفت: بیش از 500 برنامه و طرح مدون و زنجیره ای در حال آماده شدن است که با وجود کاهش بودجه ها و مشکلات مالی، یک آسیب شناسی صورت گرفته و وارد یک مرحله نوینی از برنامه ریزی کلان در حوزه شده ایم تا به شکل اندیشه جامع منظومه ای ارایه گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم توجه جدی به حفظ و تقویت میراث عظیم حوزه گفت: بنده با هر شیوه ای که باعث شود توجه طلاب ما به میراث عظیم خودمان کمرنگ شود، مخالفم، اما صرف توجه به همین کافی نیست و ما باید به نیازها و اقتضائات روز هم توجه جدی داشته باشیم.

وی افزود: یک طرح جامعه در راستای 260 ماموریت و کارویژه های حوزه نسبت به خود ، نظام اسلامی و کشور و عرصه بین الملل تدوین شده است و از سویی ما نسبت به ماموریت های مهم حوزه نسبت به مساجد برنامه های خوبی را آماده کرده ایم که با همکاری نهادهای مرتبط و بر اساس شاخص ها به تربیت نیروی مناسب جهت اداره مسجد و غیره بپردازیم.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: ما با وجود همه مشکلات مالی و دشواری ها ، کارهایی را در مسیر تحول در حوزه شروع کرده ایم ، از جمله تحول در متون درسی حوزه که با حفظ تراث عظیم حوزه صورت گرفته است.

وی بیان داشت: یکی از انتظارات ما این است که به نقادی کتب و متون و نیز دوره های آموزشی بپردازید و ایده ها و طرح های خود را به ما منتقل کنید.

آیت الله اعرافی همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش های حوزوی صورت گرفته در استان اردبیل گفت: لازم است که چند مدرسه علمیه استان به عنوان حوزه های محوری مطرح شود و کارویژه های مهمی را برعهده بگیرد.

وی در خصوص بحث حمایت از استعدادهای برتر افزود: در این باره نیز کارهای خوبی صورت گرفته اما نیاز است که افراد ممتاز و نخبه حمایت های بیشتری به عمل آید.

مدیر حوزه های علمیه کشور، وحدت حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد و گفت: از دیرباز یکی از دغدغه های جدی بنده همین وحدت بوده که البته همچنان نیاز است در این راستا گام های بهتر و بیشتری برداشته شود.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha