جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر حرکت اجتهادی و نوآورانه اساتید، گفت: استادی در تحول نقش دارد که دارای ویژگی های توانمندی علمی، تحول خواهی، انقلابی گری، با انگیزه، دلسوز و در یک کلام الگوی جامع علمی، اخلاقی و سیاسی برای مردم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اجلاسیه اساتید اعزامی گفت: امیدواریم خروجی این جلسات گام مثبت در راستای مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه حوزه انقلابی و تحولی قرار بگیرد.

پیگیری تحول در حوزه از مطالبات همه حوزویان انقلابی است

وی با بیان این که امروز پیگیری تحول در حوزه، جزء مطالبات همه حوزویان از راس تا قاعده قرار گرفته و در مورد آن بحث و حرف و حدیث به صورت علمی و گاهی غیر علمی فراوان وجود دارد، تصریح کرد: تا به امروز از زمان حکم انتصاب هم در حوزه نظر و هم در حوزه عمل مباحث خوبی در جلسات مختلف ارائه شده اما مهمتر از این ها مهندسی طرح های عملیاتی تحولی بوده که در حوزه علمیه خراسان شکل گرفته و در مسیر اقدام و عمل نیز تلاش می کند آن را تعمیق کرده و تعمیم دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که مساله تحول یکی از اساسی ترین مساله هاست، خاطر نشان کرد: در حوزه های فلسفه فقاهت، اجتهاد، حکمت، اخلاق، تربیت و سیاست و همه حرکت های تحولی به سمت پاسخگویی در حوزه های علمیه است و  تحول به این لحاظ اساسا حد توقف ندارد و نیاز است همه مسائل تحولی بروز بحث شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که در هر مقطع از مقاطع فعالیت های حوزه، باید اصل تحول و انطباق فعالیت های خود بر تحول را مرور کرد و خروجی آن را سنجید، ابراز کرد: بحث تحول مطالبه مقام معظم رهبری و امام راحل(ره) بوده که باید به صورت جدی در حوزه در هر سه محور نگاه، گفتمان و حرکت تحولی تعمیق شده و تعمیم پیدا کند.

وی با بیان این که در این عرصه به صورت جزیره ای نمی توان عمل کرد و همه واحدهای دینی به عنوان مرجعیت اصلی حداقل باید یک مجمع الجزایر داشته باشد که آن مجمع الجزایر، چه در مراکز استان و چه شهرستان ها حوزه است، بیان کرد: همه این زیر مجموعه ها ابنا و فرزندان تربیت شده حوزه هستند و همه مسئولیت های محول شده بازگشتش بر عهده حوزه علمیه است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در مساله نقد نکات زیادی وجود دارد ازجمله آنکه باید موضوع شناس بود و ماهیت بحث را به خوبی شناخت و نقد کرد، افزود: نقد عبارت از تشخیص نقاط قوت و ضعف است که باید بر نقاط قوت تکیه کنید و نقاط ضعف را در هر مسیری که می توانید در راستای احیای مطالبه مقام معظم رهبری یعنی تحول مطالبه کنید.

امروز تحول ضرورت اجتناب پذیر و الزامی تاریخی دارد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در شرائط فعلی خاطر نشان کرد: امروز در شرائط فعلی تحول ضرورت اجتناب ناپذیر و الزام تاریخی دارد؛ در حقیقت فقاهت، اجتهاد و مرجعیت تحول مستمر تاریخی است چون ماهیت فقاهت، اجتهاد و رسالت حوزه پاسخگویی به مسائل مستحدثه و انطباق آن با شراطی زمان و مکان است.

وی با بیان این که مسائل مستحدثه آن دائره رسالت و فعالیت فقیه را می تواند تبیین کند، گفت: هیچیک از شما به علم گذشته و اجتهاد پیشین نمی توانید استنباط کنید چون باید پاسخگویی به حوادث الواقعه و مسائل روز داشته باشید.

میرزای شیرازی با نمایش اقتدار روحانیت، سیلی به صورت استعمارگران زد

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که بعد از شیخ انصاری شاگردان برجسته ایشان که جزو فقهای طراز اول بودند، جمع شدند و چنین گفتند که مرجع تعیین کنید، تصریح کرد: در آن زمان برای مرجعیت اختلاف افتاد چراکه مرجعیت مساله گویی صرف نیست بلکه زعامت تشیع است؛ زعامت عقل، اندیشه، فهم سیاسی، اخلاص، تقوا و تهذیب نفس نیاز دارد؛ آن زمان این مسئولیت سنگین و بزرگ را بر گردن میرزای شیرازی انداختندند و این یکی از تحولات سرنوشت ساز است که در تاریخ ایران جاودانه و درس اموز  بود و در طول سال ها میرزای شیرازی کاری کرد  که با نمایش اقتدای روحانیت، سیلی به صورت استمعمارگران زد.

 عدم ایستادگی در برابر منافقین خیانت است

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که تحول مقاومت، پاسخگویی و ایستادگی بوده و از دو نگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد، اظهار کرد: یکی از نگاه رسالت تاریخی و ذاتی فقاهت و اجتهاد و دوم از نگاه حاکمیت دین تحول ضرورت داشته و امام خمینی(ره) به عنوان فقیهی بزرگ پس از قرن ها در تاریخ تشیع قیام کرد که این قیام امروز نقطه عطفی در تاریخ بوده و مسیر تاریخ را عوض کرد.

وی با بیان این که حال این خیانت است اگر در شرائط حساس امروز نتوانیم یا نخواهیم و مقاومت نکنیم، عنوان کرد: حرکت های تحولی نرم افزاری و سخت افزاری باید بدانها عمل شود و در برابر همه کسانی که در سرشان هوای براندازی این نظام و حاکمیت الهی و نقطه عطف تاریخی وجود دارد، اگر مقاومت نکنید خیانت کرده اید.

عده ای در مسیر تحول مانع تراشی می کنند

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) همه چیز را تغییر داد و تحول ایجاد کرد که بدین سان چهره و مسیر تاریخ عوض شد، ابراز کرد: امام خمینی(ره) حسینی وار عمل کردند و ما نیز باید امروز به تبعیت از رهبری زینبی عمل کنیم؛ باید ایستادگی کرد و در این مسیر حتما می توانید چراکه نتوانستن در قاموس حرکت امام و رهبری وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که امروز برخی ها تحول را قبول دارند، اما در مسیر تحول مانع تراشی می کنند، گفت: باید بدانید تحول چیست و چگونه انجام می شود؛ تحول یک جریان مستمر و دگرگون ساز، هدفمند، روزآمد، آینده نگر، پاسخگو و منطبق با مقتضیات زمان و مکان و به عبارت دیگر تحول، گذر از عالم ذهن مفهوم تراشی و پایین امدن از برج خیال پردازی و ایستگاه توقف است.

تحول اقدام عملی و جهاد پیامبرانه مبتنی بر رسالت الهی است

وی با بیان این که تحول شروع نو، یک اقدام عملی و یک جهاد پیامبرانه مبتنی بر رسالت الهی در دو بعد نظری و عملی است، اظهار کرد: آنقدر نباید متوقف شوید که فرصت را از دست دهید؛ اساسا سرعت، قوت و دقت باهم حرکت تحولی را شکل می دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که تحول در شرایط امروز ظهور و بروز دارد؛ بنابراین باید به صحنه بیایید، بیان کرد: تحول در همه فعالیت های حوزوی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اخلاقی و تهذیبی باید شکل بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که محور تحول مطالبات امام و رهبری بوده و کاملا روشن است، خاطر نشان کرد: مطالبات مقام معظم رهبری روشن است و ابهامی ندارد؛ باید آن ها را به دقت بخوانید و عمل کنید.

فعالیت قرارگاه ها و هیئت های اندیشه ورز توسعه یابد

وی با بیان این که در بحث تحول دو گام اساسی شامل مهندسی طرح های تحولی بر اساس مطلبات امام و رهبری و ساز و کارهای اقدام و عمل در پاسخگویی به این مطالبات و اجرای طرح های تحولی مبتنی بر مطالبات مقام معظم رهبری برداشته شده، تصریح کرد: از سوی دیگر بناست فعالیت قرارگاه ها و هیئت های اندیشه ورز تعمیق و توسعه یابد و در سطح مدارس شهرستان ها و استان ها رواج پیدا کند که من در جلسه اساتید بسیجی در مشهد مقدس اجمالا مطرح کردم پایش آن آزمون خوبی بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری ایشان به دو نکته اساسی به اینجانب اشاره کردند، گفت: نکته اول این بود که ایشان فرمودند در کارتان می توانید، توانا هستید و این تفکر که نمی توانید را از سر بیرون کنید؛ در نکته دیگری فرمودند شما حتی با کار و تکاپو می توانید از حوزه علمیه قم نیز پیش بیافتید.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که در حوزه علمیه قم حرکت ها و فعالیت های گسترده کمی وجود دارد اما به لحاظ حرکت های تحولی و انقلابی بر اساس آنچه  همکاران ما در حوزه علمیه قم به ما ارائه دادند این چنین نشان می داد که برخی گفتند جلو افتادید و برخی گفتند دارید جلو می افتید که همه این ها حاصل فعالیت شماست و تحول با 40 هزار نفر در حوزه تحقق پیدا می کند.

حوزه و روحانیت بدون مردم فلسفه وجودی ندارد

وی در ادامه ضمن اشاره به ارکان اصلی تحول، عنوان کرد: اعتقاد به تحول، اراده جمعی مدیران، مسئولان و طلاب و علما و دیگر اعضای حوزه برای حضور در صحنه تحول، برنامه زماندار و طرح های تحولی، توانمندی لازم و مدیریت امکانات از جمله ارکان تحول است که تحول با همه ارکان و بایستگی ها امروز در حوزه انقلابی خراسان مطرح و در حال اتفاق است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که اساتید انقلابی محور اصلی تحولند و استادی نقش در تحول دارد که دارای ویژگی های توانمندی علمی، تحول خواهی، انقلابی گری، با انگیزه، دلسوز و در یک کلام الگوی جامع علمی، اخلاقی و سیاسی برای مردم باشند، بیان کرد: استاد را نباید در مدرسه و مدرس محبوس کرد بلکه روحانیت و حوزه منهای مردم فلسفه وجودی ندارد.

حرکت اساتید اجتهادی و نوآورانه باشد

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که اساتید همچون انبیا باید از خود شروع کنند، هرگز نباید این طور بگویید که باید فلان کار دنبال شود بلکه خودتان باید به راه بیافتید و زمینه این تحول خواهی را کلید بزنید، خاطر نشان کرد: آنی که در جامعه اتفاق افتاد، بازتابی از تحول و رستاخیزی بود که در خود پیامبر(ص) شکل گرفته بود و هر تحولی از خود شما آغاز می شود.  

وی با بیان این که حرکت اساتید باید حرکت اجتهادی، نوآورانه و فزاینده باشد، اظهار کرد: نوآوری داشته باشید و حرکتتان روزافزون باشد. در این راه پر پیچ و خم از هر استادی که اثر دارد استفاده کنید و به دنبال آن نیز پیشنهادات نو و جدید داشته باشید.

حرکت های ارتقایی را با حرکت اجتهادی کیفیت دار کنید

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که اساتید باید حرکت ارتقایی را با حرکت اجتهادی کیفیت دار کنند، خاطر نشان کرد: در حوزه های علمیه سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی وجود دارد؛ هر درسی را که می گویید باید سال بعد توسعه دهید و از عمومی به تخصصی و سپس نخبگانی تبدیل کنید؛ ما امروز در هر سطحی  به حرکت های اجتهادی نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان این که آنکس که درس را می گوید از مولف کتاب نیز باید ملاتر و باسواد تر باشد، گفت: در هر کجا که شما برجستگی لازم را پیدا کنید این باعث افتخار است و بزرگترین نقش را در حرکت تحولی و مطالبات مقام معظم رهبری شما اساتید انقلابی خواهید داشت که امیدوارم در مسیر آینده خود موفق باشید و خروجی زحمات شما در نتائج تحولی حوزه ملموس باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha