پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ضیا

حوزه/ استاد حوزه با بیان این که باید شما اساتید، افرادی را تربیت کنید که در جامعه اسلامی پرجاذبه باشند تا بتوانند در جامعه اثرگذاری داشته باشند، گفت: مبلغان، مدیران، طلاب و روحانیون موفق در حوزه تبلیغ باید به میدان بیایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیاء توحیدی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در دومین جلسه خود در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد ،ضمن اشاره به  روش های تبلیغی وهابیون و نوع مقابله با آن ها، خطاب به اساتید با بیان این که شما باید مبلغین ذی نفوذ تربیت کنید، گفت: مبلغ باید جاذبه اش از دافعه بیش تر باشد و اینطور نباید باشد که یک طلبه زود افراد را از قطار دین پیاده کند.

وی با بیان این که حساسیت بر دین به منزله کنارگذاشتن امت از مذهب نیست، بلکه باید افراد بیش تری را با تبلیغ های جذاب و اثرگذار به دین دعوت کنید، تصریح کرد: گاهی یک فرد را به خاطر یک صفت برجسته در شخصیت وجودی او می توان جذب کرد و در حقیقت صفت خوب یک دریچه نفوذ به روح افراد بوده و تشویق آنان سبب می شود دیگران به افراد علاقه مند می شوند.

استاد حوزه با بیان این که بنا نیست اگر کسی اشتباهی کرد او را طرد کنید بلکه تا آنجا که امکان دارد باید جذب دین داشته باشید، عنوان کرد: دشمنان گاهی از نفوذ در مهمترین افراد جبهه ای ما ناامید نیستند همانطور  که در طول تاریخ اسلام نیز شخصیت های بزرگی همچون فرزند شیخ فضل الله نوری را به سمت خود بردند و از شخصیت های ذی نفوذ کشور افراد را جذب کردند.

وی با بیان این که دشمنان ناامید از این نیستند که فلان شخص را به طرف خود جذب کنند، ابراز کرد: امیر مومنان(ع) رقیب انتخاباتی خود یعنی محمد ابن ابی بکر را به سمت خود جذب می کنند که این شخص طرفدار جدی حضرت می شود و این باید الگوی ما در عرصه تبلیغ باشد؛ در این راه هرگز اینطور نگویید که فلانی وابسته به فلان حزب است.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی با بیان این که همه را جذب کنید، خاطر نشان کرد: عده ای امروز آماده اند یکی پس از دیگری از قطار دین پیاده شوند، بنا نیست کسی که می خواهید جذب کنید حتما اخلاق و سجایای مورد پسند شما داشته باشد و یا  همفکر و هم عقیده ما باشند، بلکه رسالت شما این است که هر شخص با معایب متعدد را به دین جذب کنید.

استاد حوزه با بیان این که هدف امام راحل(ره) این بود که حتی میلیاردها مسلمان همه و همه یکی شوند، اما امروز حتی در جبهه شیعی برخی مبلغین هزاران نفر را رد می کنند، بیان کرد: رسالت روحانیون، هدایت و تبلیغ دین مبین اسلام بوده و در این مسیر تا آنجا که ممکن است باید رابطه حسنه ایجاد کنید نه اینکه فورا افراد را متهم کنید.

وی با بیان این که انسان اگر اصولی را حق می داند باید به آن پایبند باشد، نه اینکه همه را زیر سوال ببرد، بیان کرد: فورا افراد را به بهانه های مختلف از دین طرد نکنید چراکه دشمنان افرادی را که به آنان ملحق شده اند، رها نمی کنند و وهابی ها حاضر نیستند حتی یک نفر را به راحتی از دست بدهند؛ بنابراین تلاش کنید با جاذبه همه را به دین دعوت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی ادامه داد: دشمنان و مسیحیت تلاش دارند تا از راه جاذبه هایی که وجود دارند، حتی فرزندان مسئولین و مراجع  و اطرافیان آنان را به سمت خودشان بکشانند همانطور که گاهی این اتفاق رخ داده و فرزندان علما جذب جبهه مخالف شدند چراکه در برخورد از آنان خوش رفتاری، خوش برخوردی و ارتباط سازنده دیده اند.

استاد حوزه رعایت نظافت و اصول اخلاقی را از جمله مهمترین مسائل در حوزه تبلیغ به مذهب تشیع عنوان و با بیان این که در مناسبت های مختلف نخستین مستحب غسل است، ابراز کرد: ائمه معصومین(ع) در همه شرائط نظافت ظاهری را رعایت می کردند که این امروز باید برای شما الگو باشد؛ در همه حال تلاش کنید صله رحم و برخوردهای اخلاقی داشته باشید.

وی خطاب به مبلغین، با بیان این که باید خوش برخوردی با مردم و احوالپرسی های گرم داشته باشید، گفت: پیامبر(ص) برخوردهایشان با امت نمونه بود؛ در مقابل این برخوردها دشمنان نیز همواره در طول تاریخ جاذبه ها را حفظ کردند و امروز نیز جریان تبلیغی قریب صد سال است که شروع شده و امروز چند میلیون مبلغ در اقصی نقاط دنیا تربیت شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی با بیان این که باید شما اساتید، افرادی را تربیت کنید که در جامعه اسلامی پرجاذبه باشند تا بتوانند در جامعه اثرگذاری داشته باشند، بیان کرد: برخی ها با دو هفته آموزش مبلغ تربیت می کنند اما گاهی عده ای در عین آنکه بیست سال درس می خوانند، توان تبلیغ ندارد که راهکار مناسب برای این آسیب آموزش عملی در حوزه تبلیغ است.

استاد حوزه با بیان این که مبلغان، مدیران، طلاب و روحانیون موفق در حوزه تبلیغ باید به میدان آمده و شما باید با کسانی که صاحب تجربه و پیشینه خوبی هستند، آشنا شوید تا اینگونه آموزش عملی سریعتر و بهتر نتیجه دهد، به جریان تبلیغی وهابیت اشاره و تصریح کرد:  وهابیت از حدود 3 قرن قبل رسالتش را آغاز کرده و امروز 3 قرن تجربه پیدا کرده است.

وی با بیان این که وهابیت پس از انقلاب اسلامی در ایران تلاش کردند خودشان را بروز کنند، خاطر نشان کرد: وهابیت امروز ضعف های تبلیغاتی در فضای جامعه ایجاد کرده اند که مصداق بارز این کتبی است که امروز علیه شیعه و روحانیت تالیف و به بازار وارد کرده و در کتابفروشی ها عناوین کتاب زیادی در حوزه مناظره قدیم و جدید تجدید چاپ کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی با بیان این که آنان امروز فنون مناظره را فراگرفته و تلاش کرده اند خود را بروز کنند، ابراز کرد: در این راه آنان افرادی را در دانشگاه اسلامی مدینه و بخش هایی که مربوط به ارائه مباحث اعتقادی است، راه اندازی و در دانشکده مدینه از کشورهای مختلف اسلامی دانشجو جذب کردند تا عده قابل توجهی را وهابی و از آنان استفاده کنند.

استاد حوزه با بیان این که آنان در طول سال دوره های فشرده گذاشته و تبلیغ وهابیت می کنند، اظهار کرد: آنان در امر تبلیغات گاهی متوسل به دروغ و شایعه پراکنی می شوند و کتب ابن تیمیه را که ده ها تهمت به شیعه زده است، ترویج می کنند.

وی با بیان این که در حقیقت ابن تیمیه برای آنان بت شده که اگر آن را بشکنید بنیاد وهابیت عملا شکسته شده است، گفت: امروز رسالت شماست که از کتب آنان چند نقطه ضعف را علنی کنید که در حقیقت اعتماد زدایی و سلب اعتماد از شخصیت ها سبب می شود خیلی ها از این ظواهر وهابیت بازگردند و سخنان بیهوده آن را نپذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی با بیان این که آنان گاهی از دروغ و تحریف کتب استفاده می کنند، تصریح کرد: آنان هدفشان تحریک اهل سنت علیه شیعه بوده و طوری وانمود می کنند که اگر روزی شیعیان مسلط شوند همه شما را نابود می کنند در صورتی که فتوایی این چنینی در شیعه وجود ندارد و فقهای شیعه حتی عقیده دارند که دفاع از جان و مالشان واجب است.  

استاد حوزه با بیان این که شما باید این را به سنی ها بفهمانید که اگر وهابیت بر شما مسلط شوند، حتی کشتنتان را نیز بر خود جائز می دانند، عنوان کرد: علمای ما حتی آنانی که بر مساله امامت تاکید شدید دارند، می گویند اهل سنت دفاع از جان و مالشان را واجب می دانیم؛ حتی اگر شما را کافر گفتند مقابله به مثل نکنید، اگر حاجتی داشتند آن حاجت را روا کنید و به دستور خداوند به خاطر دشمنی، حق ندارید با هیچ گروهی بی عدالتی داشته باشید.

وی با بیان این که امروز یک سنی احساس قرابت بیش تری با شیعه نسبت به وهابیون دارد، اشاره به عداوت وهابی ها با عموم اهل سنت کرد و افزود: اگر سنی ها این را بدانند بر حنفی و شافعی خود مانده و با وهابی حرکت نمی کنند؛ آنان امروز آمده اند تا در مرزها از اهل سنت عضوگیری کنند و غالبا کسی که بخواهد مذهب را رها کند در این توطئه آنان گرفتار خواهد شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha