پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه-دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که امروز شرائط از هر زمانی خطرناک تر شده به ضرورت شجاعت در طلاب اشاره کرد و گفت: شجاعت باید بر پیشانی طلبه نوشته شده و معین باشد که از هیچ چیز واهمه ای ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلمیانیه با بیان این که شرائط از ابعاد گوناگون امروز متفاوت شده و روحانیت شیعه در خطرناکترین و حساسترین لحظات زندگی در طول هزار سال اخیر قرار گرفته، گفت: از طرفی امروز امکاناتی در اختیار روحانیون قرار دارد که در طول زمان حوزه های علمیه در اختیار نداشته است.

وی با بیان این که  امروز نیاز به تبیین و تشریع دین در سطحی است که با گذشته ایران و جهان قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: امروز مساله جدی عقب بودن حوزه از تامین نیازها بوده و این واقعیتی است که همه به آن اذعان دارند؛ یعنی در حدی که دست به سوی جامعه روحانیت وجود دارد پاسخگویی نیست و این رسالت عظیم پاسخگویی را انقلاب بر دوش روحانیت گذاشته است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که پیش از این دانشکده ای که رشته های آینده پژوهی در ابعاد گوناگون داشته و استکبار شناس باشد یا قاضی تربیت کند نداشتیم، اظهار کرد: امکانات وقتی در اختیار انسان قرار می گیرد، شرائطی را برای او ایجاب می کند که به اقداماتی که قبلا دست نمی زند حال عمل کرده و حالتی منفی در او ایجاد می شود.

اگر در منصب و مقام خط قرمز قائل نباشید، دچار نفاق می شوید

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که در شرائط مواجه انسان با امکانات و فرصت های جدید به وجود آمده، عده ای خود را از قبل برای این جایگاه آماده کرده اما کسان دیگری هستند که آماده نیستند اما به خود تذکر می دهند، بیان کرد: حال اگر افراد برای خود خط قرمزهایی قائل نباشند به طور حتم دچار انحراف و نفاق می شوند.

وی با بیان این که وقتی امکانات آمد، آنگاه نفس انسان فعال می شود، تصریح کرد: تا وقتی طلبه قدرت سیاسی نداشت عالم سر به راه بوده اما باید بدانید یک درجه از تقوا برای همه کارها کافی نیست و هرچه کار بزرگ تر شد، باید درجه تقوا بیش تر شود.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که پس از انقلاب تمایلات نفسانی در عده ای اوج گرفت که سبب شد بیش از آنی که شاه از نیروهای کشور از بین برد، هواهای نفسانی از بین ببرد، اظهار کرد: اگر این چند چیز را کنارهم بگذارید متوجه می شوید که حوزه و روحانیت در شرائط امروز جهانی و برحسب نیازهای موجود حساسیت ویژه ای دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که بر اساس بیان شهید مطهری دین از بین رفتنی نیست چراکه حیات به دین نیاز دارد و تا حیات و زندگی است، دین نیز پایدار می ماند، ابراز کرد: اگر روحانیت خودش را با موازین صحیح زندگی تطبیق کرد باقی می ماند والا آن حضور سازنده کنار می رود و دیگر روحانیون آن حضور اثرگذار را نخواهند داشت.

امروز شرائط از هر زمانی خطرناک تر است/ روحانیون انقلابی نگذارند آفات ریشه بدواند

وی با بیان این که امروز شرائط از هر زمانی خطرناک تر شده و در عین حالی که اگر روحانیت نبود انقلابی ایجاد نمی شد و به پیروزی نمی رسید، تا به امروز نیز استمرار پیدا نمی کرد، افزود: رشد و پیروزی به علت روحانیت است و آنکس که نطفه انقلاب را قرار داد، امام(ره) بود؛ بنابراین اگر امام راحل(ره) دستور نمی داد مردم نمی آمدند و سیصد هزار شهید سبب شد این نظام بماند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر بناست روحانیون جایگاه نظام اسلامی را حفظ کنند، باید دید با چه شرائطی این جایگاه حفظ خواهد شد، گفت: روحانیون باید آفات را بشناسند و نگذارند این آفات ریشه بدواند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که امام راحل(ره) فرمود اگر نظام باقی نماند فقاهت و حوزه ای که قدرت فقاهت نیز داشته باشد باقی نمی ماند، بیان کرد: پس مساله اصلی مساله جنگ صفین است و امروز بر دوراهی تند، حساس و سرنوشت ساز قرار دارید؛ مقام معظم رهبری فرمودند آقای مطهری جامعترین آخوند است که این جامعیت در کتب او ملموس است.

علم قدرت درجه اول است/ حوزه ها به جامعیت در معرفت و علم نیاز دارند

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه ها امروز به جامعیت در معرفت و علم شدیدا نیاز دارند که اگر جامعیت در معرفت و علم بود هجوم می کنند، اما اگر نداشتند بقیه به آنان هجوم می کنند، تصریح کرد: علم قدرت درجه اول است و کسی که قدرت نداشت به او هجوم می شود؛ ببینید چرا جهان امروز این وضعیت و غرب آن وضعیت را دارد.

وی با بیان این که آمریکا علم و قدرت درجه اول را دارد و می خواهد ما را تحریم کند، اظهار کرد: بنابراین حوزه ها باید تکان فوق العاده بخورند؛ زمانی عالمان درجه اول در شهرستان ها و استان ها فراوان بود؛ امروز نیز باید این چنین باشد.

در مقابله با هجوم افکار، شجاعت داشته باشید/ شجاعت باید بر پیشانی طلبه نوشته شده باشد

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در ادامه با بیان این که از اولین اقدامات ما در حوزه خراسان ایجاد ریسمان معیشت بود و البته در عین حالی که محرومیت وجود دارد، یک اتحاد نیز وجود دارد، گفت: عده ای به روحانیت این چنین می گویند که شما مشکلی ندارید؛ در صورتی که مجبورید طوری زندگی کنید که امت اسلامی در چهره، گفتار، رفتار و عملتان چیزی جز زهد را نبینند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که شجاعت مفهوم گسترده ای دارد و اقتضا می کند انسان در برابر هجوم افکار عمومی مردم ایستادگی کند، اظهار کرد: شجاعت گاهی به این معناست که حتی اگر قدرت های دنیا دست به دست هم دادند نیز  انسان در راه هدف باید همچون امام حسین(ع) عمل کند، یعنی جان، مال و همه زندگی خود را وارد صحنه کند و نترسد.

وی با بیان این که شهید بهشتی مشهور به شجاعت است و فرمودند هر لحظه منتظر آن هستم که گلوله ای بر سرم بنشیند یا سقفی بر سرم بریزد اما هرگز دست از تکاپو بر نمی داشت که باید اینگونه در مسیر هدف از هیچ چیز نترسید، ادامه داد: شجاعت باید بر پیشانی طلبه نوشته شده و معین باشد که از هیچ چیز واهمه ای ندارد؛ شجاعت را تمرین کنید و در این راه ثابت قدم باشید.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به سید حسن نصر الله، به عنوان شخصیت شجاع در عصر امروز بیان کرد: این مرد شجاع مصداق همان کلام است که هر لحظه منتظر است گلوله ای بر سرش نشسته و یا سقفی بر او فروبریزد و شجاعت باید در این لباس مقدس دیده شود و کسی احساس نکند که شما از چیزی می ترسید والا برهمان نقطه ضعف تاکید می کند.

طلاب بصیر از حوادث آینده پیش تحلیل داشته باشند

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه خطاب به اساتید، با بیان این که باید بصیرت را جدی بگیرید، گفت: زمانی خدمت شهید بهشتی رسیدم که ایشان گفتند شما نیازمند آن هستید که مسائل روز را تحلیل و ریشه یابی کنید و پیش تحلیل نیز داشته باشید؛ همیشه منتظر نمانید که حادثه بیاید و تحلیل کنید بلکه باید حوادث اینده را پیش تحلیل کنید.

وی با بیان این که طلبه انقلابی باید پیش تحلیل داشته باشد که این معنای واقعی بصیرت است، افزود: در زندگی روحانیت برای هرکاری پشت صحنه ای قائل باشید و هیچ حرکتی بی پشت صحنه نیست که اگر به پشت صحنه ها دست یافتید این بصیرت است.

تاکید بر ضرورت حضور معرفت دینی در یک طلبه/ سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که البته معرفت دینی نیز باید داشته و معتقد باشید که سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست، بیان کرد: این حرف، حرف سنگینی است که البته هنوز هم برخی ها این را نمی پذیرند اما باید بدانید اصولا نمی توان دین داشت اما نظام نداشت و امکان ندارد که اسلام بدون نظام اسلامی و حاکمیت برقرار باشد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان باید وظائف خود را نسبت به نظام بشناسد و از سوی دیگر استقلال خود را در راستای جذب نشدن به جناح ها حفظ کند، خاطر نشان کرد: روحانی سیاست و اخلاقش باید از آن خودش و مبتنی بر اخلاق امام صادق(ع) باشد، آنطور که وقتی وارد جامعه شد و نگاه کنند بگویند این کسی جز روحانی نیست.

پرجاذبه ترین اصل برای مردم، روحانی به معنای واقعی کلمه است

وی با بیان این که وارد هر عرصه ای که می شوید تلاش کنید روحانی باشید چراکه پرجاذبه ترین اصل برای مردم روحانی به معنای واقعی کلمه است که حرف و سکوت و خشم او هر یک تعبیر و تفسیری دارد، اظهار کرد: دقیقا باید مردم در چهره ما اسلام را ببینند و استقلال از خود داشته باشید؛ اگر می خواهید حرف دیگران را بفهمید محو در حرف خودتان کنید.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که در طول تاریخ زندگی سیاسی من از سال 45 شروع شده و هرجا یک روحانی به یک حزب و تشکل سیاسی نزدیک شده یا وارد شده که هدایت کند که نتوانسته و یا وارد شده که به قدرتی برسد چراکه می دانسته  است که بدون اتکا به یک حزب نمی شود، خاطر نشان کرد: امروز به شما توصیه میکنم در این زمینه مراقب باشید.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اینکه انسان زمینه های تمکن دشمن را فراهم کند ناتوانی دارد چون اگر این کار را کرد دشمن استخوانش را خرد می کند و بنابر این هرگز دشمن نباید احساس کند که می تواند بر ما مسلط شده و فریب دهد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha