جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 459694
۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵
مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم

حوزه/مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم به پیشنهاد و نظارت امام‌جمعه سابق، با مساحت ۵۷۰۰ مترمربع با کلیه مستحدثات و امکانات آن وقف شد و با اهتمام و پیگیری هیئت مؤسس به‌عنوان اولین مدرسه علوم دینی خواهران این شهرستان در سال ۱۳۸۶ ثبت و راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، بانی و واقف این مکان مبارک، حاج رضا کارگر فرزند حسن، در سال 1344 در خانواده‌ای مذهبی در جهرم متولد شد و با توجه به شرایط فرهنگی حاکم بر خانواده از ارادتمندان اهل‌بیت(عج) شد.

او این نیت را داشت که فعالیت‌های اقتصادی خود را قلباً با امام عصر(عج) شریک شود و به برکت این شراکت میمون و لطف خداوند، تا حدود زیادی در امور کسب‌وکار و درآمد، وسعت رزق در زندگی وی حاصل شد تا آنجا که محل مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم را با هدایت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام، وقف کرد.

مدیر محترم مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم خانم طاهره قره خانی، در خصوص نحوه فعالیت این مدرسه گفت: این مدرسه فعالیت خود را با طلاب سطح 2 از سال 1387 آغاز کرده و در سال 1393 نیز مجوز سطح 3 در رشته کلام اسلامی دریافت کرد. در حال حاضر تعداد طلاب سطح 2 این مدرسه 92 نفر در پنج پایه تحصیلی و تعداد طلاب سطح 3، 32 نفر در سه پایه تحصیلی و تعداد فارغ‌التحصیلان نیز 110 نفر است.

مروری بر فعالیت‌های مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم

بخش اول: فعالیت‌های آموزشی

خانم منیره السادات صحرائیان، معاون آموزش مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم در مورد فعالیت‌های آموزشی این مدرسه گفت: تشکیل کلاس‌های درسی، برگزاری آزمون‌ها و پیگیری امور فارغ‌التحصیلان در زمینه‌های مختلف، تشویق طلاب به شرکت در مسابقات علمی و اجرای بانشاط جلسات بحث و مباحثه، ایجاد فضای صمیمی و مخلصانه در سطح حوزه، ایجاد فضای مناسب جهت ارتباط صمیمی میان اساتید و طلاب، برگزاری جلسات اخلاق در خلال برنامه‌های درسی، تشویق اساتید جهت شرکت در جشنواره‌های علمی، رقابت‌های سالم علمی و ارتقای سطح علمی و آموزشی مدرسه ازجمله فعالیت‌های آموزشی این مدرسه به شمار می‌رود.

بخش دوم: فعالیت‌های پژوشی

خانم سکینه امیرسالاری، معاون پژوهش مدرسه نیز در مورد فعالیت‌های این بخش از مدرسه گفت: مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم از سال1391فعالیت‌های پژوهشی خود را رسماً در سطح 2، و در سال 1394 در سطح 3 آغاز کرد و از آن زمان تاکنون، حدود 90 تحقیق پایانی از سوی طلاب سطح 2 دفاع شده است و 400 مقاله پژوهشی در موضوعات مختلف توسط طلاب و اساتید مدرسه صورت گرفته است.

وی افزود: بخش پژوهش در تشکیل کارگاه‌های پژوهشی اهتمام ویژه داشته و تاکنون 6 کارگاه پژوهشی در زمینه‌های مختلف برای اساتید و طلاب سطح 2 و 3 برگزار کرده است. در زمینه تحقیقات پایانی کارگاه‌هایی با موضوعات «طرح نامه نویسی و انتخاب موضوع»، «منبع یابی» و «نحوه نگارش پایان‌نامه» با حضور اساتید مجرب ازجمله حجت‌الاسلام اسلام پورکریمی، آقای دکتر مبارکی، خانم منیره السادات صحراییان، حجت‌الاسلام ضرغام امیری و دیگر اساتید تشکیل شده است. همچنین سه کارگاه مقاله‌نویسی با حضور اساتید پژوهشگر در طول این مدت برای طلاب علاقه‌مند برگزار شده است.

معاون آموزش مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم گفت: در زمینه مهارت‌های پژوهشی ازجمله آموزش نرم‌افزارها مانند ورد و پاورپوینت، نحوه صحیح جستجوی اینترنتی و معرفی سایت‌های علمی و تحقیقاتی نیز کارگاه‌های مختلفی را برای طلاب پایه‌های مختلف برگزار شده است.

وی به‌بیان‌دیگر فعالیت‌های پژوهشی این مدرسه پرداخت و اضافه کرد: تشکیل کانون پژوهشی مدرسه با حضور طلاب سطح دو از سال 1394، سیر مطالعاتی در زمینه‌های تفسیری، تاریخی، کلامی و اخلاقی، تهیه دو شماره از نشریه «راه روشن» حاوی تعدادی از مقالات طلاب، برگزاری همایش‌ها ازجمله همایش علامه خفری، کرسی‌های آزاداندیشی مانند سن مناسب دختران و پسران برای ازدواج، نشست‌های مختلف علمی و تشویق طلاب برای شرکت در جشنواره بانوی کرامت، علامه حلی و رشد ازجمله فعالیت‌های پژوهشی انجام‌شده در این مدرسه است.

امیرسالاری تأکید کرد: بخش پژوهش این مدرسه تمام همت خود را به کار گرفته تا اساتید و طلاب بتوانند با امکانات هرچند محدود مانند دسترسی به اینترنت یا استفاده از نرم‌افزارهای مرجع، در زمینه تحقیق و پژوهش فعالیت داشته باشند.

بخش سوم: معاونت فرهنگی

«مریم بنایی» معاون فرهنگی مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم در خصوص اهداف و برنامه‌های فرهنگی این مدرسه گفت: ازآنجاکه بحث تهذیب و تزکیه در همه حال مقدم بر تعلیم است، این مدرسه در نخستین گام، «اصل اخلاقی» مهمی را پی‌ریزی کرده و با اصل قرار دادن طلبه در مدرسه، به ایجاد فضای مناسب اخلاقی و پرورش اعتمادبه‌نفس طلاب پرداخته است.

وی با اشاره به این‌که 85 درصد از طلاب این مدرسه متأهل هستند، یادآور شد: جلسات اخلاقی و تربیتی ویژه ایشان جهت برنامه‌ریزی صحیح و استفاده درست از فرصت‌ها، نشان دادن نقش مهم همسری و مادری در خانواده در کنار پرورش اخلاقی و علمی، روش‌های تربیت فرزند بر اساس موازین دینی و اسلامی در فواصل مختلف برگزار گردیده است.

بنایی در خصوص فعالیت‌های شاخص مدرسه اظهار کرد: برگزاری جشن تکلیف مدارس دخترانه سطح شهر، دعوت از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی کشور برای جلسات اخلاقی و بصیرت افزایی، جلسات قرآن ماه مبارک رمضان همراه با سخنرانی اخلاقی تربیتی توسط طلاب سطح 3 ویژه بانوان سطح شهر، برگزاری جلسات مشاور ویژه طلاب و خانواده‌های آنان، اعزام مبلغان خواهر در مناسبات مختلف به دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره زندان زنان شهر، مساجد و حسینیه‌ها، منازل سطح شهر و هم‌چنین مهدکودک‌ها از عمده فعالیت‌های شاخص مدرسه بوده که به‌طور مستمر هرساله برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های اخلاقی تربیتی این مدرسه باهدف ارتقای سطح تهذیب و اخلاق طلاب، تشویق و شرکت دادن طلاب در برنامه‌های مختلف ازجمله جشنواره قرآن و عترت، سیر مطالعاتی، دوره درس گفتار و... است.

بخش چهارم: کتابخانه

خانم زهرا تعبدی مسئول کتابخانه مدرسه علمیه خواهران حضرت نرگس(س) جهرم در خصوص نحوه استفاده طلاب از کتابخانه گفت: کتابخانه که به نام حجت ابن الحسن(عج) مزین است، از همان سال تأسیس مدرسه، فعالیت خود را با 2000 نسخه کتاب شروع کرده و در اختیار طلاب و پژوهشگران سطح شهر قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه کتابخانه مدرسه مجهز به سیستم ثبت کتاب الکترونیکی فراکاووش است، افزود: اکنون تعداد کتاب‌های کتابخانه به حدود 10 هزار نسخه رسیده که 1500 نسخه آن تخصصی و مربوط به رشته کلام اسلامی است.

بخش پنجم: معاونت اداری مالی

بخش اداری مالی از دیگر بخش‌های فعال مدرسه به معاونت جناب آقای عبدالرسول صنیع و خانم کارگر به‌عنوان حسابدار، به ارائه خدمات مختلف به طلاب مشغول است. ازجمله خدمات این بخش: پیگیری امور رفاهی طلاب(بیمه، پرداخت وام و...) فراهم کردن شرایط لازم برای بازدید طلاب از مراکز علمی، فرهنگی و زیارتی، بررسی مشکلات عمومی طلاب و پیگیری برای رفع آن‌ها، کمک‌هزینه نقدی و غیر نقدی به طلاب نیازمند و... است.

بخش ششم: مهدکودک

این بخش از مدرسه به مدیریت خانم قره خانی از سال 1387 جهت نگهداری کودکان اساتید و طلاب فعال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha