جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه امروز معرفت تولید علوم انسانی اسلامی از اوجب واجبات است، گفت: تحول در گرو تولید علوم انسانی اسلامی است و از این رو باید علوم انسانی را اسلامی کرد و الگو ارائه داد تا به تمدن سازی برسیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، استاد علی اکبر رشاد در سلسله جلسات اندیشه ای فرهنگی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی با طرح این سوال که چه نیازی به تولیدات علوم انسانی اسلامی داریم، گفت: دویست سال است علوم انسانی در سراسر عالم منتشر شده، آرا و نظرات آن منتشر گردیده و مردم براساس همین علوم زندگی می کنند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه تعارض علم و دین الهیات مسیحیت در غرب وجود دارد و علوم انسانی غیرعلمی، ضد دین است، گفت: این در حالی است که در جهان اسلام و ایران چالش علم طبیعی  و الهیات دینی وجود ندارد، زیرا علوم اسلامی با الهیات ما سازگار است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که شریعت به آن مدعی است، علوم انسانی هم قبول دارد، افزود: اسلام همه شئونی که حیات ما به آن نیازمند می باشد و با عرصه هایی که به آن مواجه هستیم، آورده است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، افزود: علوم انسانی تنها تعیین کننده یک سری احکام باشد نیست، بلکه هستی شناسی، معرفت شناسی، بایستگی و شایستگی انسان را تعریف می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره ادامه داد: دین و علوم انسانی به موازات هم در این عرصه ها قضیه و گزاره دارد که در جهان و ایران علوم انسانی موجود با علم روز دنیا اداره می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظام ایجاد نکردیم یعنی اقتصاددان متدین داریم، ولی اقتصادپرداز و نظریه پرداز اقتصادی اسلامی نیستند، ابراز داشت: باید جامعه اسلامی و همه شئون اسلامی اداره شود و علوم انسانی موجود مورد توجه قرار گیرد.

استاد رشاد با طرح این سوال که آیا بدون علوم انسانی می توان جامعه را اداره کرد؟ گفت: برخی تصور می کنند که ما می گوییم به علوم انسانی نیاز نداریم تا جایی علوم انسانی را از دانشگاه ها حذف کنیم؛ این فراتز از توهم و افترا است.

وی با بیان اینکه علوم انسانی یک ضرورت است و بدون آن فرهنگ وجود ندارد، بیان داشت: آنچه در علوم انسانی است، واقعیت های اجتماعی می باشد که به فرهنگ تبدیل می شود زیرا علوم انسانی در همه شئون و عرصه های زندگی نقش دارد.

استاد رشاد تصریح کرد: علوم انسانی باید اسلامی شود وگرنه به معضل و چالش در دین و فرهنگ ما تبدیل می شود و اگر این مشکل حل نشود، نمی توانیم جامعه اسلامی را مدیریت کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه امروز معرفت تولید علوم انسانی اسلامی از اوجب واجبات است، خاطر نشان کرد: تحول در گرو تولید علوم انسانی اسلامی است و از این رو باید علوم انسانی را اسلامی کرد و الگو ارائه داد تا به تمدن سازی برسیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه حوزه های علمیه فرآیندی پژوهش محور است، تاکید کرد: اصل لحاظ مبانی اهتمام به روش شناسی پژوهشی در حوزه، بسیار بسیار دقیق جدی است و یک طلبه از سال اول منطق را می آموزد و در واقع دو ویژگی روش فهم و تفکر را یاد می گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه مجتهد تربیت می کند، اما در حوزه علوم انسانی متخصص تربیت نکرده است، گفت: برای حل این معضل می بایست روش اجتهادی را با علوم انسانی توأم کنیم و مجتهدانه علوم انسانی را بخوانیم.

انتهای پیام/313/24

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha